تعداد بازدید: 3604

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 4 اسفند 1389-22:4

گل بود،به سبزه نیز آراسته شد!

... اگر همان ایده سفالی کردن سقف ساختمان های اداری ملاک سنجش عملکرد مدیران می شد به مراتب پسندیده تر بود، یا اینکه همان توجه به رسانه ها و پاسخگویی و انتقادپذیری و ... نه اینکه اگر مدیری از گل های طبیعی استفاده نکرد مدیر شایسته ای نباشد.(يادداشتي از عاطفه خیرخواه،روزنامه نگار)


سایت استانداری مازندران در خبري آورده:« سيد علي اكبر طاهايي در جلسه ستاد زیباسازی استان با اشاره به اینکه به منظور زیباسازی مدارس استان، طرح گلکاری نرگس در مازندران اجرایی می شود،تصریح کرد: تمامی گل های مصنوعی از ادارات مازندران باید جمع آوری و من بعد ملاک عملکرد مدیران ادارات باید گل آرایی محیط کار خود با گلهای طبیعی باشد.»

 درعصری که در فضا به فکر ساختن هتل چند ستاره می افتند استاندار مازندران ملاک عملکرد مدیرانش را استفاده از گل های طبیعی در محیط کارشان اعلام می کند!

البته پیش تر، استاندار مازندران ملاک عملکرد مدیران را میزان ارتباط و پاسخگویی به رسانه ها اعلام کرده بود،حال در آستانه سال نو ملاک ارزیابی مدیران گل آرایی محیط کارشان با گل های طبیعی شده است!

اصلا چرا از کشورهای توسعه یافته و فوق مدرن مثال بزنيم همین استاندار خودمان روزی خبر از احداث جاده دوطبقه در نوار ساحلی مازندران داده بود؛خوب در چنین شرایطی که این قدر سیستم مدیریتی و توان مدیریتی این استان ارتقا جایگاه یافته چطور می شود این همه نزول را شاهد باشیم و میزان و معیار سنجش عملکرد مدیران از سوی مقام ارشد استان استفاده از گل های طبیعی در محیط کارشان اعلام شود؟!

نمی خواهم تکرار مکررات شود اما نمی شود که یادآوری نکنم، اگر همان ایده سفالی کردن سقف ساختمان های اداری ملاک سنجش عملکرد مدیران می شد به مراتب پسندیده تر بود، یا اینکه همان توجه به رسانه ها و پاسخگویی و انتقادپذیری و ... نه اینکه اگر مدیری از گل های طبیعی استفاده نکرد مدیر شایسته ای نباشد و آن که واجد ارزش های مدیریتی و قابلیت های شغلی نیست به صرف استفاده از گل های طبیعی بشود مدیری با عملکرد مطلوب.

با این وصف، روزانه هزینه گزافی باید صرف خریداری گل های طبیعی شود؛ به به، گل بود به سبزه نیز آراسته شد،خرج های اضافه کم است خریداری گل های طبیعی هم اضافه شود!

نمی خواهم با این صراحت در مقابل پدر استان مازندران (همانطور که آقای طاهایی گفتند مسوولان پدران مردم هستند) این گونه سخن بگویم چراکه هیچگاه مقابل پدرم این گونه سخن نگفته ام و حرمت همه پدران را داشته ام- حالا پدر استان دیگر جایگاه خودش را دارد- اما ساده تر از این جمله هم نمی توانم بگویم:« فکر نمی کنم پدر مازندران منظوری خاصی از بیان این جمله داشته باشند، ایشان خواستند تنوعی در میزان و چگونگی سنجش عملکرد سایر پدران رده پایین تر استان اعمال کنند.»

 توجه سیدعلی اکبر طاهایی – بار دوم استاندار مازندران- را به تحقیقات شرکت مدیریت منابع آب ایران دعوت می کنم که با هدف تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد مدیران میانی معاونت برنامه ریزی این شرکت انجام شد.

شاخص های ارزیابی تأیید شده در ماحصل این تحقیقات به شرح جدول زير است:

معیار              شاخص های تأیید شده
وظایف مدیریتی برنامه‌ريزي – سازماندهي – هدايت و نفوذ - كنترل
نقشهاي مديريتي  رهبري – توزيع‌گر اطلاعات – سخنگو بودن – كارآفريني – حلال مشكلات كاري سازمان، مشكلات نيروي انساني و منابع حياتي سازمان – تخصيص‌گر منابع – مذاكره‌گر
مهارتهاي مديريتي  مهارت فني – مهارت انساني – مهارت ادراكي – مهارت تشخيصي– مهارت تصميم‌گيري – مهارت سياست و اداره كردن – مهارت مديريت زمان – مهارت در رهبري آگاهانه – مهارت در ارتباط و روابط جمعي – مهارت در مديريت سازمان – مهارت ارزيابي كاركنان و مديريت پرسنل - مهارت در پيشرفت و توسعه كاركنان – مهارت ارزشها و اصول اخلاقي رهبري – مهارت در تحقيق
اثربخشي سازماني مديران  تحقق اهداف سازمان با استانداردهاي كمي و كيفي بالا - ايجاد رضايت و تعهد كاري در كاركنان
شايستگي مديران دانش و معلومات حرفه‌اي - مهارتها - ويژگيهاي شخصيتي - نگرش و بينش - اعتبار حرفه‌اي
بهره‌وري مديران  

 ميزان كيفي بودن كار مديران - ارزيابي كردن كار مديران از طريق ارزيابي كار مرئوسان - تركيب بهينة سرعت و صحت در كار مديران - سنجش بهره‌وري مديران در مقاطع زماني بلندمدت - نوآوري و خلاقيت - سنجش چند بعدي صرف وقت مديران
كارآمدي مديران تفكر تحليلي - انعطاف رفتاري - تصميم‌گيري - رهبري - ارتباطات شفاهي - تأثير فردي - برنامه‌ريزي و سازماندهي - مقاومت در برابر فشار - خودشناسي - ارتباطات كتبي

 بزرگ پدر استان، می دانم استفاده از این جدول برای ارزیابی مدیران به مراتب سخت تر از ارزیابی براساس استفاده از گل های طبیعی است.


