تعداد بازدید: 4043

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 24 فروردين 1390-8:49

پیشنهادي به استاندار؛هم اندیشی با ایده های مردم

... بررسی ماحصل چنین هم اندیشی هایی بیانگر آن است که با توجه به گستردگی و پراکندگی مباحث مطرح شده از سوی حاضران ، نمی توان نتایج مطلوب و کاربردی را متصور بود . (يادداشت عباس مهدوی-روزنامه نگار ساروي-درباره هم انديشي استاندار مازندران با اصحاب رسانه)


چند شب پیش استانداري مازندران در نشستی با حضور مهندس طاهایی ، میزبان جمعی از کارشناسان مسائل اقتصادی و اجتماعی بود تا راهکارهای تحقق پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در استان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد .

تشکیل چنین نشستی برای آگاهی از دیدگاه های کارشناسان اقتصادی و اجتماعی ، بیانگر اعتقاد استاندار مازندران بر خرد جمعی برای توسعه استان است .

مهندس طاهایی در این نشست شبانه ، سه ساعت برای شنیدن نظرات کارشناسان دعوت شده وقت گذاشت . مهم ترین نکات مطرح شده در این نشست در سایت استانداری مازندران درج شده است .

عمده دیدگاه های مطرح شده ، اختصاص به همکاران رسانه ای دارد که سالهاست در عرصه نقد و تحلیل موضوعات مرتبط با توسعه استان قلم می زنند و هر یک به شناخت ارزنده ای پیرامون بیان راهکارهای شتاب بخشیدن به رونق اقتصادی استان دست یافته اند .

 همکاران برجسته رسانه ای که در نشست حضور داشتند ، مطالبی را عنوان کرده اند که سال های متمادی است در قالب های مختلف در رسانه های استان انعکاس داده اند و متأسفانه کمتر و یا هیچگاه مورد لحاظ و توجه قرار نگرفته است .

 بررسی ماحصل چنین هم اندیشی هایی بیانگر آن است که با توجه به گستردگی و پراکندگی مباحث مطرح شده از سوی حاضران ، نمی توان نتایج مطلوب و کاربردی را متصور بود .

دست یابی به شیوه ها و مولفه های تحقق جهاد اقتصادی در عین پیچدگی بسیار ساده و ملموس است و هستند بسیاری از افراد خلاق ، خوش فکر ، کارآفرین که در جامعه ناشناخته اند و هیچکس برای آنان دعوت نامه ای ارسال نمی کند تا آنچه را در چنته دارند رو کنند و ایده های شان را در محضر مدیران ارشد استان مطرح کنند .

میهمانان هم اندیشی با استاندار از چهره های شاخص رسانه ای استان بودند که همواره و در هر لحظه برای بیان دل گویه ها و نقطه نظرات شان رسانه های مکتوب و مجازی استان را در اختیار دارند و می توانند به استاندار ایده رسانی کنند، بنابراین در اقدامی جهادی باید سطح هم اندیشی را به لایه های مختلف اقتصادی و اجتماعی جامعه تسری داد و امکان بهره مندی از اندیشه های خلاق و پویای مغفول مانده در شبکه های اجتماعی را فراهم کرد .

ذکر نمونه ای عینی از دیدگاه های مردمی پیرامون ایجاد تحولات اقتصادی در مازندران می تواند ، اثباتی باشد برای اهمیت هم اندیشی عمومی با آحاد مردم .

چند ماه پیش در جاده کندوان در میهمان پذیری جنگلی که از سوی همکاران رسانه ای غرب مازندران معرفی شده بود ، اقامت کردم .

مدیر این مجموعه ، فضای دلپذیری را در جوار رودخانه و هم نشین با جنگل ایجاد کرده بود . با توجه به اینکه از قبل معرفی شده بودم ، سر صحبت باز شد و زیر یک آلاچیق و توأم با نم نم باران 40 دقیقه ای با مدیر جوان مهمان پذیر گپ زدیم .

