تعداد بازدید: 3142

توصیه به دیگران 12

يکشنبه 12 مرداد 1393-22:16

خیلی خسته ایم، دیگر مایوس مان نکنید!

به بهانه برهم خوردن مراسم رسمی استانداری و برگزاری جشن کسل کننده و پرسخنران روز خبرنگار/ حال که دولت در بخش های مختلف دچار چالش است و استان نیز از ضعف عمومی در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رنج می برد و از قرار سیستم تبلیغاتی دولت چندان در فکر اقناع مردم نیست، چرا با دست خود اقداماتی انجام دهیم که حداقل با دو واژه تدبیر و امید بسیار فاصله دارد؟


مازندنومه، سرویس سیاسی، سردبیر: علاقه به اقناع امری عام است. در حالی که می توان از اقتدار و دیگر روابط قدرت در جامعه و سازمان بهره برد، ولی قانع سازی به یک متمم و جایگزین برای اقتدار تبدیل شده است، زیرا بیشتر قابل پذیرش است و معمولا" تاثیر افزون تری دارد.

با مثال موضوع ساده تر می شود: اگر ما بخواهیم چیدمان میز اتاق مان را تغییر دهیم، به آسانی این کار را اجرا می کنیم، اگر منظره ای را از پشت پنجره دوست  نداشته باشیم، در آن جا درخت و گیاه می کاریم، اگر از محل سکونت مان خوش مان نیامد، تغییرش می دهیم و... این نوع نگرش درباره اشیا به آسانی قابل اجراست، اما درباره آدم ها و افکار عمومی خیر، جواب نمی دهد و قابل تسری نیست.

اگر کودک مان را بدون تمایلش به حمام بفرستیم، یا نیرویی را در اداره به زور جابه جا کنیم، خط میان فرد و شی نامشخص می شود و مرز بین اقناع و زور(قدرت) از میان می رود.

اعمال قدرت و زور بدترین ابزار کنترل است و مدیریت نوین می گوید: باید اقتدار به پس زمینه رانده و نامریی شده،  مهارت ترغیب و اقناع جایگزین آن شود.

با این مقدمه به اصل موضوع یادداشت می پردازم و برای مخاطبانی که حوصله خواندن بقیه نوشته ام را ندارند در یک خط -خلاصه- می گویم: مدیریت دولتی در استان مازندران و ماشین تبلیغاتی دولت یازدهم  نتوانسته در یک سال اخیر افکار عمومی و رسانه های حتی ممتنع و موافق و را اقناع کند.

هر چند ما اصطلاح اقتدار را در برابر اقناع تعریف کردیم، اما نه فقط اقناع افکار عمومی که اقتدار چندانی هم از دولتیان بومی مشاهده نشد.

نخبه ها، رسانه ها و افکار عمومی پرسش های فراوانی دارند و پاسخ مستدل و منطقی به این سئوال ها، حتما" باعث اقناع جامعه و رفع تشنگی می شود و از دلواپسی ها می کاهد.

فوندانسیون بنای تبلیغاتی-رسانه ای دولت از ابتدای تاسیس دولت کنونی، در استان ما کج چیده شد و نبود شفافیت کافی، کم رنگ بودن ارتباط با رسانه ها، ترس موهوم از برخی چهره های مذهبی و سیاسی، نبود مشاوره دهندگان باتجربه و پیشرو و نبود سخنگو و فردی که دوست رسانه ها باشد و  به اقناع مردم بپردازد، بعضا" سبب اتخاذ برخی تصمیم گیری های شتاب زده و واکنش های متفاوت رسانه ها و افکار عمومی شد.

برخی تصمیم گیری های غیرمدبرانه و ناامید کننده هفته ها و روزهای اخیر مثل شکایت از چند رسانه و پس گرفتن فوری آن یا لغو شائبه برانگیز و دقیقه نودی مراسم هم اندیشی رسانه ها که میزبانی آن را اداره کل آموزش و پژوهش استانداری بر عهده داشت، گواه این مطلب است که مشکل استان ما فقط جاده پر دست انداز نیست، ماشین دولت هم در استان ریپ می زند و راننده هم ناشیانه عمل می کند!

