تعداد بازدید: 3547

توصیه به دیگران 0

شنبه 13 ارديبهشت 1393-20:35

اندازه نكوست!

مجری برنامه با اين بيان خود، نه تنها این بانوی نمونه، كه  تشخيص و درك خانه كارگر استان و اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مازندران را هم زیر سئوال برد.


مازندنومه؛ عباسعلی کوشکی، روزنامه نگار: صبح روز پنجشنبه گذشته شاهد برگزاري جشن بزرگ كارگران شهرداري ساري در سالن باشگاه فرهنگيان اين شهر بوديم. اين مراسم به همت شهردار و شوراي اسلامي كار كارگران شهرداري به پاس گرامي داشت هفته كارگر و تجليل و قدرشناسي از كارگران زحمتكش و خدوم شهرداري برگزار شد.

از همان ابتداي ورود به سالن شور و شعف كارگران و لبخند رضايت آنان فضاي سالن را دلنشين و پرنشاط كرده بود. البته شاهد حاشیه هایی نیزبودیم؛ از جمله این که هنگام ورود شهردار به سالن فرياد«عبوري، عبوري دوستت داريم و...» را از سوي كارگراني شنیدیم كه مي خواستند بدين وسيله رضايت قلبي و حس قدرشناسي خود را نسبت به او ابراز دارند و حق هم همين بود.

شهردار در سخنان خود خطاب به مديران بخش هاي مختلف شهرداري تاكيد کرد که در اسرع وقت نسبت به پذیرش سريع درخواست هاي قانوني و برحق كارگران اقدام کنند و در مقام تجليل از اين قشر زحمتكش به فرمايش رسول اكرم، حضرت محمد(ص) اشاره نمود و گفت: «من بر دستان كارگر بوسه مي زنم .»

عبوري براي قدرشناسي از زحمات كارگران سنگ تمام گذاشت و اعلام کرد به هريك از كارگران شريف و زحمتكش، مبلغ 400 هزار تومان به عنوان پاداش پرداخت شود.

اين تشويق يكپارچه و صادقانه كارگران حاضر در سالن، به زعم مجري برنامه كه تنها وظيفه اش اعلام برنامه هاي مراسم و معرفي سخنرانان بود، خوش نيامد و با زبان اعتراض، حركت زيباي قدرشناسي كارگران را مورد انتقاد قرار داد.

حاشيه دوم و بحث برانگيز مراسم آن بود كه محمدی كيادهي - مشاور عالي شهردار- طي سخنان خود از گزينش و معرفي خانم راحله حاجيان – یکی ازكاركنان شهرداري- به عنوان كارگر زن نمونه از سوي خانه كارگر استان و اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي مازندران خبر داد و اين انتخاب را مايه افتخار كاركنان شهرداري دانست .

در اينجا نيز آقاي مجري كه نمي دانم به چه دليل به جاي خرسندي از اين موفقيت، برآشفته شد، پس از خاتمه سخنان آقاي كيادهي، پشت تريبون قرار گرفت و گفت: برخي از پهن كردن سفره شام و ناهار و خرج كردن و توسل به اين و آن به عنوان نمونه معرفي مي شوند و اين نمونه شدن ها ارزشي ندارد!

آري اين سخنان نادرست جناب مجري، كام شيرين حضار را تلخ كرد و زمزمه اعتراض آنان بلند شد .

امروز تلاش ارزنده آقاي عبوري در جاي جاي اين شهر چنان نمايان است كه هر شهروند وقتي شهردار را در كنار خود مي بيند بي اختيار زبان به قدرشناسي و تحسين و تجليل مي گشايد؛ چرا كه اين مردم ديروز و امروز ساري را مي بينند و منصفانه مقايسه مي كنند و قدر زحمات و تلاش هاي شهرداري را كه عاشق خدمت به شهر و شهروندانش است، مي دانند و سپاس مي گويند .

اما در مورد خانم حاجيان؛ اگر من جاي مجری برنامه بودم فرياد مي زدم که ایشان  شايستگي آن را دارد كه به عنوان يكي از بانوان شاخص و فعال كشور معرفي شود، چراكه كارنامه درخشان سوابق خدمات وي در هر پست و سمت و مسئوليتي كه بوده نشان از عشق به خدمت و پايبندي به نظام دارد.

