پنجشنبه 12 تير 1393-0:50

ضرورت تمرین گفتگو بین شهروندان و مسوولان

مسوولی که ظرفیت و تحمل شنیدن یک انتقاد ساده شهروندی را ندارد و خیلی زود از کوره در می رود، نمی تواند برنامه ها و طرح های خود را اجرا کند.


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ایرج نیازآذری: به واسطه حضور در دفتر نماینده مجلس با اقشار مختلف جامعه در ارتباط هستم. علاوه بر برنامه هایی که توسط ادارات یا شوراها برنامه ریزی می شود، خودم طرح های ارتباطی و تعاملی با هدف هم اندیشی اجرا می کنم.

هدف اصلی طرح های تعاملی معطوف به توسعه شهرستان بابل و در ارتباط با حل مشکلات بخش های مختلف جامعه است.

ویژگی های رفتاری جامعه در مواجهه با یکدیگر در طرح مسائل یا چگونگی گفت و شنود جمعی از مردم پیرامون یک موضوع حکایت این قلم است.

ما در دفتر نماینده مجلس در حال فراهم سازی فضایی هستیم تا اقشار مختلف مردم مشکلات، انتظارات، نظرات یا انتقادات خود را به راحتی با مسوولان اجرایی در میان بگذارند.

علی رغم اینکه خیلی از مسوولان -چه دولتی چه نهادهای عمومی- از پاسخگویی طفره می روند، اما خود نماینده مجلس با فراخوان عمومی زمینه ارتباط با موکلانش را فراهم می کند تا بی واسطه برای طرح مسائل و مشکلات همفکری نمایند.

در این هفته، در کناربرنامه های پرحجم جاری دفتر حاج حسین نیازآذری، دو برنامه تعاملی از دیگر برنامه ها بیشتر مورد توجه قرار داشت. یکی نشست با مدیران مدارس شهرستان بابل و دیگری هم اندیشی با شورایاران و نمایندگان محلات شهر.

در این دو برنامه نماینده محترم فضای باز و آرامی را فراهم کرد تا کنشگران آموزشی و اجتماعی مسائل خود را براحتی مطرح کنند، اما شاهد بودیم برخی عزیزان حاضر در برنامه، تریبون را عرصه تاخت و تاز علیه یکدیگر قرار دادند.

اینکه چگونه از ظرفیت های ارتباطی و فرصت های عمومی استفاده کنیم، با چه ادبیاتی طرح مسئله کنیم و پاسخ مسوولان به اشکالات و انتظارات چگونه باشد به آموزش و تمرین و کار فرهنگی نیاز داریم.

اینکه یاد بگیریم خواسته های خود را درست و منطقی مطرح کنیم یا آنکه مسوولان با سعه صدر و گشاده رویی به درد دل های مردم گوش دهند از ضرورت های ارتباطی و تعاملی جامعه است؛ چه آنکه طرح انتقادی مشکلات و اشکالات به صورت محترمانه، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

مهارت های ارتباطی و تعاملی باید از فنی ترین و مهمترین مهارت های اجتماهی و فرهنگی جامعه به خصوص مدیران و مسوولان و به ویژه مقامات شهری و شهرداری باشد.

مسوولی که ظرفیت و تحمل شنیدن یک انتقاد ساده شهروندی را ندارد و خیلی زود از کوره در می رود، نمی تواند برنامه ها و طرح های خود را اجرا کند.

چگونگی مشارکت شهروندان در اجرای برنامه های شهری، باید یکی از اصلی ترین و مهمترین بخش هر برنامه باشد.