بیماری یارگیری و وزن کشی های سیاسی درون سازمانی که نمونه عود کرده آن را امروز شاهد بودیم و کنسل شدن مراسم از پیش وعده داده شده یکی از معاونت های استانداری با نظر معاونت های دیگر، چیزی جز به حاشیه رفتن و گل الود شدن فضای سیاسی و ابهام افزایی نیست.

حال که دولت در بخش های مختلف دچار چالش است و استان نیز از ضعف عمومی در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رنج می برد و از قرار سیستم تبلیغاتی دولت چندان در فکر اقناع مردم نیست، چرا با دست خود اقداماتی انجام دهیم که حداقل با دو واژه تدبیر و امید بسیار فاصله دارد؟

حامیان و هواداران دولت در استان -اعتدالیون و اصلاح طلب ها- به اندازه کافی ازکندی و قطره چکانی بودن عزل و نصب ها، ماندگاری برخی حامیان دوآتشه دولت قبلی علی رغم انتقادهای بی شمار دوست داران دولت کنونی، بهره گیری از جمعی از مدیران ضعیف دولت گذشته در سمت های مدیریتی درجه یک و دوی دولت جدید،  برخی انتصابات پرابهام(مثلا" چگونگی تعیین فرماندار جدید آمل و انتخاب یک گزینه از بین سه گزینه پیشنهادی نماینده این شهر)، گله مندند و حداقل در حوزه سیاست عملی، هرگز اقناع نشده اند و توضیحات قانع کننده ای نیز از سوی مدیریت ارشد استان نشنیده اند؛ حال در این فضا بروز برخی پیشامدهای شتاب زده و معنا دار بر ابهامات قبلی می افزاید و اوضاع را نابسامان تر می کند و بر شایعات دامن می زند.

از سوی دیگر مدیران دولت باید برای تلطیف فضا و اقناع افکارعمومی از هر فرصتی برای ارتباط با رسانه ها که نمایندگان مردم اند، بهره ببرند. این روزها که به جشن روز خبرنگار نزدیک می شویم بهترین فرصت برای دور و سرعت گرفتن ماشین تبلیغاتی دولت در استان است، ولی تا این لحظه اراده چندانی برای بهره گیری از این موقعیت مناسب فراهم نشده است. این در حالیست که علی رغم وجود برخی پیشنهادها برای برگزاری شاد و بانشاط تر جشن روز خبرنگار در بابلسر، برنامه امسال نیز کمافی السابق و همانند جشن روز خبرنگار دولت نهم و دهم، با 6-7 سخنرانی کسل کننده و تکراری برگزار خواهد شد و  مطمئنا" این برنامه که اطلاق واژه جشن به آن کمی مضحک است، با ضعف مدیریت فرهنگی استان و مماشات استانداری، با انتقاد رسانه ها روبه رو خواهد شد.(و اصلا مگر برگزاری مراسم سخنرانی چند نفره به این همه جلسه و مثلا" برنامه ریزی و هزینه تراشی نیاز است؟ )

این بار نیز پنبه ها در گوش مانده و کسی در پی اقناع برنیامده است. دولت تدبیر و امید به اندازه کافی دشمن و مخالف و دلواپس دارد، دیگر گل به دروازه خودی زدن محلی از اعراب ندارد.

نمایندگان دولت یازدهم در استان کمی بیشتر بجنبند و با برطرف کردن ضعف های تبلیغاتی و رسانه ای و روابط عمومی، در پی اقناع مخالفان و منتقدان و دوستان شان باشند. ما خیلی خسته ایم، دیگر مایوس مان نکنید لطفا"!

 


  • محمدزادهپاسخ به این دیدگاه 2 0
    شنبه 18 مرداد 1393-19:0

    وقتي آقاي مظفري مدير كل روابط عمومي شد خيلي ها فكر مي كردند ايشان خيلي قوي عمل مي كنند ولي ظاهرا" نه اخبار و اطلاعات معمول از استانداري به مردم ميدهند و نه اطلاعات درست و حسابي مردم را به استانداري.

