تعداد بازدید: 2772

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 11 فروردين 1390-19:38

نه افراط،نه تفريط

...تاکید می کنم که نه تنها عقده گشايی علیه رسانه ملی را که اتفاقاً موجبات خرسندی ضدانقلاب و جریان فتنه را فراهم می آورد، تایید نمی کنم، بلکه خودم را مفتخر به حضور کارشناسانه در برنامه ها و جلسات صدا و سیما مي دانم.(يادداشتي از صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه-ساري)


متاسفانه برخی از ما دارای روحیه افراط و تفریطیم و در فرایند مقابله ها و یا مفاهمه های اجتماعی و غیره، جوگیر شده و کمتر به اعتدال و تعادل و میانه روی، روی خوش نشان می دهیم. در پیشینه تاریخی ما نیز یا چهلستون می بینیم و یا بیستون می سازیم، اما بیست ستون نداریم!

در جریان انتقاد از عملکرد قومیت گداز رسانه ملی در سریال پایتخت، حقیر در همان ابتدا موکداً متذکر شدم که "علی رغم حمایت قاطعی که از فعالیت های موثر صدا و سیما در زمینه های مختلف سیاسی و فرهنگی داشته و دارم" و نیز درباره آقای سیروس مقدم کارگردان محترم هم نوشتم که "من نمی دانم که آقای سیروس مقدم با آن همه سابقه بلند هنری و تعهد ملی و اخلاقی اش چگونه حاضر شده که کارگردانی سریالی را..... بپذیرد؟!" و حتی در باره هنرپیشه نامداری همچون آقای خمسه یادآور شدم که "با به کارگیری هنرپیشه های خوشنامی همچون علیرضا خمسه" و... همه اینها نشان می دهد که سمت و سوی نگاهم به رسانه ملی بسیار مثبت بوده و تنها انتقادم در این مرحله به اصرارش برای عبور از خط قرمز قومیتی بوده که طبعاً با توجه به مازندرانی بودنم، حق دفاع از خود درتهاجم فوق را داشته و دارم.

اما متاسفانه توسط برخی از دوستان و غیردوستان مطالبی در این راستا به عنوان مقاله و یا کامنت به کتابت در آمده که طبعاً با روح نگرش انتقادی ام که کاملاً سازنده و اصلاح گرانه است، منافات داشته و دارد و حقیر هرگز موافق تخریب، سیاه نمايی، جوسالاری و هوچی گری نبوده و نیز به هیچ وجه نمی توانم نقش ارزشی رسانه ملی را در مقابله های حماسی با جریان فتنه و سایر انحرافات اجتماعی و فرهنگی انکار کرده و این ارتش فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی را تضعیف و یا به آن توهین کنم.

ضمن اینکه من در طول مقاله ام تعمداً حتی به اندازه یکبار هم که شده، از کلمه تهران و تهرانی استفاده نکرده ام و بلکه دائماً روی واژه پایتخت نشین ها مانور دادم تا به قومیتی نتازم، چرا که کارگردان محترم این سریال هم تهرانی نیست و جدای از آن رسانه ملی به خاطر استقرار در تهران، نماد تهرانی گری نمی باشد و برایم تنها و تنها یک رسانه ملی است!

علی هذا مصرانه تاکید می کنم که نه تنها عقده گشايی علیه رسانه ملی را که اتفاقاً موجبات خرسندی ضدانقلاب و جریان فتنه را فراهم می آورد، تایید نمی کنم، بلکه خودم را مفتخر به حضور کارشناسانه در برنامه ها و جلسات صدا و سیما دانسته و تواماً هم به رسانه ملی و هم به رسانه استانی به خاطر آرمان گرائی ها و زحمات متقبله مباهات می ورزم و در عین حال انتقاد سازنده را نیز حق خودم و حق همه شهروندان می دانم و ضمن مخالفت با تفریط بعضی ها مبنی بر تائید مطلق این سریال و القاي اینکه اصلاً اتفاقی نیفتاده، هم اکنون نیز منتقد جدی پخش گزینشی مصاحبه های مردمی در باره این سریالم!

