تعداد بازدید: 3178

توصیه به دیگران 1

شنبه 7 تير 1393-12:29

جنبش ملي عليه اعتياد

چند درصد مديران، استانداران، فرمانداران و مديران دستگاه‌هاي اجرايي در زمينه مبارزه با اعتياد آموزش ديده‌اند و داراي برنامه هستند؟


 

مازندنومه؛ احسان قاسمي، مديرعامل بنياد فرداي بهتر: در سال 1987 در شهر وين كنفرانس بين‌المللي مبارزه با اعتياد و قاچاق مواد مخدر براي اعلام عزم سياسي ملت‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر تشكيل شد و سندي شامل چهار فصل و بيش از 35 مورد اقدام عملي همچون ارزيابي ميزان مصرف، پيشگيري از طريق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به اجتماع، ريشه‌كني مزارع خشخاش، نابودي شبكه‌هاي قاچاق موادمخدر، همكاري‌هاي حقوقي كشورها و... در 26 ژوئن مصادف با پنجم تيرماه به اتفاق آرا به تصويب رسيد و به همين دليل به نام روز جهاني مبارزه با موادمخدر نامگذاري شد. در ايران با تشكيل ستاد مبارزه با موادمخدر به رياست رييس‌جمهوري در سال 26 و تصويب قانون جديد مبارزه با موادمخدر در سال 68 و نيز با ورود نيروهاي انتظامي به اين حوزه، مبارزه با موادمخدر شكل رسمي‌تري به خود گرفت.

از آن زمان به بعد، اقدامات ايران به ويژه در حوزه مقابله فيزيكي و مرزي با قاچاقچيان و ورود موادمخدر به كشور با جديت پيگيري شد و از آن جمله اهداي حدود چهار هزار شهيد تاكنون در حوزه مبارزه با موادمخدر بوده است. اما طبق گفته بابك دين پرست، معاون كاهش تقاضاي ستاد مبارزه با موادمخدر كشور مردم از روند مبارزه با موادمخدر راضي نيستند و باور دارند كه اگر دولت بخواهد مي‌تواند مصرف موادمخدر در كشور را كنترل كند!

نبود رضايت افكارعمومي در اين رابطه شايد از آنجا ناشي مي‌شود كه مبارزه با موادمخدر همه گير نشده و دغدغه اصلي و اولويت مسوولان نيست. به راستي چرا روز جهاني مبارزه با موادمخدر در تقويم كشور ثبت نشده؟ چرا هيچ يك ازكانديداهاي رياست‌جمهوري در ادوار گذشته اشتياقي به ارائه آمار اعتياد و برنامه خود در اين خصوص نداشته‌اند؟ چرا نشست مشترك سران قوا به طور مشخص با اين موضوع برگزار نشده؟ چرا نظارت دقيق روي دستگاه‌هاي متولي اين امر و اعلام اسامي دستگاه‌هاي سهل‌انگار انجام نمي‌گيرد؟ و چرا آمار دقيقي از معتادان در كشور نداريم؟ به راستي چند درصد مديران، استانداران، فرمانداران و مديران دستگاه‌هاي اجرايي در زمينه مبارزه با اعتياد آموزش ديده‌اند و داراي برنامه هستند؟

در آمارهاي رسمي، تعداد معتادان حدود يك ميليون و 300 هزار نفر برآورد شده است، در حالي كه علي هاشمي، دبير سابق ستاد مبارزه با موادمخدر در گفت‌وگويي با روزنامه ايران تعداد معتادان را چهار ميليون نفر برآورد كرده بود.

چنانچه صحت اين آمار را بپذيريم با خانوار معتادان، اين تعداد به 16 ميليون ايراني كه به طور مستقيم و غيرمستقيم با پديده اعتياد دست به گريبان هستند افزايش مي‌يابد. بديهي است توسعه كشور مستلزم فراهم كردن زمينه مشاركت واقعي و سازمان يافته مردم است. مردم به عنوان سرمايه اصلي توسعه بايد از نظر روحي و جسمي سلامت باشند. از اين رو، اعتياد به موادمخدر با توجه به اينكه سلامت بخشي از سرمايه انساني كشور را از بين مي‌برد، به عنوان مانع توسعه به شمار مي‌رود و ضروري است براي رفع آن برنامه مشخصي در چارچوب برنامه‌هاي توسعه كشور تدوين شود.