    • جمعه 17 مرداد 1393-11:16

      الهم اشغل الظالمین بالظالمین

      • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 4 0
        پنجشنبه 16 مرداد 1393-17:48

        سلام اقای صادقی دست را از یشت خواندیم

        • چهارشنبه 15 مرداد 1393-9:22

          آه اگر آزادی سرودی می خواند ،کوچک
          همچون گلوگاه پرنده ای
          هیچ کجا
          دیواری فروریخته بر جا نمی ماند

          • طرفدارقالی بافپاسخ به این دیدگاه 4 0
            سه شنبه 14 مرداد 1393-23:18

            سلام یک سوال از ریس ستاد سابق دکتر حسن روحانی درمازندران ربیع فلاح جلودار کل دوستان ستادی وهواداران در سطح مازندران که نقش اساسی داشتن از ریس ومسولین شهرستانی واستانی هر چه بودن وهمه انها راشما احکام مسولیت صادر کردی وکردند . کار ندارم ولی خدای اکر فردابخواهی همین دوستان در یک جا دعوت کنی خدای چندنفر به دعوت شمالبیک خواهند کفت ترا به دین محمد ص قسم ازانکشتان دست تجاوز نخواهد کرد مشکل از کجاست یاسخ بده صادقانه به دوستان خودت نه به مردم

            • سه شنبه 14 مرداد 1393-21:50

              سلام ما املیها تشکر می کنیم از مدیرمحترم جناب صادقی به مسله خوب اشاره کرده که استاندارنماینده دولت دریک استان مقابل یک نماینده شهر چنان ضعیف عمل کرده که سه کزینه فرماندارشهر امل به اوییشنهاد می دهدمی کوید به استاندارمازندران در امل این سه کذینه اش خاله است بخوری یاته نخوی یاته اقای یوسفیان اجازه به فلاح استاندار نمی دهد در امل یک نیرو راجابجا کنند.واقعا برای دولت روحانی خجالت دارد . که یک استاندارش بدو ن اجازه نماینده شهر حق خوردن یک لیوان اب را در شهر امل ندارد چه رسد به اینکه در شهر اذل ونصب فرماندار انجام دهند.این مشکل ریشه در چیست.باید این مسله ریشه یابی شود. نکند حق با یوسفبان باشد.اقایان رطب خورده باشند.اکرچنین باشد.دولت روحانی در مازندران نسبت به انتخاب استانداربایدتجدید نظر کند. چو درشعار انتخاباتی اش به مردم وعده دولت راستکویان و یاک دستان را داده بود.اکرغیر ازاین باشد.کوتا امدن درمقابل یک نمایند مشکوک برانکیز است.دولتیان سر را زیر برف نکنید بعد بکویید مردم نمی فهمند .مردم تمام مسایل را می فهمند وان را رصد می کنند .صادقی ترا به قران این کامند را چاب کن

              • حامیان دولت دکتر روحانی در مازندرانپاسخ به این دیدگاه 4 0
                سه شنبه 14 مرداد 1393-21:6

                سلام من در تعجب دکتر روحانی هستم .و .ان روزی که دسته کلید را با لا برد و عنوان کرد.که کلید تدبیر وامید در دستان من است .حالا این تصوردربین مردم به وجود امده که کلید اصلی را از دستش کرفتن . وکلید بی تدبیری دولت کذشته رابجای ان به اوداده اند. .با این مدیران ضعیف فعلی وجابجای نیروی سینه چاک احمدی نزاد درادارات ومدیریت وفرمانداریها وبخشدارها مردم راخسته ومایوس و ناامید کرده .می کویند صدرحمت به احمدی نزاد/که قاطعیت داشت...

