تعداد بازدید: 3299

توصیه به دیگران 1

شنبه 25 آبان 1392-15:51

آقای استاندار! مازندران را قطب آی تی کنید

به امید ايجاد استانی هوشمند/نمونه‌ی این موضوع در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی درحال توسعه رخ داده است. دره سیلیکون -منطقه‌ای در کالیفرنیای آمریکا که از استان های سرسبز است- همین طور حیدرآباد و پونای هند چند نمونه از مثال‌های مشابه هستند.


مازندنومه؛ رضا اصغری، کارشناس ارشد حقوق عمومی: IT حروف مختصر Information Technology به معني فناوري اطلاعات است.

 شاید کسی را نتوان یافت که بر "حمایت از کار و سرمایه ملی"، "رونق اقتصادی" اعتقاد نداشته باشد. بهبود شرایط کسب و کار و حمایت از بخش خصوصی و دولتی‌زدایی تنها مرهم بیماری اقتصادی کشور است.

 طبق بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، مازندران جزء سه استان انتهایی شرایط کسب و کار می باشد، که این خود به تنهایی نشان از ضعف مدیرت ارشد استانی در حمایت و فراهم آوردن زیرساخت بخش خصوصی استان می دهد.

 چنین شرایطی مهاجرت نخبگان بومی را به خارج از استان یا کشور تسهیل می سازد. امامدیران تازه نفس استانی چه کاری می توانند انجام دهند؟ این سوالی کلیدی است که در این نوشته سعی می شود به آن پاسخ داده شود.

*مازندران به مثابه دره سیلیکون

استان مازندران غیر از گردشکری، پتانسیل دیگری نیز دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مازندران می تواند قطب فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور شود.

نمونه‌ای که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی درحال توسعه رخ داد. دره سیلیکون -منطقه‌ای در کالیفرنیای آمریکا که از استان های سرسبز است- همین طور حیدرآباد و پونای هند چند نمونه از مثال‌های مشابه هستند.

 استانی سبز که می تواند با فناوری سبز به نماد و نشان IT در کشور بدل شود. برخلاف برخی صنایع بزرگ، بسترسازی برای ایجاد یا انتقال صنعت فناوری اطلاعات با سرعت امکان پذیر است.

خوشبختانه بالا بودن تعدد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارای رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در مازندران و نیروی آماده به کار فراوانی را برای گسترش این فناوری در استان فراهم آورده است.

 با شناخته شدن استان ما به عنوان شاخص برتر فناوري، دیگر شرکت‌های داخلی و خارجی را به سرمایه گذاری تشویق خواهد کرد.

 تمرکززدایی و کمک به بهبود شرایط زیست محیطی مانند کاهش آلودگی هوای استان‌های پرجمعیت -خصوصا پایتخت- از مزایای این طرح برای کشور است.

*مزیت ها

فناوری اطلاعات، یک فناوری زیرساختی و اثرگذار بر سایر زمینه‌ها مانند تجارت، کشاورزی، صنعت، سلامت و... می باشد.

 کشورهای درحال توسعه مانند هند، چین و مالزی مبنای توسعه خود را بر روی بستر فناوری اطلاعات، قرار داده‌اند.

تسهيل زمینه اشتغال، توسعه صادرات و پیشرفت اقتصاد کشور هند، موجب صادرات 75 میلیارد دلاری صنعت نرم‌افزار در سال مالي 2013-2012 ميلادي شد.

حاشیه سود (مارجین) بالا، تخصصی بودن، ترن اور و گردش مالی بالا، امکان رقابت ساده‌تر با کشورهای پیشرفته، مبتنی بر دانش انسان و اشتغال‌زایی، پاک بودن صنعت، نیروهای فنی ارزان، راه‌اندازی سریع، استقلال و بی نیازی و نبود وابستگی به صنایع دیگر، فناوری پیشرفته، از عوامل جذب سرمایه‌گذار برای صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

 این صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری زیادی ندارد، بلکه بیشتر مبتنی بر تجارت و اقتصاد فکر می باشد.

