تعداد بازدید: 3196

توصیه به دیگران 4

يکشنبه 17 دی 1391-15:43

آشفته بازار تغییرات/جابه جایی مدیر به جای ساماندهی بازار!

در انتقاد از تغییرات اخیر  اداره کل صنعت، معدن و تجارت مازندران/ تغییرات اخیر در این سازمان بر اساس اعلام نیاز و درخواست مسئولان ارشد استانی نبوده و معلوم نیست چرابه جای اینکه بازار را سامان دهیم، مدیران مان را جابه جا می کنیم!


مازندنومه:این گزارش به قلم مهدی روحی در روزنامه "دیار سبز" روز یک شنبه منتشر که از سوی او جهت بازنشر برای مازندنومه ارسال شد.

--------------

هر روز که به بازار می رویم با قیمت های متفاوت کالا مواجه هستیم، کالایی که امروز به یک قیمت می خریم، مطمئن نیستیم که فردا هم به همان قیمت روز گذشته باشد.

نوسانات بازار، تقریبا منجر به آشفته بازاری شده که در نهایت، مشتری می ماند و یک بازار نابسامان. بازاری که به گفته ی آدام اسمیت اگر به دست نامرئی خوب سپرده شود و دولت فقط قوانین را اجرا کند، عرضه و تقاضا خود به خود، توازن یافته و بازار هم سامان می یابد.

پس از بحث ادغام وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن و تشکیل سازمان صنعت، معدن و تجارت، به نظر می رسد در عین زمین خوردگی صنایع در استان، بازار هم به حال خود رها شده و نظارتی بر آن نیست و اگر هم نظارت وجود دارد، نظارتی نیست که کارساز باشد و هر فردی در بازار، ساز خود را نزند.

* آشفته بازار تغییرات

در این آشفته بازار نوسانات بازار، تغییر 2 معاونت در سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، که به تازگی اتفاق افتاده، از آن اقدامات است!

 در برهه ای که نیاز داریم صنعت را هل داده و دست بازار را هم بگیریم، دست این مدیر را گرفته و بیرون کرده و دست آن مدیر را گرفته و بر صندلی می نشانیم.

 طی روزهای اخیر سید محمد موسویانی به عنوان سرپرست معاونت امور صنایع و سید مسیب موسوی هم به عنوان سرپرست جدید معاونت توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران منصوب شده اند.

در همین آشفته بازار، هاشم پور به تغییر مدیرانی اقدام می کند که به گفته ی بسیاری از کارشناسان و اهل فن، به خوبی کار می کردند.

 گلچوب -معاون سابق توسعه تجارت خارجی سازمان- توفیقات زیادی در این زمینه داشت و البته آمار هم نشان دهنده ی این موضوع است.

 یعقوبی- معاون سابق امور صنایع سازمان- هم در راستای رشد و توسعه ی صنعت، اقدامات درخور توجهی داشت.

 گفته شده که تغییرات اخیر در سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، بر اساس اعلام نیاز و درخواست مسئولان ارشد استانی نبوده و معلوم نیست چرابه جای اینکه بازار را سامان دهیم، مدیران مان را جابه جا می کنیم!

 البته گفتنی است جلسات تنظیم بازار که پیش از ادغام وزاتخانه ها، به صورت تخصصی برگزار شده و مشکلات بازار را رصد می کرد، امروز از اهمیت چندانی در نزد مدیر کتابدار، برخوردار نیست و به همین دلیل است که امروز شاهد بی ثباتی قیمت بیشتر اقلام در مازندران هستیم و این بی ثباتی بازار مازندران هم نشات گرفته از این موضوع است.

*آن چه نماینده گفت!

 چندی قبل سید رمضان شجاعی -نماینده مردم ساری و میاندرود- در مصاحبه ای در پاسخ به این سوال که آیا تصور نمی‌کنید ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن اشتباه بوده چراکه صنعت ما زمین خورده بود اما اکنون بازار هم رها شده و افسارگسیخته است ، اظهار داشت: این پیشنهاد را دولت داد و مجلس هم اصل تغییر را تصویب کرد اما اینکه چه وزارتخانه‌هایی با هم ادغام شوند بر عهده دولت بود.

