تعداد بازدید: 3875

توصیه به دیگران 99

پنجشنبه 25 خرداد 1391-0:24

انتقاد، موضع گیری جناحی تعبیر می شود

گفت و گوی روزنامه همشهری با مدیرمسئول سایت مازندنومه


مازندنومه:آن چه در پی آمده گفت و گوی اشکان جهان آرای-خبرنگار همشهری-با مدیرمسئول و سردبیر پایگاه خبری مازندنومه است که سه شنبه 23 خرداد ماه در این روزنامه انتشار یافت.متن اصلی گفت و گو در زیر تقدیم می شود.

اشاره:

«علی صادقی» فعال فرهنگی و رسانه ای و مدیر سایت خبری-تحلیلی «مازندنومه»، در سال 1353 متولد شد. وی از سال 74 فعالیت مطبوعاتی خود را با نوشتن مطالب و یادداشت هایی در زمینه ادبیات پایداری و دفاع مقدس در یکی از هفته نامه های محلی آغاز کرد.

 مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی دریافت کرد.در سال 76 یک سال در روزنامه ابرار فعالیت مطبوعاتی اش را ادامه داد و همزمان فعالیت هایش با صدا و سیمای مرکز مازندران آغاز شد.

در همان سال نمایشگاهی در زمینه مردم شناسی در گنجینه بابل برپا کرد که با استقبال زیاد علاقه مندان از سراسر استان مواجه شد و توجه رسانه های وقت را به خود جلب کرد.

پس از آن با معرفی بخش هایی از فرهنگ و آداب و رسوم استان در یکی از برنامه های رادیو مازندران و مدتی بعد با برگردان و معرفی ترانه های مازندرانی در برنامه رادیویی «پیام مازندران» همکاری هایش با صدا و سیما پررنگ تر شد.

صادقی کارمند رسمی صدا و سیمای تبرستان و تهیه کننده و نویسنده برنامه های رادیوست. وی در طول این سال ها از فعالیت مطبوعاتی غافل نماند و از سال 81 با راه اندازی وبلاگ وسپس مازندنومه، به صورت مستقل وارد دنیای رسانه های مجازی شد.

 همشهری درباره اهداف تاسیس سایت «مازندنومه» و وضعیت و مشکلات اطلاع رسانی مجازی در مازندران با این فعال رسانه ای به گفتگو نشست.

ایده تاسیس رسانه مجازی چگونه تشکیل شد و هدف از راه اندازی «مازندنومه» چه بود؟

سال 80 با وجه نقدی که برای انجام پژوهش «آب در فرهنگ مردم مازندران» به عنوان دستمزد دریافت کردم یک دستگاه رایانه خریدم. پس از آشنایی با مقدمات رایانه در همان سال از طریق یکی از دوستان با دنیای اینترنت آشنا شدم. حدود یک سال بعد یعنی در سال 81 تصمیم گرفتم وبلاگی راه اندازی کنم که تحلیل های اجتماعی و فرهنگی خود را در آن بنویسم.

  آن زمان فقط سایت «بابل نت» بود که به صورت اینترنتی گاهی اقدام به انتشار مطالب فرهنگی می کرد. تابستان 81 با همکاری تعدادی از دوستان تصمیم گرفتیم که سایتی فرهنگی با موضوعات مختلف فرهنگی راه اندازی کنیم که به صورت فصلنامه فعالیت داشته باشد.

پس از مدتی مطالب سایت ماهانه به روز می شد و به نوعی «مازندنومه» از فصلنامه به ماهنامه تبدیل شد. از سال 83 تصمیم گرفتیم فعالیت ها را روزانه و خبری کنیم.در حال حاضر آرشیوی از همه مطالب سال 83 تا امروز در اختیار داریم که منبع جامعی برای تحقیقات فرهنگی و اجتماعی به حساب می آید.


●با توجه به اینکه با نگاهی فرهنگی-هنری سایت فعالیت خود را آغاز کرد، وضعیت بخش فرهنگی سایت چگونه است؟
   از ابتدا همه تلاش ما ترویج فرهنگ و هنر مازندران بود. آرشیو مقالات و گفتگوهای «مازندنومه» که در اختیار کاربران قرار دارد گنجینه ای از اطلاعات مورد نیاز در تمام بخش های فرهنگی-اجتماعی است و بیش از 90 درصد این مطالب تولیدی سایت هستند.

