شنبه 26 آبان 1397-23:15

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران:

برخی شهرداری‌ها بدهی 3/5 میلیارد تومانی به کتابخانه‌ها دارند

آرزو ولیپور: ۱۱۰ هزار عضو فعال در کتابخانه‌ها داریم/ طرح کودکان کتاب را از سال گذشته در مازندران اجرا کردیم که این طرح به سایر استان‌ها تسری یافته است/ یک میلیون و ۸۸۰ هزاز نسخه کتاب در کتابخانه‌های مازندران موجود است/برخی شهرداری‌ها بدهی سه و نیم میلیارد تومانی به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان دارند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: آرزو ولیپور در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته کتاب، اظهار کرد: مازندران ۱۱۵ کتابخانه دارد که ۸۹ کتابخانه نهادی و مابقی مستقل است،

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران افزود:۱۱۰ هزار عضو فعال در کتابخانه‌ها داریم و ۱۰۵ هزار جلد کتاب امانت دادیم.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۸۰ هزاز نسخه کتاب در کتابخانه‌های مازندران موجود است، تصریح کرد: ۳۸ پروژه در دست اقدام داریم که این پروژه‌ها که اغلب 13 سال از زمان کلنگ زنی گذشته و مربوط به دوره‌های قبل هستند که اعتبار 38 میلیارد تومانی برای تکمیل نیاز است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به اینکه طرح کودکان کتاب را از سال گذشته در مازندران اجرا کردیم که این طرح به سایر استان‌ها تسری یافته است، گفت: برای همه کودکانی که در این طرح هستند حساب بانکی باز شده و خیران، هزینه کتابخوانی آنها را می‌پردازند.

این مسئول با بیان اینکه طرح مطالعه با طعم تابستان را ویژه دامداران و کشاورزان و گردشگران اجرا کردیم، تصریح کرد: شرایط زندگی برخی مردم به گونه ای نیست که وارد کتابخانه شوند و ما وارد روستاهای دور شدیم. حدود ۵۵۰ نفر در قالب ۲۵ تیم به روستاهای مختلف استان اعزام شدند و در زمان کار کشاورزان، کتابخوانی کردند. برخی مردم روستاهای بالادست که سواد خواندن هم نداشتند، شاهنامه خوانی می خواستند که همکاران ما برای این افراد شاهنامه خواندند.

ولیپور با اشاره به اینکه با همکاری بهزیستی استان طرح کتاب رانه را اجرا کردیم، ادامه داد: سیر مطالعاتی موعود را در مازندران اجرا کردیم و طرح چند دقیقه با مطالعه هم در همه کتابخانه‌ها برگزار شد.

وی با بیان اینکه مازندران ۵۴هزار نفر شرکت‌کننده در جشنواره کتابخوانی رضوی داشت، خاطرنشان کرد: تصور بر این است با شرایط فعلی کشور مردم حوصله کتابخوانی نداشته و بیشتر دغدغه اقتصادی دارند اما حضور چشمگیر مردم در این جشنواره نشان داد مردم می‌دانند راه مقابله با مشکلات، مطالعه است.

ولیپور با اشاره به اینکه در ایام ماه محرم و صفر کتاب‌هایی که در راستای قیام امام حسین (ع) بود در برنامه نذری فرهنگی به مردم هدیه و موکب کتاب را برای نخستین بار راه‌اندازی کردیم، یادآور شد: 800جلد کتاب را به عنوان هدیه به موکب‌های مستقر در کشور عراق فرستادیم که از سوی خیران و مولفان تهیه شده بود.

وی با بیان اینکه امسال ۱۷هزار نفر افزایش عضو و ۲۰هزار نسخه افزایش امانت کتاب داشتیم، ادامه داد: در شاخص‌های انجمن عمومی رتبه یک کشوری را به دست آوردیم، در زمینه‌های کتابدار خلاق، کتابدار، کتابخوان کودک، کتابخانه شهید رستگار روستای قادیکلا، کتابخانه مشارکتی قائمشهر رتبه  ملی داشتیم و رتبه سوم تعداد برگزیدگان کشوری را کسب کردیم.

این مسئول افزود: ۸۴۰ برنامه برای هفته کتاب برنامه‌ریزی کردیم.

وی با اشاره به اینکه در بین شهرداری‌های مازندران، شهرداری بابل هیچ بدهی بابت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها ندارد، تصریح کرد: برخی شهرداری‌ها بدهی سه و نیم میلیارد تومانی به نهاد کتابخانه‌های عمومی استان دارند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: مازندران با ظرفیت‌هایی که دارد هنوز کتابخانه مرکزی ندارد، وزارت ارشاد متولی احداث این مرکز است در این زمینه وعده داده شده اما عمل نکردند.

وی در پایان گفت: کاظم قلم‌چی بزرگترین حامی ما است و سال قبل ۵۰۰ میلیون تومان و امسال ۳۰۰ میلیون به ساخت کتابخانه اختصاص داده و در بخش تجهیزات هم کمک می‌کند.