تعداد بازدید: 3516

توصیه به دیگران 5

پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:51

اگر «نقی» نباشد،پس چه کسی باشد؟-حمیدی

مدیرکل صدا و سیمای مازندران گفت:تا یکی دو روز آینده بخش‌های تصویربرداری سریال پایتخت 2 در مازندران به اتمام می‌رسد/‌ اشکالی که برخی به سریال پایتخت می‌گیرند، اشکال عمیق ادبیات مازندران نیست بلکه بخشی احساسات مردم است/«نقی» انسان سالمی است،چرا نقی نباشد؟/خوشحال هستم که لهجه مازندرانی در رسانه ملی مطرح شد.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:بهرام حمیدی در بازدید از نهمین نمایشگاه کتاب مازندران، اظهار داشت:‌ استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نخستین سالی است که نمایشگاه در این مکان برگزار می‌شود و مکان شناخته شده‌ای نیست، اما مردم علاقه‌مند به کتاب استقابل خوبی داشتند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران با اشاره به اینکه قشرهای مختلف مردم در نمایشگاه حضور دارند، گفت:‌ بخش عمده مخاطبان نمایشگاه را جوانان تشکیل می دهند.

این مسئول فرهنگی یادآور شد: محل برگزاری نمایشگاه بسیار بهتر از سال قبل است، این مکان حالتی دارد که می‌توانیم بگوییم فضای نمایشگاهی است.

حمیدی افزود: ما هم آنچه که از کتاب نیاز داشتیم توانستیم در این نمایشگاه تهیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه بتوانند این فضا را مهیاتر کنند، نمایشگاه مخاطبان بیشتری را به خود جذب می‌کند و تاثیرگذاری بیشتری دارد.

حمیدی در رابطه با برنامه‌های شبکه تبرستان در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: رادیو و تلویزیون برنامه‌های مستقل در این زمینه دارند و برنامه مشارکتی با اداره کل کتابخانه‌های استان هم داریم.

*چرا نقی نباشد؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با سریال پایتخت 2 گفت:تا یکی دو روز آینده بخش‌های تصویربرداری در مازندران به اتمام می‌رسد.

حمیدی ادامه داد: بخش های عمده‌ای که مربوط به مازندران بود را بررسی کردیم، استاندار مازندران هم در این زمینه حساسیت‌هایی داشت که چند نفر از کارشناسان فرهنگ بومی را معرفی کرد و کارشناسان نشست‌هایی با آقای مقدم و تنابنده داشتند.

وی با بیان اینکه آنها هم علاقه مند بودند که نکند طنز یا مطلبی عنوان شود که در شان مردم مازندران نباشد، اظهار داشت:‌ اشکالی که برخی به سریال پایتخت می‌گیرند، اشکال عمیق ادبیات مازندران نیست بلکه بخشی احساسات مردم است.

حمیدی تصریح کرد:‌ این پیرمرد با وجود مبتلا بودن به بیماری آلزایمر اما مشهد و نماز را در یاد دارد،در حالی که این بیماران، زمان و مکان را تشخیص نمی‌دهند؛ چرا این بخش از سریال را نمی‌بینیم؟

حمیدی افزود: «نقی» شخصیت طناز و منفی نیست که بخواهیم اسمش را عوض کنیم، شخصیتی است که در کنار پدر و همسر و خانواده، حرام و حلال و نزول را تشخیص می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: باید در زمینه فرهنگ دینی و فرهنگ میهنی، جداسازی داشته باشیم.

حمیدی با بیان اینکه «نقی» انسان سالمی است، افزود: چرا نقی نباشد؟ پس چه کسی باشد؟ شخصیت انسان است که آن فرد را نشان می‌دهد نه چیز دیگر.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با سریال پایتخت 2 گفت‌و گوی تلفنی با آقای ضرغامی داشتم و آقای موسوی مقدم، قائم مقام سازمان هم در این رابطه به مازندران آمده بود، اظهار داشت: این حساسیت‌ها را دارند که گفتمانی مطرح نشود که خدشه‌ای به ادبیات و فرهنگ مازندران وارد کند.

