تعداد بازدید: 7803

توصیه به دیگران 7

يکشنبه 18 فروردين 1392-20:16

مردم بر خلاف نماینده شان،پایتخت را دوست دارند!

دو یادداشت درباره سریال پایتخت 2/دامادی نسبت به آن چه تمسخر گویش مازندرانی در سریال «پایتخت» می‌نامید،واکنش نشان داد،اما به باور ما تمسخر مازنی ها نه در این سریال،بل در موضوعاتی چون توخالی بودن مصوبات سفرهای چندگانه،بحران زباله،ترافیک شهری و بین شهری،متولی نداشتن دریا و... قابل تصور است و نه سریال طنزی که جزو موفق ترین مجموعه های صدا و سیما در سال های اخیر بوده و میلیون ها ایرانی و مازندرانی را شادان کرده است.


مازندنومه،سردبیر:در حالی که حسین نیاز آذری-دبیر مجمع نمایندگان مازندران- روز 12 فروردین در جلسه ستاد تسهیلات سفر استان گفته بود:«همه نمایندگان در روز 18 فروردین اگر بتوانیم نفری سه دقیقه وقت بگیریم و در رابطه با داشته ها و مشکلات استان صحبت کنیم تا از تریبون مجلس هم نیازمندی های خودمان را به دولت به ویژه در زمانی که لایحه بودجه 92 در مجلس در حال بررسی و تصویب است، اعلام کنیم...»امروز محمد دامادی-نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی-در تذکری آئین‌نامه‌ای به جای فرصت سازی و این که نگاه مجلس و دولت را به مازندران تغییر دهد،تا ما را ملی بنگرند و نه استانی،ترجیح داد درباره سریال موفق «پایتخت» تذکری بدهد که از قضا پخش آن نیز به پایان رسیده و این تذکر نابجا هیچ فایده ای برای کسی نداشت!

دامادی نسبت به آن چه تمسخر گویش مازندرانی در سریال «پایتخت» می‌نامید،واکنش نشان داد،اما به باور ما تمسخر مازنی ها نه در این سریال،بل در موضوعاتی چون توخالی بودن مصوبات سفرهای چندگانه،بیکاری و ورشکستگی صنایع استان،بحران زباله،ترافیک شهری و بین شهری،پاسخگو نبودن و فرافکنی مسئولان،متولی نداشتن دریا و... قابل تصور است و نه سریال طنزی که جزو موفق ترین مجموعه های صدا و سیما در سال های اخیر بوده و میلیون ها ایرانی و مازندرانی را شادان کرده است.

نیاز به گفتن نیست که در سریال پایتخت به روابط انسانی و خانوادگی توجه ویژه‌ای شده بود، روابطی كه امروزه برای ما به رویا تبدیل شده است.

شخصیت‌های پایتخت با هم بگومگو هم می‌كردند و كارشان گاهی به قهر هم می‌كشید؛ اما بعد از چند دقیقه آنها تلخی‌ها را فراموش می‌كردند و بار دیگر دوستانه در كنار هم زندگی می‌كردند. این شیرینی روابط كه داشتن آن به رویای ما تبدیل شده است، باعث شد تا سریال پایتخت به اثری دیدنی تبدیل شود.

سایت بی‌بی‌سی فارسی كه معمولا روی خوشی به عملكرد صداوسیما نشان نمی‌دهد در تحلیلی اعتراف كرد: صدا‌و‌سیما نوروز امسال در جذب مخاطب در بخش فیلم و سریال موفق‌تر از سال 91 بود.

این سایت با بررسی تك‌تك سریال‌های پخش شده در ایام نوروز، سریال پایتخت2 را بهترین سریال امسال معرفی كرد و نوشت كه در این سریال از بازیگرانی استفاده شده كه تكراری نشده‌اند و فضای دلچسب و تازه‌ای برای مخاطبان به همراه آورده است.

تحلیلگر بی‌بی‌سی نوشته است: موقعیت كمدی و لهجه زیبای مازندرانی در كنار شیرینی موقعیت‌ها توانست مردم را پای تلویزیون بنشاند.

رسانه های داخلی نیز از چپ ترین آن ها تا رادیکال ترین و اصولگراترین شان ناگزیر به تمجید از پایتخت شدند.مثلا"سایت رجانیوز در مطلبی از سریال پایتخت به عنوان اثر برتر نوروز یاد كرد.

