تعداد بازدید: 5153

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 18 تير 1393-5:2

از پارك گزي تا پارك نوشيرواني

در اعتراض به قطع درخت و ساختمان سازی در پارک نوشیروانی بابل/مشخص نيست اين ديدارها و تومارها و اعتراضات دوستانه براي دست اندركاران قابل درك است يا نه!؟


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، دكتر سيف الرضا شهابي: چند صباحي است كه شهرداري و شوراي شهر بابل ( از مدت ها قبل نگارنده نام بابل را به علت توقف توسعه يافتگي شهري و خرابي ها و وهزاران اشكال شهرسازي و نابساماني كه وجود دارد و به چشم مي آيد، .روستاي " بابل ده " گذاشته ام ) به اين فكر افتادند  كه در وسط محوطه مهم ترين و به احتمال قريب به يقين تنها پارك قابل استفاده مردم بابل، با قطع تعدادي درخت به ساخت  مجتمع فرهنگي( ؟!) اقدام کنند.

    این اقدام نگارنده را به ياد پارك " گزي" در استانبول در ماه مه 2013 ميلادي انداخت.  به دستور آقاي " رجب طيب اردوغان " -نخست وزير دولت اسلامگراي تركيه- قرار شد درختان پارك " گزي " را در ميد ان " تقسيم " در حساس ترين نقطه شهر استانبول قطع كنند وبه جاي آن مجتمع فرهنگي احداث كنند!

  مردم استانبول بعد از اطلاع ازاين اقدام نا بخردانه دولت تركيه ، به طور مسالمت آميز در مقام اعتراض برآمدند تا شايد دولت و آقاي اردوغان قانع شوند از اين اقدام دست بردارند. ظاهرا تحركات اعتراض گونه مسالمت آمیز  نهادهاي مردمي به گوش آقاي اردوغان فرو نرفت و مستبدانه و با تبختر به راهش ادامه داد، تا جائي كه مردم استانبول كه ساخت وسازهاي منفعت طلبانه عده اي را در برابر حفاظت محيط زيست برنمي تافتند، به پا خاستند و اردوغان را به عقب نشيني وا داشتند.

    در بابل هم  بلافاصله جمعيت هاي مردم نهاد در مقام اعتراض برآمدند و ضمن دبدار با مقامات  شهر، سعي كردند به طور مسالمت آميز اعتراض خود را بيان و با استدلال ثابت کنند مصلحت اقتضا نمي كند در اين پارك كوچك كه هر گوشه آن مثل گوشت قرباني ساختمان سازي شده و يا به مسائل جانبي اختصاص داده شده و از فضاي سبزآن به بهانه هاي واهي كاسته شده، ساختماني جديد ساخته شود.

    در پي ديدارهاي دوستانه وملاقات ها و مذاكراتي كه اشاره شد،  توماري با امضاهاي فراوان از ساكنان بابل وآن هائي كه به توسعه شهر علاقه مندند و حاضر نيستند اين پارك فداي اميال عده اي تازه به دوران رسيده به مسائل فرهنگي واجتماعي شود، تهيه و براي مقامات استانی و شهری ارسال شد.

تومارنویسان دوستانه در خواست كردند از اين اقدام احساسي درپارك نوشيرواني، صرف نظر كنند و به خرابي ها و نابساماني هاي بابل كه روز به روز بيشتر مي شود ودر هر گوشه بابل مشهود است،  بپردازند و خصوصا خرابي هائي كه در اطراف همين پارك وجود دارد.


   مشخص نيست اين ديدارها و تومارها و اعتراضات دوستانه براي دست اندركاران قابل درك است يا نه!؟ اميد است كه به هوش آيند ودست از كارغير منطقي و احساسي واحتمالا مادي بردارند.

    يكي از اقدامات ناصحيح كه چند سال قبل در گوشه اي از اين پارك انجام گرفت و مردم بابل به اين خاطركه  انگ ضد دين از سوي بي دين هاي دنيا طلب  نخورند، اعتراضي علني نكردند، ساختن مسجد بود. با توجه به اين كه در داخل پارك نوشيرواني در زمان تاسيس، مسجدي براي اقامه نماز ساخته شده،  متاسفانه چند سال قبل در چند قدمي مسجد داخل پارك، مسجدي ديگر ساخته شد و براي همه مردم بابل و آن هائي كه به پارك مي آيند، اين سئوال مطرح است كه  آيا با وجود مسجدي در داخل پارك، ضرورتي داشت كه در چند قدمي آن هزينه ای شود و مسجدي جديد ساخته شود؟!

