تعداد بازدید: 4270

توصیه به دیگران 2

شنبه 28 شهريور 1394-1:34

در سفر مهرماه دکتر روحانی به مازندران؛

تاسیس فرهنگستان زبان مازندرانی را مطالبه کنیم

و حالا سفر آقای رییس جمهوری(4)/ خرداد ماه امسال دکتر روحانی با سفر به استان آذربایجان شرقی، با تاسیس بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان موافقت کرد. همچنین به تازگی دولت با آموزش زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی موافقت کرد/جا دارد مسئولان و متولیان فرهنگ و زبان استان مازندران این فرصت را غنیمت شمرده، تاسیس فرهنگستان زبان و ادب مازندرانی را در سفر آتی جناب دکتر روحانی به استان مازندران از دولت مطالبه کنند.


  مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محسن ذبیحی جامخانه، دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تهران: سال های سال است که دوستداران و فعالان عرصه فرهنگ و زبان استان، همواره خطر انزوا و نابودی زبان مازندرانی را گوشزد می کنند و گاهگاهی با انتشار کتاب، مقاله، ترانه و یا صحبت به زبان مازندرانی در سخنرانی ها و مجالس، تلاش می کنند به آن جنبه ای رسمی بخشیده، آن را زنده نگهدارند و تلنگری هم به مخاطبان بزنند.

دستگاه های فرهنگی و رسانه ای استان هم در این راستا بعضا برنامه ها و اقدامات خوبی را در طول سال های گذشته انجام داده اند، اما شوربختانه برخی از این اقدامات به دلیل سطحی بودن و ژرف نبودن کافی، نه تنها اثرگذار نبوده، اثر معکوس هم بر مخاطب داشته است که شاید در جایی منجر به افزایش فاصله جامعه سخنور با زبان مازندرانی هم شده است.

 در مجموع؛ موضوع احیا، زنده نگهداشتن و شخصیت بخشیدن به یک زبان در معرض نابودی آن قدر عمیق و پایه ای است که باید به همه جنبه های خرد و کلان و لایه های اثرگذار آن توجه کرد. از نهاد آموزش و پرورش، رسانه های دیداری و شنیداری، روان شناسی فردی و اجتماعی و... گرفته تا بحث های تخصصی زبان شناسی به نوعی در این مقوله با هم در ارتباط بوده و در هم تنیده اند.

نگاهی کوتاه به وظایف و فعالیت های فرهنگستان های ادب کشورها، عمق تاثیرگذاری فعالیت های این نهاد بر بافتار اجتماعی و لایه های اثرپذیر جامعه را به خوبی نشان می دهد. وجود چنین نهادی در همه کشورها برای حفظ و گرامی داشت زبان آن کشورها امری ضروری انگاشته شده است و به عنوان تامین کننده خوراک گفتاری و امنیت عملکردی آن زبان عمل می کند.

نتیجه اینکه بدون وجود چنین نهادی هرگونه اقدام برای زنده نگهداشتن یک زبان خاص، اثری سطحی، کوتاه مدت و ناموفق خواهد داشت.

 خوشبختانه در سال جاری و در دولت یازدهم اتفاقات خوبی در این حوزه افتاد. خرداد ماه امسال دکتر روحانی با سفر به استان آذربایجان شرقی، با تاسیس بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان موافقت کرد.

همچنین به تازگی دولت با آموزش زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی موافقت کرد. نکته جالب این است که این دو رویداد همواره از خواسته های مردم آن استان ها بوده و در دولت های گذشته قول هایی داده می شد، ولی هیچگاه عملی نشد.

 بنابراین می توان گفت در دولت یازدهم فضای مناسبی برای هرگونه اقدام در این زمینه فراهم شده است. حال جا دارد مسئولان و متولیان فرهنگ و زبان استان مازندران این فرصت را غنیمت شمرده، تاسیس فرهنگستان زبان و ادب مازندرانی را در سفر آتی جناب دکتر روحانی به استان مازندران از دولت مطالبه کنند.

* هدف این نوشته تنها بیان ضرورت تاسیس نهاد متولی زبان مازندرانی است. موضوع زبان مازندرانی به صورت علمی در حوزه تخصصی نویسنده نیست. بنابراین انتظار می رود از این نوشتار برداشت های تخصصی زبانی نشود.  