                • سه شنبه 14 مرداد 1393-15:43

                  به دور از هرگونه جانبداري سياسي بايد گفت هنوز روحيه كار و تلاش در اين دولت شكل نگرفته است.
                  انشاالله با كمك همه گروهها اين شرايط ايجاد گردد و با كمك كردن به دولت در رشد جامعه سهيم باشيم

                  • سه شنبه 14 مرداد 1393-8:5

                    این درد و دل مختص اصلاح طلبیون و اعتدالیون هست خواهش می کنم اصولگراها خودشونو دخالت ندن بی زحمت که فک کنن بخوان از آب به ظاهرگل آلود ماهی بگیرن!!!

                    • سه شنبه 14 مرداد 1393-13:49

                      آقای منطق، استان مازندران فقط مال اصلاح طلبان نیست!!! شما نیامده دارید حق مردم را میخورید؟؟

                    • سه شنبه 14 مرداد 1393-6:59

                      از اول هم باتمي كه اين امام زاده شفاده ندنه...

                      • احسان بنافتیپاسخ به این دیدگاه 4 1
                        دوشنبه 13 مرداد 1393-23:59

                        با سپاس بیکران از نگاه دوراندیشانه و دردمندانه دوست فرهیخته و فرهنگبان،جناب صادقی گرامی،گویا هنوز کارگزاران کابینه 24خرداد در این سامان خفته،خسته،درمانده وگرفتار ندانم کاری و سازشکاری بی اندازه شده اند ونه گوش شنوا ونه چشم بیدار داشته و درون بیدارشان ناروشن و پاسخگو نیستند و می خواهند تنهاتماشاگر و گاهی بازیگر ماهری برای بازی در زمین بازنده های آوردگاه 24خرداد باشند و اعتدال را به انفعال و تعامل را به تداخل و اصلاح را به اتلاف بنشانند!در این مصیبت باید به قول شاعر بلند آوازه ایران گفت :جای آن است که خون موج زند در دل لعل-زین تغابن که خزف می شککند بازارش!

                        • دوشنبه 13 مرداد 1393-14:4

                          بهتر از به جاي اينكه دوستان در انديشه يارگيري براي خود باشند به فكر اداره استان بحران زده مازندران باشند. صبر مردم هم حدي دارد...دوستان صلاح خواه به فكر عزل كردن فرمانداري كه هنوز فرماني ندارد هستند. از اين همه بازي درس نگرفتند؟ واقعا خسته ايم و واقعا به دولت تدبير اميد بسته‌ايم! مايوس مان نكنيد!

                          • صمد علیپورپاسخ به این دیدگاه 3 0
                            دوشنبه 13 مرداد 1393-13:33

                            با تشکر صمیمانه از برادر ارجمندم جناب آقای صادقی که چون همیشه دردمندانه ومسئولانه در راستای رسالت رسانه ای ، نقد و نظر خود را به مدیران ارشد استان و دیگر مسئولان فرهنگی یادآور می شود .
                            جامعه شناسان و اندیشمندان بر این اعتقاد هستند که جامعه ای به سمت توسعه و پیشرفت می رود که تعدد نشریات و رسانه های مستقل و منتقد را پذیرا باشد .
                            امروز چون آفتاب روشن است که آزادی مطبوعات و بر صدر نشاندن اهالی فکر و فرهنگ و هنر و اندیشه ، وبویژه اصحاب رسانه و آنانی که رسالت آگاهی بخشی دارند ، ونیز رها شدن از قید و بندها و چشم پوشی شجاعانه از سانسور که در حقیقت قبرستان اندیشه و اندیشه ورزان است از شرایط مهم و اساسی مردم سالاری و یک نظام دموکراتیک است .
                            آنچه دموکراسی را معنا و مفهوم می بخشد آزادی اندیشه ، بیان و مطبوعات است . دسترسی به اطلاعات را اکسیژن دموکراسی نام نهادند و شفافیت و علنیت از پایه های اساسی آن به شمار می آید .
                            مردم باید از تصمیماتی که توسط صاحبان قدرت و حکومت ها اتخاذ می شود باخبر گردند.
                            پنهان کاری ، دشمن دموکراسی است . پنهان کاری و بی خبر گذاشتن مردم از اخبار و تصمیم گیری های مهم ، بی اعتمادی را در مردم ایجاد می کند و رفتار خردمندانه را در آنان کاهش می دهد . در چنین شرایطی ، شهروندان درباره حقایق امور پرس و جو نمی کنند . هر چه حقایق و واقعیت ها از مردم پنهان شود مشارکت عمومی شهروندان رو به تباهی و اضمحلال خواهد رفت .
                            و چه زیبا گفت مارتین لوترکینگ رهبرسیاهپوست جنبش حقوق مدنی : " هیچ چیز خطرناک تر از این نیست که جامعه ای بسازیم که در آن بیشتر مردم حس کنند که هیچ سهمی در آن ندارند . مردمی که حس می کنند سهمی در جامعه دارند از آن جامعه محافظت می کنند " .