او می گفت خرید سوغات شمال توسط گردشگران نقش مهمی در اقتصاد گردشگری استان ایفا می کند . زیتون ، کلوچه ، مربا ، ترشیجات و صنایع دستی در ردیف نخست خریدهای گردشگران جای دارد .

 این جوان فعال در عرصه گردشگری معتقد بود که هم اکنون هزاران نفر در مازندران و در سطحی گسترده تنها به فروش کلوچه هایی مشغولند که محصول کارخانجات پر رونق لاهیجان است و میلیاردها تومان سود را نصیب این واحدهای تولیدی می کند .

وی بر این باور بود که مغازه ها و فروشگاه های مازندران زیتون ، ترشی ، چای و برنج استان گیلان را به فروش می رسانند،در حالی که مازندران خود می تواند تولید کننده این محصولات باشد .

حرفهایش شنیدنی بود . وقتی به فروشگاه میهمان پذیرش نگاهی انداختم ، به صحت گفته هایش پی بردم. هیچ نامی از محصولات مازندران در سوغاتی های شمال به چشم نمی خورد .

 صنایع دستی هم که عرضه می شد به قول یکی از دوستان مربوط به تولید هموطنان چینی بود ! آیا احداث کارخانجات تولید کلوچه در مازندران کار دشواری است؟ صنعتی که برای گیلان و لاهیجان رونق اقتصادی به همراه داشته است .

اگر بازار صنایع دستی مازندران در اختیار هنرمندان و صنعتگران مازندرانی قرار گیرد-که روزگاری نیز این گونه بود- جهاد اقتصادی را در عرصه صنایع دستی استان شاهد خواهیم بود .

هم اکنون هزاران مغازه و فروشگاه در مازندران به فروش آب میوه های" رانی" مشغولند که در عربستان سعودی تولید می شود و میلیون ها دلار ارز را از کشور خارج می کند.

 اگر مازندران در جهادی اقتصادی به قطب تولید آب میوه و کنستانتره کشور تبدیل شود،صدها جوان مازندرانی مشغول به کار شده و کسب کار باغداران استان نیز رونقی قابل توجه خواهد یافت .

 مواردی که برشمردم تنها نمونه هایی از موارد به ظاهر ساده و پیش پا افتاده بود، اما در پس آن تحولات عظیم اقتصادی نهفته است ، که حلقه مفقوده توسعه استان محسوب می شود .

 زمانی می توان از سفر میلیون گردشگر به مازندران خشنود بود و این اقبال را جشن گرفت که بتوان از این فرصت طلایی ، بهترین وبیشترین درآمد اقتصادی را نصیب استان کرد و عرصه کشاورزی و صنعت را نیز جریان بخشید.

و اما پیشنهاد به استاندار مازندران: بهترین و موثرترین شیوه برای بهره گیری از دیدگاه های صاحب نظران و اقشار مختلف مردم که به ایجاد تحولات اقتصادی علاقه مندند طراحی یک فراخوان عمومی است که در یک جمله ساده و بدون آب و تاب نگارشی خلاصه باشد .

 جمله ای نظیر : استاندارمازندران منتظر ایده های ارزشمندشما برای رونق و تحول اقتصادی مازندران پر مهر است .

 آنگاه باید ساز و کاری از طریق ایمل و پست برای علاقه مندان ایجاد کرد تا ایده های شان را به استانداری ارسال کنند .

پس از برسی ایده های ارسالی می توان هم اندیشی با حضور صاحبان ایده های منتخب برگزار کرد و از دستگاه های مرتبط با آن ایده خواست تا با تأکید استانداری برای تحقق آن بکوشند و برنامه های شان را برای اجرایی کردن آن ایده مطرح کنند .

با طراحی سایتی مرتبط با جهاد اقتصادی در مازندران نیز می توان یادداشت ها ، مقالات و تحقیقات چهره های برجسته علمی ، اجتماعی ، فرهنگی و رسانه ای را دریافت کرد و فرصت لازم برای طرح دیدگاه های نخبگان را فراهم نمود . 

