سه شنبه 20 مرداد 1388-0:0

ما پنج تا برادر

ماجرای جلسه پنج شنبه های برادران لاریجانی


 مراسم روز یک شنبه مجلس در تجليل از خبرنگاران پارلماني كه با حضور علي لاريجاني در كميسيون تلفيق برگزار شده بود یک حاشیه جالب داشت و آن پاسخ لاریجانی به سوال خبرنگار يك روزنامه اصلاح طلب بود که برادران لاريجاني را سه نفر عنوان كرده و از تشكيل جلسات پنج شنبه شب‌ها آنها براي تصميم سازي سخن به ميان اورده بود.

به نوشته jahannews لاریجانی که ناراحتی خود را از این سوال نتوانست مخفی کند با تاکید بر اینکه لاريجاني‌ها 5 برادر هستند، گفت : شما بايد اطلاعات خود را در اين زمينه تقويت كنيد. البته نمي‌دانم كه چه حالتي برايتان دست داده است كه مي‌گوئيد پنج شنبه‌ها لاريجاني ‌ها دور هم مي‌نشيند و به تدبير امور مي‌پردازند؟

ماجرای طرح این سوال بی تردید ریشه در مصاحبه معروف صادق دیگر برادر علی دارد که به روزنامه اعتماد گفته بود :" هر دو هفته يک بار در منزل «مادر» جمع مي شوند. آنجا هم که جمع مي شويم مادر توصيه مي کند درباره مسائل کلان حرف بزنيم."

همین گفتگوی صمیمانه صادق که به زودی سکان قوه قضاییه را در دست می گیرد زمینه طرح سوال از علی لاریجانی شد .اما به بهانه همین سوال و جواب بد نیست بدانیم که پسران آیت الله هاشم آملی در کجای معادلات سیاسی ایران قرار دارند .

علي، صادق، محمدجواد، باقر و فاضل پنج برادر خانواده "لاريجاني" تاکنون به پست‌هاي حساسي در كشور منصوب شده اند.

"علي لاريجاني" ریاست مجلس را بر عهده دارد . وي هم چنين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.

"صادق" كه يك روحاني است، سابقه عضویت در فقهاي شوراي نگهبان و مجلس خبرگان رهبري را دارد و هم اکنون خود را آماده تحویل گرفتن دستگاه قضایی کشور از هاشمی شاهرودی می کند .

صادق اردشير لاريجاني، که از سال 77 عضو مجلس خبرگان رهبري و از سال 80 ‏عضو فقيه شوراي نگهبان بوده است.يک سال پيش تر از پايان دومين دوره رياست آيت الله هاشمي شاهرودي بر قوه قضائيه، ‏گمانه زني مي شد که وي به عنوان رياست قوه قضائيه برگزيده شود. اما انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي ‏و انتخاب علي لاريجاني برادر وي به عنوان رياست مجلس، سبب شد که اين موضوع در هاله اي از ابهام قرار گيرد. اما سرانجام این موضوع از دایره ابهام خارج شد و صادق هفته آینده به عنوان رییس قوه قضاییه کارش را شروع خواهد کرد.

"محمدجواد" مشاور رييس قوه قضاييه در امور بين الملل و نيز رئيس مركز تحقيقات فيزيك نظري است. وی به تئوریسین سیاست خارجی جریان اصولگرا معروف است .

"فاضل" مسئوليت وابستگي فرهنگي واحدهاي دانشگاه آزاد در خارج از كشور را در کارنامه خود دارد و مدت ها در کانادا به سر می برد .

"باقر" نيز رياست دانشگاه علوم پزشكي تهران و مسولیت در وزارت بهداشت را تجربه کرده است .

علی لاریجانی پررنگ تر از سایر برادران در عرصه سیاسی ایران حضور دارد . وی موفق شد اولین منصب انتخاباتی خود را به بالاترین منصب انتخاباتی تبدیل کند و رئیس پارلمان شود .