جمعه 19 شهريور 1395-10:46

در گفت و گوی تفصیلی مازندنومه با علی اصغر یوسف نژاد مطرح شد:

طرح انتقال آب مسکوت مانده است/ از عملکرد صدا و سیما رضایت نداریم/ باید پای برنامه مجوزدار ایستاد

نماینده ساری و میاندورود: زمان انتخابات باید به گونه ای موضع می گرفتم که اشتباهات دو دوره گذشته تکرار نشود/ متاسفانه میانگین معدل مدیران استان از نظر شاخص های مدیریتی با معدل کشوری فاصله دارد/ در مورد منطقه آزاد هم استاندار و هم مجمع نمایندگان مازندران باید به دستگاه تخصصی که شورای عالی مناطق آزاد است اجازه دهند انتخاب آن ها حاکم شود/ با طرح انتقال آب به کویر عده ای می خواهند دولت را در مقابل مردم قرار دهند، ولی تا جایی که اطلاع دارم این موضوع مسکوت مانده است/ تقریبا همه ی سال ما در مازندران بحران داریم، اما دستگاه ها آمادگی لازم را ندارند/ مخالفت ها زیاد است اما اگر برنامه ای هنری دارای مجوز است باید تا آخر پایش بایستند/ بنده اگر به کنسرت یا برنامه فرهنگی و هنری که دارای مجوز است دعوت شوم، حضور می یابم/ از عملکرد صدا و سیما رضایت نداریم و بیشتر دیدگاه سیاسی بر صدا و سیما حاکم است.


مازندنومه، سرویس سیاسی: علی اصغر یوسف نژاد -عضو هیات رئیسه و نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی- است که در دوره سوم نمایندگی خود با 116 هزار رای وارد مجلس دهم شد. او نماینده دوره های پنجم و هشتم مجلس، همین طور معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و دارایی در دولت تدبیر و امید بود.

یوسف نژاد با عضویت در فراکسیون امید با کسب 135 رای به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس دهم انتخاب شد. عصر یک روز تابستانی میهمان این نماینده مجلس در دفترش بودیم. در این دیدار مباحث صریح و شفافی درباره موضوعات مختلف مطرح شد که مسایل مربوط به توسعه استان، وضعیت مدیریت شهری و استانی، نوع نگاه نمایندگان به مسایل کلان، انتقال آب دریاری خزر و بحث منطقه آزاد در مازندران از جمله موارد بود. بخش قابل توجهی از گفت و گوی رد و بدل شده بین ما و این نماینده مجلس، به خصوص انتقادهای صریح یوسف نژاد از برخی مسئولان استانی را به صلاحدید نماینده انتشار نمی دهیم.

* تلاش کردم اشتباهات گذشته تکرار نشود

مازندنومه: انتظار ما قبل از انتخابات برای دیدار و ملاقات با شما بیشتر بود، اما اکنون با توجه به حجم کاری و ترافیک برنامه خیلی توقع نداریم. از اوضاع فعلی مجلس  وفضای استان بگویید.

یوسف نژاد: بنده هم از شما و مازندنومه تشکر می کنم. خوشحالم امروز توفیق حاصل شد و در خدمت شما هستم؛ در طول این مدتی که به عنوان نماینده مردم انتخاب شدم و در این چند ماهی که شروع به کار کردم ؛ گروه های تخصصی و سازمان یافته را در زمینه های مختلف هماهنگ کردم و با آنها نشست داشتم.

 در مباحث کشاورزی، فرهنگی، صنعتی، ورزشی، رسانه ای و مانند این ها نشست های تخصصی با گروه های مختلف مردمی و اداری تشکیل شد و مطالبات و مشکلات بیان و در جریان مسایل قرار گرفتم . امیدواریم با ادامه این همکاری ها بتوانم خوراک فکری مناسبی را که به ما به عنوان نماینده و وکیل مردم داده می شود، در مجلس در راستای احقاق حق مردم به کار بگیرم و به کمک نمایندگان قوانین درستی را مصوب کنیم.

