روابط عمومي سرآمد/آن چه یافت می نشود!
کارگزاران روابط عمومی باید تلاش کنند همواره با رصد فعالیت های رقبا و همچنین عملکرد واحدهای مختلف سازمان، ضمن ارائه گزارش واقع بینانه به مدیران ارشد، به عنوان بازوی فکور و جریان ساز، به کمک مسئولان بلند پایه سازمان خود آمده، تا تأثیرگذاری مناسب و قابل اعتنا داشته باشند، کاری که در روابط عمومی های دستگاه های مختلف در مازندران کم تر به چشم می خورد.
مازندنومه؛ یادداشت مهمان، مهيار كمانگري: روابط عمومی واژه ای است که تمامی انسانها با آن در ارتباط هستند و جزئی از خصلت رفتاری محسوب می شود و البته یکی از ارکان مهم ارتباطی که امروزه شاخصه ای برای انتصابات، انتخابات و حتی فروش و بازاریابی و تعیین کارآیی افراد به شمار می رود.
با این مقدمه، سوالی مطرح مي شود كه آيا کارگزار روابط عمومی که خود مجری و به حرکت درآورنده چرخ این علت و معلول است، تا چه اندازه در این زمینه شاخص و میزان است؟ و چگونه یک مسئول روابط عمومی می تواند در حوزه ي کاری خود در سازمان و نهاد متبوع سرآمد باشد؟
روابط عمومی را امروزه باید به دو نوع سازمانی و غیرسازمانی تقسیم کرد. روابط عمومی سازمانی، همان مسئولان و کارشناسانی هستند که استخدام دستگاه در این حوزه کاری می باشند و موضوع این یادداشت نیز همین مقوله را در بر می گیرد.
به نظر نگارنده کارگزار روابط عمومی به عنوان رصدکننده و بررسی کننده اتفاقات و اخبار پیرامون سازمان نقش کاتالیزور را برای سازمان بازی می کند و برای مخاطبان سازمان، امید به نتیجه رسیدن مطالبات شان.
در واقع سرآمدی روابط عمومی، می تواند اعتمادآفرینی، صداقت و تحلیل و نقش آفرینی در برهه های مختلف زمانی باشد، جستجو و کندوکاو در جریان های مرتبط و ایجاد قوه امنیت رواني با رویکرد اخلاق و ارتباط پایدار برای مدیران ارشد و کارکنان سازمان که در مواجهه با بحران های پیش بینی نشده، بهترین واکنش را از خود بروز دهند.
بزرگان علم روابط عمومی معتقدند در تقابل با بحران های ارتباطی، روابط عمومی به عنوان مجرای رسانه ای هر دستگاه باید در کوتاهترین زمان، به بهترین شکل با ابزارهایی که در اختیار دارد، این دوره را سپری کند.
یک مدیر روابط عمومی باید با ایجاد شبکه ارتباطی و مشاوره ای همواره دستگاه اجرایی خود را از انتقادات و کشمکش های بیهوده مصون داشته و ارباب رجوع نهاد متبوع خود را به عنوان مخاطبان اخبار و اتفاقات، در مجرای اطلاعاتی درست و صادقانه قرار دهد.
از این روست که کارگزاران روابط عمومی باید تلاش کنند تا همواره با رصد فعالیت های رقبا و همچنین عملکرد واحدهای مختلف سازمان، ضمن ارائه گزارش واقع بینانه به مدیران ارشد، به عنوان بازوی فکور و جریان ساز، ضمن مشاوره در اخذ تصمیمات درست، به کمک مسئولان بلند پایه سازمان خود آمده، تا تأثیرگذاری مناسب و قابل اعتنا داشته باشند، کاری که در روابط عمومی های دستگاه های مختلف در مازندران کم تر به چشم می خورد.
* مطلب دیگر نویسنده:
- کمپین گردشگری تدوین شود http://www.mazandnume.com/?PNID=V16419
- پنجشنبه 16 آبان 1392-0:0
آقا ممنون.عالی بود نوشته هاتون.بهره بردیم
- پنجشنبه 16 آبان 1392-0:0
با آرزوی این که در دنیای امروز که عصر ارتباطات است ، به این رشته و جوان های مستعد در این عرصه بیشتر بها داده شود . با تشکر از همه شما عزیزان
- پنجشنبه 16 آبان 1392-0:0
چه خوب شد که بالاخره یکی به نقش روابط عمومی و تعریف درست از اون تو این سایت دقت کرد.ممنون
- پنجشنبه 16 آبان 1392-0:0
متاسفانه تعریف درست و کارا از مدیریت و علی الخصوص روابط عمومی در ایران آن چنان که باید نیست و این مسئله شاید یکی از اساسی ترین مشکلات سازمانی باشد.