*کار ساده ای نیست

البته واضح است مدیران استان کار ساده‌ای را در پیش ندارند. كارهايي مانند:

1- مجازي نمودن بايگاني و مكاتبات اداري درون سازماني و برون سازماني (آئين نامه اجرايي تحقق دولت الكترونيك مصوب 15/4/1381 شوراي عالي اداري)

2- فرايندسازي (تصويبنامه «طرح تكريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري» مصوب 25/1/1381 اصلاحي 4/5/1384)

3- اطلاع‌رساني وظايف و اختيارها (سياست‌هاي كلي شبكه‌هاي اطلاع‌رساني رايانه‌اي مصوب 7/3/1380 مقام معظم رهبري)، در نظام اداري استان، شهرستان‌ها و بخش‌ها

4- قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي مصوب 1389.2.22 براي مشاغل مرتبط با فناوري

 5- قانون حمايت از شركت ها و مؤسسات دانش‌بنيان و تجاري‌سازي نوآوري ها و اختراعات مصوب 05/08/1389 براي شناخت صحيح محققين.

 6-ايجاد پژوهشكده استاني فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي (طبق مصوبه مورخ 29/07/1388 هيأت امنا جهاد دانشگاهي)

 7- تأسيس و توسعه مناطق ويژه علم و فناوري (آيين‌نامه نحوه تأسيس و توسعه مناطق ويژه علم و فناوري كشور مصوب 15/01/1389 هيات وزيران با اصلاحات و الحاقات بعدي)

 8- اختصاص مبلغ بيست ميليارد ريال براي راه‌اندازي پارك علم و فناوري با مشاركت استان به نسبت مساوي طي سال‌هاي 1389 و 1390 (موضوع رديف 2 اين تصويب‌نامه)

 9- اختصاص مبلغ سي ميليارد ريال باي حمايت از توسعه فناوري نانو و ساير فناوري‌هاي راهبردي طي سال‌هاي 1389 و 1390

 10- اختصاص مبلغ چهل و پنج ميليارد ريال براي راه‌اندازي پارك علم و فناوري استان از محل منابع معاونت علمي و فناوري رييس جمهور، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و استان به نسبت مساوي طي سال‌هاي 1390 و 1391 در رديف 6 تصويب‌نامه شماره 222936/45867 تاريخ 6/10/1389 هيات وزيران در استان مازندران

11- صدور مجوز ايجاد مركز تحقيقات فضايي در استان برابر رديف 11 اين تصويب‌نامه

 12- بررسي ايجاد دانشگاه جامع در استان موضوع رديف 13 اين تصويب‌نامه

 13- واگذاري حق بهره برداري از اراضي واقع در قراخيل‚ شهرستان قائم‌شهر‚ استان مازندران جهت احداث پارك علم و فناوري استان به وزارت علوم‚ تحقيقات و فناوري (موضوع تصويب‌نامه شماره 186562/ت46526ك تاريخ 26/09/1391 وزيران عضو كميسيون لوايح تأييد تاريخ ۱۶.۹.۱۳۹۱ رياست جمهوري)

 14- حمايت از برنامه‌هاي آموزشي و فرهنگي نخبگان استان (موضوع رديف 1 تصويب‌نامه شماره 214190/45867 تاريخ 27/9/1389 هيات وزيران در مركز استان مازندران)

15- قانون بهبود مستمر محيط كسب و كار مصوب 16/11/1390

16-سند نقشه جامع علمي كشور مصوب 14/10/1389 شوراي عالي انقلاب فرهنگي

 17- سياست‌هاي كلي اشتغال مصوب 28/4/1390 مقام معظم رهبري

 18- سياست و اولويت هاي پژوهش و فناوري كشور مصوب 08/07/1390 شوراي عالي علوم ‚ تحقيقات و فناوري

 19- تشكيل مركز ملي فضاي مجازي (اساسنامه مركز ملي فضاي مجازي كشور مصوب جلسه مورخ ۳۱/۴/۱۳۹۱ شورايعالي فضاي مجازي)

 20- سياست هاي كلي توليد ملي‚ حمايت از كار و سرمايه ايراني مصوب 19/11/1391 مقام معظم رهبري كه تاكنون تصميم‌گيري شده ولي به نتيجه مناسبي نرسيد. اكنون به دليل سياست غلط، دخالت مفرط دولت، ايجاد مانع، افزايش هزينه‌هاي غيرضرور، ضعف طرح‌ها و خريد مراجع عمومي از خارج استان، بيشتر طرح‌هاي شهرك‌هاي صنعتي استان راكد مانده و موجب ركود اقتصادي شد!

