تعداد بازدید: 5114

توصیه به دیگران 6

جمعه 1 دی 1391-21:14

هزار زخم هراز

 اگر شما به مرز این رودخانه ی حفاظت شده دقت کنید(از پلور تا انتهای شهر گزنک) متوجه تعرض به بستر رودخانه ، برداشت های غیر علمی ، تخریب و غیره خواهید شد/تنها جایی که در چند سال اخیر به آن چشم امید داشتیم که مأمنی برای ماهیان خال قرمز به شمار می آمد (از روستای أسک تا پلور) اکنون از گزند حوادث انسانی در امان نمانده است.


مازندنومه؛سمیرا عقاپور اسک،مؤسس و رئیس هیئت مدیره انجمن سروقامتان دور اندیش:رودخانه ی هراز در چند دهه ی اخیر دستخوش تغییرات قابل توجهی از سوی انسان در آن شده است که می توان برای نمونه به استقرار برخی واحد های خدماتی ، علی الخصوص معادن برداشت شن و ماسه در بستر رودخانه و حوضچه های پرورش ماهی اشاره کرد.

قابل ذکر است که رودخانه ی هراز از جمله رودخانه های حفاظت شده ی سازمان حفاظت محیط زیست است که در ایران جزء نوادر بوده و تنها زیستگاه ماهی حمایت شده و در حال انقراض قزل آلای خال قرمز است.

 اگر شما به مرز این رودخانه ی حفاظت شده دقت کنید(از پلور تا انتهای شهر گزنک) متوجه تعرض به بستر رودخانه ، برداشت های غیر علمی ، تخریب و غیره خواهید شد.

تنها جایی که در چند سال اخیر به آن چشم امید داشتیم که مأمنی برای ماهیان خال قرمز به شمار می آمد (از روستای أسک تا پلور) اکنون از گزند حوادث انسانی در امان نمانده و شاهد جاده سازی در مناطق بکر این محدوده هستیم.

جاده سازی با بهانه ی تعریض محور هراز نیست بلکه احداث جاده ای در منطقه ی بکر و غیر قابل دسترسی در آن سوی رودخانه ی هراز است که نه تنها موجب تخریب 100درصدی رودخانه هراز شده،تهدیدی برای از بین بردن نسل ماهی های خال قرمز می باشد.

گرچه دست اندرکاران این طرح وزارت راه و شهرسازی است و دلیل این امر را غیر استاندارد بودن محور در این سو (جاده ی موجود) می دانند،با نظریه ی برخی کارشناسان مجرب سازمان محیط زیست استان مازندران و کارشناسان و استادان دانشگاه در رشته ی زمین شناسی، انتقال محور در آن سو نه تنها که موجب از بین رفتن محیط زیست طبیعی آن محدوده شده بلکه از نظر امنیتی و رانشی بودن منطقه نیز مورد تأیید نمی باشد.

حال خودتان قضاوت کنید اندک منابع و مناطق بکری که در ایران محفوظ مانده است، چگونه در اجرای طرح و پروژه های عمرانی در حال تخریب است!


  • علیرضا(دانشجوی ارشد آمایش رزمین)پاسخ به این دیدگاه 1 0
    دوشنبه 28 اسفند 1391-0:0

    همیشه صدای پول و ثروت از صدای آواز طبیعت ، انسانیت ، معرفت و ... شیرین تر بود.هراز ، ماهی ، درخت ، چشمه ، و ... اگر زبان داشتند حتما به خود می بالیدند که انسان امروزی نیستند...

    • وحید اصلانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
      چهارشنبه 6 دی 1391-0:0

      با سلام
      در چند ماه اخیر بنده به عینه شاهد بریدن درختان در حاشیه رودخانه و از بین بردن منابع طبیعی بودم در حالی که هیچ نهاد و سازمانی از این کار جلوگیری نمی کردند و صدای اره برقی آنها را تا چند کیلومتر به راحتی می توان شنید . افسوس و صد افسوس
      http://vahidfishing.persianblog.ir

      • شهروند آملیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        يکشنبه 3 دی 1391-0:0

        کاش یکی بود تا جواب بده بی توجهی تا کی قراره ادامه داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟؟ تا کی؟

        • شنبه 2 دی 1391-0:0

          نویسنده گرامی، شجاعتتان پاینده باد.
          ای کاش این روش آزمون و خطا از لیست عادت های مدیریتی مسئولین حذف میشد. اجرای طرح های مطالعه نشده و بدون پشتوانه علمی، مثل کرم افتاده به جان ریشه محیط زیست ایران. یادمون رفته که اگر این رودخانه ها، این کوهها ، این دریاها، این جنگل ها، نباشه دیگه زمین های شمال کشور هم پشیزی ارزش نداره!!!
          به فکر زندگی خودمون باشیم. آیندگان که از برکت کوته اندیشی امثال ما پیشاپیش تباه شده اند!!!

          • جوان لاریجانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 2 دی 1391-0:0

            آیا می ارزد بخاطر چندرقاض سود برای چند نفر معدن دار وماهی دار منابع طبیعی بازمانده ازنیاکانمان را به ویرانی دهیم؟
            وقتی سخن پدر و مادرم از زلالی آب رود هراز و حضور ماهیان آزاد در روزگار نه چندان دور دهه ۵۰ را درمحدوده حتی شهر آمل را می شنوم و حال این رود را هم اکنون در این وضع بحرانی میبینم به بودنم دراین عصر تأسف میخورم.
            ای کاش هیچ یک از این بظاهر پیشرفت های شما (و در عمل پسرفت ) را نداشتیم و بر منابع طبیعی خود تأکید می کردیم ،که اگر چنین می کردیم وضعمان بارها از فلاکت زدگی امروز بهتر می بود.

            • سرو قامت ؟!پاسخ به این دیدگاه 0 0
              شنبه 2 دی 1391-0:0

              سرو قامت در زبان ما ایرانیان اشاره به چیزهایی می کند که این جا جایش نیست . حرف جدی این خانم با این لقب نابجا لوث شده است !!

              • شنبه 2 دی 1391-0:0

                be omid irane paydar va sarsabz be hemate ...........

                • فرناز عقاپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  شنبه 2 دی 1391-0:0

                  خیلی خوب بود امیدوارم سازمان محیط زیست توجه لازم را بکنن...

                  • جمعه 1 دی 1391-0:0

                    عالی بود و تاثیر گذار......مرسی

                    • جمعه 1 دی 1391-0:0

                      جاده سازی آقایان مدیران وطنی که برایشان پارک ملی و منطقه ی حفاظت شده و دریاچه و جنگل و کوه و هر چیز دیگر پشیزی ارزش ندارد!

                      • شهروند آمليپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        جمعه 1 دی 1391-0:0

                        با سلام و تشكر. انصافا نويسنده درست ميگويند. چرا به فكر محيط زيست نيستيم؟ تا كي بايد بي توجه باشيم؟


                        ©2013 APG.ir