به هرحال از همه دوستان انقلاب می خواهم که جداً از افراطی گری و پرخاش های غیر منطقی و هتاکی علیه رسانه ملی -که مورد تایید امام راحل، رهبری معظم و آحاد مردم بوده و هست- پرهیز کنند و یاد بگیرند در عین حالی که بر انتقاد خود مصمم اند، در همان حال به رسانه ملی و هر شخص و جریان مورد انتقاد هم حق دهند که از عملکرد خود دفاع کنند، چرا که انتقاد جریانی دوسویه است و در آن سو می تواند یا پذیرش و یا دفاع از عملکرد وجود داشته باشد، چه بسا که انتقادشونده و یا انتقادکننده، متقاعد شده و پوزش بخواهند و یا همچنان خود را محق بدانند!

در پایان من بر اساس مذاکره موافقی که با مدیران سایت های منتقد سریال فوق انجام داده ام، برخود فرض می دانم جدای از ناسپاسی برخی ها، از زحمات وقفه ناپذیر یکایک مدیران و فعالان رسانه ملی و استانی به خاطر تولید برنامه های فاخر، محتواگرا، معنا گرا و آرمان گرا در حوزه برنامه ها و سریال های مناسبتی، اجتماعی، طنز، تاریخی، مستند و غیره در سال های اخیر که برنامه دیروز، امروز، فردا و سریال مختارنامه گل سرسبد همه آنهایند، تشکر ویژه داشته باشم و ضمناً از قومیت گدازی سریال پایتخت هم شکوه کنم.

البته این نوشته به معنای عقب نشینی از انتقاد مذکور نبوده (که مستند به بندهای مورد اشاره بر آن مصمم) ،بلکه صرفاً به منظور تصحیح فرهنگ انتقاد و پرهیز از تهاجم کلی به همه عملکردهای رسانه ملی و ابتلا به همان ناسپاسی، نمک نشناسی و نمکدان شکنی است که دیگران را به آنها متهم کردیم، چرا که رسانه ملی به جز همین انتقادهای معدود، در غالب محورها بسیار قابل دفاع است.


  • شنبه 13 فروردين 1390-0:0

    سلام جناب آقای دکتر
    خدایی خیلی خوش تیپ هستی
    درسته که وابسته به جناح سیاسی رضایی هستی ولی آن طور که ما شنیدیم انسان توانمند و کاربلد و شایسته ای هستی
    امیدوارم شهامت داشته باشی وارد انتخابات مجلس از ساری بشی
    ارادتمند - موفق باشی

    • شنبه 13 فروردين 1390-0:0

      ما برای وصل کردن آمدیم...چه خوبه هر کی که متوجه تندروی اش در قبال هر مسئله ای شد،زود تغییر موضع بده و بیاد وسط و اشتباهش رو تصحیح کنه.با تشکر

      • مطلوبی از بابلپاسخ به این دیدگاه 0 0
        جمعه 12 فروردين 1390-0:0

        واقعیت همین است که مازندرانی های مهاجر در تهران دارای تحصیلات عالیه و جایگاههای معتبر شغلی اند و نباید با مازندرانی ها اینگونه برخورد می شد،اما انصاقاً ازهوشیاری سیاسی دکتر رنجبر نیز نمی توان به آسانی گذشت، چرا که وی نشان داد انقلاب و نظام برای او از همه کس حتی خودش هم مهم تر است.
        بهرحال ما چون خیلی از پشت صحنه فعالیتهای ضدانقلاب در این رابطه باخبر نیستیم، از دوستان و بویژه آقای رنجبر می خواهیم با زبان نرم هنمچنان پیگیر این قضیه در رسانه ملی باشند تا آقایان دوباره فیلشان یاد هندوستان نکند و ما را توسری خور تلقی نکنند!

        • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

          به نظرم چون سایت ... تعطیل تشریف دارن استاد برای انتشار مطلب به مازندنومه رجوع کردند، بسیاری از نویسنده های استان بعد از اینکه مازندنومه به اشتباه فیلتر شده بود امتحان پس دادند

          • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

            از آقای رنجبر خواهش می کنم در مازندنومه بیشتر مطلب بنویسند.بعد این که یک سئوال داشتم که ایشان مطلب خود علیه پایتخت را به رسانه های دیگر داده و مطلب دفاع از صدا وسیما را به مازندنومه داده!علت در چیست؟آیا تغییری در نگرش ایشان ایجاد شده؟

            • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

              حرف اول وآخر را آقای رنجبر زد.این سریال نقاط قوت و ضعف دارد و باید کارشناسی به ان نگریست نه این که موج سازي کنيم و مردم فکر کنند فتنه ای دیگر پيش آمده است.صدا و سیما که مال ماست پس چرا این قدر هجمه؟!!

              • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

                عاقبت تندروي همینه دیگه.سریال داره به جاهای خوبش می رسه و مازندرانیها دارن توش مهم میشن و کارهای اساسی می کنن،آقایون معترض که جرقه این کار رو زدند دارند توبه نامه می نویسند که نه صدا و سیما خوبه-دانشگاهه-خوب عمل کرده!!!همین دو روزه خوب شده؟از اول هم همین طور بوده و ما فکر کردیم اتفاقی افتاده

                • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

                  من فکر میکنم جنابعالی دور از جان شما جان میدهی برای....حضور کارشناسانه امثال حضرتعالی و یک زنبیل واژه مد روز نظیر فتنه- ضد انقلاب -سواستفاده گر..... ختم به همین شده که جمعی هنرمند؟ با شکلک و کج و کوله کردن لب و چشم و ابرو ارائه دهنذه برنامه های نمایشی ما باشند..!لطفا خودتان مروری بر نوشته تان داشته باشید و از خودتان بپرسید چقدر صادق بودید در ذکر همین مختصر....! مشکل ما سریال مورد بحث نیست مشکل حضور شمایانیست که به یک زنبیل انگ به دیگران و یک گونی ... دست به خلط میبزید تا ادامه حضور کارشناسانه تان در این قبیل جا ها میسور شود....بازهم تبارک اله به خانم فلاحی که بابی چنین گشودند تا ... مجالی بیابند....!

                  • جمعه 12 فروردين 1390-0:0

                    بالاخره نفهمیدیم استاد رنجبر این وسط چیکاره هست؟ضده یا طرفدار؟یک روز میگه بده یک روز میگه خوبه؟تکلیف رو مشخص کن برادر

                    • یاسر از بابلپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      پنجشنبه 11 فروردين 1390-0:0

                      به به، بالاخره چشم ما پس از مدتها به مطلب آقای رنجبر در سایت وزین مازندنومه روشن شد!
                      پیوند مجددتان مبارک!
                      عجب مقاله توپی!؟
                      خوب اومدی آقای رنجبر، خوشم اومد!
                      نترسیدی فحش و فحش بارون بشی؟!
                      آخه بی انصافا منطق که ندارند، تا میای دو کلمه حرف حساب بزنی، شروع می کنن به تخریب و ترور شخصیت! امیدوارم سایت ها هواتو داشته باشند، البته خودت هم کم نمیاری!

                      • اسدی-قائمشهرپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        پنجشنبه 11 فروردين 1390-0:0

                        حقیقتاً اوضاع داشت کمی نگران کننده می شد و آقای رنجبر خیلی قشنگ این اوضاع را مدیریت کرد ولی امیدوارم پس از ایجاد تعادل و پایان دادن به افراطی گری ها، خود ایشان و دوستانشان پیگیر باشند تا توهین به هیچ قومیتی در رسانه ملی انجام نشود و مازندران نیز از لیست اهانتها خارح شود.ولی خدا رو شاکرم که این اعتراضات اولاً به رهبری افراد مورد وثوق است و ثانیاً از کانال اداری قابل پیگیری اند و ثالثاً فضای سریال رو کمی به نفع مازندرانی های سریال کرد و بالاخره ما یک زرنگی از آقایون دیدیم.

                        • پنجشنبه 11 فروردين 1390-0:0

                          دکتر خدا حفظت کنه


                          ©2013 APG.ir