مازندنومه: ایام انتخابات زمستان گذشته، حمایت ها و اظهارنظرهای بی قید  وشرط شما از مجموعه مدیریت شهری ساری کمی شگفت انگیز می نمود. چند مورد هم لیست امید را زیر سوال بردید. چرا؟

یوسف نژاد: به هر حال ایام انتخابات شرایط متفاوتی دارد، ما در موضعی بودیم که باید مردم را جذب می کردیم و تلاش می کردیم تا مردم بیایند و به ما رای دهند. شما تاریخ ادوار مجلس را نگاه کنید در همه این دوره ها بنده با اختلاف حداقلی نتوانستم به مجلس بروم. به هر حال در دوره ای شاید اگر به ما می گفتند که به فلانی زنگ بزن این کار را نمی کردیم، اما این بار تلاش کردیم اشتباهات گذشته تکرار نشود و بتوانیم اجماعی را به وجود بیاوریم. البته اکنون باید فضا را به نوعی تلطیف کرد که منصفانه شود؛ زمان انتخابات باید به گونه ای موضع می گرفتیم که اشتباهات دو دوره گذشته تکرار نشود اما بعد از انتخابات این رقابت ها تمام شده است و باید با همکاری و همراهی در راستای تحقق اهداف استان و مردم گام برداشت.

بنده هیچ گاه لیست امید را زیر سوال نبردم و یا گزینه دوم را تخریب نکردم. به هر حال در یک مراسم و در یک جمعی عنان کار از دست برگزارکنندگان خارج شد و ما گفتیم سخنانی که مطرح شد نظرات شخصی این فرد بوده است. در کل باید در ایام انتخابات استراتژی خاصی داشت.

اعتقاد دارم در فضای اختلاف؛ سیاه نمایی و بزرگ نمایی صورت می گیرد و واقع بینی در کار نیست در صورتی که این واقع بینی می تواند به بهبود شرایط کمک کند.

مازندنومه: در بعضی از موارد در حوزه مدیریت شهری برخی شبهات را شاهدیم. برای مثال برخی ترک تشریفات ها یا کیفیت هزینه کردهای امور فرهنگی در شهر و مانند این ها. عمده انتقاد ما به مدیریت شهری هم این است که تاکنون هیچ گاه در یک اتاق شیشه ای و شفاف پاسخگوی هیچ رسانه ای نبوده و مونولوگی و یک سویه، از بالا به پایین اطلاعات و داده ها پمپاژ شده است. مردم هم اغلب مسحور پروپاگاندا می شوند. می خواهیم بگوییم اقناع رسانه ای نشده ایم و ابهاماتی در این بخش وجود دارد. در این حوزه یعنی نظارت بر عملکرد دستگاه ها تا چه اندازه جدی هستید؟

یوسف نژاد: ما در مجلس در واقع دو وظیفه داریم اول تقنین و دوم نظارت بر حسن اجرای قانون. باید پذیرفت که در کشور و استان دستگاه های مختلفی مسئول نظارت بر حسن اجرای قوانین و جلوگیری از تخلفات هستند. در خصوص مصوبات شورای شهر، کمیته انطباق و فرمانداری ها یک ابزار نظارتی است که می تواند در راستای جلوگیری از تخلف اقدام عملی انجام دهد و مانع اجرای مصوبه غیرقانونی باشد. در حوزه های مختلف هم دستگاه هایی مسئولیت دارند. به هر حال همه این دستگاه ها باید بر عملکرد سازمان ها نظارت کنند و این هماهنگی هم وجود داشته باشد تا میزان تخلفات به حداقل برسد. البته مدیر ناظر همیشه وظیفه مچ گیری و یا آبرو بردن را ندارد؛ نظارت باید به همراه دلسوزی و هدایت باشد که در این راستا هم همه دستگاه های نظارتی وظیفه مشخصی دارند که باید به تکالیف خود عمل کنند. بنده هم به عنوان عضو هیات حل اختلاف شوراهای اسلامی استان مازندران از طرف مجلس شورای اسلامی انتخاب شدم که به هر حال بنده هم به سهم خود در برابر هر موضوعی که خارج از حیطه قانون اجرا شده باشد، خواهم ایستاد و حتما هم به عنوان یک عضو ناظر در فضاهای مختلف بر حسن اجرای قانون نظارت می کنم.

