تعداد بازدید: 3116

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 26 مهر 1391-7:36

«وارش» بند آمد!

چند پرسش و ابهام درباره جشنواره فیلم وارش/شهرداری بابل قبلا"خیابانی را به نام وارش نامگذاری کرده،چرا دوباره پس از گذشت 9 سال یک خیابان مجدد به نام وارش نامگذاری شده است؟/وارش یک بار در سال 82 بین المللی شده بود،اما مدیر کل ارشاد پس از گذشت 9 سال می گوید ما خواهان بین المللی شدن جشنواره هستیم!


مازندنومه:نوشته زیر را یکی از مخاطبان به نام"نهرینی"فرستاده و ابتدای مطلب نوشته:«مازندنومه به عنوان یک سایت عادل بررسی کند»موضوع به جشنواره فیلم وارش مربوط است که در امروز چهارشنبه در بابل آغاز به کار می کند.اگر در پاسخ سئوال های این مخاطب،مطلبی از کاربدستان جشنواره برسد آماده انتشار آن هستیم.

------------------

هفتمین جشنواره وارش چهارشنبه در بابل برگزار می شود اما هیچ سر و صدایی در شهر نیست.روش غیر حرفه ای و تبلیغ با بلندگوی وانت، آن هم 12 ساعت مانده به افتتاح یک جشنواره در شهر یعنی چه؟ آیا این حرکت باعث نمی شود شان جشنواره ای با این سابقه زیر سوال برود؟

از قرار هیچ گونه دعوت نامه ای برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه ارسال نشده و مراسم افتتاحیه ای نیز وجود ندارد. وزیر ارشاد هم قرار نیست در جشنواره حضور یابد،در صورتی که مدیران جشنواره این موضوع را در بوق و کرنا کرده اند.

 در لیست فیلم های انتخابی نام هیچ فیلمساز شاخصی دیده نمی شود. شنیده شده استاندار هم از نحوه برگزاری جشنواره ابراز نارضایتی کرده است.هم چنین می گویند اداره کل نظارت و ارزشیابی فیلم هایی را که قرار است در جشنواره نمایش داده شود،ندیده و معترض قضیه شده است. 

اما چند پرسش:

1-شهرداری بابل دو بار و در دو دوره مختلف خیابانی را به نام وارش نامگذاری کرده است!با توجه به اینکه نام وارش توسط آقای ملایی رئیسی (شهردار اسبق ) برای یک خیابان گذاشته شده بود،چرا دوباره پس از گذشت 9 سال یک خیابان مجدد به نام وارش نامگذاری شده است؟

2-مشخص نیست چرا سطح هیات داوران جشنواره نسبت به دوره های گذشته این قدر ضعیف است؟سال 82 داورانی چون مهرجویی و زرین کلک و...هم اکنون مهدی پور و هاشم زاده و...که هیچ سابقه ای در حوزه فیلم کوتاه ندارند.در ترکیب انتخاب و داوران جشنواره این دوره نه یک مستند ساز وجود دارد نه یک انیماتور که درباره این بخش ها داوری کند.چرا باید کسانی از بدنه سینما و از حوزه اکران برای فیلم کوتاه و سینمای مستند تعیین تکلیف کنند؟

3-پرسش دیگر آن که مدیر اجرایی جشنواره چه سابقه ای در حوزه فرهنگی دارد؟یا این که چرا جشنواره در 3 روز برگزار می شود یعنی از 26 تا 28 مهر؟چگونه می شود آقایان داعیه توسعه جشنواره را دارند در صورتی که هم تعداد آثار شرکت کننده کمتر از دوره های گذشته بوده و هم تعداد فیلم های انتخاب شده کمتر شده و هم روزهای برگزاری کاهش یافته؟

 4-موضوع نماز و نیایش و دفاع مقدس در جشنواره ای باعنوان فرهنگ عامه یعنی چه؟در صورتی که ما دو جشنواره در ایران داریم باعنوان جشنواره فیلم مقاومت و نماز و نیایش به روایت دوربین که هرساله به خوبی برگزار می شود. این نشان دهنده عدم تمرکز معاونت سینمایی بر جشنواره نیست؟

5-چرا هیچ گونه مصاحبه و گفتگویی با فعالان فرهنگی استان درباره جشنواره نشده؟مگر فیلم سازان و هنرمندان مازندران سفیران فرهنگی استان در سطح ملی نیستند؟ تازه در ترکیب داوران جشنواره حتی یک مازندرانی هم وجود ندارد.