   یکی از امکانات «مازندنومه» در بخش فرهنگی ، پادکست های سایت است که برای نخستین بار در سایت های خبری مازندران  به کار گرفته شد. اما از آنجا که تکمیل پادکست ها هزینه در بردارد، فعلاً محتوای این بخش فقط شامل موسیقی است که البته با استقبال خوب مازندرانی ها و علاقه مندان به فرهنگ مازندرانی در سراسر دنیا قرار گرفت.

●امروز فعالیت «مازندنومه» فقط در مقوله فرهنگ و هنر نیست. چه شد که به انتشار مسائل روز مازندران روی آوردید؟

   پس از گذشت مدتی از فعالیت سایت احساس کردم کمبود یک سایت خبری در مازندران کاملاً حس می شود. بر همین اساس بر آن شدیم تا فعالیت «مازندنومه» را گسترش دهیم و به مسائل خبری-اجتماعی نیز اهمیت دهیم.

 تعداد سایت های خبری کشور در آن زمان کمتر از انگشتان یک دست بود. در شمال کشور که هیچ سایت خبری وجود نداشت و «مازندنومه» نخستین سایت خبری تحلیلی شمال کشور به حساب می آید.

بنا به وابستگی مسائل اجتماعی و اخبار به جامعه و وجود خلأ رسانه ای در اینترنت کم کم وارد مسائل روز جامعه شدیم. تغییراتی نیز در ظاهر سایت انجام شد که دلیل آن بیشتر افزایش موضوعات و اخبار بود.

با توجه به اینکه شروع فعالیت مطبوعاتی من با ادبیات پایداری و دفاع مقدس بود و بنابر وظیفه و رسالتی که برای حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس داریم، سال گذشته در جشن 10 سالگی «مازندنومه» وبلاگ «هشت» نیز به عنوان زیرمجموعه «مازندنومه» آغاز به کار کرد که در آن مطالب اختصاصی ادبیات پایداری اعم از گفتگو با جانبازان و ایثارگران، وصیت نامه شهدا، گفتگو با خانواده معظم شهدا و انتشار اخبار و عکس های این حوزه در آن انجام می شود. تقریباً تمام مطالب مندرج در این وبلاگ هم تولیدی و حاصل تلاش و تحقیق های دوستان مجموعه «مازندنومه» است.

●از اصطلاح مجموعۀ «مازندنومه» استفاده کردید. نیازهای مالی سایت برای مسائلی مانند حق الزحمه خبرنگاران چگونه تامین می شود؟

    تعدادی از دوستان طی این 10 سال بدون هیچ چشمداشتی با ما همکاری دارند. به لطف همین دوستان برای اشتراک اینترنت،طراحی،فضا و سایر هزینه های فنی هزینه ای پرداخت نمی کنیم.

 برخی از خبرنگاران نیز به صورت افتخاری و دوستانه برای «مازندنومه» فعالیت می کنند. اما موظفیم به تعدادی از خبرنگاران که خبرنگاری حرفه آن ها محسوب می شود، هزینه ای به عنوان حق التحریر پرداخت کنیم که معمولاً این هزینه ها را شخصاً متقبل می شوم. بخش بسیار کوچکی از هزینه ها توسط آگهی ها تامین می شود. اگرچه کار تبلیغاتی در «مازندنومه» به ندرت دیده می شود.

  لازم است در زمینه حمایت مادی و معنوی از رسانه ها، از استاندار محترم، معاون سیاسی امنیتی ایشان و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران سپاسگزاری کنم. در هیچ دوره ای نگاه مدیر ارشد استان به رسانه ها این قدر خوب نبود.

بیان این جمله توسط استاندار که: «اگر مدیری از رسانه ای شکایت کرد، مدیر ما نیست» موجب دلگرمی اصحاب رسانه و به خصوص مسئولان این بخش است.

در بحث مادی هم استاندار در یک سال گذشته 2 بار به همه رسانه های محلی بسته به وضعیت و موقعیت کاری آن ها کمک هایی پرداخت کردند. در این حمایت ها مبلغی حدود 4 میلیون تومان از سوی استاندار به «مازندنومه» اختصاص یافت.

●با توجه به اینکه همه اقشار جامعه به اینترنت دسترسی ندارند و با آن آشنا نیستند، نقش و تاثیر رسانه های مجازی را در کنار رسانه های کاغذی چگونه ارزیابی می کنید؟

  تعریف دنیا از رسانه عوض شده است. امروز دیگر مسائلی مانند تیراژ یا تعداد مخاطب ثابت، ملاک پررنگی و فعال بودن یک رسانه نیست، بلکه میزانِ تاثیرگذاری در جامعه،شاخص کیفیت رسانه محسوب می شود.