 

 


  • شنبه 28 تير 1399-0:53

    واقعا حیف زبان مازندرانی که به سخره گرفته می شود

    • شنبه 28 تير 1399-0:51

      عالی بود واقعا چنین کاری لازم است

      • شنبه 28 شهريور 1394-18:58

        وقتی اقلیمت به تاراج خزان می رود با زبان فقط می توان فغان کرد!هر چند زبان در جای خویش می تواند در خدمت توسعه باشد. به نظر می رسدبایدبه فکر منابع بی بدیل طبیعی باشیم و توسعه اصیل .دوستان باید برای مازندران و در نگاه کلان تر برای گیلان مازندران و گلستان برنامه توسعه جامع و مانع داشت توسعه ای بر مبنای گردشگری - کشاورزی با حفظ محیط زیست.اگر استان گیلماز(بخشی از شرق گیلان و قسمت غربی مازندران) با نگاه گردشگری منسجم و نظامند تشکیل شود صنعت چای در گیلان و کشت برنج و مرکبات و صنایع روستایی ما می توانستند در کنار تاسیس فرودگاههای بین اللمللی،بیمارستانهای هلث توریسم، بسته بندی محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در کشاورزی و فراوری محصولات دریایی می توانیم رونق کشاورزی و گردشگری کشاورزی را هم در استانهای مازندران و گیلان و گلستان داشته باشیم .دوستان جامعه فقیر ؛آنچنان که منابع اخلاقی ما بیان کرده اند ،دین و ایمان خود را فراموش می کند زبان که جای خود دارد!

        • دوشنبه 30 شهريور 1394-14:47

          درود عالی بود.امیدواریم محور وحدت را در زبان و نژاد نبینیم بلکه ضرورت های گسترش و توسعه را بر زبان و فکر بیاوریم و انرا خواسته جمعی خویش قرار دهیم.

          • يکشنبه 29 شهريور 1394-11:6

            این ها که شما گفتید به جای خود ، در مورد زبان هویت ساز و وحدت بخش که اقدام موثر برای آن هزینه یی ناچیز را طلب می کند چرا با ..... سخن می گویید .

          • شنبه 28 شهريور 1394-7:32

            من عامل اصلی بی توجهی به زبان های بومی از جمله مازندرانی را خود باشندگان و گویندگان این زبانها می دانم. تاسیس فرهنگستان تا چه حد برای زنده نگاه داشتن زبان مازندرانی مفید و کارا است؟ شاید، می گویم شاید این امر مرگ زبان ما را تسریع کند، یعنی کارکرد منفی داشته باشد. تنها به یک دلیل و آن دامن زدن به اختلاف بین یور محله /یرمحله با سیاسی شدن آن با نفوذ مردان سیاسی. و با شناختی که از خودمان داریم حتما دیر یا زود می شود ( و کدام عرصه ما آغشته به سیاست و بلکه محو سیاست نیست). آن موقع احتمالاً پرچم مخالفت با صادرات و دستورات فرهنگستان (گوشه ای از آن را در مورد فرهنگستان زبان فارسی می بینیم) برافراشته می شود. تمسخر زبان مازنی که هم امروزه بلای اصلی خدشه بر آن همین تمسخر است، موجب می شود که ریشه زبانی که مادرانش (زنان مازندران) تیشه به ریشه اش می زنند، در معرض خطر بیافتد.
            مقصود اینکه چنین پیشنهادی نیازمند مطالعه بیشتر است. بی گدار به آب زدن -به صرف طرح مطالبه از رییس جمهور - ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

            • محسن ذبیحیپاسخ به این دیدگاه 18 0
              شنبه 28 شهريور 1394-15:36

              ممنون که بحث را تکمیل کردید. اینها که فرمودید آسیب شناسی این مسئله هستند که در جای خود خیلی مهم هستند.

            • گویشور یا زبان شناس؟پاسخ به این دیدگاه 7 6
              شنبه 28 شهريور 1394-7:20

              دلیل موجودیت زبان مازندرانی ،حضور گویشوران آن است . بودن این زبان را گویشوران آن احراز می کنند نه لزوماً آقا یا خانمی زبانشناس . مطالبه شما باید از سوی گویشوران باشد ، نه از سوی زبانشناسان بی انگیزه . تمنا می کنم زبانشناسان فرضی و موهومی را به حال خود بگذارید و در طرح خواسته ها تان واهمه یی را منعکس نکنید .

              • بچه پلیس راهپاسخ به این دیدگاه 19 1
                شنبه 28 شهريور 1394-6:52

                محسن ذبیحی سالاری. دمت گرم. با اینکه تهران دری هنوز کئی پلاره یاد نکاردی. دمت گرم. مه دله دله جا دارنی

                • چهارشنبه 9 دی 1394-9:6

                  برار امی ش گلکی گوو زمبی درضمن ونه بواوشی امی زواون نا گویش

                • ساروی ریکاپاسخ به این دیدگاه 18 0
                  شنبه 28 شهريور 1394-6:39

                  درود بر تو درود

                  • شنبه 28 شهريور 1394-6:37

                    http://vareshnews.ir/detail/News/21684

                    این مقاله رو از دست ندیم..بل اتحاد بریم جلو...


                    ©2013 APG.ir