                            • دوشنبه 13 مرداد 1393-10:34

                              درود بر جناب صادقی. من و امثال من هم از این کندی و ترس موهوم نماینده دولت اعتدال در استان مازندران خسته ایم و نای حرف زدن برایمان نمانده است.

                              • دوشنبه 13 مرداد 1393-8:47

                                چی بگم والله! همینه دیگه!

                                • دوشنبه 13 مرداد 1393-6:27

                                  شکوه ها از مدیریت استان از عالی تا دانی وجود دارد و متاسفانه افرادی با این موضوع صرفاً سیاسی برخورد می کنند و واقعیت ها را در گرد و غبار طرفداری های سیاسی گم می کنند.
                                  عنصر حقیقت به شدت مظلوم است و گزینه های مورد استفاده برای معاومنت ها در استانداری به شدت معیوب و بسیاری از عیوب و ناتوانی ها در ذیل شعارها و در پشت سوابق گم می شوند.
                                  یکی از این استفاده های نابجا استفاده از واژه "مدیریت جهادی" است که به شکلی بسیار سطحی و برای استفاده های تبلیغاتی بر روی آن کار شده و معاونتی که درگیر با مدیریت جهادی شده خود با وجود سابقه کار در جهاد اصلاً اعتقادی به نوع مدیریت جهادی تعریف شده توسط رهبری ندارد. تیپ جهادی ها و تفکر جهادی در جهاد نیروهای خاصی از جهاد را داشت که با این قشر و تفکرشان به هیچ وجه سازگاری نداشت. فرمالیته کردن مدیریت جهادی کاری بسیار ضربه زننده به افکار و اندیشه های جهادی است و خلاصه کردن آن در قالب یک منشور که بسیاری از نظرات تعمداً شنیده نمی شوند، ظلم به افکار و اندیشه های جهادی است. گلایه سردبیر هم حق است و هم ناحق. بالاخره حاکمیت دیدگاهی و گروه گرایانه اینگونه تبعات را نیز دارد که نافی حاکمیت ارزش ها و ارزشمندها در امور مدیریتی است. هر که با من بود مدیر خواهد بود و هر کس با من نبود باید صحنه را ترک کند اصل تخریبی است که متاسفانه در تمام دولت ها بکار گرفته شده است.

                                  • دوشنبه 13 مرداد 1393-1:8

                                    جناب مظفري که از صراحت لهجه و توان گفتمان بالايي برخوردار هستند والحمدلله در روابط عمومي استانداري هم مشغولند.مشکل فقط در نبود سخنگوي استان وعدم توانايي شخص جناب استاندار در گفتمان وارتباط في ما بين رسانه ها اعم از نوشتاري وتصويري و صدا وسيما است

                                    • دوشنبه 13 مرداد 1393-8:48

                                      بی توجهی دستگاه روابط عمومی حتی نقد دوستان را نیز به دنبال داشته. آیا این روند اصلاح می شود؟

                                      • پنجشنبه 16 مرداد 1393-1:12

                                        بزنید و استان را تکه پاره کنید
                                        این نه اصلاح است و اعتدال
                                        به نظرم از اصولگرایی هم مفرط تر است


                                    ©2013 APG.ir