 وی با بیان اینکه من هم قبول دارم در این ادغام نیاز بود که یک وزیر آشنا به مسائل بازرگانی و صنایع انتخاب شود، گفت: اگر فرد قوی و گردن کلفت در راس این وزارتخانه قرار می گرفت می‌توانست امور را هدایت کند.

شجاعی با اشاره به اینکه اصل قضیه را قبول دارم، تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که الان وجود دارد این است که این دو وزارتخانه سنخیتی با هم ندارند و بازار مقوله‌ای جدا از صنعت و معدن است.

 وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی و صنایع و معادن سنخیتی بیشتری برای ادغام داشتند، یادآور شد: اما سنخیت وزارت بازرگانی و صنایع و معادن قابل قبول نیست.

 نماینده مردم ساری و میاندرود خاطرنشان کرد: اگر وزیر قدری در مسند بود می‌توانست تعادل ایجاد کند.

 وی با بیان اینکه ادغام این دو وزارتخانه قابل جبران است اما نه با این وزیر، اظهار داشت: وزیر فعلی ضعیف عمل می‌کند و ما هم اشتباه کردیم.

*آن چه کارشناس گفت

شجاعی معتقد است وزیری که در مسند این وزارتخانه قرار گرفته، ضعیف عمل می کند و ما هم معتقدیم وزیری که در راس، ضعیف عمل می کند، مطمئنا مدیران خوبی هم در استان ها انتخاب نمی کند؛ شاهد مثال این موضوع هم رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران است که در زمینه ی صنعت، در زمینه ی معدن و به طور ویژه در بخش بازرگانی تخصص ندارد.

 اگرچه هاشم پور دارای مدرک دانشگاهی است اما رشته ی تحصیلی او به درد صنعت و بازار ما نمی خورد. در این رابطه با یک کارشناس حوزه بازرگانی گفت و گو کردیم.

او گفت: نخستین چیزی که می تواند در بازار نقش داشته باشد، بحث ثبات و امنیت بازار است و به نظر می رسد امروز، ثبات و امنیت در بازار، مفهوم خود را از دست داده است و این چالش بزرگی است که حوزه بازرگانی را دگرگون کرده است.

 این کارشناس ادامه داد: ما یا در تولید محصولات داخلی خودکفا هستیم که مستلزم امنیت و ثبات است که در حالت تعادل به امورات خود بپردازد هم در تامین مواد اولیه،تامین نقدینگی، شناسایی بازار هدف و ترکیبی از مراودات اولیه تولید بهینه و شبکه مناسب را داشته باشد و یا اینکه کمبود مواد اولیه داریم و باید از ارکانی از شبکه وارداتی که مازاد تولید دارد، استفاده کنیم.

 وی با بیان اینکه امروز بیشترین دغدغه ما این است که نیازها به خوبی برآورد نمی شود، افزود: در مواردی به ناحق شعار جلوگیری از واردات داریم در صورتی که واردات، همیشه مذموم نیست.

 این کارشناس با اشاره به اینکه شرط تجارت، واردات و صادرات است، خاطرنشان کرد: امروز این موضوع به خوبی در جامعه جا نیفتاده است و هر فردی تریبون گرفته و واردات را مذمت می کند،در صورتی که این مسئله صادرات را رونق نمی دهد.

 وی با بیان اینکه تحریم ها هم به شدت، بحث جابه جایی پول و تامین مواد اولیه را تحت تاثیر قرار می دهد، اذعان داشت: بعضی تحریم ها منجر به افزایش محصولات مواد خام و یا مواد نهایی دارد که قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

 کارشناس حوزه بازرگانی با اشاره به اینکه نوسانات ارز هم در مسئله بازار تاثیرگذاشته، افزود: همه این موارد، منجر به تلاطم بازار شده است.

 وی در رابطه با ادغام وزارت بازرگانی و وزارت صنعت و معدن، ادامه داد: بازرگانی، موضوعی تخصصی است و صنعت می تواند روال عادی داشته باشد.

 این کارشناس، خاطرنشان کرد: فرآیند و بروکراسی که در بخش صنعت وجود دارد، هرگز به پیچ و خم بازار نمی رسد.

 وی با بیان اینکه در بازار ارکان به هم پیوسته ای وجود دارد، اظهار داشت: چنانچه این ارکان به خوبی مدیریت نشود، قیمت ها روزانه افزایش یافته و هیچکس هم مدیریت نمی کند.

