شنبه 24 خرداد 1393-23:39

سورنا ستاری:

آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان تغییر می کند

معاون علمی فناوری رئیس‌جمهوری: از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و این حمایت صرفا در قالب تزریق پول نیست،/در حوزه بنیاد ملی نخبگان هم نگاه توسعه‌ای داریم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: سورنا ستاری -معاون علمی فناوری رئیس‌جمهوری- در نشست با با فرهیختگان، نخبگان و استادان دانشگاه‌های  مازندران در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه کشاورزی ساری اظهار داشت: نیازمند تغییر نگرش در سیستم شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

وی ادامه داد: وقتی از نخبه حرف می‌زنیم آیا نخبه در اقتصاد نفتی نخبه می‌شود؟

ستاری با اشاره به اینکه شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: اگر می‌خواهیم ادبیات فناوری را به دانشگاه بیاوریم باید زیرساخت‌ها را توسعه دهیم و دانشگاه باید بتواند پارک علم و فناوری داشته باشد.

وی با بیان اینکه 5درصد  از فروش شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه‌ها باید به دانشگاه اختصاص یابد، تصریح‌کرد: دانشگاه باید بداند بخشی از بودجه خود را از طریق فروش فناروی به دست بیاورد. اقتصاد دانش‌بنیان فقط یک اسم نیست، حرکت و یک فرهنگ است.

ای مسئول با اشاره به اینکه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم و این حمایت صرفا در قالب تزریق پول نیست، گفت: معاونت علمی فناوری رئیس‌جمهور با تمام امکانات در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان است و هیچ محدودیتی در حوزه تسهیلات نداریم.

وی با بیان اینکه تمام دولت‌ها برای مغز و دانش هزینه می کنند، ادامه داد: مغز و دانش، قدرت و استقلال یک کشور است و اگر کشوری از نظر علمی در رده بالا باشد مورد ظلم قرار نمی گیرد.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ضوابط و حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان مشخص است، تصریح کرد: در حوزه بنیاد ملی نخبگان هم نگاه توسعه‌ای داریم.

وی با بیان اینکه هدف بنیاد ملی نخبگان در دوره جدید، توانمندسازی است، اظهار داشت: آیین‌نامه‌های بنیاد ملی نخبگان تغییر می کند و از مهرماه امسال آیین‌نامه جدید اجرایی می‌شود.

ستاری با اشاره به راه‌اندازی بورس ایده، گفت: در بورس ایده در فضایی امن  بر روی اختراعات قیمت می گذارند.

*دانش‌آموختگان باید وارد فضای کشاورزی علمی شوند،

محمدعلی بهمن‌یار رئیس دانشگاه کشاورزی ساری هم در سخنانی اظهار داشت: کشاورزی مازندران دچار مشکلاتی است که گاهی مورد توجه واقع نمی‌شود.

وی ادامه داد: چون معیشت مردم با کشاورزی مربوط است انتظای می‌رود مراکز علمی کشاورزی پاسخگوی نیاز کشاورزان باشند.

بهمن‌یار با بیان اینکه در بخش کشاورزی دانش‌آموخته‌های جویای کار زیادی داریم که شاید توانمندی انجام کار نداشته باشند، تصریح کرد: وظیفه ما است این افراد را از نظر توانمندی به حدی برسانیم که در خدمت جامعه باشند.

وی متذکر شد: اگر نیاز به تغییر در شیوه آموزش، پذیرش  دانشجو و نگرش است، دانشگاه از این مسئله استقبال می کند.

بهمن‌یار با بیان اینکه دانش‌آموختگان باید وارد فضای کشاورزی علمی شوند، اظهار داشت: کشاورزی می‌تواند ارزش افزوده بالای داشته باشد اگر علمی کار شود و دولت هم پشتیبانی کند.