يکشنبه 2 اسفند 1383-0:0
جوادي آملي:رفع كمبودهاي ملت و دولت در گرو فهم پيام عاشوراست
به سر و سينه زدنها بسيار مؤثر است ولي در حد 10، 20 درصد اما آنچه 90 درصد تأثيرگذار است فهم است و فهم.
آيت الله جوادي آملي در ادامه سلسله سخنرانيهاي خود در شهرستان آمل
گفت:
انسان كاملي كه مظهر خداست، افراد زيادي در كنار سفره او روزي ميبرند . عائله اويند. طبق بيان نوراني نبوي كه خود و امير مؤمنان را پدران امت اسلامي معرفي كردند، تأمين تغذيه و نيازهاي فرزندان به عهده پدران آن هاست، لذا اين ذوات مقدس در اداره عائله خود كوتاهي نكردند، از اين رو بود كه سالار شهيدان به جهت تأمين عائله خود قيام كرد.
استاد حوزه علميه قم شناسنامههاي حقيقي افراد كه بيانگر نسبيت دنياي آنهاست فاقد اعتبار حقيقي دانست و گفت: افرادي كه از پدران و مادران مشخص متولد ميشوند چون قدرت انتخاب والدين خود را ندارند، پس شناسنامه چنين تولدي فاقد اعتبار است. ولي در مرحلهاي به انسان اختيار ميدهند كه خود پدرش را انتخاب كند و شناسنامه جديدي دريافت كند. عترت طاهرين ـ ع ـ اعلام كردند ما حاضريم پدر اين مردم باشيم. پس فرزند پيغمبر شدن ممكن است، ولي به توانايي افراد بستگي دارد كه چنين فرزندي را ملائكه به عنوان «ابن رسول الله» ياد ميكنند، گرچه از سلاله سادات نباشند. پس اگر جامعه اسلامي عائله اين خاندان شدند شفاعت، حمايت، سلامت و حفظ از لغزشها براي آنها به عهده اين ذوات مقدس است.
آيت الله جوادي آملي با اشاره به اهميت حفظ عقيده و فضايل ديني در جامعه اسلامي ادامه داد: حضرت امير كه در برابر دزديدن خلخال يك زن يهودي آنچنان حساسيت نشان داد كه مرگ براي چنين عملي سزاوار است، مطمئناً در برابر هجمه به عقيده ديني و فضايل معنوي جامعه اسلامي سكوت نخواهد كرد. و حسين بن علي ـ ع ـ تحت همين حساسيتهاي علوي تربيت شده است.
استاد حوزه علميه قم اولين شرط سفارتنامه حسيني را زندگي در جهان دانست كه معيار و مدار تشكيل آن حق است. هم فطرت انسان روي مدار حق است و هم طبيعت او. اگر سيستم گوارشي انسان به محض رسيدن سم، آن را برميگرداند. اين روي مدار حقگرايانه طبيعت انسان است و اگر انسان هنگام گفتن خبر دروغ و كذب رنگ چهرهاش تغيير ميكند و زبانش بند ميآيد، روي بناي حقگرايانه فطرت انساني است. لذا صدر و ساقه ساختار انساني چه در بخش بالا (فطرت) و چه در بخش نازل و پايين (طبيعت) بر حق، سلامت و صحت خلق شده است.
اين مفسر قرآن با اشاره به تعبير نغز علوي در نهجالبلاغه درباره حيات راكد بعضي از افراد گفت: آنها كه مردن را پوسيدن پنداشتند، حيات دنياييشان بين دستشويي و آشپزخانه و خلاصه ميشود. زندگي كردن حد فاصله دستشويي و آشپزخانه كه زندگي نيست، بلكه يك مرگ متحرك است.
وي سرّ گشودن بال ملائك تحت اقدام طلاب علوم را درس چگونه پرواز كردن دانست و خاطر نشان ساخت: اگر گفته شد ملائك بال خود را زير پاي طالبان علوم پهن ميكنند اين اختصاص به حوزه و دانشگاه ندارد بلكه اگر امت مسلمان براي درك معارف الهي در مجالس سخنراني شركت كنند اين حديث شريف شامل آنها ميشود. اگر ملايك بال ميگسترانند براي آن است كه بگويند: تو اول بايد پر در بياوري، بعد آيين پرواز بياموزي، سپس پر بكشي و حتماً هم بداني كه بايد از جهت پر بكشي و به بيجهتي بروي! و الا تطيّر مرغان كه مسافتهاي طولاني را در طمع تالاب رفاهطلبي ميروند، پرواز سودمندي نخواهد بود.
پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در حسينيه ارشاد آمل، آيت الله جوادي آملي در ديدار كوتاهي با استاندار و مسؤولان استانداري از تلاشهاي صادقانه استانداري مازندران در ارتقاي فرهنگ ديني در سطح مازندران سپاسگذاري و براي كاركنان استانداري مازندران دوام توفيقات را مسئلت كرد.