- چهارشنبه 15 آبان 1392-0:0
نگارنده عزیز مطلب شما بسیار پر محتوا ، جسور ، و یکدست بود . من نظر دوستان پایین رو خوندم . بعضی از دوستان بهتراست به بیانات آقا در مورد روابط خواص با خواص و خواص با عوام مراجعه کنند
- چهارشنبه 15 آبان 1392-0:0
کاش یه روز برسه که مردم بدون تیر و ترکش باهم حرف بزنند. متأسفم برای آدم هایی مثل بچه محل یا یه دوست ، که ادای کلماتشون کاملا با خصومته.من نمیدونم کی میخوایید این خصومت شخصیتون با یه آدم مؤفق مثل نویسنده این مطالب رو کنار بذارید.بخدا خیلی زشته.همین کارا رو کردید و زیر آبا رو زدید که فرمانداره شهرمون شده بابلی......هـــــــــــــــــی ، از ماست که بر ماست......
- چهارشنبه 15 آبان 1392-0:0
آقاي كمانگري اگه واقعا همه مثل دوست و بچه محلاتون باشن فكر نكنم ديگه نياز به دشمن داشته باشيد من شما رو ميشناسم و ميدونم الان در تهران جايگاه خوبي داريد مطلبتون قشنك بود موفق باشيد
- سه شنبه 14 آبان 1392-0:0
حاجی مهیار...سخنانت برام خیلی دلنشین وآشنابودفکرکنم ازجنس بیانات مهندس حسین علیزاده باشه راستی ازمهندس چه خبر؟
- سه شنبه 14 آبان 1392-0:0
کاملاً به اهمیت روابط عمومی در دنیای ارتباطالت اعتقاد دارم.چه خوب است که در تقویت این رشته بیشتر تلاش شود.با تشکر از مطلبتان
- سه شنبه 14 آبان 1392-0:0
خودت یک بار دیگر این جملات را بخوان :(به نظر نگارنده کارگزار روابط عمومی به عنوان رصدکننده و بررسی کننده اتفاقات و اخبار پیرامون سازمان نقش کاتالیزور را برای سازمان بازی می کند ).2 - (عنوان بازوی فکور و جریان ساز، ) 3 - هم علت و هم معلول (کارگزار روابط عمومی که خود مجری و به حرکت درآورنده چرخ این علت و معلول است، ) داداااش شنیدی دارند منسب تقسیم می کنند نه با روابط عمومی این همه بالا که .... خدا یا یکی منو بگیره !!!
- سه شنبه 14 آبان 1392-0:0
روابط عمومی از تعریف و تئوری تا عمل فاصله زیادی دارد. در تعریف و تئوری از روابط عمومی طوری صحبت می شود که حتی از رئیس دستگاه هم مهمتر جلوه می کند و نقش او حتی از معاونین دستگاه هم برتر است ولی این ها واقعیت ندارند. روابط عمومی در عمل یکی از ابزارهای در اختیار رئیس دستگاه می باشد که دوست دارد کارهای کرده و نکرده دستگاه آگراندیسمان شده و چند برابر بیشتر از واقعیت با اعمال غلوهای لازم به رسانه ها ارائه شود و مواظب باشد رسانه ای در تعریف و تمجید از رئیس کم نگذارد.
در واقع روابط عمومی مسئول خوش چهره و فعال جلوه دادن دستگاه و بخصوص رئیس دستگاه است. در داخل هم روابط عمومی توجیه گر کارکرد رئیس و معاونان و واحدها در ذهنیت کارکنان و بوجود آوردن حالت اقناع در آنان است. کارکرد روابط عمومی به طور کلی جلوه پردازی است از مجموعه فعالیت های دستگاه در هر زمانی. به همین دلیل هر رئیسی که مسئولیت پیدا می کند سعی دارد مسئول روابط عمومی را طوری انتخاب کند که مدام از او تعریف و تمجید کند و چهره فعالی را از او ارائه دهد و مضافاً اینکه در کارکنان و مسئولان فرادست انتخاب هیچ فردی را شایسته تر از رئیس موجود جلوه ندهد و بقاء رئیس در درازمدت را تضمین کند. روابط عمومی نش روتوش و برجسته ساری و براق کردن و توی چشم آمدین فعالیت های دستگاه و مصادره کارکرد کارکنان به نفع رئیس و مدیران را دارد. البته این هم یکی از نگاهها به روابط عمومی است.