تعداد بازدید: 4020

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 20 تير 1390-22:31

اي ونه بهار بوم،زرد گل لار بوم...

استاد احمد محسن پور-آهنگ ساز،پژوهشگر موسيقي مازندراني و نوازنده چيره دست کمانچه-پس از عمل جراحي قلب باز و يک هفته بستري شدن در بيمارستان، روز دوشنبه به منزل بازگشت.


به گزارش مازندنومه،احمد محسن پور به علت عارضه قلبی به مدت یک هفته در بیمارستان نیمه شعبان ساری بستری بود که منجر به جراحی قلب باز او شد.

دکتر ضیابخش این عمل جراحی را بر عهده داشت و اين هنرمند برجسته استان و کشور،روز دوشنبه از بیمارستان مرخص شد. حال عمومی وی رضايت بخش اعلام شده است.

محسن پور کيست؟

به گزارش مازندنومه استاد احمد محسن پور به سال 1324 در روستاي قاديکلاي قائم شهر برآمد.در 4-3 سالگي بر اثر بيماري بينايي اش را از دست داد و نتوانست به مدرسه برود و تحصيلات کلاسيک مرتبي داشته باشد؛اما مطالب درسي را با اشتياق از بچه هاي هم سن و سالش مي شنيد و حفظ مي کرد.

او موسيقي را از دوران کودکي آغاز کرد.پدرش و تناني ديگر در قاديکلا لله وا مي نواختند و احمد نيز به تشويق خانواده لله وا زن شد.

يکي از آشناهاي او کمانچه اي خريده بود و تمرين مي کرد.احمد نزد او رفت و با کمانچه آشنا شد.

در سال 1344دوستانش پولي روي هم گذاشتند و ويلوني برايش خريدند و او نزد خودش و به کمک نواهاي راديو ويولن نواز شد.

محسن پور در سال 1353 به عنوان نوازنده ويولن به راديو رفت و سال بعد به عنوان کارمند قراردادي به عضويت گروه موسيقي ملي فرهنگ و هنر وقت درآمد.

مدتي بعد گروه موسيقي محلي فرهنگ و هنر به سرپرستي او شکل گرفت و محسن پور کمانچه دست گرفت و نواخت و نواخت تا رسيد به افتاب ته و بهارمونا و مازروني حال و اساره سو و شوار و بهارانه و ماه تتي و دودوک تيکا و گلگلون و تبري و طالب و زهره و لالايي و چلچلاي سفري و روجا و مم زمون...چندين کنسرت و کار پژوهشي و اينک ناراحتي قلبي و بيمارستان.

احمد محسن پور در سال 1364 فرهنگخانه مازندران را برای آموزش موسیقی و پژوهش در موسیقی بومی مازندران تاسیس کرد و این مرکز تاکنون حدود 120 ساعت موسیقی نواحی مختلف مازندران را گرد آوری کرده است.


  • بنده خدا پاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 27 تير 1390-0:0

    با سلام،
    از صمیم قلب برای آقای محسن پور آرزوی سلامت و بهبودی دارم. ایشان انصافاً گنجینه ای هستند برای موسیقی مازنداران. من شخصا با کارهای ایشان مانند افتاب ته، ددوک تیکا و غیره خاطرات زیادی دارم و در این دیار غربت هم با گوش دادن به این نواها آرامش می گیرم

    • جمعه 24 تير 1390-0:0


      با سپاس فراوان از توجه شما به بر جستگان هنر و ادب مازندران

      • کیانوش رشیدی قادیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        پنجشنبه 23 تير 1390-0:0


        با درود
        از اینکه استاد بزرگ، نوازندۀ مهربان و دانای آهنگ -ترانه های مازندرانی بر بیماری پیروز شد، خداوند بزرگ ایرانیان را سپاس می گویم. برای "عمو محسن" خوب مازندرانی ها سال های بیشمار در زندگی را آرزومندم.

        بادا که خداوند مهربان ایرانیان نگهبان مردم و سرزمین ما باشد!

        کیانوش رشیدی قادی

        • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 21 تير 1390-0:0

          اساتیدی که دستی در موسیقی سنتی دارند زندگی، رسم و رسوم و فرهنگ غنی و هزاران ساله اجدادان را زنده میکنند و کار ماست که زنده نگه هشان داریم. باشد تا روزی رسد که اساتید موسیقی مازندران در آمل در فضای باز و بر روی پل 12پله اجرا بگذارند و صدایش گوش هر آنکس که نتواند شنود را کر و چشم هر آنکس که نتواند بیند را کور کند. درود بر آقای محسن پور

          • بهنام پرسته سوادکوهی (از کرج)پاسخ به این دیدگاه 0 1
            سه شنبه 21 تير 1390-0:0

            از خداوند عمر با عزت همراه با سلامتی برای کلیه هنرمندان علی الخصوص این گوهر گرانبها ، چهره بشاش ،سرمایه وسرشناس مازندران آرزومندم -منتظر هنرنمایی بعدیش باشیم انشاءالله

            • سه شنبه 21 تير 1390-0:0

              از اینکه این مرد دوست داشتنی و نازنین بیمار شده و مجبور به جراحی شده بسیار اندوهگین شدم، و اما از بازگشتش به خانه بسیار شادمانم، برایش روزگار خوش ،لب خندان مانند همیشه، و تندرستی آرزومندم، از دور دستش را میبوسم و آرزوی دیدارش را دارم،،،،یاد آن شب‌ها خوش که حالی‌ داشتیم.....بهرام سارنگ.

              • مهرالساداتپاسخ به این دیدگاه 0 0
                سه شنبه 21 تير 1390-0:0

                دست شما درد نکند که ما را باخبر کردید و گفتید که استاد ما بیمار شده است.برایش دعا میکنم

                • سه شنبه 21 تير 1390-0:0

                  درود ب استاد بی بدیل موسیقی مازندران جناب محسن پور عزیز.غم شما را نبینیم استاد.

                  • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    سه شنبه 21 تير 1390-0:0

                    به امید شفای زودتر استاد و نیوشیدن نوای سحرآمیز کمانچه اش

                    • درویش علی کولاییانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      سه شنبه 21 تير 1390-0:0

                      با آرزوی سلامتی برای استاد احمد محسن پور از خبررسانی بجا و به موقع مازند نومه تشکر لازم است . خبر برای بسیاری از دوستان نزدیک آقای محسن پور هم غاقلگیر کننده بود .


                      ©2013 APG.ir