ايميل نويسنده: (abbas_mahdavi2009@yahoo.com)


  • پنجشنبه 23 شهريور 1391-0:0

    ايجاد اتاق فكر با حضور فرهيختگان استاني توان مضاغقي به محموعه استان و استانداران خواهد اداد ين دغدغه در رئوس برنامه كاري قرار گيردو

    • دوشنبه 20 شهريور 1391-0:0

      پيشنهاد ارزشمندي توسط آقاي حجتي ارائه شده است انشاءاله تا تحقق آن پيگيري شود.

      • حسینعلی حجتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 27 فروردين 1390-0:0

        جناب اقای رستمعلی سلام از اینکه لطف فرمودید پاسخ دادید خاطر جنابعالی اسامی مقاله نویسان برتر استان: غلامعلی رنجبر - صادقعلی رنجبر- ایرج نیاز اذری- عاطفه خیرخواه- عادل روحی - عباس مهدوی - کلثوم فلاحی - ربابه حسین پور- علیرضا قلی زاده- عباس احمدی ماچیانی - زهرا راه گل - فرامرز درخشنده- مومن توپا ابراهیمی - بابک شمس ناتری - کوروش غفاری - رقیه توسلی - حنظه خلیلی - ابراهیم بوداغی- محمد مهدی بازاری- رضا کاظمی- حمید حسینی - محمود علی رکنی

        • شنبه 27 فروردين 1390-0:0

          سلام. از تذكر جناب آقاي حجتي عزيز سپاس گزارم. ايشان اگر عزيزاني را مي شناسد كه مي توانند در جلسات بعدي ما را كمك كنند عنايت كنند و به ما معرفي كنند حتما استقبال مي كنيم. در مورد قيامت و...فرمودند كه البته بايد به خدا پناه برد اگر دلي شكسته شود و يا عزيزي رنجيده شود. اميدوارم خدا توفيق دهد همه به گونه اي عمل كنيم كه امثال عزيزاني چون حسين علي عزيز از ما نرنجند. عزيز و سربلند و پيروز باشيد. / برادر كوچكتان : كمال رستمعلي /

          • حسینعلی حجتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 25 فروردين 1390-0:0

            اقای رستمعلی این را بداند تعداد کسانی که در سایتها برای توسعه استان قلم میزنند از بیست نفر تجاوز نخواهد کرد و گزینشی در تعیین این افراد به ضر استان است و هرماه جلسات با این افراد ( 20 ) به نفع استان است خود رستمعلی میداند جلساتی بی فایده در استانداری تشکیل میشود و جز ضر به بیت المال هیچ چیز عاید نمیشود و این را بداند مردم یقه انها را در قیامت خواهند گرفت و این رابدانید این تضادهای سیاسی استان را عقب نگهداشته است دوراندیش و اینده نگر باشید
            حسینعلی حجتی

            • پنجشنبه 25 فروردين 1390-0:0

              طرح خوبیه.چرا همش می خوایم کامنت های مغرضانه بدیم.حرف بدی نزده که.خیلی بد اخلاقیم بعضی از ما.

              • چهارشنبه 24 فروردين 1390-0:0

                پیشنهاد خوبی بود.البته نه همه مردم که نظر می دهند،می توان ز برخی مردم از صنوف مختلف نظر خواست.مثلا" صنف بساز و بفروش،صنف کاسبها،صنف کشاورزان و...که نظر اقتصادب بدهند.در هر قشری افراد نظردهنده هستند

                • چهارشنبه 24 فروردين 1390-0:0

                  آقای مهدوی مالامال در مازندران ذوب شده است آخه یک نفر نیست به او بگوید که طرح های اقتصادی در حوزه هنر که بارها در مجسمه های شنی ارائه کرده بود کجاست که خود از هر کس دیگر بهتر می داند این حرفها فقط برای خالی کردن غریز شهرت است وبس


                  ©2013 APG.ir