شنبه 31 خرداد 1393-20:0

هوس کعبه و آن منزل و آنجاست مرا

گزارش تصویری مازندنومه از موزه حرمین شریفین


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: هدیه من برای مخاطبان عزیز مازندنومه از سفر زیارتی خانه خدا و مدینه منوره، چند عکس با توضیحات مختصری است که ارائه خواهد شد.

اولین مجموعه این عکس ها مربوط به موزه حرمین شریفین است. لازم به ذکر است به دلیل سخت گیری فرقه ضاله وهابی، توفیق زیارت این اماکن برای زائران ایرانی محدود است، به نحوی که از هر 23 هزار زائر ایرانی که در هر روز در مکه مکرمه حضور دارند، تنها تعداد40 نفر-یعنی تنها یک اتوبوس- از زائران ایرانی می توانند از این موزه و بعضی از اماکن مقدسه دیگر بازدید کنند.

در سال 1379 در مكه مكرمه موزه‌اي با نام «معرض عمارة الحرمين الشريفين» و با مساحت 1200 متر مربع تأسيس شد. اين موزه در منطقه امّ الجواد و در مسیر جاده قديم مكه به جده و در كنار كارگاه پرده‌بافي كعبه قرار دارد.

موزه حرمين شريفين، شامل بخشي از نمادها و آثار تاريخي است كه در بازسازي‌ها و يا توسعه حرمين شريفين، از اين اماكن خارج كرده‌اند و مجموعه آنها در هفت بخش به نمايش گذاشته شده است.

قديمي‌ترين اثر موجود در اين موزه، ستوني چوبي است كه در سال 65 هجري قمري در زمان حاكميت عبدالله بن زبير، درون كعبه نصب شده بود.

آثار تاريخي موجود در اين موزه در هفت سالن ورودي، مسجدالحرام، كعبه مشرفه، تصاوير، نسخه‌هاي خطي، مسجدالنبي صلي الله عليه و آله و زمزم در معرض ديد زائران بيت‌الله الحرام قرار گرفته است.

يكي از آثار ماندگاري كه در اين نمايشگاه به چشم مي‌خورد پلكان ورودي كعبه است كه در سال 1203 شمسي در هند ساخته شده و از آن براي رفتن به داخل كعبه استفاده مي‌شده است.

 جایگاه قدیمی مقام حضرت ابراهیم

  در قدیم اسامی خلفا در مسجد النبی به صورتی که مشاهده می کنید درج شده بود که در مقابل همه خلفا به غیر از حضرت علی (ع) عبارت ( رضی الله عنه) نوشته شده است اما در مقابل اسم امیرالمومنین (ع)- کرم الله وجهه- نوشته شده است!

  در قدیمی باب الصفا

 پرده ای که در داخل خانه خدا نصب می شود و به رنگ های قرمز و سبز است، اما نمای بیرونی و پرده بیرونی که به رنگ سیاه می باشد.

 

  محافظ قدیمی حجر الاسود 

 صندوقچه داخل خانه خدا که وسایل مربوط به خانه خدا در آن نگهداری می شود

 ابزار قدیمی برای بافت دستی پرده خانه خدا

در قدیمی خانه خدا که از سال 1323 تا سال 1357 بر روی خانه خدا نصب بود

  در قدیمی خانه خدا که از سال 1014 تا 1323 شمسی بر روی خانه خدا نصب بود و اصل این پرده در موزه ریاض نگهداری می شود

  باقی مانده اثر ستون قدیمی خانه خدا که در سال 65 هجری به دستور یزید ملعون به آتش کشیده شد

ستون قدیمی مسجدالحرام که روشنایی ها بر روی آن نصب می شد

در قدیمی مسجد النبی

مکان چاه زمزم و ابراز و وسایل خارج کردن آب زمزم

لازم به ذکر است چاه زمزم 23 لیتر در ثانیه امکان خروج آب دارد که با توجه به حجم زیاد زائر امروزه آب این چاه را با آب های دیگر مخلوط کرده و به عنوان آب زمرم مورد استفاده زائران قرار می گیرد.

 ساعت حمیدیده که در سال 1311 بر برج فرمانداری شهر مکه نصب بود، به طوری که از بیت الله الحرام قابل مشاهده بود