يکشنبه 11 بهمن 1383-0:0
گردشگري و ايمن نبودن جاده، تناقض جدي در توسعه مازندران
مازندران دومين استان کشور به لحاظ مرگ و مير ناشي از تصادفات جادهاي است.
استان مازندران از جمله استانهاي کشور محسوب ميشود که به لحاظ شرايط خاص جغرافيايي و موقعيت مناسب آب و هوايي داراي توان منديهاي فراواني در زمينه گردشگري ميباشد و از طرفي به دليل فاصله کوتاه اين استان با مرکز کشور و قرار گرفتن آن در مسير پر رفت و آمد جادهاي، داراي حجم ترافيکي سنگين در فصول مختلف سال ميباشد. در اين رابطه قديمي بودن محورها و جادههاي اصلي اين استان، مشکلات مختلفي را موجب شده است، به طوري که علاوه بر تصادفات رايج جادهاي که در هر روز شاهد آن هستيم، هر چند گاهي شاهد تصادفات بسيار شديد با حجم تلفات بالاي انساني در جادهها و محورهاي کوهستاني و پرترافيک اين استان مي باشيم که آخرين مورد آن حادثه مرگبار محور هراز در پيچ شيطان بود که متاسفانه 44 نفر از هموطنان ما در اين حادثه جادهاي کشته و مجروح شدند. بدون شک تصادفات جادهاي در اثر عوامل مختلف شکل ميگيرند، اما يکي از تاثيرگذارترين اين عوامل ناامن بودن جادهها و حادثهخيز بودن محورهاي ارتباطي است که به نوعي بايد در اين رابطه چارهانديشيهاي لازم انجام گيرد و با اقدامات به موقع اجرايي مانع از تکرار حوادث مرگبار در اين زمينه شد. مسئول ستاد حوادث و سوانح پيشبيني نشده استان مازندران در اين رابطه ميگويد، اين استان دومين استان کشور به لحاظ مرگ و مير ناشي از تصادفات جادهاي است به طوري که در 5 سال اخير 5 هزار نفر در اثر تصادفات جادهاي در سطح استان مازندران جان خود را از دست دادهاند و روزانه حدود 3 نفر براثر تصادفات در اين استان جان ميبازند. بهزاد پورمحمد ميافزايد: براي رفع مشکلات نقاط حادثهخيز محورهاي مازندران به بيش از 300 ميليارد ريال اعتبار نياز است که اختصاص اعتبارات ويژه ملي در اين زمينه ميتواند، برطرف کننده بسياري از مشکلات باشد. مدير کل راه و ترابري استان مازندران نيز ميگويد: عدم توسعهيافتگي راههاي استان مازندران و افزايش شاخصهاي جمعيتي و حجم بالاي وسايط نقليه باعث آن شده تا تعداد تصادفات جادهاي از حد معمول آن تجاوز نمايد. اسفنديار عشوري ميافزايد با توجه به اهميت اين امر و با اختصاص اعتباري ويژه و در ابتداي کار، 150 نقطه حادثهخيز در محورها و جادههاي استان مازندران شناسايي شدند و براي برطرف شدن مشکلات اين نقاط قبل از هر چيزي نياز به اختصاص اعتبارات به موقع است تا بتوان نسبت به رفع نقائص آن اقدام کرد. سرهنگ دلاويز فرمانده پليس راه استان مازندران دراين رابطه ميگويد براي حل مشکلات جادهاي استان مازندران، شوراي ترافيک دراستان مازندران تشکيل شد که در آن تمامي دستگاههاي اجرايي مرتبط حضور دارند و مهمترين اقدام آن شناسايي نقاط حادثهخيز جادهاي در استان مازندران بود و در کنار آن پليس راه با تمامي توان و امکانات براي جلوگيري از حوادث جادهاي به خصوص در فصول سردسال در محورهاي ارتباطي اين استان حضوري موثر دارد. اميني از کارشناسان راه در اين زمينه ميگويد از 2 هزار و 335 کيلومتر راههاي استان مازندران تنها 14 کيلومتر آن آزادراه است و اين امر براي استاني که سالانه ميزبان بيش از 10 ميليون مسافر و گردشگر ميباشد يک نقص بزرگ محسوب ميشود، که بايد در اين رابطه توسعه راههاي ارتباطي در مازندران به عنوان يکي از اولويتهاي جدي مورد توجه اساسي قرار گيرد و اقدامات اجرايي دراين زمينه هر چه سريعتر آغاز شود.