این حمایت‌ها لزوما اقتصادی نبوده بلکه می تواند جنبه سیاسی، اداری و فرهنگی داشته باشد.

*به امید ايجاد استانی هوشمند

 حمایت از بازرگانان، تجار، شرکت‌های فعال در این حوزه منجر به بهبود شرایط کسب و کار و جذب اشتغال فروان در این عرصه می گردد؛ مثل استقلال فعاليت گمركي و تجاري، ايجاد مركز داده‌ها (ديتاسنتر)، معافيت‌هاي مالياتي و بيمه‌اي براي افراد شايسته، تشكيل گروهي براي تدوين طرح جامع مطالعات پژوهشي فناوري در استان براي تبديل به استان ويژه كسب و كار الكترونيك در همه جنبه‌ها از جمله انرژي براي توجيه اقتصادي.

 حمایت‌هایی که در برخی از استان‌ها از بعضي صنایع صورت پذیرفته و موجب ايجاد اشتغال پايدار شد. تا زماني كه اعتبارهاي عمومي عادلانه ميان استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها توزيع نشود، نمي‌توان انتظار رشد متوازن را داشت. به امید ايجاد استانی هوشمند 

ایمیل نویسنده: (rezapost@yahoo.com)


  • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

    اگر هنگام معامله، کسوری مانند مالیات و عوارض به صورت الکترونیکی کم شود این همه هزینه برای مامور و پرداخت کننده مالیات باقی نمی شود و فرار مالیاتی هم کاهش می یابد و شکایت به افزایش مالیات هم کم می شود.

    • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

      ما الان چون در وسط راهیم هزینه ها و دردسر را بیشتر کردیم؛ مانند مصوبه های مجامع و هیات مدیره های تعاونی را هم باید ثبت الکترونیکی کنیم و هم باید دستی بدهیم تا به اداره ثبت اسناد و روزنامه برود.

      • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

        به گفته آقای رعیت نماینده مجلس گذشته استان، در سایپاشمال قرار بود تولید تجهیزات الکترونیک خودرو راه اندازی شود؛ ولی جز زمین خالی چیزی نماند!

        • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

          استقرار یک مرکز داده استانی می تواند استقلال را در فناوری به دنبال داشته باشد.

          • خارج رفتهپاسخ به این دیدگاه 0 0
            دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

            اگر ما از خارجی ها درست کمک بگیریم، با کمترین هزینه، بیشترین پیشرفت را خواهیم داشت.

            • کارگزار بانکپاسخ به این دیدگاه 0 0
              دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

              بانک ملی، طرح تلفن همراه رعد را راه انداخت اما شعب کارت رمز ورود به سبا را نمی دهند.

              • اصلاحاتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                در زمان دولت اصلاحات، آی سی تی روستایی در خیلی روستاهای استان راه اندازی شد؛ ولی در دولت قبل به نتیجه نرسید تا مردم کار مالی، بانکی و اداری را در همان روستاها انجام دهند.

                • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                  پس حمل و نقل عمومی چه وقت الکترونیکی می شه تا مردم برای پول خورد این همه دعوا نیافتند.

                  • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                    با وجودی که برخی مغازه ها تعداد زیادی کارتخوان دارند هنوز فروشگاه هایی مانند نانوایی ها و جایگاه های عرضه سوخت گاز خودرو (CNG) فاقد دریافت و پرداخت الکترونیکی اند!

                    • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                      من خیلی مدیران رو دیدم طرح های عالی رو از استانی ها بررسی کردند ولی به لحاظ بلوف غیر بومی ها از اونا خریدند یا نیمه کار رها شد!

                      • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                        اگه کالاهای مورد درخواست مازندرانی، به جای ترخیص در فرودگاه، در این استان بررسی، آزمایش و آزاد بشه نمی دانید چه کمکی به استان و حتی اقتصاد کشور می کنید!

                        • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                          ... ولی اگه هنگام مطالعه طرح، کپی پیست نکنن تا اجرایی نباشه و پولش به جیب بره.

                          • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                            قوه قضایی گفت من می خوام الکترونیکی بشم، ولی با اینکه میلیاردها تومان خرج کرد انتقال اسناد به مراجعی مانند نیروی انتظامی و مردم هنوز دستی انجام می شه!