حالا مهم رضایتمندی مخاطب و تاثیر گذاشتن یا جریان سازی در جامعه است. ضمن اینکه طی چند سال اخیر هم تعداد کاربران اینترنت بیشتر شد و هم بازتاب آن بیشتر حس می شود.همین تاسیس «پلیس فتا» بیانگر عجین شدن جامعه با اینترنت است. حتی در دور افتاده ترین روستاها نیز می توان در هر خانواده یک دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاهی را دید که با اینترنت سر و کار دارد.

●یعنی معتقدید تاثیرگذاری و رضایت مندی مخاطب،رسالت یک رسانه در جامعه است؟

  بله، رسانه ای که نگاهی صرفاً خبری یا تبلیغی داشته باشد فرقی با یک بیلبورد تبلیغاتی ندارد. رسانه ها علاوه بر اطلاع رسانی و اعلام اخبار روز موظفند با ارائه تحلیل های درست از مسائل روز جامعه، راهکارهای درستی را برای حل مشکلات موجود جامعه بیان کنند و سهمی در مدیریت جامعه داشته باشند.

 ما هم طی سال های فعالیت مان تلاش کردیم که این رسالت را به خوبی انجام دهیم و بدون موضع گیری و گرایش به احزاب مختلف تمام تلاش مان را برای پیشرفت منطقه به کار ببندیم.

 در بسیاری از موارد نیز به نتایج مثبتی رسیدیم و حتی گاهی ادبیات نوشتاری ما به ادبیات مدیران تبدیل شد. برای مثال در مورد مشکل زباله شهر ساری در سال 89 با تحقیق کامل طی 2 ماه و در یادداشت های مختلف بارها اعلام کردیم که ساخت کارخانه کمپوست در شهرهای استان صرفه اقتصادی ندارد و این شیوه 30 سال است که در تمام دنیا منسوخ شده و امروز زباله را به انرژی های نو تبدیل می کنند؛ همین پیگیری ها موجب شد تا نگاه مسئولان به دفع زباله تغییر کند و استاندار در یکی از کارگروه ها تاکید کند که باید به دنبال تبدیل زباله به انرژی های نو باشیم و از ادبیات یادداشت های ما استفاده کرد که پیش تر از آن استفاده نمی کرد.

●آیا این تاثیرگذاری و نگاه در سایت های خبری مازندران وجود دارد؟

 متأسفانه نگاهی که باید به این مقوله بشود هنوز نهادینه نشده است. سایت های نیمه فعال ادارات دولتی در عرصه خبررسانی ضعیف عمل می کنند. گاه می بینیم خبرنگار در جلسه نهاد یا سازمانی حاضر می شود و خبرش زودتر از سایت خودش،روی خروجی خبرگزاری ها قرار می گیرد و آن ها هم از همان خبر خبرگزاری ها استفاده می کنند و معلوم نیست به چه دلیل در آن جلسه حاضر شدند!

 این نشانه اهمیت ندادن به امر اطلاع رسانی است و این که در خبر رسانی آنلاین پایین تر از جایگاه واقعی هستیم.

●وضعیت این سایت های خبری در مازندران را چگونه ارزیابی می کنید؟

  سایت های مازندران در کمیت جایگاه خوبی دارند، اما در کیفیت شاید 2 یا 3 سایت در استان را می توان خوب ارزیابی کرد.

 به مسائل گرافیکی و ظاهری سایت کاری نداریم. بحث بر سر محتوا و تولیدی بودن مطالب است. بسیاری از سایت ها فقط در حال کپی برداری مطالب و انتشار آن بدون ذکر نام منبع هستند.

عده ای هم با ایجاد فضای کاسبکارانه برای تامین منافع شخصی وارد این عرصه شده اند و همواره بدون اینکه گامی برای اطلاع رسانی و پیشرفت استان بردارند،مدعی هستند.

●مشکلات پیش روی شما در این مسیر چیست؟

  شاید در نگاه نخست این برداشت پیش بیاید که بزرگترین مشکل ما تامین هزینه هاست. اما با ایجاد فضایی دوستانه این مشکل به گونه ای حل می شود، همانطور که ما 10 سال با آن کنار آمدیم.

مشکل ما پول نیست، بلکه نبود بینش و نگرش درست نسبت به رسانه ها در برخی سازمان ها و نهادهاست. این نوع نگاه بیشترین ضربه را به رسانه ها می زند.

 با اینکه مستقل بودن ما ثابت شده است و بارها نیز این نکته را اعلام کردیم و فقط به رسالت رسانه ای خویش عمل کردیم باز موضع گیری هایی نسبت به ما وجود دارد. در حال حاضر نیز 2 پرونده شکایت از «مازندنومه» در حال طی مراحل قانونی است.

