چهارشنبه 24 اسفند 1384-0:0

سال فرار سرمايه

رحمانی خلیلی،نماينده مردم بهشهر در مجلس ششم گفت: سال آینده تورم بالا و فرار سرمایه خواهیم داشت.


«علی اکبر رحمانی خلیلی» تصریح کرد: «از اخبار امیدوار کننده اقتصادی در سال 74 یکی رشد تولید ناخالص داخلی ایران است که امسال به 35/2 درصدی می رسد. براساس گزارش سه ماهه دوم سال 2006 سازمان ملل تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سال گذشته یک میلیون و 384 هزار و 819 میلیارد ریال برابر 175 میلیارد و 740 میلیون دلار بوده که پیش بینی می شود این میزان در سال جاری به یک میلیون و 680 هزار و 391 میلیارد ریال برسد که معادل 217 میلیارد و 210 میلیون دلار است.»
به گفته وی،‌ اگر این آمار تحقق پیدا کند امیدواری در رشد تولید ناخالص داخلی وجود دارد.
رحمانی افزود: «ایران در سال 84 در زمینه رشد شاخص توسعه انسانی رتبه 43 جهانی را به خود اختصاص داد. براساس گزارش شاخص توسعه انسانی سال 2005 سازمان ملل متحد، ایران با دو پله صعود در شاخص توسعه انسانی رتبه 43 جهان را در رشد این شاخص در بین 177 کشور به خود اختصاص داد.»
وی گفت:‌«صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2006 آلمان از موفقیت های ایران در سال 84 بود.»
وی در ادامه افزود: «اما خبرهای نگران کننده اقتصادی که انسان را متأثر می کند.اين که ایران از نظر تورم در خاورمیانه اول است.»

وی توضیح داد: «براساس یکی از آمارهای منتشر شده نرخ تورم در ایران در سال 2005 میلادی 5/18 درصد رسید که این رقم در سطح جهان پنجمین نرخ بالا محسوب می شود.
رحمانی افزود: «یکی از مسئولان بانک مرکزی پیشتر گفته بود که با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور که در حدود 770 هزار میلیارد ریال است، تورم 26 درصدی در انتظار مردم است. بنابراین براساس این آمار نرخ تورمی که هم اکنون بین 19 تا 20 درصد است، چنانچه حجم نقدینگی با بازارهای پولی بانک مرکزی کنترل نشود تا پایان سال نرخ تورم 25 تا 26 درصد افزایش خواهد یافت.»
عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام تأکید کرد: «این آمار بسیار نگران کننده است و چنانچه کنترلی به وسیله برنامه ریزان کشور انجام نگیرد ما با تورم بالایی روبرو خواهیم و به تعبیری سال گرانی در راه است.»
وی شدت گرفتن فرار سرمایه ها از ایران را از دیگر مشکلات ایران در سال 84 عنوان کرد و گفت: «رئیس کل دیوان محاسبات کشور تأکید کرد که بیش از 200 میلیارد دلار ارز از ایران به مقصد امارات خارج شده است.» وی از ثبت و فعالیت 5 هزار شرکت ایرانی در امارات خبر داد.
به گفته وی، آمار منتشر شده از سوی مقامات دبی نشان می دهد که در دو دهه گذشته 40 هزار ایرانی با بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند.»
رحمانی گفت: «با بحرانی شدن بورس ایران به خصوص بورس تهران، سرمایه گذاران،‌ سرمایه های خود را به بازار بورس دبی و ابوظبی انتقال دادند. نیمه اول سال 2005 میلادی 4 بازار سهام در خاورمیانه از نظر رونق و رشد سرمایه 4 رتبه نخست جهان را از آن خود کردند که یکی از این بازارها، بازار سهام امارات بود که رشد آن به دلیل انتقال سرمایه، سرمایه گذاران ایرانی به این بازار بود. این مسأله نشان می دهد که فرار سرمایه در کشور در حال شدت گرفتن است.»

رحمانی خلیلی در ادامه مسأله انرژی هسته ای ایران را از وقایع مهم دیگر سال 84 دانست و اظهار داشت: «مسأله پرونده هسته ای ایران تلخ ترین رخداد برای نظام جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب بود که حتی از جنگ تحمیلی هم برای ما تلخ تر است. برای اینکه در مسأله جنگ ما جماع منطقه ای و بین المللی علیه ایران نداشتیم ولی راجع به انرژی هسته ای اجماع منطقه ای و بین المللی علیه ایران صورت گرفته است.»
وی تأکید کرد: «گرچه سال ها بر سر برنامه هسته ای ایران با کشورهای اروپایی گفت‌و‌گو و تعامل به تعبیری مجادله داشتیم اما نتوانستیم مسأله انرژی هسته ای ایران را در مسیری سوق دهیم که اجماع منطقه ای و بین المللی علیه ما تحقق نیابد.»
به گفته وی، ما از فرصت ها استفاده مطلوبی نکردیم. ما می بایستی قبل از آنکه پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت می رفت، در شورای حکام به نتیجه ای که حداقل مصالح مردم کشور را تأمین کند می رسیدیم. چون تصمیم گیری در شورای حکام میان 35 عضو شکل می گرفت اما اکنون تصمیم گیری در میان 5 قدرت تصمیم گیرنده در شورای امنیت صورت می گیرد.
به اعتقاد وی، هنوز اشتراک نظری بر سر اتخاذ یک دیپلماسی واحد در قبال ایران،‌ میان 5 قدرت تصمیم گیرنده وجود ندارد. بنابراین هنوز فرصت داریم که بتوانیم یک راه حل مناسبی را انتخاب تا با عواقب اعمال فشارهای بین المللی مواجه نشویم.
رحمانی خلیلی خاطرنشان کرد: «اگر ما این فرصت را از دست بدهیم کشور ما با چالش منطقه ای و بین المللی مواجه خواهد شد و به نظر می رسد که در ابتدای امر، شورای امنیت در قالب توبیخ و تنبیه ایران را وادار کند که فعالیت های غنی سازی در داخل را به حالت تعلیق درآورد و چنانچه در این مرحله شورای امنیت به نتیجه نرسد احتمال تحریم های همه جانبه جهانی علیه ایران وجود دارد.» (aftabnews)