  • جمعه 6 اسفند 1389-0:0

    جناب ملکی سوادکوهی البته که هیچ کودکی هم متوجه نمی شود منظور استاندار از توجه به گل در نظر داشتن مساله عمیق دیگری است چراکه کودکان پاکتر از این پیچیدگی های سیاسی هستند ، از بس که مجیز شنیده اید گوشی برای شنیدن انتقاد ندارید و حتما منتقدان از منظر امثال جنابعالی مخالف هستند و به استناد جمله آخرتان نمی توانید این مساله را تکذیب کنید. خانم نویسنده هر روز گل نمی خرند چون خودشان گل هستند

    • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 0 0
      پنجشنبه 5 اسفند 1389-0:0

      خانم خیر خواه ، نامت نشان از خیرخواهی نوشتارت دارد .

      اما شاید اشکال شما نه از برای خرید گل طبیعی ، نشاط افشانی و توسعه صنعت پرورش گل باشد ، بلکه دغدغه شما این است که مردم مازندران فهیم اند و به گفته های بزرگشان (استاندار) توجه میکنند .
      و انتظار ندارند که ملاک بررسی عملکرد یک مدیر یک شاخص باشد و آن هم در هر مناسبتی تغیر نماید .

      پس جناب استاندار مردم دوست عزیز خواهشا نگاه ناظران را جدی بگیرید و من بعد با شاخص های علمی تر و مناسب تر عملکرد ها را مورد سنجش قرار دهید .

      تا اینکه هم اتفاق خوب (توجه به گل در مازندران ) واقع شود و هم به خوب چشمان و خوش اندیشان بر نخورد . باز هم ممنون همتانم.

      • ملكي سوادكوهيپاسخ به این دیدگاه 0 0
        پنجشنبه 5 اسفند 1389-0:0

        اتفاقا اين نگاه زيباي آقاي استاندار را نشان ميدهد.خانم نويسنده چقدر سخت و خشك هستند.مسلما استاندار منظورشان اين نيست كه مديران هيچ كار نكنند و فقط گل طبيعي بخرند.هر كودكي هم ميفهمد ايشان نگاه عميقتري به موضوع داشتند. قرار هم نيست هر روز بروند گل بخرند بجاي ان گلهاي زشت مصنوعي ميروند گلدان گل طبيعي ميخرند. فكر نكنم خانم نويسنده براي خانه شان هر روز بروند گلدان بخرند!!! مديري كه براي محيط زيست احترام داشته باشند و فضاي اداره خود را به سبزي و طراوت مزين و اراسته كند برخورد بهتري هم با موضوعات مختلف كاري خواهد داشت. اتفاقا مشكل مديران ما اين است كه طبيعت و طراوت را نميشناسند. راستي اين خانم نويسنده كمي اش انتقادهاي خود را شور نكردند؟به ذهن مي ايد ايشان كلا دوست دارند انتقاد كنند. حالا دليلش بماند...

        • گل علی باغبونپاسخ به این دیدگاه 0 0
          پنجشنبه 5 اسفند 1389-0:0

          دخترم - خانم خیرخواه - خدا خیرت بده این پدر یا بقول شما بزرگ پدر وقتی دید طرحهای قبلیش اجرا نشدن...حالا به هر دلیل...اومد چسبید به طرح جدید خوب بهتر از اینه که هم بابا بزرگ باشه و هم هیچی نگه! عجب دوره زمونه ای شده ولا....دختره هم میخواد بگه که احترام بابا و بابا بزرگ و مادر بزگ رو نیگر میداره و هم لنترانی بار بابا بزرگ میکنه....بزار چن تا شاخه گل هم از گلفروشا بخرن که اگه غیبت نباشه مثل اینکه پای اتحادیه گل و گیاه هم در میونه که همش موی دماغ پدربزرگ میشن و تسهیلات میخوان!!

          • چهارشنبه 4 اسفند 1389-0:0

            آيا می توانید در اتاق رییس سازمان جهاد هم گل پیدا کنید؟از همین جا باید شروع کرد

            • چهارشنبه 4 اسفند 1389-0:0

              گلی به جمال مهندس طاهایی که فهمیده بالا بره پایین بره هیچی گل نمیشه.بهترین هدیه گله.چی بهتر ازگل

              • چهارشنبه 4 اسفند 1389-0:0

                دوست عزیز خیرخواه: منظور استاندار محترم احتمالا این بوده است که مدیران عوض خرید گلهای مصنوعی چند ده هزار تومانی بروند گل های طبیعی مازندران که بعضا مجانی بدست می آیند استفاده کنند که هم کاهش هزینه است و هم ترغیب به محیط زیست سالم و................

                • چهارشنبه 4 اسفند 1389-0:0

                  مدیرای ما گل هم نمی تونن نگه دارن چه برسه به توان اجرای برنامه های ذکر شده در این مطلب


                  ©2013 APG.ir