در این مطلب كه با تیتر" چرا مردم پایتخت را دوست دارند؟" آمده: «این سریال علاوه بر این‌كه توفیق بسیار بالایی در خنداندن مردم داشت اما برای این خنداندن نه به كمدی‌های باب روز متوسل می‌شود و نه برای بسط و گسترش فضای كمیك و خنده‌آورش به توهین و تحقیر و تمسخر مردم روی آورده است.»

نویسنده این مطلب به این نكته هم اشاره می‌كند كه تلویزیون با تولید سریال پایتخت نشان داد كه هدف رسانه ملی بازتاب كلیت ایران است.

خبرنامه دانشجویان ایران هم در مطلبی نوشته: «پایتخت سریالی است با همه روزمرگی‌های آدم‌های معمولی كه به مسافرت می‌روند، به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسند، مشكلات اقتصادی دارند، از پدر سالخورده خود نگهداری می‌كنند و حتی در مسابقه‌های تلویزیون شركت می‌كنند و در اتفاقی نادر برنده هم می‌شوند.»

برنامه سین مثل سریال ویژه نوروز 92 هم پنج شنبه شب گذشته در پایان کارش سریال‌های نوروزی پخش شده از سال 83 تا 91 را در معرض قضاوت مردم قرار داد و مردم با ارسال پیامك محبوب‌ترین سریال و بازیگر را برگزیدند که در مرحله نهایی در بخش سریال،همین پایتخت اول شد و در بخش بازیگران مرد نیز محسن تنابنده-بازیگر و نویسنده پایتخت- با 56درصد از بقیه گوی سبقت را ربود.

آقای دامادی قبل از اظهارنظر در مجلس،بهتر بود از نظرات مردمی که نماینده شان است، کسب اطلاع می کرد و این گونه بی گدار به آب نمی زد.

کارگردان پایتخت به نگارنده می گفت:زمانی که می خواستیم به شیرگاه بیاییم،برخی عوامل سریال نمی دانستند شیرگاه کجاست و تصور می کردند کنار شیراز قرار دارد!

مقدم می گفت:من اگر بتوانم با این سریال حتی یک توریست را به سوادکوه و مازندران شما بکشانم،مزدم را گرفته ام.

آقای دامادی که روشنفکرمآبانه موضع فرهنگ دوستی گرفته است شاید نداند تنانی از محققان و پژوهشگران و شاعران مازندرانی به عنوان مشاور لهجه در کنار سازندگان پایتخت بودند که نام آن ها در تیتراژ پایانی سریال نیز آمده است.

و شاید او نداند در ماه های اخیر صدا و سیما شدیدا" با بحران مالی مواجه بوده و نیروهای آن گاه چند ماه در میان حق الزحمه می گیرند و امسال نیز با این همه گرانی و تورم قرار است حق الزحمه های عوامل تولید،افزایش نیابد!دانسته است که با این وضعیت،برای ساخت مجموعه های فاخر رادیویی و تلویزیونی، انگیزه ای وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر باید گفت:پایتخت اثری مستند درباره لهجه و گویش مازندرانی نیست،بلکه سریالی کمیک و طنز است که به خوبی توانسته از گویش مازندرانی بهره ببرد و باعث تقویت زبان و فرهنگ ما شود و از این منظر باید از سازندگان آن تشکر کرد و لوح قدردانی به ایشان داد.

بررسی نقاط قوت و امتیازهای این سریال را شاید به وقتی دیگر سپردم و فعلا" به همین مقدار بسنده می کنم،اما یک نکته به این نماینده جوان عرض می کنم که تمسخر فرهنگی نه در دیالوگ های چند بازیگر،بلکه در نداشتن یک سالن و آمفی تئاتر آبرومند در استان است،در تعطیلی کتاب فروشی ها و شهر کتاب های مازندران است،در توزیع ناعادلانه بن و تسهیلات فرهنگی است،در مخالفت و ایجاد تجمع برای لغو مجوز یک کنسرت موسیقی است،در سرانه پایین مطالعه است و....خوب بود اگر تذکری بود نسبت به این ها ارائه می شد نه سریالی که مردم آن را بهترین سریال سال های اخیر دانسته اند. راستی چرا بین نظرات مردم کوچه و بازار و نماینده ها و مثلا" روشنفکرهای ما این همه تفاوت وجود دارد؟

*یادداشت دوم:پایتخت سه در تاجیکستان ساخته می شود

مازندنومه:رضا کریمی،خبرنگار واحد مرکزی خبر در تاجیکستان

خبری کوتاه که یکی تائیدش کرد و یکی تکذیب؛ اما همین خبر فرصتی شد برای فرزندِ مازندرانِ ساکنِ در تاجیکستان تا بی خیال انتقادهای هم ولایتی هایش بنویسد از یک خانواده معمولی که همه آدم هایش معمولی هستند، معمولیِ معمولی!