 این کارشناس با اشاره به اینکه احتمالات افزایش و کاهش اجناس و قیمت و نیازسنجی باید در نظر گرفته شود، گفت: با در نظر گرفتن این احتمالات، می توان به سمت توازن بازار رفت و اگر تدبیر مناسب باشد، می توان به این موضوع دست یافت.

وی با اشاره به اینکه ای کاش در حوزه های استانی، ادغام صورت نمی گرفت، خاطرنشان کرد: مدیریت در بحث کلان می توانست واحد باشد اما در استان ها، نه؛ ارکان تخصصی تغییر نمی کرد.

 این کارشناس حوزه بازرگانی در رابطه با تغییر مدیران سازمان صنعتف معدن و تجارت با بیان اینکه تغییرات در نتیجه دیدگاه یک مدیر است، گفت: به نظر می رسد ساختار پیشین سازمان بازرگانی که در سازمان صنعت، معدن و تجارت هم باقی مانده بود، افرادی متخصص بودند و تغییر در مدیریت ها و معاونت ها باید منجر به ایجاد تحول بزرگ و اساسی شود.


  • چهارشنبه 20 دی 1391-0:0

    ظاهرا,اصل مطلب درج شده وکامنتهای بر آن نه براساس یک ضرورت و نیاز که مستلزم اطلاع رسانی بوده باشد ,صورت پذیرفت .بلکه مخالفان و موافقان آقای مدیر بمنظور زمینه سازی ابقا ,ارتقا و یا عزل و فنای شغلی مدیر عمل نمودند.اگرکمی تقوا وانصاف باشد هم آقای مدیر و هم رقیبی که در جهت تخریبش عمل میکندوازهر شیوه ای نیز بهره میگیرند خود واقفند در مجموعه های تحت مدیریتشان چه نیروهای کارآمد و جود دارند که حداقل استفاده از آنها صورت نمیپذیرد صرفا چون مجیزگو نیستند لذا به انحائ طریق کنار نگه داشته شدند.

    • حاج ................پاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 20 دی 1391-0:0

      حاج سعید سلام شما هم مثل اینکه منافع تون مثل حاج مهدی تو خطر افتاده واقع بین باش

      • سه شنبه 19 دی 1391-0:0

        اول از همه سلام دارم به همه مازندرانی های مهمون نواز.دلم خیلی پر بود از خوندن این کامنتا و خواستم حرف دلمو بگم.یه بزرگی میگه کسانی که پشت سر آدم حرف میزنن جاشون همونجاس.اگه تا حالا به بازار تره بارم رفته باشید میبینید که تمامی فروشنده ها قیمت میوه هاشونو با هم هماهنگ میکنن تا هیچ کدوم ضرر نکنن!!! امیدوارم ناراحت نشین ولی شما اگه اسم خودتون و فرهنگیو مطبوعاتی میذارین یکم از میوه فروشا یاد بگیرین.مهدی روحی بازاریاب باشه یا سردبیر یا مدیر مسئول یا هر چیز دیگه،بالاخره این هم یه هنریه که فکر نکنم چهار نفر تو کل استان داشته باشن وگرنه وضع مطبوعات مازندران اینجوری نبود. آیا این مدل کامنت گذاشتنا به نفع کسی هست؟؟؟آیا چیزی کم یا زیاد میشه ؟؟؟ آیا بهتر نیست این محیط محیطی باشه برای بهتر شدن اوضا نه خراب کردن همدیگه؟؟؟ به خدا این کامنتا رو هر کی میبینه میخنده!!! واقعا بچه بازیه!!! این محیط محیطی نیست برای ارضاء غرایض شخصی.همه میدونن این کامنتا از سمت چه کساییه.برای خودم متاستفم که نا خواسته وارد همچین محیطی شدم.اصلا به فرض اینکه مهدی روحی بازاریاب باشه آیا باعث خوشحالی نیست که یه بازاریاب اینچنین با قلم خودش به فکر بهتر شدن اوضاء شده؟؟؟به جای اینکه آجر از این دیوار بکشید بهتره که کمک کنید تا این دیوار صاف بالا بره.امیدوارم با این کامنت حداقل یه کم به خودتون بیاید و یه غیرت به خرج بدین و با کمک به همدیگه به نفع استانمتون قدم بردارید نه به ضرر همدیگه.