حمیدی با بیان اینکه خوشحال هستم که لهجه مازندرانی در رسانه ملی مطرح شد، گفت: لهجه گیلانی، آذری، اصفهانی، لری، کردی و ... در برنامه‌ها داشتیم اما لهجه مازندرانی شناخته شده نبود.‌


  • يکشنبه 22 بهمن 1391-0:0

    بکوشتنی اماره. سیروس مقدم سر بخره با ونه سریال بساتن. اما ره سوژه هاکردن دارنه ؟! دعوا اینجه انده انده نیه کا

    • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 3 0
      جمعه 20 بهمن 1391-0:0

      من هم نظری در این باره گذاشته بودم که پخش نشد.با جناب مازیار و سوادکوهی موافق ام.مارابه تمسخر گرفته اند و ماداریم می خندیم و تشکرمی کنیم که به استان ما هم پرداخته اند!!! البته فقط تمسخرنبود و جنبه ی مثبت هم داشت مثلاحترام به پدر حتی باآن حالت.بااین حال،محترمانه،مارابه تمسخرگرفته اند.

      • جمعه 20 بهمن 1391-0:0

        پیرارسال که این سریال پخش میشد من خارج از کشور بودم.بعد از تعطیلات که برگشتم دیدم همه جا حرف پایتخت است.چندماه بعد پسرعمویم سریال را خرید اینترنتی کرد و من کلش را دیدم.بسیار لذت بردم و مخالف این هستم که سریال بدآموزی داشته و ضدفرهنگ بوده.بسیار مثبت بود و چون طنز بوده می توان از برخی کاستیهای احتمالی آن گذشت.مازندران با این سریال معرفی شد و من ان را نماد فرهنگی استان مان میدانم.با سپاس از مازندنومه که مجدانه پیگیری میکند این موضوعات را

        • جمعه 20 بهمن 1391-0:0



          نمی شود موضوع مهمی پیش بیاید و ما ناقلایی نکنیم. سریال پایتخت 1 اگر گلی به سر مازندرانی ها نزد حتماً سریال پایتخت 2 خواهد زد ولی آنچنان محکم می زند که همه سرگیجه بگیرند. یکی از بدبختیهای ناقلا این هستش که موقعی که فیلم های خنده دار می بیند چشماش از خنده آب می آید و سرش گیج می رود و دیگه حتی جلوی خودش را هم نمی تواند ببیند و اصلاً نمی تواند فکر بکند حوب شما حالا از این موجود مفلوک فرتوت آلزایمری توقع دارید که روی سریال مهمی مثل پایتخت 2 نظر بدهد. از یک طرف می گویند آقایون برای پول درآوردن و صدا و سیما و مردم و بیت المال را سر کیسه کردن دست به هر کاری می زنند و تازه اسمش رو هم می گذارند که خیلی زحمت می کشند و ناهارشون رو هم با یک املت و ... ساعت 5 بعداز ظهر می خورند و آنقدر عاشق کارهاشون هستند و می خواهند فرهنگ و زبان مازندرانی را به جامعه معرفی کنند که حاضرند از گرسنگی بمیرند و زخم معده بگیرند و ورم لوزالمعده شان عود بکند ولی حاضر نیستند کم بگذارند. یک عده از فهیم ترین ها هم نظر دادند که ما که خودمون سیمای مازندران عرضه داری نداریم که خودمون فیلم های سطح بالا بسازیم و لذا باید از این که مرکزی ها بیایند و برای ما هر طور که دلشون خواست فیلم بسازند و فیلممان بکنند باید کلی هم ممنونشان باشیم و دستشون رو هم ببوسیم. افتخار به پایتخت 2 وظیفه ما است و اگر کسی اعتراضی هم داره خوب بیخود اعتراض داره و میتونه بره کانال دیگری رو ببینه. حاشا و کلا خواه ناقلا باش خواه سردبیر و فرقی نمی کنه باید خوشحال باشید و اینهمه نق نزنید تا بلکه بعضی به نوایی برسند. خوب شما فکر میکنید آقای ناقلا این فیلم های مهران مدیری به پشیزی هم می ارزه که اینهمه طاقچه بالا میذاره و با جو سازی های تبلیغاتی مردم را ساده گیر میاره و سی دی فروشی راه میندازه و میلیاردها سود می بره و حالا که کارش گرفته خصوصی کار می کنه و به هیچ کس و هیچ چیز هم اعتنایی نمی کنه و یا همین کارگردانی که توی این جشنواره فجر آرزو کرده بود که ممیزی از فیلم ها برداشته بشود حتی ممیزی های مربوط به فیلمهای جنسی که خیلی ها از این حرفا قند توی دلشون داغ شد و کلی کیف کردند و آی دهن دره کردند که کی میشه به جای اینکه بروند شبکه های خارجی و با کلی خرج ماهواره بخرند و گیرنده های قوی داشته باشند تا بتوانند فیلم های آنچنانی را ببینند خوب توی تلویزیون ایران همین فیلم های خارج از ممیزی جنسی را بگذرند و مردم هم دسته جمعی کیف کنند. راستی این آدمهای مهم اصلاً این خط و خطوط را از سیا و ام آی سیکس نمی گیرند و اصلاً بوی وابستگی نمی دهند. حالا این بنده خدا آمده و از مازندران و لهجه آن طنزی درست کرده که همه افتخار رئیس سیمای مازندران آن است که پیرمرده با وجود آلزایمر نماز و امام رضا (ع) و مشهد و این چیزها یادش نمی رود و اگر نقی نباشه پس کی باشه. واقعاً که...این ها با این همه زحمت توسط ناقلا نوشته شده و حالا سردبیر مازندنومه یک آفتابه کارآمد رویش می گیرد و از پخش و انتشار آن خودداری می فرماید. لابد مصلحتی در کار است که نگو.