 از نقی معمولی که یک کارگر معمولی است و ریش ندارد اما وضو می گیرد هنگام کار در گنبد و گلدسته سازی برادران فروردین(به جز ناصر) و قبل از اذان صبح بیدار است برای نماز،

 از بابا پنجعلی معمولی که حواس ندارد ناهار خورده یا نه اما موقع نوشیدن آب"سلام بر حسین"را فراموش نمی کند و موقع سقوط وَن شهادتین می خواند،

 از ارسطو که جرات دیدن آمپول را ندارد اما مرام دارد و انسانیت حتی به قیمت دادن یک عدد کلیه - O به کسی که نمی شناسدش،

 از هما که امروزی است و دانشگاهی اما دل ندارد پدر شوهر سالخورده اش در خانه سالمندان بماند،

از یک خانواده معمولی که پول ساخت خانه نیمه ساز خود را ندارند اما حلال خور هستند، آن قدر حلال خور که خروسِ سلطان تنها لقمه صاحبش می شود و گربه لب ایوان، حتی به بهای افتادن لوستر روی میز شام و خرابی خانه،آن قدر حلال خور که پرتقال برزیلی صاحب خانه که به امانت سپرده شده زیر چرخ های ماشین له می شود.

اتفاقات این سریال نیز همه معمولی هستند آن قدر معمولی که آدم ها دسته جمعی به رئیس جمهوری نامه می نویسند، حال می خواهد نامه های شان برود ته دره،گنبد و گلدسته اش آب توبه می ریزد بر سر دزد...

نه این که نقدی نباشد بر پایتخت 2 اما این سریال که همه آدم هایش معمولی بودند یک حرف غیر معمولی داشت،اینکه می توان زیباترین مفاهیم دینی و اخلاقی را نشان داد نه با چادر گلدار پیرزنی تسبیح به دست و نشسته در هاله ای از نور سبز بلکه با طنزی که غیر معمولی است.

به هر حال سیروس مقدم و همه آدم های سریال قابل تقدیرند،حال می خواهند این خانواده معمولی سال آینده میهمان خانواده های معمولی تر تاجیکستان باشند یا میهمان مردم شمال و جنوب کشورمان که پر است از خانواده های معمولی.


  • غلامحسینپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 2 ارديبهشت 1392-0:0

    تو کدوم سریال خارجی شما دیدید که برای خندوندن مخاطبشون هم نوع و هم نژاد خودشونو مسخره کنن؟؟؟؟؟ بهتره باهم بخندیم ،نه به هم..

    جالبش اینجاست ادعای مسلمونیه ما از هفت تا فلک سر کشیده.

    فقط میتونم بگم متاسفم.

    • مصطفی کاظمیپاسخ به این دیدگاه 6 5
      جمعه 23 فروردين 1392-0:0

      به نظر من توهینی که آقای نوروز و نورالدین به فرهنگ و رسوم ما مازندرانی ها کردند هیچ بنی بشری نکرده است.

      چون این عزیزان هیچ جزبه ای برای مردم ندارند. مستقیم به لهجه مازنی پل میزنند و چهار تا چی شی بیه چی شی نیه میخوان مردم رو بخندونن. آقای دامادی شما خوبه که به کارنامه خالقان این اثر یک نیم نگاهی بندازی. آقای سیروس مقدم کارگردان این فیلم یا آقای تنابنده نویسنده ودیگر عزیزان که هرکدام برای خودشان ورنه ای هستند در سینمای ایران. من یادم نمیاد و ندیدم که این عزیزان همانند آقا نوروز شما و آقا نورالدین با در آوردن شکلک و کج و کوله کردن فک و صورت در مراسمات عروسی بدرخشند و کاسبی کنند. یک بار در یک فیلم شخصیت نوروز شکل گرفت بعد اومدن 21 رو ساختن بعد شد سوز گلام . بعد دیگه نوروز شده نقل مجلس . تو جشن های اداری تو مراسمات عروسی . تو پارک تو خیابون آقای دامادی به نظر سیروس مقدم توهین کرده یا آقای نوروز شما؟

      در پایان از مدیر محترم مازند نومه که به زیبایی هرچه تمام تر این متن رو منتشر کرد تشکر میکنم چون با خوندن این متن یه بار دیگه به مازندرانی بودن خودم افتخار میکنم. سپاس جناب صادقی عزیز

      • پنجشنبه 22 فروردين 1392-0:0

        باسلام "آقای دامادی"لطفا به سریالهای برنامه های مازندرانی که از شبکه استانی پخش می شه هم توجهی بکنید که در اکثر آنها یک فرد حتما باید خل چل یا عقب افتاده فرهنگی یا با اعضای کج ومعوج شده صورت ویا سر و صدا کن بی مورد و یابا صدای خیلی بلند صحبت کردن و گوش را آزردن و...باشد که واقعا مایه شرمساری است ...