  مشکل دیگر تغییر موضع برخی از افراد پس از انتشار مطالبی است که خود بیان می کنند. وقتی به دلیل بی دقتی و یا نداشتن آمار درست بازتاب منفی حرف های شان را نسبت به موقعیت خودشان می بینند فوراً گفته های شان را تکذیب می کنند و رسانه متهم به دروغگویی و نشر اکاذیب می شود.

  متاسفانه برخی افراد حاضر نیستند مورد انتقاد قرار بگیرند و نقد را موضع گیری حزبی و جناحی تعبیر می کنند. از این بابت فشار زیادی را تحمل می کنیم.

 عده ای گمان می کنند ما بیگانه و نفوذی هستیم، در حالی که عضوی از همین جامعه ایم و هرگز هم از این راه به دنبال نام و نان و شهرت نبودیم.

هیچکس را به خاطر تفکرش نقد نکرده ایم و هر چه که می نویسیم تحلیل و دیدگاه خودمان است تا نواقص رفع شود.البته با وجود تمام این فشارها همچنان به وظایف خود عمل می کنیم.امیدوارم روزی برسد که نگرش و درک درست از اطلاع رسانی و انتقاد به وجود بیاید تا در نبود سوءبرداشت ها راه پیشرفت بهتر و زودتر طی شود.


  • محمد رائیجیپاسخ به این دیدگاه
    چهارشنبه 10 ارديبهشت 1393-18:19

    خدا قوت دوست قدیمی من آقای صادقی

    • عادل روحی پاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

      با سلام انشاالله در تمامی مراحل زندگی موفق باشید جنابعالی از فعالان رسانه ای موفق بوده و امید داریم تجربه گرانبهای خود را در اختیار همکاران قرار دهید
      عادل روحی - مدیر سایت اصلاح نیوز

      • محمدرضا بهرامیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        چهارشنبه 21 تير 1391-0:0

        سلام برادر صادقی
        خدا قوت دوست عزیز
        می تونم یه نقد خیلی کوچولو داشته باشم
        اولا که کارتون عالیه و بخدا روزی چند بار به شخصه یا از طریق کامپیوتر و یا از طریق گوشی مازندنومه رو می خورم ولی مشکل اینجاست اخباری در حو.زه غرب مازندران ندارید و بیشتر خبرها از شرق خصوصا ساری است
        لطفا بررسی کنید
        در ضمن من امادگی دارم نسبت به فعال نمودن این قسمت با شما همکاری دوستانه داشته باشم
        یا علی

        • پروانه دلاورپاسخ به این دیدگاه 0 0
          جمعه 9 تير 1391-0:0

          بسیار مفید بود. خسته نباشید.

          • فوق العادهپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 8 تير 1391-0:0

            بابا ايجا بحث داشت مي گرفتا !
            نميدونم چرا قهركردن

            • فریکناریپاسخ به این دیدگاه 0 0
              دوشنبه 5 تير 1391-0:0

              وقتی خدا "باورت" بشه ، یک نقطه میزاره میشه "یاورت" همانگونه که بیش از ده سال در این راه تنهات نذاشت .

              • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 1 0
                جمعه 2 تير 1391-0:0

                درود بر شما

                بحث رسانه و عوامل رسانه اي و چالش ها و ... مسئله ايست كه واقعا جاي بحث كارشناسي اش خاليست بنده هم به نظر همه ي دوستان احترام گذاشته و قطعا و با اطمينان از طرف خود مي گويم كه اظهارنظرها به هيچ وجه دليل بر متهم كردن ديگران به بي دانشي نيست بلكه اعلام نظر شخصي و برداشت از گفتگوست و يا انظاريست كه واقعا بالا رفته است .
                بنده حتي در بخشي از عرايضم گفتم كه بعضي وقت ها اينطور است ( و حتي آنقدر بزرگ مي شوي كه ترس تداوم كار باعث هراس خودت هم مي شود ) اين يعني هنوز ظرفيت ها در محيط آنقدر بالانيست .
                و در ادامه نوشتم (خدا گواه است كه بنده هم دلم مي خواهد اين اتفاق حتما بيفتد يعني هر خواننده اي بعد از خواندن احساس رضايت كرده و كاملا راضي و خشنود به نظرآيد اما اين مطلق كردن ، ارزش كار رسانه را تقليل مي دهد بعضي وقت ها بالاخص در امر فرهنگ بايد بعضي ها را از خواب بيدار كرد حتي اگر عصباني شان كند اينجا ديگر مسئله رضايت مندي مخاطب را نبايد به رضايت خداوند و انجام رسالت نوشتن برتري داد ) با تاكيد بر اهميت رضايت خواننده بايد هدف بيدارگري هم داشت و مهم تر اينكه تاكيد بنده بر اين نكته كليدي است كه نبايد (مطلق) نمود و ....
                پس با احترام به نظر دوست مهربانم سردبير گرامي مازند نومه بيش از اين حرف نزده و انشا الله دوستان ديگر ما را نقد كنند همانطور كه جناب صادقي هم مطرح نمودند نقد بهتراز تمجيد هاي تكراريست البته تقدير از خادمان هم نبايد از ذهن مان خارج شود
                در اينجا جادارد از لطف اشكان گرامي و آقاي شريفي و جناب حاج بهمن كلبادي و ... كه صبور و منتقدانه نگاهمان كردند قدرداني نمايم

