تعداد بازدید: 2456

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 9 آذر 1385-0:0

بازتاب يك يادداشت

نقد يك مخاطب مازندنومه به يادداشت دكتر احمد سيف با عنوان «ماشین های جوجه کشی پرتابل» ولی بلاتکلیف!! و پاسخ نويسنده.


اشاره:
دكتر احمد سيف،استاد اقتصاد دانشگاه "استافوردشایر"انگلستان است كه تاكنون كتاب ها و مقاله هاي زيادي را در ايران و اروپا منتشركرده است.وي اهل آمل است.تاكنون يادداشت هاي گوناگوني از دكتر سيف در مازندنومه پخش شده است؛ازجمله يادداشتي كه اين جا (http://www.mazandnume.com/?PNID=V6448) آمده است.يكي از مخاطبان "آشنا"ي ما كه از قرار ايشان نيز در دانشگاه تدريس مي كنند،نقدي را درباره مطلب «ماشین های جوجه کشی پرتابل» ولی بلاتکلیف!!فرستادند.نوشته وي همراه با پاسخ دكتر سيف در پي آمده است:
 
افاضات شما مزيد!! جناب آقاي دكتر احمد سيف. آن چه رئيس جمهور توضيح دادند اين بود كه در دنيا از اهرم جمعيت به عنوان يكي از ابزار هاي قدرت استفاده مي شود. كشورهاي پيشرفته مردم خود را با جوائز تشويق مي كنند مواليد را زياد كنند. مهم تراكم جمعيت در كيلومتر مربع وسعت خاك است كه در خيلي از كشورهاي دنيا از ما بيشتر است.
 
 اما گذشته از اين مسائل ايشان گفتند در كل اين بدان مفهوم نيست كه حالا در جهت افزايش جمعيت مسابقه بدهيد و حرف رييس جمهور را تحريف كنيد. بلكه افراد و خانواده هايي كه مي توانند براي كشور نيروهاي مفيد با جمعيت سالم از نظر ژنتيكي و مسائل جسمي و روحي تربيت كنند و توان رسيدگي به آنها تا سطح پذيرش مسئوليت هاي بزرگ و تاثير گذاري در اداره امور كشور يا ساير مسائل مهم كشور را دارند، لازم نيست در فكر كنترل جمعيت خود باشند. اين به مفهوم آن نيست كه اجباري در عدم كنترل باشد. دولت برنامه هاي خود را براي كنترل نرخ رشد جمعيت ادامه خواهد داد.
 
 لازم نيست جنابعالي همه شخصيت خود را به سبك نويسي سوق دهيد و حالت متلك گونه بخود بگيريد. نقل قول از مجلات و روزنامه ها وقتي قول آنها صحيح نباشد نمي تواند مجوز صحت براي يافته هاي شما را صادر كند. مشكل حق اين است كه حق فقط يك شكل دارد و ناحق مي تواند در اشكال مختلفي ظاهر شود و در فضاي غبار آلود ناحق پيدا كردن حق بر اساس حدس و گمان و با چشمان بسته كاري مشكل است. ما مسئول هستيم كه چراغ راه مردم باشيم نه اينكه براي آنها چاه كنده و آنها را در حيرت و سرگرداني بيشتر فرو ببريم.

اما پاسخ دكتر احمد سيف:

 

آقای صادقی عزیزم با سلام ؛ درپاسخ دوستی که بر نوشته قبلی من کامنت نوشته بود چند کلمه ای نوشتم که ضمیمه می کنم. 

 با تشکر از شما آقا یا خانم محترم: با عرض سلام از لطف شما متشکرم. مرامتهم کرده اید که حرف های آقای رئیس جمهور را تحریف کرده ام. خداوند از تقصیرات هر دوی مان بگذرد. همین چند سطری که از شما خوانده ام با آن چه که خودتان اذغان دارید که « ما مسئول هستیم که چراغ راه مردم باشیم» ناهمخوان است.

سند این که « در دنیا از اهرم جمیعت به عنوان یکی از ابزارهای های قدرت استفاده می شود » چیست؟ کدام کشور برای بیشتر شدن جمعیت جایزه می دهد؟ چرا از خودتان داستان در می آورید؟ چه کسی این جا دارد مردم را « در حیرت و سرگردانی بیشتر» فرو می برد؟ آن چه در باره حرفهای آقای رئیس جمهور فرموده اید که یک بعد نژادپرستانه هم به آن اضافه کرده است.

 حداقل من چنین جسارتی خدمت ایشان نکرده ام. این که پای مسایل « ژنتیکی» را پیش می کشید، بدون دانستن مختصات ژنتیکی همه جمعیت چگونه امکان پذیر می شود؟ یعنی شما می فرمائید منظور رئیس جمهور این بود که بعضی از خانواده ها که « ژن» شان « درست» است می توانند شامل برنامه های کنترل جمعیت نباشندو دیگران هم چنان مشمول برنامه می شوند! یا چی؟

با شما موافقم حرف های رئیس جمهور تحریف شده است ولی اگر کسی دارد حرف های آقای رئیس جمهور را تحریف می کند ، آن شخص من نیستم. فرمایش شما در باره « تراکم جمعیت» هم دقیق نیست. شما در نظر نمی گیرید که کشاورزی شاخه اصلی اقتصاد نیست که تراکم جمعیت مسئله مهمی باشد تازه در ایران عزیز خودمان هم خبر دارید که بخش عمده زمین مملکت از نظر کشاورزی بارآور نیست.

اگر ممکن است برای بنده و دیگران لطفا روشن بفرمائید که دولت چگونه قراراست مشخص کند کدام خانواده ها می توانند برای کشور « نیروهای مفید با جمعیت سالم از نظر ژنتیکی و مسایل جسمی و روی تربیت کنند». فرایند تعیین این خانواده های کدام است؟ در ضمن، اگر فکر می کنید « موالید زیاد» راه حل برون رفت ما از مصائب و مشکلات کنونی، خوب هندوستان باید آقای جهان باشد و نیست. 80 درصد جمعیت اش در فقر شدید زندگی می کنند. باور کنید گناه اصلی و اساسی من این است که من چنان الگوئی را برای ایران نمی پسندم حتی اگر خودم در ایران نباشم.

با احترام احمدسیف



    ©2013 APG.ir