        • سه شنبه 20 فروردين 1392-0:0

          شمااگه می دونستید چه نیت های الوده ای پشت ساخت این سریال هیچوقت حمایت نمی کردید.انقد این سریال ساخته میشه که این طرز تفکر نسبت به مازنی ها نهادینه بشه.تاوان تمسخر رشتی گالش ها توسط تهرانی ها را ما مردم بی گناه باید بدهیم.تاوان اینکه یک زمانی تنکابن و رامسر با اراذه ی خوذشون جزو مازندران شده را هم باید ما مردم بی گناه بدهیم.زیرابتر زن از شمالی ها ندیدم.

          • مـــــعجزه خامــــوشپاسخ به این دیدگاه 12 2
            دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

            سلام. بابا چقدر شلوغش كرديد؟ حالا گفتن اين سريال مخاطب داشت ولي نه اينقدر كه بزرگش كرديد! تو اين بحران سريال و نبود رقيب هنر كرده مخاطب داشته؟ ها؟

            در ثاني دوستان و همشهريان مازندراني از اينكه گويش و فرهنگ ما را نشان دادند چه دردي از ما دوا مي كند؟ ها؟ يعني براي رضاي خدا اينكار را انجام دادند؟ راست ميگن بيآن يه سريال در مورد اقتصاد، وضعيت صنايع، كشاورزي و اشتغال ما بسازن. بله، واقع بين باشيم و گول ظاهر و ژست افراد را نخوريم. با جناب آقاي دامادي كاملا موافقم.

            • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

              آقاي نماينده محترم

              لطفا يه نگاهي به شبكه مازندران(تبرستان ) بيندازين

              در برنامه هاي اين شبكه در يك صحبت دو طرفه كي فارسي سوال ميكنه اون يكي جوابش رو به مازندراني ميده

              تو سريالاش كه نگو

              يه تو يه خانواده يه عده فارسي صحبت ميكنن يه عده مازندراني

              واقعا خنده داره

              • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                سردبیر عزیز چرا کامنتها رو نمیزاری؟؟؟ چون به نفعت نیست؟؟؟؟

                • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                  علی آباد جزء گلستان است ولی اغلب به زمان مازندرانی صحبت می کنند حتی بیشتر از مردم ساری که این روزها کلاسان شده فارسی صحبت کردن

                  • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                    دوستان عزیز آقای دامادی جوان خوش فکر و پرتلاشیست نگارنده مقاله نسبت به فرمایشات ایشان در مجلس انتقاد داشتند قرار نیست ایشان را تخریب کنید شما هم اگر نقد دارید انجام دهید

                    • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                      چی میگی سردبیر عزیز؟؟مگه از کنار سریال پایتخت سودی داشتی که اینهمه ازش دفاع میکنی؟؟؟

                      • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 11 3
                        دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                        خدایا، ما را چه شده است. نفت می فروشیم که یارانه بگیریم. یکماه یکماه تعطیل داریم که بناچار سریال پایتخت برای سرگرمی درست کنیم، از روی بیکاری مردم تو سر هم می زنند که نکند به ما توهین شد؟ اون سریال بهتره یا این؟ نماینده مجلس هم وارد این بازی می شود که بخوردِمه را بخردمه گفت و این یعنی فاجعه!حالا این وسط دشمن کیه؟ دوست کیه؟ شعور کجاست؟ عقل کیلوئی چند؟ تکلیف مملکت، کار، اقتصاد، تحریم، دعواهای بر سر لحاف ملاّ، گرانی، تورم، شبیخون فرهنگی غرب، و .... چه می شود؟ توی این وانفسا، حالا نماینده ها بازی می کنند که بازیگر هستند. مردم چرا؟؟؟

                        • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                          با سلام، اولا علي آباد از شهرهاي استان گلستان مي باشد و اگر احيانا و احيانا مشكلي در لهجه وجود داشت مي بايست مردم و مسئولان آن سامان معترض مي شدند. مطلوب آن است كه مسئولان مازندران به جاي حاشيه نگاري ها ،به مسائل اصلي استان به خصوص در فصل رسيدگي به لايحه بودجه 92 اهتمام بيشتري داشته باشند.