                • سردبیر مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  پنجشنبه 1 تير 1391-0:0

                  درود؛از همه یاران و عزیزانی که به بنده لطف داشتند و نظر گذاشتند بی نهایت سپاسگزارم.چه دوستانی که با نام خود کامنت گذاشته اند:حاج بهمن عزیز،اشکان دوست داشتنی،مرتضی با محبت،احسان مهدیان مهربان،دوست نادیده ام محمد جواد شریفی و چه عزیزانی که ترجیح داده اند بدون نام ابراز محبت کنند.

                  حقیقت این است که خودم به ضعف های کار و کم دانشی بی حدم اذعان دارم،لیکن رسانه های موجود،آن قدر ناتوان و کم تحرک ظاهر شده اند،که ما با تمام ضعف های مان به دیده می آییم.

                  گفت و گوی اشکان با من تنها یک گفت و گوی ژورنالیستی عام است و نباید از این جنس مصاحبه ها-که اغلب با تلفن صورت می گیرد-انتظار مطالب تخصصی و کارشناسانه را داشت.

                  نقد وضعیت کنونی به بحث های چالشی و میزگرد و اقتراح کارشناسی نیاز دارد و جایش در این گونه گفت و گوهای روزنامه ای نیست.آن جا می توان چالش ها و موانع توسعه رسانه های مجازی و مقوله اقناع مخاطب و این که حق با مخاطب است را کارشناسانه به بحث گذاشت.

                  من با وجود آنکه به نظر مهدیان عزیز احترام می گذارم اما همچنان سر موضعم هستم که در دنیایی که تعدد رسانه ها فراگیرتر از ذهن های محاسبه گر ما پیش رفته و الان هر خانواده ای یک رسانه برای خود دارد(حداقل یک وبلاگ)،دیگر حرف از اینکه من فلان قدر تیراژ و شمارگان دارم اولویت ندارد.برنده کسی ست که مخاطبش را اقناع و رضایتش را جلب کند و بر افکارش تاثیر بگذارد؛حال مخاطبش یک نفر باشد یا میلیون ها نفر تفاوتی ندارد.

                  از تمجید همراهان و دوستان خرسند می شوم،اما بیشتر منتظر نقدها و نظرهای جسورانه و بی پروا هستم و اگر باز این امکان به وجود آمد مثل شما همین جا نظرم را می گذارم.

                  • محمد جواد شريفي - دانشگاه مازندرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    پنجشنبه 1 تير 1391-0:0

                    با سخنان جناب آقاي كلبادي در مورد خواندن مطلب استادم آقاي مهديان موافقم
                    شاعر گرامي جناب استاد مهديان با اشراف و داشتن دايره واژگاني خوب هم تحليل كردند و هم نقد نمودند واقعا فرق بين اشخاص با معلومات و كساني كه مي آيند ديگران را متهم مي كنند به خوبي معلوم مي شود
                    دستتان درد نكند آقاي صادقي

                    • اشکان جهان آرایپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      پنجشنبه 1 تير 1391-0:0

