تعداد بازدید: 3454

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 3 اسفند 1393-10:48

به احترام انسان‌های گرسنه؛

امسال گندم سبز نکنیم

اگر هر خانوار ایرانی فقط 500 گرم گندم برای سبزه رویاندن صرف کند، مقدار 12 هزار تن گندم دور ریخته می‌شود و این نقض حقوق بشر است.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، فریده یوسفی: ایرانی‌های سراسر دنیا هرساله پیش از نوروز سبزه سبز می‌کنند. این رسم هرسال به شکل‌‌های جدیدتر و تجملاتی‌تر در می‌آید.

بعضی از اقوام ایرانی به تعداد فرزندان و نوه‌های خانواده در ظرف‌های کوچک و بزرگ سبزه می رویانند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران 24 میلیون خانوار ایرانی داریم که اگر هر خانوار فقط 500 گرم گندم برای این کار صرف کند، مقدار 12 هزار تن گندم به این ترتیب دور ریخته می‌شود و این نقض حقوق بشر است.

فلسه سبزه در زمان هخامنشیان و پیشتر از آن این بود که برای فهم سازگاری شرایط جوی با کشت غلات در سال کشاورزی پیش رو در هفت سرستون کاخ هفت نوع غله می کاشتند. هرکدام که رشد بهتری داشت، برای کشت اصلی آن سال انتخاب می‌شد.

  امروزه با پیشرفت علم کشاورزی نیازی به اینکار نیست. پس بهتر است به جای گندم یا عدس که غذای اصلی مردم است، تخم شاهی را در ظروف سفالی سبز ‌کنیم و آن را دور نریزیم، بلکه مصرف ‌کنیم. با این کار هم به سنت عمل کرده و هم باغچه کوچکی در تراس خانه‌مان خواهیم داشت.

 


  • سه شنبه 5 اسفند 1393-16:0

    میشود از سبزه در سیزده بدر با همکاری شهرداری ونصب جایگاه جمع اوری ،وبرای خوراک دام استفاده کرد.

    • دوشنبه 4 اسفند 1393-12:34

      به عبارتی اگر هرخانوار 2قرص نان در روز مصرف کنند وهر قرص نان فقط ده گرم دورریز داشته باشد در مدت یکسال می شود 175000تن

      • دانش آموزپاسخ به این دیدگاه 8 3
        دوشنبه 4 اسفند 1393-9:15

        درود بر معلم عزیزم خانم یوسفی
        پانزده سال پیش ایشان کتابی در مورد فرهگ عامه سوادکوه و مازندران نوشتند و برای اولین بار این آنین ها را مکتوب کردند همان موقع هم یک عده به کارش می خندیدند البته با اسم واقعی می آمدند نه با اسامی غیر فرهنگی میست یا ناترینگ و ...
        امروز همان آدم آمده گفته بنا به مقتضیات شرایط سبزه را از گنذم که قوت گرانقیمت مردم هست سبز نکنیم بلکه با ترتیزک سبز کنیم. نظر خوبیه اتفاقا
        هرکسی ناراحته بره یک گونی گندم سبز کنه. ه ایشان که دولت هم جلوشو نمی گیره
        برای منبع گفته های ایشان هم به خودش یا کتاب هایش مراجعه کنید.
        فکر کنم در کتاب آداب و رسوم سوادکوه ذکر شده. بد نیست با نظرات خیرخواهان منطقی تر برخورد کنیم.

        • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 2 0
          دوشنبه 4 اسفند 1393-8:11

          دوستان بزرگوار می شود اقلام دیگری چون بذر شاهی - را جایگزین کرد که حتی زیباتر و به شکل اعجاب انگیزی انعطاف پذیر است
          ولی قبلا که این مطلب را در وایبر خواندم نیز توضیح دادم که بعضی آراب و رسوم به گونه ایست که به زملن بیشتری برای تغییر آدات لازم است اما بالاخره از جایی باید شروع میشد .
          دست مریزاد البته من با دوست عزیزی که گفت خوشی رااز مردم نگیریم موافقم اما برادر من وقتی می رویم در بازار میخریم میاریم خونه زرد میشه پرتش می کنیم چه لذتی خواهیم برد لااقل خودمان از صفر تا 13 بدر را انجام بدهیم احتمالا لذتی هم حاصل می شود .

          • دوشنبه 4 اسفند 1393-1:39

            دلخوشی سبزه را از مردم نگیریم.درست است نویسنده جزوفرهیختگان استان شمرده شده اند اما آخر این چه پیشنهادیه. سنتهای نوروزی هیچگاه با پیشنهاد یا دستور این و آن تغییر نکرده.ضمنا ایشان لطف کنند و یکماخذ معتبر درباره فلسفه سبزه در دوره هخامنشیان معرفی کنند.

            • يکشنبه 3 اسفند 1393-19:53

              به جای سبز نکردن گندم راه کارهائی ارائه دهید تا دور ریز نان کمتر شود شما که محاسبه گر خوبی هستید لطف کنید ببینید که در هر روز چند قرص نان در ایران مصرف می شود وهر قرص نان چقدر دور ریز دارد ودر یکسال چقدر می شود؟ آنوقت با آن 12 تن گندم مقایسه کنید

              • دوشنبه 4 اسفند 1393-0:7

                در دهه هشتاد دورریز نان در مازندران بیش از 4 میلیارد تومان در سال برآورد شده است!


              ©2013 APG.ir