          • چرا سوادکوه؟پاسخ به این دیدگاه 4 1
            جمعه 20 بهمن 1391-0:0

            وسط پارک تهران دادبزنیم بگیم ناهار بخردی از فرهنگ مازنی هاست؟وسط مترو واسه خندوندن تهرانی ها شکلک در بیاریم از فرهنگ مازنی هاست؟کار با موبایل و مکرو ویو بلد نباشیم از فرهنگ مازنی هاست؟ده نفر تو کامیون بزور خودشونو بچپوننو زندگی کنن از فرهنگ مازنی هاست؟از فرهنگ مازنی هاست که آداب معامله املاکو ندونن؟ دربدری و لودگی از فرهنگ مازنی هاست؟ نمیگم دورو بر خودتون حتی تو ییلاقات و کوهستان های مازندران هم کسی مازنی اینجوری تلفظ می کنه؟این سریال تعمدا برای تحقیر مازنی ها ساخته شده.خورشید پشت ابر نمی مونه و روسیاهی واسه زغال می مونه.

            • جمعه 20 بهمن 1391-0:0

              پایتخت مروج زبان و فرهنگ ماست.ما باید پول بدهیمو خرج کنیم تا از این جور سریالها در کشور ساخته شود.بعضیا سرنا را از سر گشاد آن می نوازند.پایتخت به ماز بها داده بروید یقه نوروز و این ...چی ها را بگیرید!

              • جمعه 20 بهمن 1391-0:0

                با عرض سلام خدمت دوستان یه نفر اومده غیر مازندرانی داره از مازندران فیلم میسازه تقریبا تا حدودی از فرهنگ سالمندان صداقت و...مازنیها داره حرف میزنه حالا ما چه کردیم برای این فرهنگ ,صدا و سیما ما چه کرد یا دیگر متولیان فرهنگ ما چه کردن .کدوم سریال در مورد فرهنگ مازندران ساختیم راستی این همه ادعا برای چی هستش اخلاق مازنی ها اول خودم رو میگم فقط حرف زدن هستش مرد عمل کمتر هستیم اگر دروغ میگم این دوستان تقریبا سه چهار ماه دارن توی شهر زیراب فیلم میگیرن چرا ما و حتی به قول اقای که فقط اهل فرهنگ اقای اسلامی و کیوس گوران رو میشناسه نرفتن ببینن و با دست اندر کاران سریال حرف بزنن.آره برادر ما برای فرهنگ هزینه نمیکنیم ولی زبونمون خیلی درازه . اگه دروغ میگم یه سر میرفتید نمایشگاه بین اللملی جشنواره صدای عشایر . من از مازندران به قصد این نمایشگاه رفتم تهران اگه سهم متراژی که مازندران اشغال کرده بود را در نظر بگیرم بدون اغراق نیم در صد هم نبود خدا رو شاهد میگیرم خیلی به حال فرهنگم غصه خوردم .به راستی بانیان فرهنگ ما با دیگر استانها چه فرقی دارن که یک سالن مخصوص یک استان هستش ولی سهم استان ما 10 متر جهت غرفه اونم فقط از یکی و دو تا شهر خاص و یه گروه که همه جا هستش. ما سریال پایتخت رو میخواهیم با کدام سریال ساخت همولایتی مازنی مقایسه کنیم .اقای مسئول مازند نومه این چندمین کامنت من هستش لطفا بذار.

