پنجشنبه 23 شهريور 1396-11:10

رییس بیمارستان نیمه شعبان ساری:

بیمه ها یک سال است پولی نداده اند/ وضعیت بحرانی است

دکتر مجتبی یحیی پور: طلب تمام بیمه ها که بیش از 90 درصد درآمد ما مربوط به بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی است، از شهریور و مهر سال گذشته تاکنون باقی مانده است/ تامین اجتماعی  بالغ بر 10 میلیارد تومان به ما بدهکار است، اما به خاطر صد میلیون تومان برای ما اجرائیه صادر می کند/ 500 خانواده به شکل مستقیم و بیش از هزار خانواده هم غیرمستقیم با ما کار می کنند، اما فقط می گویند پزشکان اخلاق ندارند آیا خودتان اخلاق را رعایت می کنید؟ آیا شما طلب ما را دادید؟ طلب بیمارستان را بدهید، بعد از اخلاق صحبت کنید/ایراد ما این است که پزشک هستیم و کار می کنیم و زور همه به ما می رسد، ولی اگر بگوییم حق خودمان را می خواهیم از جاهای مختلف می آیند و ما را محکوم و متهم می کنند که اخلاق پزشکی نداریم/ فقط 4 پزشکی را که درآمد نجومی دارند، می بینند، همه پزشکان که این طور نیستند. بیش از 90 درصد پزشکان به حقوق ماهانه وابسته هستند که شما آن را نمی پردازید. حالا اگر پزشکی بیرون مطب و درآمد آن چنانی دارد چرا به تمام جامعه پزشکی تعمیم می دهید؟


 مازندنومه، سرویس کلینیک: دکتر مجتبی یحیی پور -رییس بیمارستان نیمه شعبان ساری- در گفتگو با مازندنومه، اظهار داشت: طلب تمام بیمه ها که بیش از 90 درصد درآمد ما مربوط به بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی است، از شهریور و مهر سال گذشته تاکنون باقی مانده است.

وی با بیان این که اگر از حق بیمه 500 کارگری که اینجا مشغول هستند، 10 روز بگذرد حتما تامین اجتماعی ما را جریمه می کند و آبروی ما را می برد، تصریح کرد: تامین اجتماعی  بالغ بر 10 میلیارد تومان به ما بدهکار است، اما به خاطر صد میلیون تومان برای ما اجرائیه صادر می کند.

رییس بیمارستان نیمه شعبان ساری با اشاره به این که بیمه خدمات درمانی هم این گونه است، افزود: 500 خانواده به شکل مستقیم و بیش از هزار خانواده هم غیرمستقیم با ما کار می کنند، اما فقط می گویند پزشکان اخلاق ندارند آیا خودتان اخلاق را رعایت می کنید؟ آیا شما طلب ما را دادید؟ طلب بیمارستان را بدهید، بعد از اخلاق صحبت کنید.

یحیی پور با بیان این که هیچ پزشکی در هیچ جای دنیا نمی خواهد بیمار را وجه المصالحه قرار دهد و این کار خوبی نیست، گفت: این میان شما چه کرده اید که یک سری از ما که شاید 5 درصد هم نباشند، مجبور شوند بگویند ما عمل های الکتیو (جراحی هایی که انجام آن را می توان از قبل برنامه ریزی کرد، بر عکس جراحی اورژانس) نمی کنیم و جراحی اورژانسی می کنیم.

این پزشک متخصص ادامه داد: ایراد ما این است که پزشک هستیم و کار می کنیم و زور همه به ما می رسد، ولی اگر بگوییم حق خودمان را می خواهیم از جاهای مختلف می آیند و ما را محکوم و متهم می کنند که اخلاق پزشکی نداریم.

وی با اشاره به این که برای مثال تعرفه گروه بیهوشی را به یکباره تا 30 درصد کاهش دادند که در این قضیه بیمارستان هم ضرر می کند، تاکید کرد: 80 میلیون ایرانی اگر نیاز به عمل جراحی داشته باشند، کجا بیهوش می شوند؟ کدام خارجی آمده اینها را بیهوش کرده آیا غیر از این است که همین پزشکان زحمتکش، بیهوشی را انجام می دهند؟ حالا اگر جایی گفتند طلب ما را یک سال است که ندادید، انواع و اقسام انگ ها را می زنید؟

یحی پور با یادآوری این که ما را محکوم می کنند که فرزند فلان شخص نیاز به جراحی داشت و آقای دکتر فلانی، کار بیهوشی را انجام نداد، تصریح کرد: بله، صاحب مریض حق دارد ولی انسان ها نیازمند درآمد هستند. دست اندرکاران رادیو و تلویزیون آیا می توانند یک سال حقوق نگیرند و به همسر و فرزندشان پول ندهند؟ فقط 4 پزشکی را که درآمد نجومی دارند، می بینند، همه پزشکان که این طور نیستند. بیش از 90 درصد پزشکان به حقوق ماهانه وابسته هستند که شما آن را نمی پردازید. حالا اگر پزشکی بیرون مطب و درآمد آن چنانی دارد چرا به تمام جامعه پزشکی تعمیم می دهید؟ بیاییم منطقی صحبت کنیم.

وی با اشاره به این که در بیمارستان ما حتی بیماران الکتیو هم وجه المصالحه قرار نگرفتند، افزود: این بیمارستان های دولتی هستند که در تعامل با دولت به جایی نرسیدند. الان حتی در بیمارستان های دولتی در ساری هم پزشکان گفتند پول مان را می خواهیم.

رییس بیمارستان نیمه شعبان ساری بیان کرد: بچه های بیهوشی دو مشکل دارند، یکی اینکه ظاهرا تعرفه بیهوشی 25 درصد کاهش یافته اما رقم واقعی 35 تا 40 درصد و بعضی جاها تا 50 درصد و پزشک دچار شوک شده است و دوم اینکه تاخیر در پرداخت ها دارند.

وی با بیان این که به مرحله بحرانی رسیدیم و نمی توانیم از پس مخارج برآییم، تاکید کرد: شرایط بسیار بدی، حتی نسبت به بخش های دولتی داریم. دولتی ها از جایی حقوق می گیرند و پشتیبانی می شوند، ما از کجا پشتیبانی شویم؟

یحیی پور در پایان این گفتگو تصریح کرد: درست است که بخش خصوصی هستیم اما کارکنان زیادی داریم. اگر این مشکل زودتر حل نشود، فرصت شغلی که از سوی بیمارستان های خصوصی ایجاد شده از بین می رود و شرایط بدی برای جامعه به وجود می آید.