سه شنبه 24 شهريور 1394-10:7

احداث پروژه بدون مجوز در ساحل دریای جویبار

دریاخواری در جویبار/20 هزار اصله درخت در روز روشن قطع شد

برای احداث کشتارگاه و کارخانه خوراک دام در جویبار، حدود یک هکتار از جنگل‌های ساحل را قطع و دستگاه‌های مرتبط هم اعلام کرده‌اند هیچ مجوزی برای احداث این واحد صنعتی صادر نشده است/در حالی که برای قطع کردن یک درخت شکسته، یک هفته منتظر کارشناسان منابع طبیعی بودیم تا با حضور آنها، این درخت قطع شود، یک هکتار اراضی جنگلی با 20هزار اصله درخت در مدت کوتاهی برای احداث این کارخانه قطع شده و هیچ برخوردی هم صورت نگرفته است.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: مجموعه نمونه گردشگری ساحل قناری در ساحل شهر جویبار، سال‌ها است فعالیت می‌کند تا بخشی از محرومیت این شهر را برطرف کند.

این مجموعه عظیم رفاهی و گردشگری که پذیرای گردشگران مختلفی است و در فضایی بسیار زیبا و دلپذیر، از مهمانان، میزبانی می‌کند، با سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی، اکنون در معرض خطر قرار گرفته است چراکه یک واحد صنعتی گشتارگاهی و کارخانه خوراک دام در جوار این مجموعه درست در ساحل دریا در دست احداث است.

*بدون مجوز پیش می روند و برخوردی هم صورت نمی گیرد

یک کارشناس آب و خاک اظهار کرد: به دلیل بسته بودن دریای مازندران، این دریا میزان آلودگی بالایی دارد. در گذشته هشت هزار نوع گونه ماهی در دریای مازندران داشتیم که این رقم اکنون به نصف کاهش یافته است. با وجود آلودگی‌هایی که دریای مازندران دارد، پساب کارخانه‌ها هم وارد رودخانه‌ها و سپس راهی دریا می‌شود تا این آلودگی دوچندان شود.

رزاق ولیپور با اشاره به اینکه جهت جریان باد هم از سمت شمال غرب به سمت جنوب شرق است، افزود: این مسئله هم باعث شده تا آلودگی‌های نفتی دیگر کشورهای حوزه دریای مازندران به سمت ما گسیل شود.

وی با بیان اینکه با وجود همه آلودگی‌های دریا، اکنون در کنار منطقه نمونه گردشگری ساحل قناری، کشتارگاه و کارخانه تولید خوراک دام در حال احداث است، گفت: برای احداث این واحد حدود یک هکتار از جنگل‌های ساحل را قطع و دستگاه‌های مرتبط هم اعلام کرده‌اند هیچ مجوزی برای احداث این واحد صنعتی صادر نشده است.

ولیپور با اشاره به اینکه در کنار دانشگاه آزاد جویبار زمین خالی وجود دارد و می‌توانستند این واحد را در آن زمین احداث کنند تا هم آلودگی کمتری وارد دریا شده و هم سرمایه‌گذاری ساحل قناری با مشکل مواجه نشود، تصریح کرد: بخشداری، دام پزشکی، محیط زیست و ... اعلام کرده‌اند مجوزی برای احداث این مرکز صادر نکرده‌اند، اما با ساخت و ساز این مجموعه هم تاکنون برخورد نشده است و به سرعت در حال احداث این واحد صنعتی هستند.

این کارشناس آب و خاک با بیان اینکه در حالی که برای قطع کردن یک درخت شکسته، یک هفته منتظر کارشناسان منابع طبیعی بودیم تا با حضور آنها، این درخت قطع شود اما یک هکتار اراضی جنگلی با 20هزار اصله درخت در مدت کوتاهی برای احداث این کارخانه قطع شده و هیچ برخوردی هم صورت نگرفته است، ادامه داد: قصد متهم کردن دستگاه و نهادی را نداریم اما چگونه می‌شود یک هکتار جنگل قطع شود و کسی پاسخگو نباشد.