                          • سوژه خندهپاسخ به این دیدگاه 11 8
                            دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0



                            خاك تو سر تو اين سايت و اين نوشتت ...درود بر شرفت دامادي

                            • ساروی زادهپاسخ به این دیدگاه 6 8
                              دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                              به آقای رسول که در زیر نظر داد بگویم که در متن بالا آمده که مردم با پیامک سریال پایتخت را بعنوان برترین انتخاب کردند.چند میلیون پیامک آمد به برنامه سین مثل سریال.بهتر است دوباره متن بالا را بخوانی.حالا متوجه شدی که نظر مردم از کجا آمد؟دامادی چند نفر را تو عید دید که گفتند سریال خوب نبوده؟از تعداد مردمی که پیامک زدند بیشتر بود؟دامادی که گفته بود عید در سفر و در جنوب کشور بوده؟!!!در ضمن رسانه مستقل یعنی همین.دلیل نمی شود همیشه و صد درصد با همه مواضع یک نفر موافق بود.یعنی آدم یکی را دوست دارد نباید از او انتقاد کند و راهنمای اش کند که حالا دارد اشتباه میکند؟آقای دامادی نسبت به این قضیه احساسی برخورد کرد و جوانی کرد.قابل دفاع نیست.با تشکر

                              • aomidia@gmail.comپاسخ به این دیدگاه 6 6
                                دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                با سلام واحترام فیلمی بود که بد آموزی نداشت وحقایقی را مطرح بزبان مازندرانی مطرح مینمود و خستگی یکساله را بر طرف نمود

                                • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                  چطور در ساير زمينه ها وقتي آقاي دامادي اظهار نظر ميكرد شما با شوق انعكاس ميداديد؟ اين مطلب شما در آرشيو ميماند و هر وقت شما بعد از اين از نماينده اي مطلبي زديد ما خواهيم گفت نظر شخصي اش بوده و برآيند نظر مردم نيست! راستي چطور ميشود نظر مردم را اخذ كرد؟ دامادي هم ميتواند ادعا كند هر كجا مردم را ديده از پايتخت انتقاد داشتند شما هم ميتوانيد خلاف اين مطلب را ادعا كنيد.

                                  • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                    درود بر مرد غیور مازندران.چرا بیخود و نا بجا دفاع میکنید چقدر جنبه ها پایینه خوب نماینده مجلس سفر خارجی کاری نباید بره در حالی که عضو شورای شهر سالی 3 بار میرن دور میزنن کم مونده بگین پرسنل وزارت امور خارجه هم خارج از کشور نرن

                                    • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                      تمسخری بالا تر از این آمار بیکار واین فقر جامعه چه از لحاظ فرهنگی واجتماعی وچه معیشتی؟!!!

                                      • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                        رضا كريمي گويا جشن نوروز تاجيك خيلي خوش گذشته

                                        • مشتی باباپاسخ به این دیدگاه 5 9
                                          دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                          کت ایتالیایی و حمایت از حقوق کارگر ؛ لهجه مازندرانی یا افتخار گذراندن دوران دبیرستان در تهران = پارادکس پوپولیسم و روشنفکری .



                                          ...ما اما با این سریال و صداقتش ، با این سریال و ایمانش با این سریال و صفای لهجه و مردمام خانواده دوستش که پای اشتباهتشان میایستند لذت بردیم شما هم پای سلیقه و صفای مازندرانیها بایستید و به جای این داستان تکراری فریادهایتان از بودجه مازندرانیها دفاع کنید ، مردم شریف مازندران خود از لهجه و آبرویبشان به زیبایی دفاع میکنند .

                                          • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                            ...فیلمنامه نویس این فیلم زیر کولر نشینه یا شما که ماشین ... کت ... تنته ! چرا پوپولیسم ! آقای تکنوکرات !...

                                            • دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

                                              به عنوان ی مازندرانی به آقای دامادی نماینده ساری می گویم شما جزوی از مازندران و 1 نفر از میلیون مازندرانی هستید حق ندارید بگگویید توهین به مازندران است این سریال ، نه این سریال برای من مازندرانی 1 عشق 1 عاطفه و ی جز جدا نشدنی است و حالا قرار است 3 آن هم بیاید و من منتظرم منتظر تر از همیشه


                                              ©2013 APG.ir