* مواضعم همان مواضع قبلی است

مازندنومه: آقای یوسف نژاد؛ شما از ابتدای تصدی مسئولیت نمایندگی همواره انتقاداتی به مدیریت استان داشتید؛ در خصوص انتخاب نکردن مدیران تخصصی تا آمارسازی ها و گشاد بودن قبای بعضی از مدیران استانی در دولت تدبیر و امید؛ اما هیچ گاه به صورت عریان از کسی نام نبردید. به هر حال باید پذیرفت که واقعیات هم همان مطالبی است که شما بیان کردید و در واقع استان در یک روزمرگی محض به سر می برد؛ متاسفانه آمار ساختگی به ستاد ارسال می شود. مثلا" از تابستان پارسال تا تابستان امسال آقایان ادعا می کنند 1.2 درصد آمار بیکاری را کاهش داده اند، در حالی که آمار کشوری بیکاری، یک دهم درصد افزایش هم داشته است. مگر در یک سال اخیر چند بنگاه تولیدی افتتاح و چند نفر مشغول به کار شدند که در عرض چند ماه آمار بیکاری چنین کاهش یافته است؟ یا آمار طلاق که در عرض 5-6 ماه مدعی شده اند 8 درصد کم شده است! مگر چنین چیزی ممکن است؟ از طرفی استانداری که مدعی بود دو ساله چهره استان را عوض می کند، امروز بعد از سه سال کاری از پیش نبرده است. ما انتقادهای شدیدی از عملکرد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای و سیاسی ربیع فلاح به خصوص در حوزه انتصابات داریم و بارها نوشتیم که استاندار حتی در راه تضیف دولت گام برمی دارد. به نظر می رسد وی تنها با تکیه بر اخلاق مداری و تواضع و گاهی باج دادن توانست استاندار باقی بماند. پس از انتقادات اولیه، به نظر می رسد که مواضع تان تعدیل شده است..

یوسف نژاد: مواضعم همان مواضع قبلی است؛ از طریق مراجع رسمی مسایل را هم منعکس و هم پیگیری می کنم. در جلسات با استاندار و مدیران استانی حرف ها به صورت صادقانه مطرح می شود و اتفاقاَ این جلسات چالشی است. در جلسه مجمع نمایندگان با استاندار مازندران و مدیر سازمان برنامه ریزی و مدیریت سخنان صریحی مطرح شد و مواضع من بسیار جدی است.

متاسفانه میانگین معدل مدیران استان از نظر شاخص های مدیریتی با معدل کشوری فاصله دارد و این رقم بسیار پایین تر از معدل کشوری است. بسیاری از مدیران مازندران از نظر تخصص، تجربه و اجرا با مدیر کاربلد و کشوری فاصله دارند. وظیفه بنده این است که مطالب را از طریق رسانه ها و تریبون هایی که در اختیار دارم بیان کنم اما بیان ممتد و چندین باره این مطالب هم ممکن است نتیجه معکوسی داشته باشد. هدف ما این است که برای استان کار کنیم، یکی از شاخص های کار کردن آن است که مجموعه مدیران و نیروهای انسانی استان در کنار همدلی ، هماهنگی و همراهی باید ظرفیت و توان کار را داشته باشند.

جامعه از بنده و مسئولان انتظار ندارند که مدام این حرف ها تکرار شود، اما به هر حال ما از طریق مجامع رسمی در حال پیگیری و ارزیابی نسبی مدیران هستیم. در حال حاضر مطالبه ما از مدیران پیگیری است؛ بنده طرح ها، لوایح و برنامه ششم توسعه را در اختیار مدیران دستگاه ها قرار دادم تا نظرات خود را بیان کنند تا مدیر احساس کند که حرفش تاثیرگذار است. بعضی از مدیران هم پاسخ دادند و این نشان می دهد که شاید در طول این مدت مطالبه ای از مدیران دستگاه ها در این سطح انجام نشده بود.