                      تلاش علی صادقی برای ترویج فرهنگ مازندرانی و افزایش سطح اندیشه بومی و دیدگاه مردم مازندران و مازندرانی دوستان (به خصوص جوانان) بر هیچ کسی پوشیده نیست.
                      با سپاس از «احسان مهدیان» گرامی بابت راهنمایی و پیشنهادهای سازنده شان دیدگاه پربار ایشان را خواندم و تقریباً همسو با دیدگاه های ایشان افق های جنبی این گزارش و امر اطلاع رسانی را درک می کنم.
                      برداشت من به عنوان نگارنده و راوی این گزارش از حرف های مدیر سایت تقریباً همان نکاتی بود که جناب مهدیان بیان کردند. چرا که زیر بسیاری از پست های مازندنومه شاهد دیدگاه های مخالف اقشار مختلف جامعه هستیم که این امر بیانگر تنوع دیدگاهی مطالب منتشر شده و اهمیت به اندیشه مخالف و موافق به موازات یکدیگر است.
                      در واقع مازندنومه با توجه به این که یک سایت خبری تحلیلی به شمار می آید و این امکان برایش وجود دارد که بنابر در اختیار داشتن فضایی نامحدود از یک حزب، طیف یا جریان خاص حمایت کند و به بیان نکات چالشی گروه مقابل بپردازد، با نگاهی غیر مغرضانه و مردمی به انتشار اخبار و تحلیل های مختلف می پردازد. حضور طنزهای اجتماعی و گاهاً مدیریتی نیز در مطالب سایت بیانگر اهمیت دادن به سلیقه های گوناگون مخاطبان است.
                      مسیری که مازندنومه تا امروز پیمود مسیر هموار و ساده ای نیست. ماندگاری بین مخاطبان با سلیقه های اعتقادی و اندیشه ای متفاوت و انتشار تحلیل های موافق و مخالف در مورد یک موضوع کار ساده ای نیست.
                      همانطور که جناب مهدیان اشاره کردند این سایت ویترین مناسبی برای طرح مسائل است و فضای خوبی را برای گفت و گو باز کرد که کمتر در بین رسانه های مجازی محلی دیده می شود. اگرچه همچنان می تواند در مسیر حرکت خود رو پیشرفت باشد.

                      • بهمن كلباديبورپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        پنجشنبه 1 تير 1391-0:0

                        راستي و درستي وصداقت نه تنها در كلام مدير مسيول مازند نومه اقاي علي صادقي موج ميزنه بلكه نگاهي گذرا به سابقه فعاليتشان طي ده سال گذشته كه سنشان خيلي كمتر از سي سال بوده عشق شونو به اداب و رسوم وفرهنگ رو به فنا مازندران فرياد ميزنه فريادي كه بي سر وصدا وبدور از خودنمايي ها و غوغا سالاريها بسوي اهدافش باسرعت زمان در حركته در خاتمه تقاضادارم از همه عزيزانيكه قصد تعريف وتمجيد از اقاي صادقي را كه الحق و والانصاف شايسته اش هم هست دارند قبلا نوشته اقاي احسان مهديان را حتما بخونند اونوقت ببينند متني كه در رساي اقاي علي صادقي مدير مسيول مازند نومه خواستند بنگارند گوياي شخصيت اين بزرگ مرد كوچك هست يانه البته بمن خورده نگيريد كه چرا خودت نوشتي فكر ميكني متن تو خيلي برباره نبخدا من اخه تازه اقاي صادقي رو شناختم من سالها گزارشگر برنامه اي بودم كه سالهاي سال انتظارش رو مكشيدم يا بهتره بگم مردم انتظارشو ميكشيدن گفتگو با هنر مندان عرصه موسيقي بومي محلي (نوازندگان و خوانندگان وشاعران بومي سرا )كه منو باخيل عظيمي ازاين هنر مندان اشناكرده كه امروزه اشناي همگان گشتند واشتهارشان فراتر ازمرزهارفته از بركت همان برنامه ايكه بافكر اقاي صادقي طراحي شده بود ازجمله اين ناماوران خاندان جليله سادات محمدي بودند كه اين گزارشها گفتگوها ومصاحبه ها باباي خدا بيامرزشان را بران داشت تاسفارشي به جميع بجه هاش كنه واون اين بود كه بچه ها اين اقاي بمن كولبادي ر هيچ وقت دست نيرين چونكه وه شمه دست بيته اقا كمال محمدي كه شوخ طبع بود و طنز برداز باكمانچه در دست باخنده كه موجب خنده همگان ميشد ميگفت كه اقاجان اما نفمستمي اقاكلبادي ر دست بيريم يانيريم بابا بااون حالت مهربانانه اش ميگفت نابسر دست نيرين ......بس وه اماره دست بيتو بدر با اون عينك جالبش ور ميرفت و ميگفت ......خلاصه در اين بين بود كه شليك خنده حضار باباباصفاي برادران محمدي را هوشيار ميكرد وكمال بودكه از ترس كتك بابا فرار را بر قرار ترجيح ميداد....اينشاالله از تاثير اينگونه برنامه ها در روند حفظ واشاعه فرهنك وهنر اين مرزو بوم خواهم نگاشت . شاداب و سربلند باشيد دوستان باياداوري اين نكته كه برادران و خواهران محمدي سفارش بابا را در امر حرمت داري درحق تمام مردم مازندران اعمال كرده اند

