سه شنبه 23 شهريور 1395-10:7

در روستای شهاب لیلم ساری؛

جشن خرمن سر برگزار شد

از مجموعه برنامه های تابستان شاد ساری، جشن خرمن سر در روستای شهاب لیلم ساری برگزار شد.(گزارش+عکس)


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضاشریعتی: شامگاه یکشنبه، از سری برنامه های تابستان شاد ساری که زیر نظر فرمانداری مرکز استان برگزار می شود، جشن خرمن سر و شونیشت در روستای شهاب لیلم ساری برگزار شد.

پذیرایی با غذاهای محلی، خرمن کوبی سنتی با اسب، سواری با خرپا، کشتی لوچو، طناب کشی، نمایش ادوات کشاورزی سنتی  اجرای نمایش طنز برخی از بخش های این جشنواره بود.

توران آرام شعر خواند و گروه آئینی زندگی سوادکوه هم برنامه اجرا کرد.

در این جشن ده غرفه فروش محصولات خانگی نیز توسط بانوان ایجاد شده بود.

قاسمعلی ایرانمنش -دبیر ستاد اجرایی تابستان شاد ساری- به خبرنگار ما گفت: آشنايي نسل جوان با ميراث گذشتگان مهمترین هدف جشن خرمن سر است که به شكرانه برداشت محصول برگزار شد.

وی با بیان اینکه ایجاد روحیه نشاط و شادی، احیای فرهنگ غنی مازنی و نمایش زندگی بی‌آلایش قدیمی از هدف های دیگر برپایی آجشن خرمن است، اظهار کرد: جشن خرمن مازندران با اجرای نمادین به دنبال توسعه فرهنگ غنی مازندران، پایداری و استمرار این سنت قدیمی است.

اسماعیل حسن زاده -معاون فرماندار شهرستان ساری- نیز با بیان اینکه جشن خرمن جشن خوبان است، اظهار کرد: با برگزاری این جشن به دنبال آن هستیم تا فرهنگ اصیل مازندرانی را زنده نگه داریم.

وی با بیان اینکه در تابستان 95 برای اولین بار ستاد اوقات فراغت اقدام به برگزاری مجموعه برنامه های تابستان شاد کرد، تصریح کرد: دبیرخانه جشنواره همه تلاش خود را برای حفظ آئین ها و سنت ها به خرج داد که باید قدردان آنها بود.

علی حسن نژاد -مسئول گروه آیینی زندگی سوادکوه- هم با بیان اینکه جشن و شادی زمانی معنا دارد که هدفی در آن باشد، گفت: کشاورزان موقع برداشت محصول خوشحال هستند و به شکرانه این شادی در زمان برداشت محصول با سرنا و سازهای محلی به شادی می پردازند.

وی با بیان اینکه امروز خرمن کوبی با اسب را اجرا کردیم، اظهار کرد: آهنگ بینج سما (کاشت، داشت و برداشت)  از دیگر قسمت های جشن امروز بود.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه در گذشته جشن خرمن از 16 مهر به مدت یک هفته برگزار می شد، تصریح کرد: روز آخر این جشن جشن شکر گذاری و خرمن بود.

حسن نژاد با بیان اینکه تابستان پایان کار کشاورز است، اظهار کرد: با پایان تابستان و آغاز پائیز و فراغت کشاورز، شب نشینی ها آغاز می شود.

*گزارش تصویری جشن خرمن سر را اینجا ببینید.