مازندنومه: به نظر شما مشکل اصلی توسعه نیافتگی تاریخی استان چیست؟ سرمایه انسانی، مدیریت، نبود برنامه راهبردی یا طرز فکرها؟

یوسف نژاد: ما در استان استراتژی توسعه به صورت مکتوب نداریم. ماموریت ما برای مدیرسابق سازمان مدیریت و همچنین مدیرفعلی این سازمان تدوین استراتژی توسعه و برنامه آمایش سرزمینی است. استراتژی شامل مسایل مختلف توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی ، کشاورزی و صنعتی و غیره است. باید موارد بیان شده بر مبنای مسایل شاخص باشد و در سند هم وظایف تمام دستگاه های اجرایی مشخص شود.

اتفاقاً به دلیل نداشتن همین استراتژی توسعه است که هر استاندار و مدیری که می آید ساز خود را می زند ، یکی در زمینه راه و دیگری در زمینه کشاورزی و... برنامه های خود را عملیاتی می کند. در صورتی که اگر سند بالادستی وجود داشته باشد، تکالیف مشخص است.

در جلسه مجمع نمایندگان مازندران به آقای پارسا گفتم که تا آخر شهریور ماه به شما فرصت می دهیم تا استراتژی توسعه استان را تدوین کنید. به هر حال موضع ما در خصوص استان و مسایل آن، کلان است.

به عنوان عضو هیات رئیسه و نماینده ای که سه دوره به عنوان نماینده مردم مرکز استان در مجلس حضور دارم، نوع برخورد و بینش ام نسبت به مسایل متفاوت است. به هر حال باید معذوریت ما در این زمینه را در نظر بگیرید.

* مازندران حداقل استحقاق یک منطقه آزاد را دارد

مازندنومه: مباحث مختلفی در زمینه منطقه آزاد مطرح شده، شما هم پیگیری هایی انجام دادید و حتی نامه ای هم به آقای جهانگیری نوشتید. آیا اصلا استقرار منطقه آزاد فایده ای برای استان دارد یا خیر بیشتر توضیح دهید. آیا هم چنان باید به استقرار منطقه آزاد تجاری در مازندران امیدوار بود؟

یوسف نژاد: منطقه آزاد فواید بسیاری دارد؛ هدف از آن ورود سرمایه و تسهیل ورود سرمایه خارجی به داخل کشور است. اشتغالزایی، رونق تولید و ایجاد کار، رونق صادرات، همچنین ایجاد شرایطی که از مواد اولیه داخل کشور با قیمت پایین تر صادرات توسعه یابد، از دیگر اهداف ایجاد منطقه آزاد است. آزاد یعنی اینکه این منطقه جزو کشور ایران نیست؛ یعنی قوانین خاص دارد  و قوانین مالیاتی در آن حاکم نیست اما خارج کشور هم نیست، مقررات ویژه ای دارد.

 یکی از اهداف این است که وقتی سرمایه وارد کشور می شود، موارد گمرکی، مالیاتی، قوانین کار و مواردی که به زعم ما دست و پا گیر هستند و محدودیتی در ایجاد اشتغال دارند در این مناطق حاکم نیست. اما هر زمان هم این سرمایه از مناطق آزاد بخواهد وارد کشور شود باید قوانین مالیاتی و گمرکی بر آن حاکم شود. در آمد عمومی ، اقتصاد و توسعه استان و صدور محصولات کشاورزی و کالای ساخته شده داخلی و همچنین ورود سرمایه گذار خارجی از مزیت های مهم مناطق آزاد است.

مازندنومه: در مناطق آزاد دیگری که در کشور هست، این مزیت ها وجود دارد؟

یوسف نژاد: به هر حال شرایط و سطح تولید و استانداردهای کشورهای اطراف اگر از ما بیشتر باشد شاید این اهداف محقق نشود اما برای مازندران این گونه نیست و می توان از شرایط خاص کشورهای حوزه دریای خزر هم استفاده کرد. بنابر این جانمایی منطقه آزاد اهمیت بسیار زیادی دارد و باید دقت بیشتری در این زمینه داشت.
الان مهم ترین مساله در مازندران انتخاب جای مناسب برای منطقه آزاد است که زیرساخت مناسب، استاندارهای مناسب جهت استقرار و فراهم بودن شرایط برای تجارت خارجی از جمله نیازمندی های مناطق آزاد است.