در اين زمينه به‌شدت ضرورت استفاده از نيروي مردم در آغاز جنبش ملي عليه اعتياد حس مي‌شود كه در گام اول با سازماندهي مردم از طريق سازمان‌هاي مردم نهاد (NGO) امكان‌پذير است. سازمان‌هايي كه با رويكرد داوطلبانه، عام‌المنفعه و غيردولتي و غيرسياسي در كناردولت قرار مي‌گيرند و آغازگر جنبش ملي مي‌شوند تا اين دغدغه به تك‌تك افراد جامعه تسري يابد.

طبق اعلام ستاد مبارزه با موادمخدر طبق نظر‌سنجي‌هايي كه در چهار سال اخير از مردم صورت گرفته است، آنها همواره نخستين دغدغه خود را پديده موادمخدر و اعتياد عنوان كرده‌اند و سپس به ديگر مواردي چون اشتغال اشاره داشته‌اند. به راستي آيا همه دستگاه‌هاي عضو ستاد مبارزه با موادمخدر از تمام ظرفيت و توان خود براي رفع اين نگراني مردم استفاده كرده‌اند؟

* مطلب مرتبط:

قاسمی: راه کارهای قدیمی، جوابگو نیست

 


  • فـــــــرخ داورپنـــــــاهپاسخ به این دیدگاه
    جمعه 13 تير 1393-5:57

    باسلام
    همانطورکه میدانید کشور عزیز ماایران از نظر موقعیت استراتژیک در شراطی است که بسیاری از کشور در برقرار ارتباط با دنیای اقتصاد خصوصا باید از ایران عبور نمایند . بخشی از ایاب و ذهاب ، ترانزیت کالا های قاچاق از جمله مواد مخدر است .
    قوای سه گانه هم باید درست تصمیم بگیرند و هم باید مجری باشند .
    جناب قاسمی عزیز
    دراین خصوص باید چاره اندیشی کنید مثلا:
    1) انجمنی با تعریف و شلک اجرایی ، نه نمادین تعریف گردد .
    2) اعضای آن ترکیبی از استان باشد .
    3) آیین نامه ها و شیوه نامه های درون سازمانی تعریف گردد.
    4) از فرهیخته های استان در راستای ارائه راه حل دعوت شود .
    5) سایتی در این خصوص برای حمایت و مبارزه با ناهنجاری ها تعریف گردد .
    6) مدیریت این فرایند را با استقبال مردم سالم و مردمی حفظ گردد .
    7) سمینارها و نمایشگاه ها و کلیه رفتارهای آگاهی دهنده استقبال و در نهایت استراتژی مناسبی برای آن تعریف گردد .
    این الگو را باید بدون در نظر گرفتن هنجارهای سیاسی که چه بخواهید و نخواهید درگیر آن خواهید شد ، جهانی کنید .
    برای مبارزه باید از حرف کاست و شیوه مبارزه با آن را طراحی کرد . راه سختی است اما اصلا غیر ممکن نیست .
    ایران کشوری بزرگی است و برای عظمتش ارزش آن دارد برای حمایت از سرمایه های انسانی همانا جوانان عزیز مان برنامه ریزی نماییم .

    • ساروی ریکا پاسخ به این دیدگاه
      يکشنبه 8 تير 1393-13:36

      جدا مدیران ما چقدر از اعتیاد خبر دارن و در راه مبارزه با اون برنامه دارن ؟ ... فکر کنم فقط حرف میزنن فقط حرف ...

      • يکشنبه 8 تير 1393-13:34

        آقای مهندس قاسمی چه سوالات خوبی مطرح کردن . واقعا مطلب خوبی بود و واقع بینانه ... واقعا چرا سران سه قوه در این خصوص جلسه ویژه نداشته اند ؟

        • يکشنبه 8 تير 1393-8:57

          جوان موفق به این فرد می گویند نه به ...

          • يکشنبه 8 تير 1393-0:17

            از دغدغه های توام با عمل آقای قاسمی سپاسگزاریم امید است با همت همه شهزوندان و بخش های حاکمیت بتوانیم به کاهش آماز معتادان و نارل کزذن تاثیر اعتیاذ بر روی خانواذه و ذیگر بخش های جامعه برسیم.

            • رضوان مهددویپاسخ به این دیدگاه 3 0
              شنبه 7 تير 1393-16:5

              دغدغه مهندس قاسمی دغدغه ی بخش کثیری از جامعه می باشد که امیدواریم مسئولین محترم در برابر این پدیده ی شوم کار روشنی انجام دهند و نشود سمینار پشت سمینار.....
              دستگاه کنترل مرزی کشور نیز بسیار موثر خواهد بود


              ©2013 APG.ir