پنجشنبه 12 ارديبهشت 1387-0:0

همه چي گران شد،کرايه هم!

بالا رفتن كرايه‌ها موجب شد تا هزينه اياب و ذهاب دو چندان شده و خانواده‌ها با مشكل مواجه شوند.


شماري از دانشجويان دانشگاهها و ديگر شهروندان شهرهاي مختلف مازندران از افزايش‌هاي اخير و بالابودن نرخ كرايه سواري‌هاي مسافربري برون شهري به خصوص درمحورهايي كه به ساري مركز استان ختم مي‌شود گلايه دارند.

برخي از دانشجويان و شهروندان مازندراني مي‌گويند: بالا رفتن كرايه‌ها موجب شد تا هزينه اياب و ذهاب دو چندان شده و خانواده‌ها با مشكل مواجه شوند.

به‌گفته آنان از آنجايي كه فاصله بين شهرهاي مازندران كم است و خودروهاي عمومي نظير ميني‌بوس و اتوبوس كم بوده و يا اصلا وجود ندارد، به ناچار بايد از سواري‌ها استفاده كنيم.

اين‌افراد افزودند: از اول ارديبهشت امسال كرايه بين ‪ ۵۰۰‬تا دوهزار ريال براي هر نفر افزايش يافته است.

يك دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل كه خود را ساكن ساري دانست ، گفت: رانندگان خودروهاي سواري بين شهري از ابتداي سال بصورت خودسرانه كرايه‌هارا افزايش دادند اما از اول اين ماه شاهد برچسب افزايش كرايه از اتحاديه آنان هستيم.

" داود حسين‌زاده " افزود: باتوجه به‌عدم افزايش قيمت بنزين وفرآورده‌هاي نفتي در سال جديد دليل افزايش قيمت كرايه‌اين خودروها چيست و چرا نبايد مسوولين از اين اقدامات خود سرانه جلوگيري كنند؟
وي بااشاره به بالا بودن نرخ كرايه ساري -بابل اظهار داشت: كرايه هر نفر در اين محور با افزايش يك هزار ريال به ‪ ۷‬هزار و ‪۵۰۰‬ريال رسيده است.

وي با بيان اينكه چرا مراكز دولتي بر اين امر نظارت نمي‌كنند ،خاطر نشان كرد: به نظر مي‌رسد اتحاديه خودسرانه قيمت كرايه را افزايش داده است.

اين دانشجوي ساروي گفت: اگر اتحاديه تصميم گيرنده است پس چرا در دو طرف اين محور كه پايانه‌اي ندارد و مسافران از خدمات پايانه بهره‌اي نمي‌برند ، فكري نمي‌كند.

اين دانشجو گفت: درروزهاي سرد و گرم سال بايد دور ميدان براي رسيدن به مقصد بابل و يا ساري منتظر خودرو باشيم و حتي از آب سردكن وسرويس بهداشتي نيز محروم هستيم.

يكي از كارمندان ساري باانتقاد شديد ازعدم نظارت برفعاليت اين خودروها گفت: اغلب اين رانندگان با تباني با يكديگر به افزايش قيمت خودسرانه اقدام مي‌كنند و هيچ توجهي به توان مالي مسافران ندارند.

وي كه خواست نامش فاش نشود ،گفت : اگر خدمات اتحاديه سواري راني براي مسافران مهيا باشد قابل توجيه است ، اما متاسفانه پس از گذشت چندين سال هنوز سواري‌هاي بين ساري با بابل، آمل ، بابلسر، نور ، چالوس و نوشهر دور ميدان امام مسافر سوار مي‌كنند.

 نرخ كرايه خودروهاي سواري خطي بين شهري استان مازندران براي هرنفر ‪ ۵۰۰‬تا دو هزار ريال افزايش يافت.

اكنون نرح كرايه سواري‌هاي خطي بين شهرستان ساري به آمل، بابل به ساري و آمل به بابل به ترتيب به ‪۱۳‬هزار و ‪ ۵۰۰‬ريال ، هفت هزارو ‪ ۵۰۰‬ريال و پنج هزار ‪ ۵۰۰‬ريال رسيده است.

بنابراين گزارش، نرخ جديد براساس تعيين نرخ شركت سواري راني و مسافربري مازندران اعلام شده است.

همچنين نرخ كرايه ميني‌بوس‌هاي بين شهري در مازندران نيز تا ‪ ۵۰۰‬ريال براي هر نفر افزايش يافته است.

معاون حمل ونقل پايانه‌هاي استان مازندران دراين خصوص  گفت : افزايش نرخ كرايه‌ها هيج ربطي به پايانه‌ندارد ونظارت اصلي‌بر افزايش نرخ بر عهده سازمان‌هاي تعزيرات و بازرگاني است.

"مجيد نصرالله‌نژاد" در عين حال گفت: اعضاي اتحاديه شركت سواري راني و مسافربري طي نشستي كه انجام دادند، اقدام به افزايش نرخ كرايه‌ها كردند.

وي اضافه كرد: هر چند مسوولان پايانه در اين نشست حضور داشتند اما دخالتي دراين مورد انجام نشد .

وي در عين حال گفت: معمولا افزايش نرخ كرايه بر اساس عرضه و تقاضا است.

وي گفت: در اين نشست مقرر شد تا كرايه محورهايي كه تا پنج هزار ريال بوده است ‪ ۵۰۰‬ريال ، و مسيرهايي كه كرايه آن پنج تا ‪ ۱۰‬هزار ريال بوده، يك هزار ريال و محورهايي كه كرايه آن بين ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬هزارريال بوده است يك هزارو ‪ ۵۰۰‬ريال و محوري كه كرايه آن از ‪ ۱۵‬هزار ريال بيشتر بوده است تادو هزار ريال اضافه شود.

"نصرالله نژاد" با بيان اينكه كرايه‌ها از ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۵‬درصد نسبت به نرخ سال گذشته افزايش پيدا كرده است، گفت: پايانه‌ها فقط در نحوه خدمات دهي و تنظيم عرضه و تقاضا نظارت و دخالت مي‌كند.

 شماري از رانندگان مسافربري بين شهري بابل به آمل و ساري به بابل نيز به افزايش قيمت فرآوردهاي نفتي نظير روغن و دستمزد تعميركاران اشاره كرده و اظهار داشتند: رانندگان در طرح نوسازي ناوگان مسافربري همكاري مطلوبي را داشته به طوريكه اكنون حدود ‪ ۱۰۰‬درصد ماشين‌ها جديد هستند.

آنان گفتند: كمبود بنزين ، پرداخت اجاره بها به پايانه‌ها و عدم دريافت هر گونه خدمات از اتحاديه‌ها از مشكلات است اما مهمتر از آن پرداخت قسط ماهانه خوروهاي جديد است.

وي گفت: همه خودروهاي سواري مسافركش بين شهري كه نوسازي شده‌اند ماهانه بين دو تا سه ميليون ريال قسط پرداخت مي‌كنند.

آنان‌افزايش نرخ كرايه را مطابق با گراني و تورم جامعه دانستند و گفتند:
اين مقدارافزايش بسيار كمتر از گراني‌هاي مواد غذايي و كالاهاي اساسي ديگر است.

مازندران داراي ‪ ۱۶‬شهرستان و حدود سه ميليون نفر جمعيت است و افزون بر ‪ ۱۲۰‬هزار دانشجو در دانشگاههاي مختلف استان مشغول تحصيل هستند.(irna)