راه های دریایی، زمینی، ریلی و هوایی و همچنین استقرار گمرک ها و تجهیزات مناسب برای فرودگاه ها هم جزو نیازمندی های اولیه ایجاد مناطق آزاد است.

مازندنومه: سابقه انتخاب منطقه آزاد در مازندران همواره مورد مناقشه بوده است، می توان به اجماع در خصوص رسیدن به یک نقطه مشترک امیدوار بود؟

یوسف نژاد: به هر حال هم استاندار و هم مجمع نمایندگان مازندران باید به دستگاه تخصصی که در واقع شورای عالی مناطق آزاد است اجازه دهند انتخاب آن ها حاکم شود.

 از نظر بنده مازندران حداقل استحقاق یک منطقه آزاد را دارد. در قیاس با مصوبه جدیدی که دولت در معرفی هشت نقطه به مجلس برای منطقه آزاد معرفی کرده است، این مزیت برای مازندران قابل پیش بینی است که در مجلس به این 8 منطقه، مناطق دیگری نیز اضافه کنیم. نمایندگان مازندران باید از مجادله در این خصوص پرهیز کنند و نباید روی مکان خاصی اصرار داشته باشند.

ما برای اولین بار سه نقطه از مازندران را به عنوان مناطقی که ظرفیت و پتانسیل استقرار منطقه آزاد را دارند به دکتر روحانی معرفی کردیم. معاون اول ایشان به همراه چهار وزیر از منطقه بازدیدکردند و مسایل مختلف هم با حضور استاندار و نماینده مردم بهشهر  و نکا مطرح شد. آقای ترکان و مسئولان دیگری هم که در این زمینه صاحب نظر بودند از منطقه بازدید کردند و وعده دادند که مساعدت کنند. البته نمایندگان هم نامه ای تهیه کردند و بنده هم به دلیل اینکه نمی خواستم اختلافی ایجاد شود آن را امضا کردم. به هر حال اصرار بر یک نقطه ممکن است باعث شود اصل موضوع زیر سوال برود و فراموش شود.

* تشریفات ایجاد مناطق آزاد چگونه است؟

یوسف نژاد: روند انتخاب مناطق آزاد به این صورت است که پس از موافقت و نظر مسئولان محلی و استانی، این موضوع در شورای عالی مناطق آزاد می رود. بعد در دولت مطرح شده، مصوبه دولت را اخذ می کند و سپس هم در مجلس باید بررسی و تصویب شود که این موضوع روند طبیعی داستان است.

استاندار مازندران طی نامه ای بندر امیرآباد را به عنوان  منطقه آزاد معرفی کرده است. همان طور که گفتم دولت هم لایحه ای را به مجلس آورده که هشت نقطه را بعنوان منطقه آزاد معرفی کرده است که ما می توانیم این تعداد را افزایش یا کاهش دهیم. در کمیسیون ها مقدمات بررسی این لایحه انجام شده است. آخر شهریور ماه هم  از آقای دکتر لاریجانی و مسئولان کشوری به همراه آقای دژپسند دعوت کردیم که در مازندران حضور یابند و راجع به مسایل مختلف موضوعات مطرح و مطالبات اجرایی شود.

*مازندنومه: البته چندی پیش همایشی در سالن میزبان بابلسر برگزار شد که آن چه شاهد بودیم سخنرانی های صرف و بی هدف بود و انگار بانیان در پی گرفتن تاییدیه برای ادامه کار ربیع فلاح بودند.

یوسف نژاد: این عطش سخنرانی کردن باید از میان برود. بنده تا جایی که اصرار خاصی نباشد سخنرانی نمی کنم. در جلسه ای هم که مدنظر است یک نفر از نمایندگان به نمایندگی از مردم استان و منطقه مباحث را مطرح کند تا اقدام عملی در این زمینه صورت پذیرد. در مورد منطقه آزاد مصر هستیم و باید اتحاد و اتفاق وجود داشته باشد. همچنین تمکین به دستگاه های ناظر هم مد نظر قرار گیرد.