    پارك نوشيرواني واطراف آن كه هرروز هزاران نفر از مردم بابل براي ورزش به اين پارك مي آيند وچند برابر،  براي تفريح در شب ها در اين پارك اطراق مي كنند ودر ايام تعطيل، مسافران عبوري با برپا داشتن ‌چادر، دراين پارك توقف يك يا چند شبه  دارند  به قدري كثيف و از نظر نظافت نابسامان است كه قابل بيان نیست وهر مسئولي بخواهد حاضر هستم وضعيت كثيف پارك و اطراف آن را نشان دهم. آنهائي كه به فكر مجتمع فرهنگي سازي افتادند به رفع اين نواقص اقدام كنند، بهتر است.

    كلام آخر اين كه به عنوان يكي ازساكنان بابل به سهم خودم از مسئولان مي خواهم به در خواست مردم توجه كنند، زيرا بي توجهي آينده اي ناخوش وتاريك را برای شهر رقم خواهد زد. یادمان باشد بابل در دوراني از تاريخش يكي از بهترين و قشنگترين هاي شهرهاي اين كشور بود و بسياري از آن هائي كه از اين شهر عبور كردند در خاطرات شان بابل  را با " اروميه "  كه عروس شهرهاي ايران نام گرفته بود، مقايسه مي كردند .

 


  • شنبه 21 تير 1393-13:18

    کاش 10 تا امثال مرحوم نوشیروانی ها ( رهبر مردم بابل ) در بابل وجود داشت ، دیگر اوضاع و احوال مهمترین شهر استان اینگونه نبود .

    • شهر من ؛ بابلپاسخ به این دیدگاه 3 2
      شنبه 21 تير 1393-11:22

      واقعا چرا باید شهری به قدمت و بزرگی بابل با آن عقبه سیاسی و فرهنگی و مدیریتی حال و روزش اینگونه باشد؟
      چه کسی یا چه کسانی باید پاسخگوی مردم شریف این شهرستان باشند ؟
      آیا شهری که مدعی کلانشهر شدن و مرکزیت استان بودن را دارد باید اینگونه مورد بی مهری مسئولان شهرستان و استان قرار گیرد ؟
      خواهشا نگاه ویژه و خاص به بابل ، این شهر دارالعلم و دارالمومنین داشته باشید .

      • ازبابلی های مقیم تهرانپاسخ به این دیدگاه 1 0
        پنجشنبه 19 تير 1393-13:18

        متاسفانه اکثر مسئولین خصوصا اعضای شورای شهر افرادی هستند که حداکثربیست وپنچ سال است در شهر بابل ساکن شدند و هیچ شناختی از سابقه بابل وجایگاه این شهر در سطح کشور در گذشته ندارند ودست به کاهائی میزنند که بابل را خرابتر میکنند

        • پنجشنبه 19 تير 1393-10:52

          حرف این نویسنده عزیز ، درسست مثل ... برای شهرداری و شورای شهر است!

          • چهارشنبه 18 تير 1393-20:26

            جناب دکتر شهابی ،خلایق هرچه لایق .بابلی ها باید هم از پارک وفضای سبز محروم باشند .وقتی خود شورای به این قشنگی انتخاب کردند انتظار این برنامه ها را هم داشته باشند

            • چهارشنبه 18 تير 1393-19:34

              آسفالت های اطراف پارک نوشیروانی خیلی خراب است باعث آبروریزی است .چرا فکری به این وضع خراب شهر نمی کنند.اگربودجه ندارند چرا می خواهند 750 میلیون تومان برای یک ساختمانی که ضرورتی ندارد خرج می کنند.

              • چهارشنبه 18 تير 1393-18:10

                دانشمند عزیز اقای دکترشهابی ایا تا الان یک بارپیش ... رفتید که بهش بگوید به جای مشغول به کارکردن فامیلهای خودشان درشهرداری به فکر سازندگی شهر باشند!!!

                • مهدی زمانیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                  چهارشنبه 18 تير 1393-16:26

                  تا زمانی که بخش پرشماری از مردم در این مسایل دلسوزی واحساس وظیه جدی نکنند وفقط ناظر باشند .فریاد وهشدارهای آگاهان کمتر به تغییراین رفتارها می انجامد .شاید این اوضاع برآیندی از فرهنگ ورفتار وخواست بخش زیاد مردم هر شهری است که تصمیمات درست یا نادرست راشکل می دهد .

