شنبه 11 آذر 1396-11:48

آمار رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نشست خبری:

۶۰۰ میلیارد تومان طلب، ۵۰۰ میلیارد بدهی/ تراز دانشگاه مثبت است

دکتر سید عباس موسوی: رتبه هفتم دیابت را داریم و بیش از ۱۰ درصد مردم به دیابت مبتلا هستند/ نیازمند فرهنگ خودمراقبتی هستیم/ سرانه مصرف نمک ما بسیار بالاست و نان از منابعی است که نمک بسیاری به بدن وارد می‌کند/ تاکنون مدیری که برای من ابلاغ صادر کرده پشیمان نشده است/ از بیمه‌های مختلف ۶۰۰ میلیارد طلب و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم.


مازندنومه؛ سرویس کلینیک، کلثوم فلاحی: دکتر سید عباس موسوی در نشست خبری اظهار داشت: ۲۵ درصد عوامل در حوزه سلامت در دست دانشگاه‌های علوم پزشکی و مابقی مربوط به سایر بخش‌های جامعه است.

وی با بیان این که با جامعه کم تحرک مواجه هستیم و باید برنامه‌ای طراحی شود که مردم در بخش‌ها و مشاغل مختلف، بتوانند به فعالیت بدنی بپردازند، افزود: رتبه هفتم دیابت را داریم و بیش از ۱۰ درصد مردم به دیابت مبتلا هستند و می‌دانیم که دیابت چه مشکلات دیگری را پدید می‌آورد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که نیازمند فرهنگ خودمراقبتی هستیم، گفت: فرهنگ ما خیلی فرهنگ احتیاط‌آمیز نیست، مراقبت از نعمت سلامتی باید مورد توجه هر فرد قرار گیرد.

وی با تاکید بر آن که در حوزه زیبایی، جراحی‌های بسیاری انجام می‌شود و از این مهمتر، مسئله سلامتی است، تصریح کرد: سرانه مصرف نمک ما بسیار بالاست و نان از منابعی است که نمک بسیاری به بدن وارد می‌کند و این ذائقه را باید تغییر داد.

این مسئول با اشاره به این که با مهمترین دانشگاه علوم پزشکی تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و در حوزه آموزشی، درمانی و پژوهشی، همکاری می‌کنیم، گفت: فن‌آوری حوزه سلامت را در پیش داریم و در این حوزه پس از انجام کار، اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با بیان این که تاکنون مدیری که برای من ابلاغ صادر کرده پشیمان نشده است، بیان کرد: برای کسب مسئولیت هیچوقت رایزنی نکرده‌ام بلکه برای نیامدن رایزنی کرده‌ام.

موسوی با اشاره به این که مشکل ما پنهان کردن بیماران روحی و روانی است، ادامه داد: مردم از بیماری‌های مختلف خود صحبت می‌کنند اما بیمار روحی که در خانواده دارند را پنهان می‌کنند.

وی با یادآوری این که  بسیاری افراد افسردگی را تجربه کرده اما درمان نمی‌کنند و به بیماری مزمن تبدیل می‌شود، اظهار کرد: سیستم پزشک خانواده که اکنون اجرا می‌شود آن سیستم پزشک خانواده که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود، نیست.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: از بیمه‌های مختلف ۶۰۰ میلیارد طلب داریم و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی داریم. البته تراز دانشگاه از نظر درآمدی منفی نیست.

وی با بیان این که در حال طراحی برنامه استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستیم، ادامه داد: از ابتدای سال، سه مورد مرگ مادر باردار در مازندران اتفاق افتاده، اگرچه یک مورد هم قابل پذیرش نیست اما  از نظر میانگین، رتبه مناسبی داریم.

موسوی با اشاره به این که این کلاشی یک عده است که به اسم نمک طبیعی و نمک دریایی، این محصول را به مردم می‌فروشند، افزود: بسیاری از اینها ممکن است حاوی فلزات مضر برای بدن باشد.

این مسئول گفت: مردم ما تصور می‌کنند هر چیز طبیعی، دارای فایده است و به این دلیل مورد سوء استفاده سودجویان قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که شیوع بیماری‌های غیرواگیر علت‌های مختلفی دارد، تاکید کرد: ماشینی شدن زندگی‌ها منجر به کم‌تحرکی شده است. سوء تغذیه در گذشته به سمت کاهش مصرف کاری بود و امروز با مصرف بالای کالری مواجه هستیم.