جمعه 3 اسفند 1397-19:38

نقد عملکرد حسن روحانی در گفتگو با عبدالله رضیان

تفکر «واعظی» و «نوبخت» در کابینه غالب است/ وجه اشتراک دو رئیس‌جمهوری سمنانی، انتقال آب خزر است

نماینده قائم‌شهر:  فعلاً تفکر واعظی و نوبخت بر اندیشه‌ی جهانگیری غالب است/ تنها وجه اشتراک دو رئیس جمهوری سمنانی، تاکید بر موضوع انتقال آب است/ اینکه سطح معیشت مردم دچار مشکل شده است تاوان سنگینی دارد/حقوق نمایندگان مجلس بین 7 تا 8 میلیون تومان است.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضا شریعتی: عبدالله رضیان، نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون حقوقی مجلس در گفت و گو با ما در مورد عملکرد رئیس دولت سخن گفت و در ادامه به سلامت مدیران و مشکلات اقتصادی کشور هم اشاره کرد بخوانید.

*آقای روحانی در دوره دوم ریاست جمهوری، خود‌رای و غیرقابل تحمل شده است، وعده‌های پوپولیستی و غیرکارشناسی می‌دهد و در کابینه برای خود مشایی و بقایی تراشیده است!(واعظی و نوبخت) نظرتان در این خصوص چیست؟!

کشمکش سیاسی بین جناح جهانگیری و جناح نوبخت و واعظی  وجود دارد و فعلاً این دو غالب هستند. اما تفکر رئیس جمهوری اعتدالی است. اعتقاد رئیس جمهوری انتصاب افراد معتدل بین دو جریان است. من و سایر همکاران‌مان مدام تاکید داریم نباید کشمکش‌های سیاسی سبب فشار به مردم و افتادن کشور در دست اندازها شود. نباید در بحث انتخاب‌ها از یک قدرت و یک جریان استفاده کنیم، بلکه جریانات مختلف دخیل هستند. ما نباید اختلافات و منازعات سیاسی را مانعی برای توسعه قرار دهیم، درک نکردن کامل شرایط از سوی برخی از افراد و جناح‌ها و بعضاً اخلال‌گری‌های آنها در روند امور، تعامل نداشتن میان قوای سه‌گانه و دخالت در امور یکدیگر، در راه اجرای تکالیف دولت مانع ایجاد می‌کند.

*گهگاهی موضوع انتقال آب دریای خزر در رسانه‌ها و محافل مطرح می‌شود. بارها با این طرح مخالفت شده اما گویا این داستان قرار نیست پایان یابد. فعلاً که موضوع به مجلس کشیده شده. در این خصوص توضیح دهید؟!

بله، اگر بخواهم صادق باشم رئیس جمهوری همچنان اصرار بر اجرای طرح انتقال آب دارد. در انتخاب وزیر نیرو هم اصرارش به گزینه‌ها تاکید بر انتقال آب دریاچه خزر بود. یکی از دلایل رای نیاورن آقای «بی‌طرف» سکوت او در برابر سوال نمایندگان شمالی مجلس مبنی بر درخواست رئیس جمهوری برای انتقال آب دریاچه خزر بود. به همین دلیل نمایندگان شمالی به او رای ندادند. گزینه‌های بعدی هم اغلب مبهم جواب دادند.

 تنها توافق و وجه اشتراک دو رئیس جمهوری سمنانی تاکید بر موضوع انتقال آب است. این طرح از لحاظ کارشناسی معیوب است و حتی خانم ابتکار صراحتا گفته بود که موافق این طرح نیست، اما عیسی کلانتری محافظه کاری کرده است. کارشناسان در این مورد می‌گویند شوری آب دریای خزر بالاست و انتقال آب نمک بالایی بر جای می‌گذارد، در صورت اجرای این طرح دولت نمک را کجا دپو خواهد کرد؟! از طرفی هزینه انتقال آب خزر بالاست. اما رئیس جمهوری چون خودش سمنانی بوده به دنبال ادای دین به استانش است.

این شائبه وجود دارد که شاید در آینده و دراز مدت به دنبال جابجایی پایتخت باشد. ما نگران هستیم استان‌های یزد، مرکزی و تهران به دنبال استفاده از آب دریاچه‌ی خزر و فشار به اکوسیستم باشند.

بنده در این خصوص به شما گفتم عمر مدیریتی رئیس جمهوری قد نمی دهد که بخواهد طرح را اجرا کند. شاید رئیس جمهور بعدی سمنانی نباشد و با لحاظ مسئله کارشناسی، آمایش سرزمینی و منافع ملی را در نظر بگیرد.