                  • چهارشنبه 18 تير 1393-15:17

                    درپاسخ به اقای طبری پور همه ایران سرای منست

                    • چهارشنبه 18 تير 1393-14:12

                      متاسفانه بابل شهر رها شده است.افرادی در راس شهر قرار گفتند که هیچگونه اطلاعی از توسعه شهری ندارند وبجای انکه تعداد پارک ها زیاد کنند در فکر از بین بردن تنها پارک این شهر با ساختمان سازی های بی جا وبی مورد هستند.

                      • چهارشنبه 18 تير 1393-14:9

                        آیا کسانی که آن بالا تصمیم می گیرند از افکار عمومی مردم شهر بابل اطلاع ندارند؟

                        باز جای شکرش باقیست نماینده محترم شهر حاج حسین نیاز در حال پیگیری این موضوع است تا اقدامی در پارک صورت نگیرد.

                        • چهارشنبه 18 تير 1393-13:46

                          آقای ناشناس ، شما که بابلی نیستی خواهش میکنم تو مسائل شهری ما دخالتی نداشته باش .
                          ما خودمان مردمان فهیم ، دانا و بزرگواری داریم که بهتر از هر کس دیگری مشکلات شهرشان را میدانند و به گوش مسئولین و مدیران مربوطه خواهند رساند .
                          فقط از مسئولین و مدیران شهری این تقاضا را دارم که بیتر از اینها به فکر شهر و مشکلات شهری باشند تا امثال این آقای ناشناس به خودشان اجازه ندهند در مسائل شهری ، شهری مانند بابل دخالتی داشته باشند و اظهار نظر کنند .

                          • پنجشنبه 19 تير 1393-11:14

                            اگه مردم دانا و فهیمی که میفرمایید توانایی درک مشکلات شهریشون یا رسوندن اون به گوش مسولین فهیمشونو!!!! داشتن که اوضاشون بهتر از اینی بود که الان هست جناب نسبتا محترم به جای دخالت کردن تو کار شهرای بزرگ درست درمون استان به فکر بدبختی های خودتون باشین که به قوله خودتون ناشناسایی مثل من نتونن بهتون خرده بگیرن !!! با تشکر

                          • چهارشنبه 18 تير 1393-10:42

                            ...امیدوارم به گوش مسولین شهریشون برسه که به جای ادعای بیخود کردن و خودبزرگ بینی به فکر شهرشون و مردمشون باشن

                            • مهندس ابراهیمیانپاسخ به این دیدگاه 2 7
                              چهارشنبه 18 تير 1393-10:37

                              مردمان شهر همیشه سبز بهارنارنج از یکایک مسئولین ، مدیران ، نماینده ها و بویژه اعضای محترم شورای شهرو شهردار جوان و پرتلاش ، تقاضا داریم بیش از اینها به زیبایی ، طراوت و تمیزی بابل بزرگ که یکی از مهمترین و مرکزی ترین شهر های خطه شمال کشور میباشد ، توجه داشته باششند .
                              امید آن است با همت و تلاش مسئولین شهرستانی و استانی ، این شهر زیبای شمال به جایگاه اصلی خود بازگردد .
                              شهری که به عقیده اکثر صاحب نظران مقام نخست را در زمینه های علمی ، دانشگاهی ، پزشکی ، ورزشی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی ، مدیریتی و . . دارد که باید توجه و نگاه ویژه ایی در این خصوص داشته باشند تا بابل را به شهری نمونه و الگو برای باقی شهرها تبدیل کرد .

                              • شنبه 21 تير 1393-1:36

                                حالا ما انتظار الگو شدن نداریم، حداقل ها رو برآورده کنن اینا، حق ما رو ضایع نکنن، الگو بخره وشونه سره.

                              • مسعود یگانگیپاسخ به این دیدگاه
                                چهارشنبه 18 تير 1393-10:27

                                تنها هشدار -اعتراض مسالمت امیز و حضور گرم و پرشور مردم است که میتواند مسئولین را متوجه تصمیمات غیر کارشناسی ونابخردانه خود نماید

                                • چهارشنبه 18 تير 1393-9:0

                                  نرود میخ آهنی در سنگ


                                  ©2013 APG.ir