        • ازمدیران صنایع مستقر در خارج از اپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 19 دی 1391-0:0

          بودیم و کسی پاس نمی داشت که هستیم
          باشد که نباشیم و بدانند که بودیم
          انتظاراین است که اگر بخواهیم مدیری را زیر سوال ببریم کاستی های مجموعه رابیان کرده و بعد قضاوت کنیم کاستی هایی که آقای روحی نام بردند همانطور که خوانندگان عزیز میدانند نوسانات بازار منوط به کل کشور است و به مازندران منحصر نمی شودکه فقط سازمان صنعت معدن و تجارت استان را زیر سوال ببریم و این امر نشان میدهد که آقای روحی منافع شخصی شان درخطر افتادو از تغییر مدیرت ناراحت هستند نه اینکه دلسوز مردم باشنداز رسانه های خوب استان هم انتظار می رودباید از مدیری توانمند مثل دکتر هاشم پور که هم توانمند هستند و هم تدبیر بالایی دارند حمایت شود و واقعیت ها رابیان نمایند و حرف مردم را بزنند نه حرف خودشان رادکتر هاشم پور انسانی وارسته پاکدل و پر از خلوص نیت که واقعا در راه خدمت به مردم گامهای اساسی برداشته و بی پروا دست دلالان را قطع کرده است به همین خاطر بعضی ها دلخور می شوند و در رسانه ها ایشان را تخریب می کنند.بیائید دست هم را بگیریم نه ............ آقای روحی دوست قدیمی من این کارها اصلا خوب نیست در شان و شخصیت حضرتعالی نیست انتقاد فقط باید سازنده باشد نه تخریب گرااگر می خواهید موفق باشید این مدل رفتاری خوبی برای یک خبرنگار است وگر نه که هیچ................

          • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

            منتظر افاضات و نظرات دیگران نوشته جناب بازاریاب(بخوانیدسردبیر) موفق در سایر حوزه ها همچون کشاورزی، دامپزشکی، بهداشت و درمان و بخصوص بحث داغ استان یعنی دستگاههای زباله سوز ساخت کشور چین هستیم.

            • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

              آقای اسلامی گیریم که آقای هاشم پور مدیر خوبی باشن، شما وضع بازار و صنعت رو واقعا نمی بینین یا می خواین خودتونو بزنین به ندیدن ؟ اصلا شما برای خرید به بازار می رین؟ از مشکلات صنایع خبر دارین؟ فکر نمی کنین شما هم برای منافعی که شاید به اون وصل هستین اینجا کامنت گذاشتین؟

              • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                خدا عاقبتو بخیر کند . در این دوره و زمونه گاها بعضی ها فکر می کنند اگر یک کت و شلوار خوب بخرند میشن کارشناس. اگر مردی راستشو بگو ...

                • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                  بد اينست كه شما مدير لايقي را كه روزي معاونت مالي اداري كتابخانه ملي ايران را بر عهده داشت و در آنجا هم كارنامه درخشاني دارد، كتابدار خطاب كرديد كه صد البته هر آدم فرهيخته و با فرهنگي به كتابدار بودن افتخار مي‌كند.

                  • سیاوش اسلامی سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                    جنا آقای روحی،ازاینکه به حق رفاقت روی می آوریدوتحلیل وآوردگاه منافع استانی رابه منافع ومصالح دوستان وجریان متصل به آن گره میزنید، عمل چندان قابل اتکا ودفاعی نیست،ثانیا"ریاست صنعت ومعدن وتجارت یکی ازموفقترین مدیران استانی وبلکه ملی است،توفیق اودرمدیریت وبهره گیری ازپتانسیلهای انسانی ومنابع ومنافع سیاسی واقتصادی برای توسعه وآبادانی استان ،یکی ازبرجستگیهای وجوه شخصیتی این مدیرارشداستانی است،که نمی توان با استعانت ازقلم ،وابزارساختن تریبونی که لزوما"بایددرتقویت مصالح ومنافع عمومی بکاربرودآنهارا چکش وابزاری برای رانتهای ازدست رفته درتضعیف موقعیت سیاسی ومدیریتی ،مدیری بکارگرفت،جاداردکه واکنش حضرتعالی نسبت به انتصابات فوق ،نسبت به عملکرد آقایان معزول ومنافع مشترکی که برایتان احیانا"متصوربودبررسی صورت پذیردتابلکه بخشی ازآن پرده های واقعی این واکنش فروافتدوافکارعمومی شایدنسبت به اینگونه مواضع،درآن صورت اقناع شود،تیزبینی ودرایت آقای مدیردرنصب بهنگام دومعاونت برجسته وکاردان ومتخصص درصنایع ومعدن وتجارت نشان ازویژگی ودرایت ایشان داردکه بایدبه مدیریت ارشداستان مازندران نسبت به انتخاب چنین مدیرانی به ایشان تبریک گفت.

