پنجشنبه 15 فروردين 1398-23:0

استاندار مازندران:

سیل سوادکوه تحت‌الشعاع سیل کشور قرار گرفته است

احمد حسین زادگان: سیل رودخانه تلار تحت‌الشعاع سیل مهیب دیگر استان‌ها قرار گرفته و به آن کمتر توجه شده است/ طغیان رودخانه تلار بی‌سابقه بوده و مسیر رودخانه منحرف و زمین‌های کشاورزی و تأسیسات دچار مشکل شده است/ سعی داریم 500 ساختمان حاشیه رودخانه تلار را منتقل کنیم، چرا که این خانه‌ها دائماً در حال تهدید هستند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: روز پنجشنبه در جلسه مدیریت بحران در شهرداری شهر زیراب، که با حضور استاندار مازندران تشکیل شد برخی موارد مربوط به سیل اخیر این شهرستان پیگیری شد.

در این جلسه مقرر شد برای احداث دیواره، وزارت دفاع، بسیج سازندگی و دو شرکت بخش خصوصی وارد کار شوند. هم چنین بر لزوم احداث دیواره حفاطتی در نقاط بحرانی تاکید شد و استاندار مازندران اعلام کرد: اگر کار درست و اصولی انجام نشود دوباره چند ماه دیگر اینجا خواهیم بود.

احمد حسین زادگان با تأکید بر بررسی وضعیت زمین‌های کشاورزی خسارت دیده و با اشاره به زمین‌هایی که کاملا از میان رفته است، بیان داشت: زمین‌های قابل کشت به سرعت بازگشت داده و خسارت وارده به آنها برآورد شود.

در ادامه این نشست، اقدامات مهندسی انجام شده برای ساماندهی مدیریت سیلاب مطرح و اعلان شد که در حال حاضر، رودخانه تلار به تنفس برای رسوب‌گذاری نیاز دارد و پس از تثبیت بستر می‌توان کار احداث دیواره را آغاز کرد.

مدیرکل کشاورزی مازندران نیز در این جلسه میزان اراضی کشاورزی خسارت دیده را 20 هکتار برشمرد و افزود: بخشی از اراضی دچار خسارت شده‌ و برخی نیز به‌طور کامل از میان رفته است.

هم چنین رئیس بنیاد مسکن استان مازندران با اشاره به 85 مورد بازدید از مناطق آسیب‌دیده، گفت: 40 خانه در وضع خطر قرار دارند و 10 واحد نیز کاملا تخریب شده‌اند که از این تعداد، حدود 35 مورد مربوط به شهر زیراب و پل‌سفید است.

در این جلسه محمد خانی نوذری بیان کرد که بر اساس پیش بینی حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در حریم رودخانه قرار دارند، این واحدها را در برآورد خسارت های جدید اعلام کردیم و امیدواریم با کمک دولت این واحدها را به جایی دور از حریم رودخانه منتقل کنیم.

*500 واحد مسکونی در معرض تهدید است

استاندار مازندران در حاشیه سومین روز بازدید از مناطق سیل‌زده شهر زیرآب گفت: مشکل قسمت‌های پرخطری که خطر جانی داشت، حل شد اما زمین‌های مردم در مسیر رودخانه از بین رفته و با ادوات سنگین سعی داریم تا مسیر رودخانه را به جایگاه اول بازگردانیم

این مسئول با بیان اینکه سیل رودخانه تلار تحت‌الشعاع سیل مهیب دیگر استان‌ها قرار گرفته و به آن کمتر توجه شده، افزود: طغیان رودخانه تلار بی‌سابقه بوده و مسیر رودخانه منحرف و زمین‌های کشاورزی و تأسیسات دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه ۵ درصد آب شیرگاه و برق وصل شده، گفت: آب فعلاً به پایداری رسیده و به‌طور موقت انتقال آب با انشعابات برقرار شده است و بنا بر این است تا با فروکش کردن رودخانه روی خط اصلی متمرکز شویم.

حسین‌زادگان با اشاره به رانش جاده شریانی محور سوادکوه، گفت: در یک منطقه زیر جاده خالی شده و مجبور به تک لاین کردن جاده شدیم و با هماهنگی معاونت ساخت مقرر شد تا امروز دو پیمانکار فعالیت خود را برای تثبیت جاده آغاز کنند.

وی با بیان اینکه منازل مسکونی در حریم و بستر رودخانه بوده است، گفت: سعی داریم 500 ساختمان حاشیه رودخانه تلار را منتقل کنیم، چرا که این خانه‌ها دائماً در حال تهدید هستند و مصوبه کرده‌ایم که این خانه‌ها با کمک شهرداری شناسایی شوند و با کمک بنیاد مسکن و راه و شهرسازی تسهیلاتی برای انتقال آنها قائل شویم. در حال حاضر نیز، مبلغ ۵ میلیون تومان بلاعوض برای اجاره مسکن به آنها پرداخت می‌شود.

