سه شنبه 23 اسفند 1384-0:0

نوروزخوانی در جشنواره مازندران

در همایش بین المللی میراث مشترک اقوام حاشیه دریای خزر ، جشنواره موسیقی بهاریه و نوروزخوانی برگزار خواهد شد .


"احمد صدری" دبیرجشنواره موسیقی بهاریه و نوروزخوانی که از بخش های همایش بین المللی میراث مشترک اقوام حاشیه دریای خزر به شمار می آید  ضمن اعلام این خبر افزود: از تاریخ 26 تا 30 فروردین ماه سال آینده این جشنواره در شهرهای ساری، بابلسر، رامسر در سه حوزه موسیقی دستگاهی - ردیفی، موسیقی نواحی ایران و موسیقی ملل حاشیه نشین دریای خزر و کشورهای همجوار با توجه به محوریت همایش که مبتنی بر جشن نوروز است، برگزار می شود.

وی در مورد گروه های شرکت کننده در این جشنواره گفت:در حوزه موسیقی دستگاهی- ردیفی از استان تهران یک گروه و در حوزه موسیقی نواحی ایران گروه هایی از استان های گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، خراسان شمالی،لرستان و کرمانشاه و در حوزه موسیقی ملل گروه هایی از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و ترکیه در قالب تکنوازی ، گروه نوازی، تکخوانی به اجرای برنامه می پردازند.

صدری افزود: در واقع حدود 17 گروه داخلی شامل 1 گروه موسیقی دستگاهی و 16 گروه موسیقی نواحی مختلف ایران و 6 گروه خارجی در این جشنواره شرکت می کنند که تا کنون تعدادشان به 62 نفر رسیده است. 

دبیر علمی این جشنواره در مورد امکان انتشار آثار ادامه داد: همزمان با همایش یک جلد کتاب به همراه سی دی صوتی تحت عنوان بهاریه و نوروزخوانی در کنار دیگر منشورات این همایش چاپ می شود. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر اجرای موسیقی محققان و پژوهشگران موسیقی نواحی ایران در پانلی تخصصی به بررسی خصوصیات و ویژگی های بهاریه و نوروزخوانی و مطالعه تطبیقی الحان مزبور در بخش نظری همایش، مقالاتی ارائه می دهند.(mehrnews)