* عده ای می خواهند دولت را در مقابل با مردم قرار دهند

مازندنومه: در خصوص موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان متاسفانه اقداماتی صورت گرفته و حتی اخیراً نماینده دامغان در مجلس گفته هر کس در این مورد نقد دارد و یا اظهار نظر کند مزدور و خائن است! نتیجه آخرین اقدامات چه بوده است؟

یوسف نژاد: انتقال آب از دوره آقای احمدی نژاد مطرح بوده و در سال 92 در مجلس ردیف گرفته است و به عنوان مصوبه در دوره نهم تصویب شدکه اعتبار مصوب داشته و تخصیص هم دریافت کرده است. این موضوع در این دولت هم مطرح شد و ما هم گزارشی تهیه و تقدیم رئیس جمهوری کردیم. به هرحال انتقال آب دریای خزر به قیمت سال 92 هر یک متر معکب آن تقریباً 5 هزار تومان هزینه مالی دارد که اصلاً انجام این کار به صرفه نیست.

تغییرات اکوسیستمی هم به دلیل برداشت های بی رویه آب و ایجاد نمک – که در مناطق دیگر کشور هم تجربه انجام آن و تخریب محیط زیست وجود دارد– نشان می دهد که کار اشتباهی است.

از نظر فنی و تخصصی هم انتقال آب از منفی 27 متر از سطح دریا تا ارتفاع 200 متری از سطح زمین هزینه بسیار بالایی دارد و منطقی و عملیاتی نیست. متاسفانه عده ای می خواهند دولت را در مقابل با مردم قرار دهند، اما باید پذیرفت که اینکار با شرایط موجود و تشریح شده عملیاتی نیست و تا جایی که اطلاع دارم موضوع هم مسکوت مانده است.

*  دستگاه ها آمادگی مقابله با حوادث را ندارند

مازندنومه: موضوع مهمی که ما در مازندران همیشه با آن روبه رو هستیم موضوع حوادث و بحران های طبیعی و مدیریت آن است که با توجه به شرایط موجود و نبود مدیریت یکپارچه و تخصصی، حادثه ایجاد می شود، خود به خود هم تمام می شود و این وسط مردم هستند که خسارت می بییند.  باید فکری اساسی در این زمینه کرد. مثلا در همین موضوع توفان، در عرض کمتر از یک ساعت تومار برخی شهرها از جمله قائم شهر به هم پیچید. مسئولان هم با این که پای کار آمدند اما واقعا" کند عمل کردند و نمی دانستند که چه باید بکنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

یوسف نژاد: تقریبا همه ی سال ما در مازندران بحران داریم. سیل، تگرگ، توفان، کم آبی و مانند این ها  طبیعی است که باید آمادگی لازم در این زمینه وجود داشته باشد، اما متاسفانه دستگاه ها این آمادگی را ندارند.

آب یکی از مشکلات آینده مازندران و کشور است. در هفته قبل جلسه ای با حضور آقای نجار و بعضی از معاونان وزارت کشور در مجلس تشکیل شد تا لایحه ای راجع به مدیرت بحران و هماهنگی بین دستگاه های مختلف تدوین شود در غیر این صورت مدیریت بحران با این شرایط، اعتباری در اختیار نخواهد داشت.

در ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه قانونگذار تاکید کرده است که باید در شرایط بحران اعتبارات به صورت تنخواه برداشت شود اما در حال حاضر این امر عملیاتی نمی شود و کار باید پس از بحران و برآورد خسارات در هیات دولت مطرح و تامین اعتبار شود.

موضوع دیگر هم این است که بعضی از دستگاه ها باور به بحران ندارند و در برابر هشدارهایی که قبل از بحران داده می شود بی تفاوت هستند که باید این آگاهی و آمادگی در مدیران و مسئولان اجرایی ایجاد شود.