بنده معتقدم اگر اصرار بر انتقال آب است خلیج فارس به آب‌های بین المللی دسترسی دارد، ما می‌دانیم ایران فلات خشکی است اما نباید فراموش کرد خزر دریاچه است. ما در عمق 5 تا 13 هزار متر آب داریم و می‌توانیم از دریا آب بیاوریم. مقام معظم رهبری با این موضوع موافقت دارند. نمایندگان شمالی با این طرح حتماً مخالفت خواهند کرد.

*رئیس جمهوری تا چه انداره توانسته است در جوانگرایی موفق باشد؟!

عمده‌ترین مشکلی که از ابتدای انقلاب همواره در تمام دولت‌ها وجود داشته، بی توجهی به توانمندی‌ها و تخصص افراد در بحث اعطای مسئولیت بوده است، مثلاً در زمان معرفی کابینه، سهم‌خواهی‌ها و اعمال فشارها شروع می‌شود اما همواره نگاه مجلس، جوانگرایی است. ما باید مدیریت کشور را به سمت جوانگرایی ببریم و نباید در نگاه اول بگوئیم جوان تجربه ندارد، شاید بسیاری از افراد چندین سال در منصبی باشند، اما خروجی نداشته باشند و جوان بتواند بهتر عمل کند. آذری جهرمی جواب خوبی به جوانگرایی داد.

*مسئله ای که در گام دوم انقلاب وجود دارد، نگرانی از سلامت برخی مدیران و فرزندان آن هاست. نظرتان در این زمینه چیست؟

 سلامت کاری شوخی نیست و مسئله‌ای مد نظر تمام نمایندگان است. بنده همواره نگران حواشی سلامت کاری مدیران هستم اما باید در نظر داشت آنالیز باید توسط دستگاه‌های نظارتی انجام شود. ما در خصوص سلامت مدیران تذکرات لازم را می‌دهیم و مشکلات را با مدیران ارشد استان رصد می‌کنیم، به پاک‌دست بودن حساسیت داریم و با سوءاستفاده کنندگان از همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط برخورد قانونی می‌کنیم.

*وضعیت اقتصادی نابسامان است و حقوق دهک‌های پایین هم جوابگوی زندگی آن‌ها نیست. نمایندگان چه‌قدر حقوق می گیرند؟

نمایندگان از بین مردم آمده اند و قطعا از مشکلات آنان آگاه هستند و هدف‌شان کسب رضای خدا و حل مشکلات مردم است. حقوق دریافتی نمایندگان به دو شکل است، نمایندگانی که حقوق از مجلس می‌گیرند و یا کسانی که حقوق‌شان را از دستگاه‌های دیگر می‌گیرند. من حقوقم را از مجلس نمی‌گیریم و از دستگاه قضا می‌گیرم. حقوق نمایندگان مجلس بین 7 تا 8 میلیون تومان است، یک سری هزینه‌ها مربوط به امور دفتر نظیر هزینه آب، برق، موبایل، بلیت هواپیما و مانند این‌ها داریم. گاهی ما در هفته چندبار از حوزه انتخابیه به تهران می‌رویم و برمی‌گردیم که هزینه را بالا می‌برد، به همین دلیل نمی‌توان هزینه ثابتی تعیین کرد. ما هم دل‌مان می‌خواهد رفاه مردم تامین باشد، اما باید بودجه داشته باشیم . در اقتصاد باید در آمد و هزینه تطابق داشته باشد که متاسفانه باید پذیرفت در این بخش مشکلاتی وجود دارذ، ما باید به اقشار آسیب پذیر کمک کنیم. برای همین بسته حمایتی تعریف شد.

* آیا بسته حمایتی‌ تعریف شده دولت با این مبالغ اندک، می‌تواند کمک حال اقشار ضعیف باشد؟!

در خصوص یارانه و کمک‌هایی که می‌شود، همه اقشار نباید بگیرند و باید این مسئله مدیریت شود. 40 میلیون ایرانی بی جهت یارانه می‌گیرند. در برنامه پنجم، ششم و بودجه سنواتی، وزارت رفاه مکلف شد که این موضوع را مدیریت کند اما دولت می‌ترسد. حذف نکردن  4 دهک اشتباه دولت است. در بودجه سال آینده ۱۴۲ هزار میلیارد بودجه برای یارانه در نظر گرفته شد که این مبلغ در بودجه امسال ۶۰ هزار میلیارد بود. اینکه سطح معیشت مردم دچار مشکل شده است تاوان سنگینی دارد، دولت و مجلس تا 2 سال قبل توان ریسک نداشت، قانون هدفمندی یارانه بنا بر این بود که یارانه حامل انرژی حذف شود و بخشی از در آمد ایجاد شده کمک به اقشار ضعیف شده و نیمی در صنعت استفاده شود. اما زمان ثبت نام ناچار شدند ۶۰ هزار میلیارد  را به همه بدهند و امروز هم با توجه به تولد فرزندان و حذف نشدن 40 میلیون نفر نه تنها مسیر به درستی طی نشد، ناچار به افزایش بودجه یارانه شدیم.