سه شنبه 7 خرداد 1398-11:35

استاندار مازندران:

بسیاری از صادرکنندگان تغییر شغل داده‌اند

احمد حسین زادگان: شرکت های بسته بندی و سورتینگ تجمیع شوند/ بسیاری از صادرکنندگان به دلیل فضای سنگین ایجاد شده، تغییر شغل داده و یا کم کار شده اند


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: احمد حسین زادگان پیش از ظهر سه شنبه، در جلسه شورای اداری استان اظهار کرد: شرکت های بسته بندی و سورتینگ در استان به شکل پراکنده فعالیت می کنند. به دلیل اینکه شرکت ها توجیه اقتصادی نداشتند نتوانستیم در این زمینه به نتیجه برسیم.

استاندار مازندران با تاکید بر لزوم تجمیع شرکت های بسته بندی و سورتینگ، گفت: اگر قرار است صادرات انجام شود شرکت های حمل و نقل و بسته بندی باید فعالیت موثر داشته باشند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با صندوق ضمانت توسعه کشور تا سقف یک میلیارد دلار، یادآور شد: ارائه بانک اطلاعاتی جامع صادراتی استان به صندوق ضمانت، کمک به شرکت های صادراتی برای حضور موفق در بازارهای بین المللی، صدور ضمانتنامه توسط صندوق به نفع بانک ها برای کمک به صادرکنندگان، ایجاد تسهیلات لازم به منظور توسعه صادرات با کمترین هزینه و کمک به توانمندسازی شرکت های کوچک، متوسط و دانش بنیان صادراتی از محورهای این تفاهمنامه است.

حسین زادگان ادامه داد: در حوزه صادرات، بسیاری از صادرکنندگان به دلیل فضای سنگین ایجاد شده، تغییر شغل داده و یا کم کار شده اند.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه ما هزار میلیارد واردات دارند، تصریح کرد: اگر بتوانیم درصدی از این تجارت را به خود اختصاص دهیم مشکلات حوزه صادراتی رفع می شود.

این مسئول همچنین تصریح کرد: اولویت نخست ما پس از وقوع سیل، رسیدگی به مسکن سیل زدگان است.

استاندار مازندران با بیان اینکه در زمینه های مختلف شغلی، تسهیلات پرداخت شد، گفت: کمیته کنترلی شکل دادیم که اعتبارات در جای خود لحاظ شود و راستی آزمایی شکل گیرد و انحراف به حداقل برسد چرا که منکر انحرافات نیستیم.

*پوشش بیمه‌ای ۱۷ میلیارد دلاری صندوق ضمانت توسعه در ۱۰ سال اخیر

افروز بهرامی -مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات- در این جلسه اظهار کرد: یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی، افزایش تاب آوری اقتصاد کشور در برابر شوک ها و تکانه های خارجی است که بیشترین خسارت در بخش صادرات نفتی است و صادرات غیرنفتی می تواند بخشی از این مساله را جبران کند.

وی با بیان اینکه ورود به بازارهای بین المللی است که می تواند مشکل تولید داخلی ما را حل کند، افزود: توسعه صادرات مبتنی بر جغرافیای خاص باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت توسعه صادرات گفت: شوک ارزی سال ۹۷ بر اقتصاد و معیشت مردم اثر گذاشت.

وی با بیان اینکه جلوگیری از واردات و قاچاق می تواند بخشی از مشکل تولیدکنندگان داخلی را حل کند، تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا مانند چین، ارزش پول ملی خود را کاهش می دهند تا مزیت صادراتی به دست آوردند و ما اکنون این مزیت را در اختیار داریم.

بهرامی با بیان اینکه نوک پیکان همه تحریم های آمریکا به سمت تجارت خارجی ما است، ادامه داد: ۱۵ کشور همسایه ما هزار میلیارد دلار واردات دارند که سهم ما ۲۵ هزار میلیارد دلار معادل ۲.۵ درصد است.

بهرامی خاطرنشان کرد: ریسک های سیاسی و تجاری از دیگر نگرانی های فعالان اقتصادی است که وصول کالا و پول را می تواند با مشکل مواجه کند، در ۱۰ سال اخیر ۱۷ میلیارد دلار پوشش بیمه ای و ضمانتنامه ای داشتیم.

وی تاکید کرد: خدماتی که صندوق ضمانت ارائه می دهد می تواند جایگزین ال سی باشد.


