تعداد بازدید: 3166

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 29 آبان 1392-23:33

کنگره علمی در سایه رفتارهای امنیتی

 در حالی که دست‌اندرکاران قوه قضائیه، مسئولیت را بر گردن برگزارکنندگان این کنگره در ارشاد مازندران می‌انداختند اما مسئولان ارشاد مازندران هم قطعی آنتن‌های تلفن همراه و اینترنت را اقدامی از سوی قوه قضائیه می‌دانستند.


مازندنومه، کلثوم فلاحی:  کنگره علامه ابن‌شهرآشوب ساروی مازندرانی امروز با قرائت پیام مقام معظم رهبری توسط آیت‌الله رسولی محلاتی آغاز شد.

پس از این، پیام آیت‌الله جوادی عالمی برای حاضران به نمایش درآمد و سپس امام‌جمعه فریدونکنار پیام آیت‌الله سبحانی را قرائت کرد.

 حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی و آیت‌الله نورالله طبرسی هم از سخنرانان دیگر این مراسم بودند.

اگرچه شروع مراسم را ساعت 8 و 45 دقیقه عنوان کرده بودند اما این مراسم در ساعت 9 و سی دقیقه آغاز شد.

تدابیر امنیتی شدیدی بر این مراسم حاکم بود، قطع آنتن تلفن‌های همراه و اینترنت هم باعث ایجاد اختلال در خبررسانی این کنگره شده بود.

 در حالی که دست‌اندرکاران قوه قضائیه، مسئولیت را بر گردن برگزارکنندگان این کنگره در ارشاد مازندران می‌انداختند اما مسئولان ارشاد مازندران هم قطعی آنتن‌های تلفن همراه و اینترنت را اقدامی از سوی قوه قضائیه می‌دانستند.

 طولانی شدن این مراسم، باعث شد آیت‌الله لاریجانی هم لب به گلایه بگشاید.

در این مراسم ترجمه کتاب المناقب ابن‌شهر آشوب رونمایی شد و عصر نیز چند کارگاه و پنل علمی با حضور صاحب نظران و علاقه مندان برگزار شد که بر خلاف مراسم صبح که نفس گیر و خسته کننده بود، شادابی و طراوت علمی خاصی داشت.

*می‌ترسم به اختتامیه هم نرسم

آیت‌الله آملی لاریجانی در نخستین کنگره بین‌المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی اظهار داشت: به افتتاحیه دعوت شدم اما می‌ترسم به اختتامیه هم نرسم؛ معمولا این جلسات اینگونه نیست که پیام پخش شود، این گلایه کوچکی است تا شاهد روال طبیعی این جلسات باشیم.

وی افزود: همه می‌دانیم ابن شهرآشوب یک شخصیت علمی، فقیه، مفسر و ... بوده است و شخصیتی است که استادان بسیاری را درک کرده است، چنین چهره‌ای با این آثار بزرگ، شخصیت بی‌نظیر و کم‌نظیری است.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: وی در مقدمه کتاب المناقب و طرق استادان خود را ذکر کرده که می‌تواند باب بسیار خوبی برای مستندسازی بسیاری از روایات باشد.

وی یادآور شد: وقتی به شخصیت عالمی می‌پردازیم، معرفی و احیای او و آثارش، کار بزرگی است، در واقع نقطه‌ای را در تاریخ اندیشه این مرز و بوم، روشن می‌کنیم.

آملی لاریجانی گفت:مطلبی که به نظرم مغفول افتاده و بزرگان مطرح نکردند این است که آن مرحوم به عنوان یک حلقه از حلقه‌های عالمان چه نقشی در هویت ما دارد.

 این مسئول ادامه داد: اندیشه‌های ثانوی ثابت می‌کند هویت ما مرهون کاری است که در طول تاریخ برای ما صورت گرفته و تعبیری داریم که شخصیت ما ساخته شده از آثاری در طول تاریخ است.

وی با بیان این که بحث دخالت سنت‌ها در هویت ما و نقش عالمان در ایجاد و انتقال سنت‌ها را می‌توان بررسی کرد،افزود: تامل کنیم که کیستیم و علم انسان‌ساز از کجا آمده است.

آملی لاریجانی با اشاره به این که علمی که ما و رفتار ما را می‌سازد معلول اندیشه‌های بسیار دیگری است و معلول کاری است که علما به صورت حلقه‌های متعدد در طول تاریخ انجام دادند، تصریح کرد: آنچه برای ما به عنوان واقعیت و هویت حاضر است، معلول پروسه دائمی بوده است.

 وی با بیان این که عالمان دینی در جوامع دینی نقش بسیار بی‌بدیلی دارند،تاکید کرد: توجه به ابن شهرآشوب در به وجود آمدن هویت ما، در شناخت خودمان دخیل است.

رییس قوم قضاییه اظهار داشت: در دوره‌ای یک سری آدم خود باخته که شاید یک بار هم به فرنگ نرفته بودند گفتند باید از نوک پا تا فرق سر، فرنگی شویم و این حرف ناشی از تفکر مدرنیته بود که می‌گفت آنچه از سنت داریم باید کنار بگذاریم و مربوط به گذشته است و به همین دلیل بحث مرجعیت -منبعی که مورد اقبال و رجوع ما باشد- را کنار گذاشتند.

