يکشنبه 14 بهمن 1397-17:8

فرماندار سوادکوه خبر داد:

تدوین کتاب «سوادکوه در گذر تاریخ انقلاب»

سعید یزدانی: کتاب «سوادکوه در گذر تاریخ انقلاب» به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی تدوین شد/11 معدن خطیرکوه به دلیل رعایت نکردن شرایط محیط‌زیستی و فنی و رفع نشدن نواقص، توسط دادستان پلمپ که پس از گفتگو، مقرر شد با یک فرصت یک‌ ماهه، دوباره از فردا بازگشایی شوند/تاکنون هیچ پژوهشی در رابطه با غار اسپهبد خورشید انجام نشده است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: سعید یزدانی، فرماندار سوادکوه، از افتتاح 41 پروژه و کلنگ‌زنی 3 پروژه با هزینه 32 میلیارد تومان به مناسبت ایام دهه فجر در شهرستان سوادکوه خبر داد و با بیان اینکه هزینه پروژه‌های گازرسانی در این امر لحاظ نشده است، گفت: 100 پروژه محوری فرهنگی نیز توسط دستگاه‌های مرتبط در حوزه فرهنگ اجرا می شود.

وی با اشاره به تدوین کتاب «سوادکوه در گذر تاریخ انقلاب» به مناسبت چهل سالگی انقلاب، تصریح کرد:این کتاب به بیان خدمات چهل ساله دولت جمهوری اسلامی ایران در سوادکوه و مقایسه تطبیقی اقدامات بعضی ادارات در قبل و بعد از انقلاب می‌پردازد.

یزدانی در رابطه با مسئله معادن در شهرستان و اعتراضات کارگران، گفت: 11 معدن خطیرکوه به دلیل رعایت نکردن شرایط محیط‌زیستی و فنی و رفع نشدن نواقص، توسط دادستان پلمپ که پس از گفتگو، مقرر شد با یک فرصت یک‌ ماهه، دوباره از فردا بازگشایی شوند؛ مشروط به اینکه در طی ارزیابی یک ماهه به ایده‌آل مربوط به معدن برسند. در صورت تحقق نیافتن شرایط، دستور پلمپ و ابطال پروانه صادر خواهد شد.

این مسئول در رابطه با اما و اگر‌های پیش‌روی پروژه کارخانه کک‌سازی سوادکوه گفت: اگر پروژه پیوست زیست محیطی نداشت، چرا کلنگ‌زنی شد و با توجه به کلنگ‌زنی و هزینه‌ 47 میلیارد تومانی، مقرر شد تا کمیته ای جداگانه برای آن تشکیل تا به‌روز و فیلترسازی شود.

فرماندار سوادکوه ادامه داد: تاکنون در رابطه با کک‌سازی سوادکوه آلودگی هوا مطرح بوده است که طبق نظر کارشناسان آلمانی این پروژه آلودگی هوا ندارد.اکنون آلودگی خاک و آب مطرح شده و بیانگر این است که محیط زیست قصد دارد تا این پروژه مشمول مرور زمان شود.

یزدانی از کلنگ‌زنی پل پل‌سفید در نیمه دوم اسفند امسال خبر داد و افزود: این پل در یک پکیج 35 میلیاردی همراه با زیرگذرکردآباد و مسیر کردآباد است.

وی در رابطه با حذف میدان زیراب گفت: میدان، نماد یک شهر است و حذف میدان زیراب به واسطه کم کردن ترافیک مطرح نیست و تنها کم کردن شعاع مطرح است.

فرماندار سوادکوه با تأکید بر ملی بودن پروژه تاریخی اسپهبد خورشید به‌عنوان یک تخت جمشید دیگر و با بیان اینکه تاکنون هیچ پژوهشی در رابطه با این غار انجام نشده، افزود: غار زمانی ارزشمند است که کاوش شده و اشیا درون غار اکتشاف و موزه و راوی برای آن در نظر گرفته شود.

یزدانی در ادامه با بیان ایمن نبودن هدایت مردم به غار در حال حاضر، در رابطه با اقدامات پیش‌رو گفت: طی نشستی با مدیرکل گردشگری استان، مقرر شد مبلغ حداقلی 150 میلیون تومان را در قالب پایگاه پژوهشی مشروط به ایجاد پایگاه اختصاص دهیم تا بتوان برای آن کد پایگاه و اعتبارات ملی دریافت کرد.

گفتنی است برخلاف سخن فرماندار سوادکوه، پژوهش های مختلفی روی غار اسپهبد خورشید انجام گرفته که به صورت کتاب و مقاله منتشر شده است. آقای محمد کشاورز -پژوهشگر قائم شهری- که در یکی از دانشگاه های ایتالیا مشغول تحصیل است، بر روی این غار پژوهش های زیادی انجام داده است. (نگاه کنید به این گفتگوی مازندنومه)