                    • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                      کتابداری بد نیست، به شرطی که مدیر صنعتی نباشی

                      • ابراهیم خاصیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                        این مطلب رو نوشتن تا شما بخونید و مطلع بشید نه اینکه به مهدی روحی گیر بدید. روحی اندازه اش اونقدری هست که آویزون کسی نشه.
                        مگه چند تا روحی داریم تو استان که اهل فن باشه و حرفه ای؟ دوستان درخت پرمیوه رو همه میخوان ازش چیزی بکنن و روحی مصداق چنین جمله ایه
                        دوسش داریم

                        • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                          این مطلب نوشته آقای مهدی روحی نیست .... من که اونو خیلی خوب می شناسم... البته خارج از این بحث تعویض معاونین از اختیارات هر مدیری است و علت ناراحت شدن و تاسف آقای روحی اینه که از نون خوردن و سفر آفریقا رفتن از طریق معاونت توسعه تجارت خارجی سازمان به رایگان و ... افتاده... آقای سردبیر ...حرف نزنی سنگین تری. روز خوش

                          • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                            آقای روحی شما می فرمایید اگر این تغییرات بر اساس درخواست و اعلام نیاز مسوولان ارشد استان بود از نظر شما مشکلی نداشت ولی چون مدیر یک دستگاه براساس سیاستگذاری و برنامه ریزی اداری جابجایی انجام داده، به شما برخورده. مگر شما نیروهای خودتان را جابجا و یا حتی بی دلیل اخراج نمی کنید.
                            در یک جای صحبتتان اشاره کردید مدیرکتابدار!!!
                            اگر کتابداری را حسنی برای ایشان تلقی کردید که اینجا جایش نبود و اگر کتابداری در جامعه ی فرهنگی و روزنامه نگاری که شما خود را منتسب به آن می دانید، چماق تحقیر می شود باید به حالتان گریست. نقد در جامعه خوب است اگر کارشناسانه و علمی باشد نه آنکه مغرضانه و کاملاً شخصی مدیران زحمتکش و متعهد را زیر سوال ببریم. خداوند انشاءالله همه ما را به راه راست هدایت کند و زیاده خواهی را در ما کاهش دهد تا آبروی دیگران را دستمایه قرار ندهیم.

                            • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                              گاهی فضا انقد تنگ می شه که اگه اسم کارشناس رو بیاری از نون خوردن میفته بنده خدا

                              • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                                اخه این اقای روحی چقدر تخصص در امور صنعت ومعدن وتجارت داره که اینجوری اظهار نظر میکنه . . نه مدرکش رو داره نه تجربه اش رو

                                • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                                  مطلبش بد نبود اما این جناب کارشناس اسم و رسم نداشت؟ مازندنومه اسم کارشناس ها و نویسندگانش را درج می کند.این بی تدبیری احتمالا از نویسنده مطلب بود

                                  • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                                    کدوم کار این دولت از روی برنامه بود که این یکی باشه.یعقوبی آزاده دلاوری است که بعد از آزادی از چنگ صدامیون ادامه تحصیل داد و به معاوت این اداه کل انتخاب شد.حیف شد که ما این مدیر لایق را از دست دادیم

                                    • دوشنبه 18 دی 1391-0:0

                                      سلام برمازندنومه..بنده آقای روحی رامیشناسم...دانشجوی سماواحدقائمشهره...
                                      ،من میدونم که این برادرعزیزخطش روازجای دیگه میگیره..خوبه که آدم دارای اصالت وریشه باشه...


                                      ©2013 APG.ir