این مدرس حوزه با اشاره به این که تفکر مدرنیته در مقابل تفکر مرجعیت است، افزود: برخی متفکران مغرب زمین که نقاد مدرنیته هستند بیان می‌کنند که ما در سنت‌ها زندگی می‌کنیم و مدرنیته اشتباه کرده که تصور می کند سنت‌ها را باید کنار بگذاریم.

وی یادآور شد: علم ما وام‌دار سنتی است که به دست ما رسیده، در فضای سنت‌ها تنفس و تدبر می‌کنیم و این بحث بسیار مهمی است.

آملی لاریجانی استدلال کرد: فرهنگ مهاجم زمانی می‌تواند بر کشور تسلط یابد که کشور را بی‌پناه ببیند، وقتی ملتی اندیشه نداشته باشد، اندیشه مهاجم زود مستولی می‌شود.

این مسئول با بیان این که انقطاع آسان نیست و به بحران هویت شخص می‌انجامد،ادامه داد: مشکل مدرنیته که به بحران مدرنیته معروف است، همین است که هویت شخص را قطع کرده و مثل انسان رها در آسمان شده است.

وی با اشاره به این که  نباید بگذاریم این انقطاع برای فرزندان ما به وجود بیاید،افزود: ماهواره، اینترنت و سی‌دی‌های مبتذل قصد دارد رابطه نسل امروز و گذشته را قطع کند و این شبیخون فرهنگی است.

رییس قوه قضاییه بیان داشت:ممکن است کشورهای غربی ظاهری زیبا داشته باشند و دم از حقوق بشر بزنند، اما این کشورهای غربی شبیخون ضد بشری است.

وی تصریح کرد: کشور ما با قراردادهای پولی و مالی ماهواره ایجاد کرده اما وقتی نوبتش می‌رسد همه را مجبور می‌کنند که این را قطع کنند اما ماهواره‌ای که بخواهد سیطره ایجاد کند همه با او همکاری می‌کنند.

لاریجانی آملی با ااشاره به این که نقش معرفی عالمان و آثار آنها و الگوهای اخلاقی تاریخی نقش بی‌بدیلی است، افزود: «بنزین‌مان تمام شد، کلام را به پایان برسانم»، یکی از کسانی که در این مرز و بوم بر مسئله شناخت خود و هویت تاکید می‌کرد حضرت امام(ره) بود.

وی گفت: علمای ما نشان دادند در مقام شناخت و فهم، مرز قائل نیستند؛ شعار ما این است که می‌خواهیم خودمان باشیم و این منافاتی با مطالعه آثار دیگران ندارد.


  • شنبه 2 آذر 1392-0:0

    كارمندان اداره توي رزق روزانه موندن اقايون كنگره... ميزارن ...

    • محمدزادهپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 2 آذر 1392-0:0

      تقاري بشكند ماستي بريزد...


      بنام شهراشوب و...

      • سوادكوهي كيجاپاسخ به این دیدگاه 1 0
        شنبه 2 آذر 1392-0:0

        من نمي دونم اگه اين غرب و فرهنگش بده پس چرا تمام اقازاده ها اونجان ؟؟؟ چرا؟؟؟

        • شنبه 2 آذر 1392-0:0

          کاش گزارشی هم از پنل های علمی در مازندنومه منتشر میشد

          • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

            به نام علامه جلیل المقام و به کام دست اندرکاران.... برد کشتی آنجا که خواهد خدای / وگر جامه بر تن درد ناخدای ...

            • کلثوم فلاحیپاسخ به این دیدگاه 4 0
              پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

              جناب مازنی، با عرض سلام و خدا قوت و خسته نباشید، مثل اینکه خیلی خسته هستید و لوگوی خبرگزاری مهر را در عکس مشاهده نکردید. بعد از یک قیلوله مفید، دوباره به عکس نگاه کنید.


              در ضمن بار دیگر خبر را با عینک بخوانید،این جمله را ندیدید:" عصر نیز چند کارگاه و پنل علمی با حضور صاحب نظران و علاقه مندان برگزار شد که بر خلاف مراسم صبح که نفس گیر و خسته کننده بود، شادابی و طراوت علمی خاصی داشت."

              • سیادت .ساریپاسخ به این دیدگاه 1 1
                پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

                آقای مازنی خب اگر اگر خانم فلاحی تا عصر می موند حتما این خواب قیلوله ادامه داشت .متاسفیم برای برگزار کنندگان این کنگره.

                • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

                  900 میلیون تومان هزینه! منطقیست آیا؟! وجدانتان داوری کند لطفا"..

                  • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

                    با سلام خدمت سر کار خانم فلاحی کار خبر نگاری این نیست که همیشه لیوان خالی را ببیند عکسی که در این گزارش گذاشتید دست چین شده میباشد که نشان دهنده خواب بودن بعضی از شرکت کنندگان بودای کاش بعد از ظهر هم تشریف داشتید وگزارش تهیه میکردیدوفقط گزارش اقای لاریجانی را پخش نمی کردید

                    • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

                      امیدواریم این خلاهای مطرح شده را گروهی آماده شوند تا جمع بندی و پاسخ دهند.

                      • پنجشنبه 30 آبان 1392-0:0

                        گزارش خوبی بود؛ هم اتفاق ها را ترسیم کرد و هم ناگواری ها را مجسم ساخت. تشکر


                        ©2013 APG.ir