                • جمعه 20 بهمن 1391-0:0

                  مازندنومه شماره حسایب بده این آقا مازیاره میخواد ازت حمایت کنه!چند میگیری بشی مخالف پایتخت؟!!!!خیلی بلایی!

                  • جمعه 20 بهمن 1391-0:0

                    این بابا مازیار خودش رو کشته زبس مخالفت کرده با این سریال!!نمی دونم تو این چونه زدنهای بیخود چی گیرش میاد!!مردم کلا" ول معطلند!از سر سیری میان اینجا کامنت بیخود میگذارند.پسرم تو که این همه شور و انقلابی داری 4 خط تحلیل بنویس بده منتشر کنند که استدلالت از این همه جوش زدن بخاطر یک سریال طنز چیه!شکمی حرف زدن رو همه بلدند.مازندنومه استدلال آورده تو استدلاات چیه؟بقول خودت سردبیر این سایت گفته عمده مخالفان سریال شبه روشنفکرها و باسوادها هستند و مردم این مجموعه را دوست دارند.باز تو میگی این سایت بره با افرادی که اسم بردی مصاحبه کنه؟عید بشین ببین و بخند و جوش نزن.

                    • مازیار مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 6 1
                      جمعه 20 بهمن 1391-0:0

                      خوب، باز هم به بهانه ای کامنت من رو منتشر نکردین!!! البته ما عادت داریم مخالف رو همیشه از صحنه محو کنیم مثل همون گزارشی که بعد از اتمام سریال پایتخت نشون دادن و هیچ مخالفی نداشت. خب، دوباره کامنت میذارم. مازندنومه اگه مشکل مالی داری بگو تا یه کمکی بهت بکنیم، اینقدر سریال پایتخت و عواملش رو حلواحلوا نکنین. فاحشه گری فقط تن فروشی نیست... به قول سردبیر شما، روشنفکران و تحصیل کرده های مازندرانی از این سریال ناراضی هستند ولی مردم ساده مازندرانی راضی هستند. واقعا نمیدانید که مازندرانیهای ساکن دیگر استانها چه زجری میکشند؟! دایما بخاطر این سریال تحقیر میشوند و اگر هر مشکلی اعم از روحی و جسمی برایشان بیفتد شما هم شریک جرمید. چرا یکبار از افراد سرشناس و مستقل در زمینه های (ادبیات، تاریج ، جامعه شناسی و ...) نمیخواهید که نقدی درباره این سریال بنویسند، مثلا از دکتر اسلامی و یا کیوس گوران عزیز. لازم به ذکر است افراد انتصابی و وابسته همواره سناگوی این و آن هستند.

                      • جمعه 20 بهمن 1391-0:0

                        همین نقی باشد خوب است.عید ما شیرین میشود.مخالفان الکی جوش میزنند

                        • پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:0

                          لهجه چالوسی آملی.تو چالوس و آمل از این لهجه ها زیاد دیدم.

                          • پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:0

                            تا وقتی گویش مازنی وجود داره باید از گویش مازنی استفاده می شد.چطور گیلک ها که لهجشون غلیظتره از لهجشون سریال نساختن و همیشه از گویششون سریال می سازن.این سریال تبانی ترک و گیلک ها بوده و منتظر تاوانش در آینده باشید آخه دنیا خیلی کوچیکه.در هرصورت لهجه ما مثل فرانسوی هاست و ذره ای از اعتماد بنفسمون کم نخواهد شد.در دنیای واقعیت، کار ازدواج تحصیل مازنی ها همچنین موفقترین قوم ایران هستند.


                            ©2013 APG.ir