جمعه 17 خرداد 1398-22:12

سخن مورخ آملی با نماینده مردم آمل در مجلس

در ستایش نقد و نکوهش نقد گریزی و منتقد ستیزی

بر نماینده آمل نباید پوشیده بماند که منتقدان او که کم نیز نیستند و به نظر می رسد تعدادشان از نخبگان تا اقشار و لایه های مختلف توده اجتماعی رفته رفته رو به فزونی نیز دارد، تاکیدی است بر این واقعیت که شاید بهتر باشد برای یک بار هم شده از پشت میزها و تریبون های یک طرفه به پای میزها و تریبون های دو طرفه آمده و به انباشتی از پرسش ها و نقد منتقدان خود پاسخ شفاف و مستدل دهد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، لطف الله آجدانی، تاریخ‌نگار: 1-نقد سالم و سازنده کوششی است عالمانه و منصفانه برای باز شناختن سره از ناسره. این نیز درست است که نقد و نقد پذیری از الزامات اصلاح و سازندگی و کمال است؛ و از فواید آن آزمودن میزان درستی و نادرستی ادعاها و از الزامات آن توانایی و شجاعت تناظر اندیشه در رویارویی با دیدگاه های مختلف و مخالف پای میز و تریبون های دو طرفه. عوام‌فریبی و قدرت نمایی و رجز خوانی به نفع خود یا علیه دیگری در پشت میز و تریبون های یک طرفه و نقد گریزی و منتقد ستیزی ، شجاعت نیست!

2-از عمر نمایندگی آقای دکتر عزت الله یوسفیان ملا نماینده محترم مردم آمل در مجلس، چهار دوره می گذرد. عمری نه چندان کوتاه که ممکن است در انتخابات ۹۸ ادامه یابد یا شاید هم انتخابات پیش روی در سال ۹۸ آغاز یک پایان برای یوسفیان ملا باشد! اما نه این و نه آن هیچ یک نباید مانع از ضرورت نقد و شجاعت نقد پذیری یک نماینده برای تنویر افکار عمومی و پاسخگویی به منتقدان در پای میز و تریبون دوطرفه و نه فقط تریبون های یک طرفه و بنرهای تجلیل از عملکرد آویخته بر در و دیوار  گردد. ضرورت و شجاعتی که شگفتا و دریغا که نماینده محترم مردم آمل در مجلس به آن علاقه چندانی از خود نشان نداده و از آن بهره چندانی نبرده است!

بی هیچ تردیدی در ارزیابی و نقد سالم و سازنده عملکرد یک نماینده، هم بزرگ نمایی و سفید نمایی و هم کوچک نمایی و سیاه نمایی، دو صورت متفاوت از یک مطلق اندیشی و جزمیت و بدفهمی مشترک به نام حب و بغض است که در ترازوی اخلاق و عقلانیت هیچ وزنی ندارد. عملکرد عزت الله یوسفیان ملا نیز از این قاعده مستثنی نیست و می تواند واجد پاره ای نقاط قوت و مثبت قابل دفاع و پاره ای نقاط ضعف و منفی غیر قابل دفاع باشد. به یاد داشته باشیم بهترین میزان سنجش، نقد و شفاف سازی در پای میز و تریبون های دو طرفه در مقابل منتقدان است.
 
3-بر نماینده آمل نباید پوشیده بماند که منتقدان او که کم نیز نیستند و به نظر می رسد تعدادشان از نخبگان تا اقشار و لایه های مختلف توده اجتماعی رفته رفته رو به فزونی نیز دارد، تاکیدی است بر این واقعیت که شاید بهتر باشد برای یک بار هم شده از پشت میزها و تریبون های یک طرفه به پای میزها و تریبون های دو طرفه آمده و به انباشتی از پرسش ها و نقد منتقدان خود پاسخ شفاف و مستدل دهد.

منتقدان و مخالفان یوسفیان ملا و بسیاری از مردم آمل علاقه‌مندند و حق دارند بدانند یوسفیان ملا در عملکرد خود چقدر به وعده های انتخاباتی اش عمل کرده است؟ چقدر توانسته است رخت خویش را از ورطه اعمال فشار و دخالت های خارج از صلاحیت و اختیارات قانونی یک نماینده برای عزل و نصب های مدیران اجرایی به سلامت بیرون کشد؟ چقدر توانسته است اصراری بر فرماندار شدن و فرماندار ماندن سید جعفر رسولی -که منتقدانش او را ضعیف ترین فرماندار تاریخ آمل می دانند- نداشته باشد؟!  

4- نماینده آمل می داند در انتخابات ۹۸ با چالش جدی پرسش ها و  تردیدهای فربه ای در میان مردم آمل و حتی بسیاری از یاران و حامیان پیشین خود نسبت به اویی که به آرای آنان در انتخابات ۹۸ نیاز دارد رو به رو است! پرسش ها و تردیدهایی که اگر نخواهد و نتواند شجاعانه با نشستن بر روی صندلی مناظره با منتقدان در یک فضای اخلاقی و عقلایی دو سویه و به دور از تهدید و تهمت و تخریب، به آنها و مردم پاسخ اقناع کننده ای به دست دهد، ممکن است در انتخابات زمستان ۹۸ با طوفان و زلزله ای از انبوه  پرسش ها و تردیدهای شکننده قابل پیش بینی و پیش بینی نشده، بخش مهمی از آرای خود را از دست داده و حتی آن پرسش ها و تردیدها، او را از تداوم نشستن بر روی صندلی بهارستان باز دارد و به زیر کشد.