6-جشنواره وارش یک بار در سال 82 بین المللی شده بود، اما آقای ابراهیمی- مدیر کل ارشاد استان- پس از گذشت 9 سال می گوید ما خواهان بین المللی شدن جشنواره هستیم پس آن جشنواره ای که برگزار شده بود،چه بود؟

ایمیل نویسنده: (nahreyni.a.r@gmail.com)


  • شنبه 29 مهر 1391-0:0

    اين آقا يا خانم طبري كه مثلا خودش رو نسل اولي وارش ميدونه، چشماشون ظاهرا يه خرده ايراد داره.چون اتفاقا امسال تماشاچيان فيلمهاي جشنواره وارش در سالن به اون بزرگي خيلي زياد بودند.ايشون يادشون رفته در اولين، دومين و چهارمين جشنواره وارش فيلمها براي سالن خالي پخش مي شد؟ و اگر تعدادي هم توي سالن بودند خود فيلمسازان يا عوامل جشنواره بودند؟امسال مردم هم اومدند و فيلمها رو ديدند.
    من كه ميدونم داري چه دردي مي كشي از اينكه جايي توي اين جشنواره نداري نسل اولي جون وارش!...پاشو برو يه جشنواره ديگه توي استان واسه خودت راه بنداز حالش رو ببر ....مثل همين دفعه اي كه راه انداختي !!

    • شنبه 29 مهر 1391-0:0

      آقای دلسوز هنر حرف های شما بی ربط است .بیشتر شبیه حرف های یک مدیر دولتی است .بهتر است شما به همان کار شرافتمندانه خودتان بپردازید و اظهار نظرهای مغرضانه نکنید .از مازند نومه محترم هم می خواهیم گزارش اختتامیه جشنواره را هم منتشر کند .

      • طبری.یک نسل اولی وارشپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 29 مهر 1391-0:0

        آقای دلسوز هنر .معلوم است که در شما شجاعت نیست چون نام نیک تان را نمی دانیم و هیچ آگاهی نداریم شما بر کدام مستند فرهنگ این مرز و بوم ایستاده اید که اینگونه خطابه فرمودید !!! .با فرافکنی و متهم نمودن دیگر اصحاب هنر راه به جایی نخواهید برد .نیک می دانید استاندار محترم علاقه وافری به فرهنگ و هنر دارد و بارها متذکر شده اینگونه جشنواره های نمایشی و سفارشی برای او جذاب نیست .لذا ایشان مرقوم داشتند تا مدیریت جشنواره به دست کسانی باشد که خود پایه گذار چنین حرکتی بوده اند .حضرت آقای طاهایی ارادت بسیار به هنرمندان واقعی استان دارند لذا بهتر است از موضع خودتان حرف بزنید و جناب مستطاب طاهایی رامورد خطاب قرار ندهید
        جناب هنرمند دلسوز :
        به یقین آن بزرگوار در جشنواره کحترم وارش این دوره بوده و رصد کرده اید که چه اتفاق نامبارکی در مراسم اختتامیه افتاده و استاندار محترم نیز با دلخوری و چند خطابه به مدیر کل ارشاد سالن جشنواره را ترک نمودند البته سالن خالی جشنواره که جز چند غیر فیلمساز و نظامی و اهل سیاست در آن مشاهده نشده است .برای شما آرزوی توفیق داریم و راهتان مستدام .به امید بازگشت نسل اولی های وارش شما را به خدای بزرگ می سپارم