ولیپور با اشاره به مکاتبه با خانم ابتکار درباره قطع این اراضی، خاطرنشان کرد: هفته گذشته از محیط زیست اعلام کردند هیچ مجوزی برای قطع درختان و احداث این واحد صنعتی در ساحل دریا، صادر نشده است.

وی با بیان اینکه به داستانی هم درباره این موضوع شکایت کرده‌ایم، اظهار کرد: می‌خواهیم به سرمایه‌گذار این واحد صنعتی کمک کنیم تا بیشتر از این، متضرر نشود و نسبت به انتقال این واحد صنعتی به مکان دیگری اقدام کند.

رستوران مجموعه قناری که در پشت آن کشتارگاه(ساختمان آجری)در حال ساخت است

*محیط زیست مجوز نداده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم درباره احداث واحد صنعتی در کنار منطقه نمونه گردشگری، افزود: مکاتبات را با محیط زیست استان انجام دادیم و آنها اظهار می‌کنند که مجوزی صادر نکرده‌اند.

دلاور بزرگ‌نیا با بیان اینکه هر تاسیساتی که از نظر فنی و کارشناسی به سرمایه‌گذاری آسیب بزند به ویژه اگر آن واحد سرمایه‌گذاری، مقدم بر سرمایه‌گذاری جدید باشد برخورد صورت می‌گیرد، گفت: احداث واحد سرمایه‌گذاری جدید باید با رعایت ضوابط و حرائم و همچنین تایید کارشناسان صورت گیرد تا تاسیساتی که در کنار هم قرار می‌گیرند برای هم مشکل‌آفرین نباشند.

وی با اشاره به اینکه امکان ندارد ما در کنار واحد صنعتی کشتارگاه و یا مرغداری، مجوز احداث هتل صادر کنیم، تصریح کرد: همین انتظار را هم از دیگر دستگاه‌ها داریم که در کنار مجموعه گردشگری به سرمایه‌گذاری مجوز دهند که سرمایه‌گذاری قبلی را تهدید نکند.

* مسئولانی که پاسخگو نیستند

برای پیگیری این گزارش با فرماندار جویبار هم تماس گرفتیم. رضا گنجی در پاسخ به سوال ما مبنی بر اینکه چگونه واحد صنعتی در ساحل دریا احداث می‌شود در حالی که مجوز ندارد، گفت: اکنون در جلسه هستم و این موضوع نیاز به توضیحات کامل و جامع دارد. حضوری تشریف بیاورید تا توضیحات کامل را ارائه کنم.

وی حاضر نشد بعد از پایان جلسه هم به صورت تلفنی پاسخگوی ما باشد.

معاون عمرانی استاندار مازندران، مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران و هادی حسینی و کمال علیپور نمایندگان مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ و سوادکوه هم به تلفن همراه خود پاسخ ندادند.

در حالی که اگر نسبت به راه‌اندازی یک سوپر مارکت کوچک اقدام کنید مسئولان حوزه نظارت بلافاصله و در کمتر از 24 ساعت ورود پیدا کرده و مجوز راه‌اندازی آن واحد را طلب می‌کنند چگونه است که واحد صنعتی بدون مجوز هم نسبت به ساخت اقدام می‌کند، هم درختان را قطع می‌کند و هم سرمایه‌گذاری دیگری را در معرض تهدید قرار می‌دهد؟

در حالی که رهبری و قوای سه‌گانه تاکید ویژه بر جلوگیری از زمین‌خواری، جنگل‌خواری، دریاخواری، ساخت و ساز غیرمجاز و ... دارند و اقدامات گسترده‌ای هم در این حوزه صورت گرفته و از سوی مسئولان استان اعلام می‌شود که زمین‌خواری و جنگل‌خواری را به صفر رسانده‌ایم این سوال مطرح است که دستگاه‌های نظارتی چه اقدامی برای جلوگیری از این اقدام خلاف قانون، انجام داده‌اند؟