                        • مرتضی اسماعیل زادهپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          چهارشنبه 31 خرداد 1391-0:0

                          ظهور و ثبوت سایتهای تحلیلی و خبری در مازندران برای ارتقاء فرهنگ عمومی و بالا رفتن دانش بصری بسیار لازم است و افتخار مینمایم که مازند نومه به عنوان تریبون آزاداندیشان توانسته است که این مهم را به اثبات برساند. برای برادر بزرگوارم جناب آقای صادقی و دست اندرکاران و خبرنگاران مازندنومه که بی ادعا تلاش میکنند سلامت و سعادت را آرزومندم

                          • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                            چهارشنبه 31 خرداد 1391-0:0


                            به نام خدا و با سلام و احترام

                            در محيط مجازي مي توان مكررا شاهد ظهور وبلاگ ها و سايت هايي شد كه اغلب با نام هايي بلند و كوتاه و تبليغات كر كننده مي آيند و خيلي زود عمرشان پايان مي يابد .
                            علت اصلي اين ظهور و افول را بايد در اهداف پنهان و پيدايشان ديد. مخصوصا بخش عمده اي از آنها اهدافي كوتاه مدت دارند كه مانند انتخابات و ... كه وقت آن تمام شده و عمرسايت نيز در پي آن خلاص ! عده اي نيز اين كاررا به همان آساني كه فكر مي كنند دانسته و عملا توان تداوم كار را ندارند .
                            اما وقتي مقوله ي فرهنگ و فرهنگ سازي و حتي مبارزه با مظاهر ضد فرهنگي طرح مي شود و حتي آنقدر بزرگ مي شوي كه ترس تداوم كار باعث هراس خودت هم مي شود آنوقت مقوله ي بزرگ تز به اين بحث راه مي يابد . مقوله توليد فرهنگي است نمونه بارز آن برنامه 90 تلويزيون است كه كساني كه سبك و سياق برنامه و حتي نوع سخنان و نحوه برنامه ريزي و چيدمان برنامه را قبول ندارند تا ساعت ها بطور زنده پاي تلويزيون مي نشينند چرا كه توليد دارد و هيجان و حساسيت را بالا مي برد
                            مازند نومه از ورود اوليه تاكنون هم از نظر كيفي و هم كمي تغييرات فراواني را شاهد بود و در آينده هم خواهد بود چرا كه اصل تغيير در شتاب روز افزون جايگاهي دارد كه مي تواند معيار هم باشد .
                            از نظر كمي هم تغييرات را مي توان ديد يعني به روز بودن و موضوعات كاملا بومي را در مد نظر داشتن و خبرهاي جديد را پوشش دادن و شكل و شمايل و ريخت متناسب با وضعيت داشتن و همچنين امكانات موجود در سايت نيز از نوع امكاناتي است كه قابليت دستيابي داشته و قابل استفاده و بهره برداري است . و فقط به عنوان تزئئن بكار گرفته نشده است
                            مسئله كيفيت را نيز نمي توان بر اساس معيارهاي خودم بسنجم چرا كه اعلام مثبت يا منفي بودن! در اين صورت حكم دادن و قضاوت كردن در باره همه نوشته ها و گفتگوها و اظهارنظرهاست در حاليكه ممكن است آقاي صادقي همچون بنده و شما با مطالب و گفته هايي موافق نباشد اما براساس وظيفه رسانه اي به انتشار آن اقدام كند مثل بسياري از تحليل ها در شيكه مطبوعاتي كشور ....
                            لذا بنده نيز از قضاوت كردن در باره مطالب خودداري كرده و مي گويم اين سايت بنا به وظيفه خود ويترين مناسبي براي طرح مسائل است و فضاي خوبي براي گفتگو باز نمود .
                            بنده شايد به دليل اينكه به نوعي همكار همشهري و مازند نومه مشتركا باشم و يا محسوب شوم حق دارم از هردو رسانه به خاطر اين گفتگو تشكر كنم اما نقدي هم بر اين گفتگو بايد داشت و آن مطلق كردن رضايت مندي مخاطب است .
                            خدا گواه است كه بنده هم دلم مي خواهد اين اتفاق حتما بيفتد يعني هر خواننده اي بعد از خواندن احساس رضايت كرده و كاملا راضي و خشنود به نظرآيد اما اين مطلق كردن ، ارزش كار رسانه را تقليل مي دهد بعضي وقت ها بالاخص در امر فرهنگ بايد بعضي ها را از خواب بيدار كرد حتي اگر عصباني شان كند اينجا ديگر مسئله رضايت مندي مخاطب را نبايد به رضايت خداوند و انجام رسالت نوشتن برتري داد بعضي مخاطبان بايد از شنيدن و خواندن رسانه احساس درد كنند تا به وظايفشان عمل كنند و يا در روش هاي خود تغيير ايجاد نمايند و حتي بايد در مواردي بر تغيير ذائقه ي خوانندگان همت داشت .
                            ده ها مجله زرد و بي كيفيت مثل قارچ بر سر دكه هاي مطبوعاتي سبز مي شوند و به همين ميزان و بيشتر سايت و پايگاه مجازي .... و طوري رفتار مي كنند كه گويي اينجا سرزمين باليوود و هاليوود است و اگر نوع غذاي آنجليا جولي را نگويند حتما مواد غذايي در كشور گران مي شود !! تعداد طلاق هاي فلان هنرپيشه هاليوود در برنامه هاي فلان شبكه ماهواره اي مبتذل كه گويي هيچ نگراني ديگري مردم ندارند جز اينكه بدانند در جشن تولد فلان ستاره باليوود چند تخم مرغ تبديل به كيك شده است و....
                            اين ها هم جلب رضايت مخاطب را به دنبال خود دارند تا فروش كنند و تبليغات كلان جذب كنند و نگران ذائقه خوانندگان جوان خود نيستند و اصولا برايشان اهميت ندارد كه بعد از فروش آن و يا انتشار چند شماره چه مي شود ...
                            واقعيت اين است كه ما هم ميدانيم كه چگونه گفتن و چگونه نوشتن ها تفاوت ديگر يك رسانه علمي و با تجربه با رسانه هاي موقتي و ناتوان هستند شايد همه بدانند وضع شهر و زباله و ترافيك و نان و ... چگونه است اما همه هنر چگونه گفتن را ندارند و بهتراست به اين مسئله با ديد علمي و هنرمندانه نگريست .
                            آقاي صادقي به همان اندازه كه فعال است نقد پذير هم هست و اين نشانه خوبي براي تداوم كار بوده و بايد به اشكان عزيز هم به خاطر اين كار ارزشمند تبريك بگويم و البته پيش نهاد كنم كمي به بخش هاي سرگرمي از جمله موضوع طنز و خاطره نويسي و ... اهميت دهند تا خلا آن احساس نشود .
                            در پايان تاكيد مي كنم كه مطلق كردن پديده هاي رسانه اي و سياه و سفيد دانستن و .... مشكل آفرين است و بايد نسبت به آنها براوردي نسبي داشت و از اين زاويه در باره دوستان و مديران مراكز رسانه اي حرف زد