مجری برنامه با اين بيان خود، نه تنها این بانوی نمونه، كه  تشخيص و درك خانه كارگر استان و اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان مازندران كه وظيفه و رسالت انتخاب و معرفي نمونه ها را بر اساس آگاهي و شناخت كامل از سوابق و پيشينه خدمتي آنها عهده دار بوده اند، زیر سئوال برده است. البته همزمان از ده بانوي ديگر نيز در سطح استان  به عنوان  زن نمونه  كارگري تجليل شد.

از اطاله بحث می كاهم و اين مطلب را با اين كلام به پایان می برم که: در خانه اگر كسي هست، يك حرف بس است.


  • سه شنبه 16 ارديبهشت 1393-8:0

    خانم حاجیان کجا کارگر است؟! ایشان در اصل کارمند استانداری هستند که آقای حجازی ایشان را به شهرداری آورد و آقای حجازی بارها این نکته را اذعان داشته است...اصلا مرکز رسانه شهرداری چه صیغه ای است مگر شهرداری روابط عمومی ندارد.مدیر روابط عمومی کجاست.خیلی مضحک است که اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها در سازمانی زیر نظر روابط عمومی نیست.در شهر چون ساری که شهرداری مناطق چندگانه و سازمانهای متعدد دارد و شورای سیزده نفره دارد شایسته است که شهرداری و شورا روابط عمومی مستقل داشته باشند.

    • سه شنبه 16 ارديبهشت 1393-11:31

      اين از نشانه هاي استقلال يك مدير هست كه بون جوسازيهاي رايج از توانمندي افراد اينگونه استفاده ميكند در ضمن ناانجايي كه ما اطلاع داريم ايشان با ابلاغ مهندس قنبر پور مسئوليت گرفته نه شخص حجازي

    • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-11:46

      کارگر از لحاظ قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد،حقوق،سهم و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار میکند.همه ما بنوعی کارگریم .یکی کارگر فیزیکی است ،یکی کارگر فکری ،بعضی هم فکری وهم فیزیکی .وقتی دریافتی ات ازیک کارفرما است کارگر محسوب میشود .عزیزان کشاورزان کارگرند چون کارفرما ندارند برایشان کارگر تعریف نشد ...امکان داره با یک سازمان یا شرکت با هر مدرکی قرار داد ببندی ولی کارگر محسوب میشی حالامیخواد پشت میز بشینی ،یا در آفتاب و سرما در خدماتی ،یا ساختمانی ،یا ... کار کنی ،همه شریف بزرگوارید .من با فوق لیسانس با یک شرکت قرارداد دارم و در اداره ایی دیگر مامور به خدمت هستم وتمام قرارداد و مزایا و دریافتی هام بعنوان یک کارگر است . مشکل نیست .نام کارگر داشتن افتخاره ، اسم ها شخصیت نیستند کلام ،اخلاق،رفتار ،ادب،شخصیت انسان است

      • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-11:33

        کارگر در قانون کار کیست؟

        همه ی ما تعریفی از کارگر در ذهن داریم و آن اینکه هرکس که از نیروی عضلانی خود استفاده میکند و به کار یدی مشغول است، عنوان کارگر بر وی صدق میکند. درحالی که به لحاظ حقوقی نه همه ی آنهایی که کار یدی انجام می دهند، کارگرند و نه کارگران لزوما افرادی اند که به کارهای بدنی مشغولند! حال سوال پیش می آید که با این وصف چه کسانی واقعا کارگر و مشمول قانون کار میباشند؟
        برای تشخیص این امر، میتوان چهارچوبی ترسیم کرد که هرکس واجد معیارهای تعیین شده در این چهارچوب بود، کارگر محسوب شود و مشمول قانون کار گردد. حال به این معیارها اشاره میکنیم. از جمله مهمترین معیارها، تعهد کارگر به تلاش برای تحقق اهداف کارفرماست که وی بدان سبب کارگر را استخدام نموده است. باید توجه داشت که کارگر متعهد به تحقق اهداف و نتیجه نهایی نیست بلکه تنها متعهد است تلاش خود را برای تحقق هدف غایی مبذول دارد. معیار دیگری که باید به آن اشاره کرد، دریافت مزد برای کار است؛ کسی که به هر دلیل کاری را به طور رایگان برای دیگری انجام میدهد، کارگر محسوب نمیگردد. بنابراین افرادی که به صورت افتخاری در موسسات خیریه به ارائه خدمات میپردازند، کارگر محسوب نمیشوند و طبعا مشمول قانون کار نیز نمیباشند، اما همین موسسات خیریه ممکن است افرادی را نیز در استخدام داشته باشند که مزد دریافت می کنند، که این افراد کارگر محسوب میگردند. بنابراین روشن است که نوع کار (اعم از غیرانتفاعی یا تجاری) تاثیری در اطلاق صفت کارگر به فرد ندارد. حال با توجه به این نکته در مورد دریافت مزد کار، ممکن است سوال شود که اگر کسی برای موسسه ای به رایگان کار کند اما مثلا در پایان سال، موسسه پاداشی برای وی در نظر بگیرد، لفظ کارگر بر وی اطلاق میگردد یا خیر؟ که در جواب باید گفت خیر، چراکه آنچه که به عنوان ما به ازاء کار انجام شده پرداخت میشود باید به عنوان حقوق و مزد تعیین شده باشد.
        معیار مهم دیگری که باید مورد توجه قرار داد، وجود رابطه ی تبعیت بین کارگر و کارفرماست، به این معنا که کسی که نام کارگر به او اطلاق میشود، باید در انجام کاری که برای آن استخدام شده است، به طور کامل از دستورات کارفرما تبعیت نماید، به همین سبب نیز زیان ناشی از کار وی بر عهده ی کارفرما خواهد بود.
        حال با توجه به تعریف و معیارهایی که ارائه شد، می بینیم که یک مهندس،استاد دانشگاه ،پزشک ،و.... نیز ممکن است به لحاظ قانونی کارگر محسوب شود و مشمول مقررات قانون کار باشد.
        بحث دوم در مورد افرادی است که اگرچه از نظر عامه کارگر محسوب میشوند، اما به لحاظ قانونی تعریف کارگر بر آنها صدق نمیکند و مشمول قانون کار نمی باشند. از آنجمله میتوان به کارگاههای خانوادگی اشاره کرد، که به موجب قانون کار، از شمول این قانون خارجند و افرادی که در آن کارگاهها به فعالیت میپردازند، کارگر محسوب نمیشوند. باید توجه داشت که منظور از کارگاه خانوادگی کارگاهی است که اقوام درجه یک (فرزندان و والدین) در آن به فعالیت بپردازند و شخص دیگری نیز در آن مجموعه کار نکند؛ در غیر این صورت مشمول قانون کار خواهند بود.
        نکته ای که در اینجا لازم به ذکر است، اینکه این معافیت از قانون کار مطلق نیست، بلکه صاحب کارگاه موظف به رعایت موازین و اصول بهداشتی و ایمنی افراد حاضر در آن کارگاه میباشد. از دیگر استثنائات قانون کار باید به کارگاههای کوچک اشاره کرد (که بنا به تعریف قانون کار از این کارگاهها، منظور کارگاههای با کمتر ازده نفر کارگر است)؛ این معافیت از شمول قانون کار جنبه ی حمایتی دارد و برای آن است که مدتی این کارگاهها بتوانند با معافیت از محدودیتهای قانونی توسعه یابند، بنابراین معافیت آنها موقتی است و نه دائمی! و نهایتا کارمندان نهادهای انقلابی مانند نهضت سواد آموزی و... نیز از شمول قانون کار مستثنی هستند، اما باید توجه داشت که سازمانها و شرکتهای وابسته به آنها مشمول قانون کار خواهند بود.

        • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-9:50

          ميشه لطفا بفرماييد ايشان دقيقا چه جور كارگري ميكنند؟ و بفرماييد كه ايشان بر اساس استانداردهاي مربوط به شغل شريف كارگري چطور به عنوان كارگر نمونه معرفي شدند؟ همين دو مطلب را توضيح دهيد نياز به اين همه فلسفه بافي نيست.

          • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-11:14

            تمام این موجوداتى که در عالم ملاحظه مى کنید اثر کار فعالانه جنود الهى است؛ جند اللَّه، همه کارگر هستند. خداى تبارک و تعالى مبدأ کار است.(امام خميني)
            دوست عزيز را به بيانات مهم امام راحل جلب ميكنم همانطور كه كارگران معدن زغال سنگ وروف وروب برايمان عزيزند كارگران بخش فرهنگي هم بايئ گرامي داشته شوند بايد به اين انتخاب واتخاب ده بانوي ديگر بعنوان زن نومنه تبريك گفت خانم حاجيان هم ناراحت نباش اگه ايشان از شما تعريف ميكرد بايد به خودت شك ميكردي اين هم بگذرد خواهرم

            • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-11:9

              کار مثلِ جلوه حق تعالى مى ماند که در تمام موجودات سرایت کرده است. همه موجودات، کار در آنها هست و با کار درست شده اند. همه ذرات وجود کارگرند حتى ذرات اتمى که در این عالم طبیعت هست، اینها کارگر هستند با هوشیارى. همه ذرات عالم فعالند و هوشیارند(امام خميني)

            • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-7:19

              ازآنجاييكه برادركوشكي سخنان درست وبجايي را راجع به شهردار ساري وموجب رضايت مردم ساري راكسب كرده است حاليا اگر مجري اشتباهي مرتكب شده پاي خودش هست وميشه تذكري داد؟؟!!
              نه اينكه اصل مسئله را كم رنگ جلوه داد

              • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-0:50

                من تازه فهمیدم راحله حاجیان خواهر فردوس حاجیان است ،مصاحبه عمو فردس در برنامه تنور سرد مازندران بی نظیر بود . هرکس اون برنامه را میدید حتما تلنگر در او ایجاد میشد ، همانطور فرودس یونسکو گفت که با رایزنی ها که در حقش کردند؟!!باعث شد تا به اوج یونسکو رسید. اون که شام نداد ! این خواهر همان برادر ، حتما در اوج رایزنی ها با سن 53 سالگی(یکی از کامنت ها بود ) صعود شخصیتی خواهد داشت > وای برحسودان ،...

                • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-8:4

                  مدير برنامه پار پيرار چقدر برنامه جالبي دارد كمي شهرداري از اين گروه استفاده كند...

                • يکشنبه 14 ارديبهشت 1393-20:51

                  مگه نمیدونی آقای... با شهرداری ساری قراردادبسته کجای کاری

                  • يکشنبه 14 ارديبهشت 1393-20:7

                    من دران جلسه حضور نداشتم اما یکی نیست بپرسه در این شهرچه خبر است مگه این همه موسسات فرهنگی وهنرمندان موجه در شهر ما هستند چرا همیشه این اقا مجری میشه ما سئوال مان را یکبار دیگه کردیم جواب نگرفتیم اما نویسنده مطلب رل درود می فرستم که اینقدر شجاع است پیشتر مطلب اقای وفایی نؤاد را در رابطه با این موضوع خواندم شک داشتم ولی الان یقین پیدا کردم

                    • يکشنبه 14 ارديبهشت 1393-20:1

                      اقای کوشکی مثل همیشه شجاعت به خرج دادید دست مریزاد

                      • يکشنبه 14 ارديبهشت 1393-14:5

                        يك خانم 53 ساله چه انرژي داره واقعاً

                        • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-7:40

                          انچه جوان در اينه بيند پير در خشت خام بيند

                          • يکشنبه 14 ارديبهشت 1393-21:16

                            من کاری ندارم مجری چه گفت ولی او کارگر نمونه است ؟... ما کارکنان شهرداری کارگر را پشت میز نشین نمیدانیم چطور این خانم کارگر نمونه شد ؟ ساعت 4 صبح زباله جمع کرد ؟ وقتی شیرازه مواد غذایی شهروندان را جمع می کنم به خودم می گویم سهم من از این همه ضایعات چیست ؟ حالا خانم حاجیان کارگر نمونه است !!! ...... من لیسانس دارم خود را زیر دیپلم معرفی کردم و در یک شرکت کار جمع کردن زباله را انجام میدهم

                            • دوشنبه 15 ارديبهشت 1393-13:3

                              دوست گرامي شهرداري ارگان كارگري است همه عزيزان ما در شهرداريهاي سراسر كشور كارگر هستند ايشان هم در كسوت يك كارگر ساده خدمات شايان ناپذيري را براي ساري انجام داده اند يادمان باشد حاجيان اولين رييس اداره فرهنگي اجتماعي شهرداري بوده كه با كمترين هزينه بيشترين زحمات را كشيده اند در ضمن نه تنها ايشان بلكه ساير كارگران شهرداري نمونه هستند ما بايد مفتخر باشيم كه ايشان از ساري اين عنوان را كسب كردند آيا شما بانوي ديگري را سراغ داريد كه از پس اينهمه مسئوليت اعم از رييس روابط عمومي شوراي اسلامي شهر ساري با 13 عضو ، رسانه شهرداري و خانه مطبوعات شهرستان ساري بخوبي بر امده باشد ضمنا اين مسئوليتها جداي از فعاليتهاي فرهنگي اجتماعي و خير خواهانه ايشان در استان و نيز مشغله هاي كاري خانه كارگر استان ميباشد ياداور ميشوم همه اين مسئوليتها سال گذشته در كنار فعاليت بسيار بعنوان جانشين ستاد بانوان رييس جمهور محترم بوده است


                          ©2013 APG.ir