* از عملکرد صدا و سیما رضایت نداریم

مازندنومه: در حوزه فرهنگی هم متاسفانه اقدامات به صورت بسیار فشل و ضعیف است، بسیاری از کنسرت ها کنسل می شود، فشارهایی در برابر برگزاری جلسات فرهنگی، هنری، جشنواره ها و مانند این ها وجود دارد. هم چنین بسیاری از موضوعات در حوزه تخریب های بناهای تاریخی و میراث فرهنگی از طریق تشکل های مردمی اطلاع رسانی می شود و متاسفانه دستگاه های متولی به بهانه نداشتن اعتبار از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند. به نظر شما در حوزه فرهنگ و هنر چه اقداماتی باید انجام شود و حمایت شما از هنرمندان و متولیان امر فرهنگ به چه شکل است؟ آیا به کنسرت دعوت شوید حضور می یابید؟

یوسف نژاد: از سیاست های بنده ارتباط با سازمان های مردم نهاد و حمایت از آن هاست. در موضوع پارک سیسنگان و موضوعات دیگر از طریق همین نهادهای مردمی اقدامات خوبی صورت گرفت. دیدگاهم نسبت به این نهادها مثبت است و باید تقویت شوند و بنده هم تا جایی که وقت و فرصت اقتضا می کند از نظرات این عزیزان حتماً بهره مند خواهم شد.
اما در حوزه فرهنگی به هر حال باید پذیرفت که دستگاه های متولی فرهنگی در جامعه متعدند. بیش از ده دستگاه در کشور وجود دارند که متولی امر فرهنگ هستند، اما آیا همه این دستگاه ها به اندازه مسئولیتی که دارند پاسخگو هستند؟

به اعتقاد بنده مدیران فرهنگی باید برای تعهد خود در راستای تخصصی که دارند پایبند تر باشند. بله مخالفت ها زیاد است اما اگر برنامه ای دارای مجوز است باید تا آخر پایش بایستند و مقاومت کنند. اینکه برنامه ای در دقایق پایانی توسط دستگاهی تعطیل شود کار نادرستی است.

بنده اگر به کنسرت یا برنامه فرهنگی و هنری که دارای مجوز است دعوت شوم، حتما حضور خواهم یافت و حمایت هم خواهم کرد.

موضوع دیگر این است که در شلوغی تعدد دستگاه های متولی فرهنگ اصل موضوع گم شده است  و این تمرکز بر ظرفیت ها که اصل کار است زیر سوال رفته است.
برای مثال شما همین صدا و سیمای ما را ببینید، از عملکرد صدا و سیما رضایت نداریم. به جای تولید برنامه آنتن فروشی می کنند که این کار درستی نیست. مثلا" برنامه پرطرفدار دورهمی را فروخته اند به اول مارکت! بنده در بسیاری از جلساتی که می روم -در روستا و شهر فرقی ندارد- مردم به من می گویند که آقای یوسف نژاد دیشب شما را در فلان شبکه خارجی دیدیم که این خوب نیست و نشان می دهد که مردم اخبار را از طریق صدا و سیمای کشور خود پیگیری نمی کنند.

مازندنومه: صدا و سیما ادعا دارد دولت بودجه مورد نیاز را در اختیارش قرار نمی دهد و ناگزیر است به قول شما آنتن فروشی کند.

یوسف نژاد: این ها به بهانه نداشتن بودجه تولید ندارند، اما باید به دنبال ریشه ها بود و صدا و سیما را از این حالت سیاسی خارج کرد. مدیران صدا و سیما باید بین مردم بروند و نظر مردم را بگیرند تا بتوانند از طریق تعامل با مجلس و دولت بودجه بگیرند. وقتی خودشان دنبال فضای سیاسی خاص می روند نمی توان انتظاری بهتر از این وضعیت داشت. صداو سیما باید مطابق با واقعیت ها عمل و با مراجع تامین اعتبار که مجلس و دستگاه های اجرایی هستند توافق کند. تضاد و تقابل به جایی نمی رسد . متاسفانه مدیران صدا و سیما استراتژی اینکه چگونه تعامل کنند را ندارند و بیشتر دیدگاه سیاسی بر صدا و سیما حاکم است.