        • يك دلسوز هنرپاسخ به این دیدگاه 0 0
          جمعه 28 مهر 1391-0:0

          جناب آقاي صادقي،مدير محترم مازند نومه؛
          مثل روز روشن است كه فردي كه اين مطلب را نوشته، خودش هم آمده و زير مطلبش كامنت گذاشته، چون به آساني مي توان نوع نگاه و نگارش مطلب را كه يك نفر نويسنده آن است، در پيج سايت و البته شما از طريق آي پي ثبت شده تشخيص داد.
          اينكه فرد مذكور اطلاعات بسيار زيادي حتي از اتاق جلسه شورای برگزاری جشنواره در دفتر فرماندار سابق بابل دارد و مانند اينها، كسي نيست جز همان فردي كه چند ماه پيش به دفتر مهندس طاهايي استاندار مازندران رفت و با خواهش التماس خواست تا بار ديگر مديريت اجرايي جشنواره به او واگذار شود.اما با عدم استقبال استاندار روبرو شد.
          مدير محترم مازندنومه؛ما هنوز فراموش نكرده ايم كه چه در جشنواره چهارم وارش گذشت.هزينه هاي بي حساب و كتابي كه نه براي فيلمسازان بلكه براي حواشي آن خرج شد تا براي بعضي ها نردبان ترقي باشد در تهران تا شايد جايگاهي براي خودشان در عرصه سينما دست و پا كنند.
          بي پرده بايد گفت جشنواره وارش از دوره سوم به بعد به بيراهه رفت و اسير خواسته هاي شخصي و دغدغه هاي يك فرد خاص شد كه اكنون امروز اينگونه كه ديگر جايي در جشنواره ندارد، تمام انرژي و توان خود را براي بي اعتبار نشان دادن جشنواره به كار بسته كه اظهر من الشمس است نتيجه آن جز بي حيثيت شدن استان مازندران در عرصه سينمايي كشور نيست.
          هنوز برايم جاي سوال است چرا عده اي كه پيش از اين سكان جشنواره وارش را در دست داشتند، به آب و آتش مي زنند تا اين جشنواره با سر به زمين بخورد؟ مگر در دبيرخانه جشنواره چه منفعت مالي وجود دارد؟
          بطور قطع و يقين هفتمين جشنواره فيلم وارش عاري از نقصان نيست و مشكلاتي نيز با خود دارد.اگر قرار بر نقد عملكرد و بررسي دوره هاي مختلف جشنواره وارش باشد، بايد با ترازوي انصاف و رسم جوانمردي به اين كار پرداخت،نه اينكه يكطرفه به پاي ميز قضاوت رفت.
          تجربه نشان داده است كه توهين و تهمت و افترا در عرصه فرهنگ و هنر نشان از بي خردي و سبك سري افراد دارد.پس بايد كوشيد تا دامن پاك هنر را به اين بي اخلاقي ها آلوده نكنيم، نكته اي كه متاسفانه در نوشته اين دوست عزيز ديده نشد.
          جناب آقاي صادقي؛حضرتعالي در سايت مازندنومه هميشه دغدغه فرهنگ و هنر استان را داشتيد و داريد كه سايت شما بعنوان يك پايگاه رسانه اي منحصر به فرد در ميان رسانه هاي استان شناخته شده است.استدعا دارد مثل هميشه با درايت خود نسبت به جشنواره فيلم وارش اطلاع رساني فرماييد و به درج نظرات موافق و مخالف بپردازيد.
          با سپاس بي پايان از مازندنومه

          • محمدرضا خلیل پورپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0

            باسلام اول درمورداین جشنواره بگویم جشنواره شورای سیاستگزاری ندارد اگرهم دارد تشریفاتی است این شورا باید سیاستها مشخص کند ظاهرااعضا شورا که بجز سه فیلمساز ساروی همه اکارمندان ارشاد هستند.نکته بعدی تغیر مکان جشنواره ازمجتمع سینمایی ارشاد به سینما انقلاب است مکانی که درشعاع یک کیلومتری اش هم جای پارک وجود ندارد نکته سوم نگاه امنیتی به جشنواره است ...اخراینکه چرا خبری ازهنرمندان وفلیمسازانی همچون مهدی قربانپور داوودلطیفی مهدی منیری مصطفی مکبری عزیزالله محمدپور قاسم خدامی میرصفی اندیکلایی عباس ابوالحسنی و... که سابقه زیادی دربرگزاری جشنواره وارش دارند نیست ؟ ایا این جشنواره درشان هنرمندان مازندرانی هست ؟ چرا دربین شرکت کنندگان جشنواره فیلمسازان مازندرانی نیستند واثار خود رابه جشنواره ندادند؟ اداره کل ارشاد مازندران به این سوالات پاسخ دهد

            • پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0

              Man saat 8 dishab salon cinama enghelab bodam faghat hodod 50 nafar an ham be sorat parakande dar salon bodand.
              Hata filmsazan sherkat konande ham dar salon nabodand.lotfan abroye shahreman ra bish az in nabarid.

              • يك دوست فرهنكيپاسخ به این دیدگاه 0 0
                پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0


                استاد فرهنك عزيز انها كه نسل اول وارش بودند دلداده وعاشق بودند نه دنبال نان بودند نه عضه نام داشتند .ان ها كه امروزجشنواره رامديريت مي كنند كساني هستند كه به.دنبال دلالي فرهنكي هستند لطفا كمي تحقيق كنيد تا متوجه منظور بنده حقير شويد.برادر محترم مديريت إرشاد بر اوضاع جشنواره نظارت ندارد براي همين جشنواره دجار أسيب شده.