                            خدايا چنان كن سرانجام كار
                            تو خشنود باشي و ما رستگار

                            • دوشنبه 29 خرداد 1391-0:0

                              درود بر مازندنومه.آرزوي توفيق روزافزون

                              • همکار مطبوعاتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                شنبه 27 خرداد 1391-0:0

                                قابل توجه متولیان فرهنگ!
                                امثال مازندنومه در گوشه ای نشسته و شلوغ کاری نمی کنند (سیاسی بازی) مهجور واقع شده اند .اما برخی از همین مدیران باصطلاح سایت های مجازی دائما از استانداری به ارشاد در حال رفت و آمدند تا خوشان را بنمایانند!
                                از سردبیر معزز به خاطر حسن نظرشان به مقوله فرهنگ و دغدغه شان در اطلاع رسانی صحیح و به هنگام سپاسگزاری می کنم.

                                • آقای صادقی عزیزپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                  شنبه 27 خرداد 1391-0:0

                                  مایه دلگرمی ما شده اید . آرزو این است که از راهتان بدر نروید و همیشه با مردم باشید .

                                  • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                    پنجشنبه 25 خرداد 1391-0:0

                                    درود.ایمیل مازندنومه در قسمت پایین صفحه نخست سایت درج شده:info@mazandnume.com/شماره تلفن هم در صفحه نخست سایت درج شده،دقت کنید لطفا".

                                    • maziarpakdamanh@yahoo.comپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                      پنجشنبه 25 خرداد 1391-0:0

                                      سلام
                                      شما رو به خدا یه ایمیلی، آدرسی، شماره ای! چیزی بذارین تو سایت
                                      کارتون داریم، چه جوری باهاتون ارتباط برقرار کنیم؟
                                      خیلی برام ضروریه
                                      maziarpakdamanh@yahoo.com


                                      ©2013 APG.ir