سه شنبه 14 شهريور 1385-0:0
راه اصلي قزوين به مازندران احداث مي شود
تكميل مطالعات احداث راه اصلي قزوين الموت - تنكابن به تصويب هيات دولت رسيد.
با احداث اين مسير دسترسي استان تهران به درياي خزر كه تاكنون از طريق محورهاي دسترسي فيروزكوه، هراز، چالوس، رشت برقرار ميشد پس از آزادراه در دست احداث تهران شمال از طريق محور قزوين الموت تنكابن نيز برقرار خواهد شد تا در جهت تكميل راههاي كشور و به عنوان يك راه اصلي ميانه بين مسير رشت و چالوس از بار ترافيكي اين دو محور بكاهد.
استان قزوين كه با 6 استان همجوار است تاكنون فقط به استان مازندران از طريق راه روستايي امكان دسترسي داشته است كه با احداث اين محور جديد امكان دسترسي از طريق قزوين به مازندران نيز با راه اصلي ميسر خواهد شد.
اين گزارش ميافزايد: براي اين مسير كه به عنوان مسير قزوين مازندران مطرح شده دو گزينه مطالعاتي مطرح است كه گزينه اول شامل قزوين الموت جنگل 2 هزار تنكابن است كه طول آن حدود 145 كيلومتر است و مسير دوم قزوين الموت دره سه هزار تنكابن است كه اين كريدور در طرف شمالي داراي 167 كيلومتر طول بوده و 25 كيلومتر طويلتر است.
هركدام از 2 گزينه مطرح شده داراي معايب و البته مزاياي قابل توجهي نيز هستند كه البته ارزيابي دقيق آن در دست مطالعه و بررسي است.
بنابراين گزارش، مطالعات اين پروژه كه در سال 1346 براي احداث به عنوان راه اصلي ميانه مطرح شده مطالعات آن تاكنون هر بار به دليل نداشتن توجيه فني و اقتصادي رد شده است كه البته مصوبات رياست جمهوري به همراه هيات دولت به استان قزوين بر احداث اين راه صراحت دارد.
شايان ذكر است با توجيه فني و اقتصادي اين طرح در گزارش كميسيون ماده 32 فازهاي اجرايي اين طرح آغاز ميشود.
گفتني است با توجه به آن كه جاده چالوس با اصلاحاتي كه طي سه دهه اخير صورت گرفته از جمله اصلاح و احداث تونلها، تعريض و اصلاح قوسها هم اكنون به راه فرعي درجه يك ارتقا يافته، محور قزوين الموت تنكابن به عنوان راه اصلي ميتواند نقش موثري در نقل و انتقال مسافر و كالا در منطقه ايفا كند.(isna)