                • کلانشهر بابلپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0

                  خجالت دارد کسی مثل کریمی را با امثال مهندس نریمان ، حاجاقا ناصری و حاج حسین نیاز آذری که هر کدامشان نماینده اول استان میباشند مقایسه کنید . عزیز من این ضعف ها برمیگردد به مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان و شهرستان بزرگ بابل ، نه نماینده های بابل بزرگ . .

                  • استر آبادیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    پنجشنبه 27 مهر 1391-0:0

                    ...من همین الان رفتم خیابان شهید صالحی دیدم که تابلوی وارش با همون کهنه گی قدیمش هست .اینم از شهردار یه روز می ره حمام قدیمی شهر رو خراب می کنه .یه روزم هم بی خبر از همه جا 2 بار اسم وارش رو ازش استفاده می کنه ...

                    • منتقد همیشگیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                      سلام به همه ی هنرمندان عزیز استان باسابقه ی دیرینه ی فرهنگی و هنری و ... بگذریم اون چیزی که این روزها در سطح فرهنگ و هنر استان مازندران مشاهده می کنیم یک بازی کودکانه ای هست که دل ... رو خوش کنه که ای ما هم کاری کردیم. باید گفت: کسی که خودش نمی دونه فرهنگ و هنر چیه ... چطور میتونه این عرصه رو مدیریت بکنه؟ ای آقا باز هم می گذریم ... ببینیم آتیه فرهنگ و هنر این استان به قهقرا میره یا نه هنرمندان عزیز ... از کنده دود بلند میشه ولی از این آقایون ... بعیده.

                      • چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                        این جشنواره از ابتدا توسط یکی دو نوجوان جویای نام ونان مطرح وازسالهاپیش بدون فلسفه وجودی تاکنون لنگ لنگان باهزینه هاوولخرجی ها از برخی ادارات مانند شهرداری بابل که در یک مورد باید پول ناهار بیش از دویست نفر رابدهدادامه یافته است.تا کنون چه سودی داشته است؟ زمان مراسم اختتامیه برای همیشه فرارسیده است.

                        • مهیار .بابل سیتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                          مگه جشنواره وارش داره تو بابل برگزار می شه !!!!!!!پس چرا همه بی خبرن .این جشنواره روابط عمومی نداره؟

                          • مازندران .هادی نوروزی .قائم شهر پاسخ به این دیدگاه 0 0
                            چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                            معمولا در همه جشنواره های ایران مرسوم است که یک یا دو ماه مانده به شروع جشنواره نام هیات انتخاب و داوران اعلام شود اما امروز چهارشنبه 26 مهر ماه یعنی روز افتتاح جشنواره است و هنوز نام هیچ یک از اعضای داوری و انتخاب در رسانه ها اعلام نشده .شاید خاطر اینکه ترکیب انتخاب و داوری هنوز تا به امروز معلوم نیست هیچ گونه اطلاع رسانی نمی شود .

                            • چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                              مازند نومه عزیز این پرچمی که شما تو این صفحه گذاشتید ما رو می بره به خاطرات دور .فکر می کنم این عکس مربوط به مجتمع سینمایی بابل در سال 81 یا 82 باشه .واقعا حیف شد رنگ و بوی اون دوره های جشنواره خیلی با الان فرق داره .من الان در سالن سینما انقلاب بابل بودم سالن سینما خالی بود و یه عده بیرو ن سالن داشتن بگو بخند می کردن .

                              • ضرغام شریعت نژادپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                                یکی از بهترین بخش های این جشنواره در دوره ها ی اول بخش جایزه به بهترین تهیه کننده خصوصی و جایزه دستاوردهای فنی بود .حیف که با بی تدبیری از جشنواره کنار گذاشته شد .

                                • چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                                  آقای محترم حامی هنر آقای کریمی هیچ نقشی در برگزاری جشنواره های قبلی نداشته .فقط یکبار در جلسه شورای برگزاری جشنواره در دفتر فرماندار سابق(آقای افشار ) آمده بود و آن هم با یک ساعت تاخیر !!!! که هیچ نتیجه ای برای جشنواره شششم در بر نداشت .

                                  • چهارشنبه 26 مهر 1391-0:0

                                    یکی از مهمترین دلایل این همه ضعف ضعیف بودن مدیران فرهنگی سیاسی بابل است که فقط ادعا میکنند مخصوصا نمایندگان که به هیچ وجه با نمایندگان قبلی بابل امثال کریمی ونریمان قابل مقایسه نیستند یادش بخیر درسالهای گذشته باتلاش دکترکریمی حضور مسئولین عالیرتبه موجب دلگرمی هنر مندان و مردم بابل بود


                                    ©2013 APG.ir