 
*مازندران در صادرات گل و گیاه ورود کند

ولی الله نانواکناری در جلسه شورای اداری با بیان اینکه صهدرات باعث رونق تولید است، افزود: اگر در توسعه صادرات موفق باشیم می توانیم شعار سال را تحقق بخشیم.

وی با بیان اینکه فعالان این عرصه معتقدند مسئولان نتوانستند موانع موجود را برطرف کنند، اظهار کرد: نتوانستیم از ظرفیت استان به خوبی برای توسعه صادرات به کشورهای همسایه بهره ببریم.

نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر با اشاره به اینکه خاویار ظرفیت مهم صادراتی مازندران بود، ادامه داد: ساحل مازندران بهترین جایگاه برای پرورش ماهیان خاویاری است و این ظرفیت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: اگر مازندران در عرصه صادرات گل و گیاه هم ورود کند می تواند به موفقیت دست یابد اما سرمایه گذاران در این زمینه تشویق نشده اند.

*نیمه کاره ماندن آبرسانی از گلورد به دلیل اختلافات محلی

در بخش دیگری از این نشست نماینده شرق مازندران اظهار کرد: برای رونق تولید باید به تامین بازار هدف کمک کنیم.

علی محمد شاعری با بیان اینکه زیرساخت های توسعه صادراتی را در مازندران داریم، گفت: شاهراه ورود ایران به کشورهای اوراسیا به زودی بازگشایی می شود و این مساله در مجلس در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات کم بهره برای کمک به صادرات و برندینگ در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: ساماندهی حوزه بسته بندی و سورتینگ و حمل و نقل استاندارد هم باید در دستور کار قرار گیرد.

شاعری یادآور شد: شورای اداری محلی برای رفع اختلاف و ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی است، باید تصمیمات شجاعانه برای توسعه کشور گرفته شود، در برخی موارد استانداری ورود خوبی داشته و در بعضی موارد نیازمند توجه جدی تر است.

وی گفت: یک و نیم سال است مساله آبرسانی از سد گلورد به دلیل اختلافات محلی باقی مانده، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم ولی به دلیل انجام نشدن پروژه، بودجه برگشت خورده است ضمن اینکه پروژه جاده دامغان هم معطل مانده است.

شاعری خاطرنشان است: استانداری وظیفه هماهنگی بین این حوزه ها دارد.

نماینده شرق مازندران با بیان اینکه طرح تنفس جنگل اقدام موثری است، افزود: اما این طرح تبدیل به تیغ ۲ لبه شده و نیازمند تدبیر است.



*افزایش سرسام آور نرخ زمین در غرب مازندران

نماینده مردم نوشهر و چالوس هم در سخنانی اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان برای توسعه صادرات باید جدی گرفته شود.

قاسم احمدی لاشکی افزود: مازندران از ظرفیت های خاصی برخوردار است که این ظرفیت باید مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی گفت: قیمت اراضی غرب مازندران به شکل سرسام آور، افزایش پیدا کرده و این مساله باید پیگیری شود تا به تهدید تبدیل نشود.

*رایزن اقتصادی قوی نداریم

نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ و سوادکوه اظهار کرد: یکی از اشکالات مهم ما در روابط اقتصادی، نداشتن روابط سیاسی عمیق و همچنین نداشتن رایزن اقتصادی قوی است.

عبدالله رضیان ادامه داد: صادرات مرکبات ما نیازمند کانتینرهای یخچال‌دار است و ظرفیت های این چنینی باید در استان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما این است که تجارت به شکل پیله وری است و باید رفع شود.

*برداشت شخصی از اضافه حقوق قابل قبول نیست

نماینده مردم ساری و میاندورود هم در این نشست اظهار کرد: کمیته های برنامه ریزی باید در ابتدای سال تشکیل شود و این تاخیر قابل قبول نیست.

علی اصغر یوسف نژاد افزود: مجلس درباره پرداخت حقوق و مزایا حکم ۴۰۰ هزار تومانی و به اضافه ۱۰ درصد برای همه دارد.

وی با بیان اینکه اصرار مجلس بر اجرای این حکم است، گفت: برداشت شخصی دستگاه ها از این اضافه حقوق پذیرفتنی نیست.

یوسف نژاد یادآورد شد: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان اعتبار چند هزار میلیاردی اختصاص یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تفاهمنامه با صندوق ضمانت صادرات، نقطه قوت استان است، تصریح کرد: یکی از اعضای هیات مدیره صندوق، به عنوان معین استان انتخاب و معرفی شود و اگر تجارت خارجی تحقق یابد دیگر در استان به اعتبارات دولتی نیاز نداریم.