                            • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                              وقتی مدیران از فناوری ارتباطات بیگانه باشن؛ اگر زیرمجموعه متعهدی نداشته باشن، آنها رو گول می زنن و با قالب کردن جنس بونجول، خسارت هنگفتی به دستگاه می زنن.

                              • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                                هنگامی که اموال عمومی مانند منابع طبیعی در دنیای مجازی به صورت الکترونیکی مراقبت می شه یک بار هزینه راه اندازی می شه و کلی از هزینه های تجاوز کاهش می یابه.

                                • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                                  در تاریخ 15/4/1381 شورای عالی اداری دو استان داوطلب و پيشرو در زمينه اتوماسيون فعاليتهای اداری خواست.

                                  آنقدر استان ها فشار آوردند که در تاریخ 25/5/1382 آن شورا، تعداد استان پيشرو را به چهار استان افزايش يافت؛ آذربايجان شرقي، اصفهان، خراسان و فارس؛ مازندرانی ها از همان موقع جای خالی جذب اعتبار استانشان را دیدند و به سرشان زدند که چه قدر عقب مانده اند!

                                  • سوادكوهي كيجاپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                    دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                                    اقاي اصغري طرح شما يه طرح عالي جامع و كاربردي مي باشد و اگر اتفاقا استان الان نجنبه تا فردا هم ديره و بايد قبول كرد دنياي امروز اين سيستم رو مي طلبه و اگر همگام نباشيم عقب مي مونيم. اينكار شايد در ابتدا كند و سخت و حتي با مقاومت هاي سازماني و فردي مواجه شه ولي اگه با سرسختي پايه ريزي شه سرعت رشد استان رو به طور چشمگيري بالا مي بره و ميشه گفت استان رو متحول مي كنه..... اي كاش دست اندركاران نظر شون رو اعلام مي كردن نه اينكه طرح ها روي ميزا خاك بخوره و يا بدتر، طرح تصويب بودجه با هزار مشقت دريافت ولي يه دفعه طرح با بودجش غيب!!! و مردم در اخر كار ته دره!!! من نمي دونستم پوناي هندوستان چنين فناوري رو پياده كرده ولي متوجه بودم به مرور از لحاظ اقتصادي رشد بهتري داره و نشونش هم برام اين بود كه ديگه جوناش تمايلي براي مهاجرت به كشورهاي اروپايي نداشتن يا حتي برمي گشتن!!! هندوستاني كه پنجاه درصد مردمش فاقد كارت يا برگه ولادتن!!!

                                    • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                                      دنيا تفكيك، انتقال آشغال رو هم الكترونيكي كردند؛ ولي ما هنوز نظام اداري رو سنتي داريم!

                                      • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                                        نماينده هاي ما چه وقت مي خوان اجراي قانون رو نظارت كنن؟

                                        • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                                          نظام اداري آن قدر ناكارامده كه تنها سنگ اندازي رو بلدند.

                                          • دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                                            پس چه شد شهرك الكترونيك در قائم شهر؟

                                            • قائم شهريپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                              دوشنبه 27 آبان 1392-0:0

                                              اون قدر نگاه قبيله اي در استان حاكمه كه فقط دنبال گرفتن پاچه همند تا توسعه!

                                              • يکشنبه 26 آبان 1392-0:0

                                                ای اقا .........

                                                • شنبه 25 آبان 1392-0:0

                                                  خوشبختانه بالا بودن تعدد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دارای رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات در مازندران و نیروی آماده به کار فراوانی را برای گسترش این فناوری در استان فراهم آورده است!!!

                                                  آقای اصغری این ساختمون ها کاغذ فروشی هستن دانشگاه نیست. دقت کنید قربان، دانشگاه زیاد نداریم تو مازندران. کاغذ فروشی تا دلت بخواد هست از هر نوعش.

                                                  • نایب اللهپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                                    شنبه 25 آبان 1392-0:0

                                                    عدم حمایت مسئولین از کارآفرینان در صنعت آی تی باعث فرار مغزها در این عرصه شد با امید به اینکه در دوران دولت تدبیر و امید مازندران سرسبز به منطقه سبز آی تی تبدیل شود


                                                    ©2013 APG.ir