استاندار مازندران در رابطه با مصوبه دولت در بخش دام و کشاورزی به آسیب‌دیدگان سیل، گفت: برای هر دام سبک ۵۰۰ هزارتومان وام بلاعوض و تسهیلات کم بهره و برای دام سنگین نیز سه میلیون تومان بلاعوض و همین مبلغ تسهیلات کم بهره و همچنین برای هر هکتار زمین کشاورزی ۲ تا ۵ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی همچنین از پرداخت ۵ میلیون وام معیشتی به مستاجرانی که خانه‌های آنها ویران شده خبر داد و افزود: این مبلغ به مالکان نیز پرداخت می‌شود و همچنین درصدد گرفتن تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض و کمک از خیران هستیم

حسین‌زادگان با بی‌سابقه خواندن سیل اخیر که ۲۳ استان کشور را درگیر کرده است، افزود: نه فقط دولت که کل نظام درگیر سیل هستند و همه ادارات و نهادها و نیروهای مسلح پای کار آمده‌اند.

*سوادکوهی ها رغبتی به دادن عوارض شهرداری ندارند

مهدی رازجویان در حاشیه بازدید میدانی از شهر پل سفید گفت: باتوجه به اینکه حجم آب رودخانه و افزایش حجم بارندگی در شب زیاد بود و برف هایی که در بالادست داشتیم آب شد آب زیادی به سمت رودخانه تلار هجوم آورد.

این مسئول با اشاره به اینکه  ۴ نفر از شهروندان شیرگاه وسط رودخانه گیرافتاده بودند و با عملیات هلال احمر نجات یافتند، تاکید کرد: بیشترین خسارت به شهر زیراب وارد که 3 واحد مسکونی تخریب شد.

معاون عمرانی استاندار مازندران ادامه داد: یک ساختمان سه طبقه، یک ساختمان ۲ طبقه و یک ساختمان تک واحدی که زیر نظر کمیته امداد بود و همچنین نزدیک به ۲۰ واحد ساختمانی در معرض تهدید سیل قرار گرفت.

 وی در خصوص شهر پل سفید و حجم زیاد آب که منجر به تخریب دیواره ها شد، عنوان کرد: این دیواره ها  که در بعضی نقاط  بدون اصول فنی احداث شده و همین طور اجرا نشدن اصول فنی به تخریب مسیرهای دیگر منجر شد. اگر این دیواره ها به طور دقیق و کارشناسی احداث می شد حتماً خسارت کمتر بود.

 رازجویان ادامه داد: تا زمانی که اصول فنی و مهندسی رودخانه رعایت نشود این مشکلات نیز افزایش می یابد. پل سفید، زیراب و شیرگاه شهرهایی هستند که عموما از پرداخت عوارض خودداری می کنند و  بابت  پرداخت عوارض شهرداری رغبتی ندارند.

معاون عمرانی استاندار مازندران تاکید کرد: پایین بودن درآمد مردم منطقه یکی از دلایلی است که باعث می شود مردم به پرداخت عوارض علاقه نشان ندهند. این موضوع می طلبد دولت نگاه ویژّه ای به شهرستان سوادکوه داشته باشد.

وی اذعان داشت: اداره کل راه و شهرسازی باید توجه ویژه ای به احداث دیوار حائل حاشیه جاده، نگهداری و پایداری و ایمنی جاده داشته و مسئله رانش ها را باید جدی بگیریم.
 
 این مسئول با اشاره به اینکه از سمت  پل سفید به شیرگاه جاده رانش زیادی داشته و روی آسفالت را گل و لای گرفته، افزود: این امر موجب لغزندگی جاده و حوادث ناگوار خواهد شد که عوامل راهداری باید مشکلات را حل کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران تصریح کرد: در  جلسه مدیریت بحرانی که با حضور استاندار برگزار شد حوزه زیرساختی و احداث بنا مورد بررسی قرار گرفت و مقررشد تیمی از تهران برای رصد  و پیگیری کارها مراجعه کنند.

 وی با بیان این که کارهای عملیاتی باید با زیر ساخت محکم و کارشناسی داشته باشد، یادآور شد: میسئولیت حفظ و لایروبی رودخانه ها با آب منطقه ای است که ضرورت دارد حریم و بستر رودخانه مشخص شود.

رازجویان ادامه داد: هزینه احداث دیواره حائل رودخانه ها با امور آب است امور آب می تواند با تعامل با شهرداری ها، اگر حریمی وجود دارد در اجاره شهرداری قرار بگیرد.