تعداد بازدید: 4906

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 25 ارديبهشت 1397-9:14

میانرود؛ روستای شاهنامه‌خوانان

فردا در روستای میانرود سومین مراسم سالانه بزرگداشت فردوسی با حضور دکتر «محمد بقایی ماکان» برگزار می‌شود. به طور ثابت بین 15 تا 20 نفر در کلاس‌های شاهنامه خوانی این روستا حضور می‌یابند. در این کلاس از جوان 20 ساله تا افراد حدود 50 سال حضور دارند.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان‌آرای: امروز 25 اردیبهشت و روز بزرگداشت فردوسی است. مراسم‌ مختلفی امروز و فردا در سراسر کشور برای پاسداشت سراینده مهم‌ترین اثر منظوم تاریخ ادبیات ایران و خود شاهنامه برگزار می‌شود.

یکی از این مراسم‌ در روستایی کوچک، اما پویا و جریان‌ساز از توابع شهرستان قائمشهر برگزار می‌شود. روستای میانرود قائمشهر که اکنون در بین اهالی فرهنگ و هنر و ادبیات استان به عنوان یک روستای خاص از آن یاد می‌شود، قرار است فردا عصر محل برگزاری مراسم بزرگداشت روز فردوسی باشد.

این مراسم توسط اعضای کلاس شاهنامه روستای میانرود قائمشهر تدارک دیده شده و در آن علاوه بر اجرای موسیقی و نقالی، مباحثی نیز در مورد جایگاه شاهنامه مطرح می‌شود.

دکتر «محمد بقایی ماکان» استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده برجسته ادبیات ایران هم مهمان ویژه و سخنران این مراسم است.

این مراسم از سوی انجمن مردم‌نهاد دوستداران محیط زیست میانرود و با همکاری شورای اسلامی و دهیاری روستاهای میانرود و ساروکلا از ساعت 16 فردا، در زمین ورزشی روستای میانرود برگزار می‌شود.

روستای میانرود 40 خانوار دارد و در دهستان کوهساران قائمشهر واقع شده است. تعدادی از اهالی این روستا چند سال پیش با پیگیری و پیشنهاد یکی از اهالی روستا به نام «بهمن ذوالفقار» و برادرش به همراه چند تن از هم‌محلی‌های خود به عضویت یک سازمان مردم‌نهاد به نام دوستداران محیط زیست میانرود در آمدند.

انجمن که «بهمن ذوالفقار» آن را تأسیس کرد و در قالب آن برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و محیط زیستی اثرگذاری را برپا کرد که یکی از این برنامه‌ها برپایی کلاس‌های منظم و هفتگی شاهنامه‌خوانی در روستای میانرود است. اکنون حدود 3 سال است که دوشنبه هر هفته کلاس‌های شاهنامه‌خوانی در این روستای کوچک فرهنگی با حضور یکی از شاهنامه‌پژوهان مازندرانی به نام «سید جمال محسن طاهری» از بابل برگزار می‌شود.

توسعه ملی از مسیر روستاها

ذوالفقار در گفت‌وگو با همشهری با بیان این که معتقدم توسعه ملی بدون توسعه جوامع جزء و کوچک و به ویزه روستاها رخ نمی‌دهد، گفت: فرآیند توسعه در مسیری از جزء به کل بهتر و دقیق‌تر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل از چند سال پیش تلاش کردیم که فعالیت‌های توسعه‌محور را در این روستا انجام دهیم که یکی از این فعالیت‌ها در زمینه فرهنگ و ادبیات است.

وی اظهار کرد: ابتدا سمن دوستداران محیط زیست میانرود را تشکیل دادیم و سپس برای این که سمن یک بعدی نباشد و بهتر نتیجه بگیرد، به فکر انجام کارهای فرهنگی مانند برپایی جشن‌های بومی و برپایی کلاس شاهنامه‌خوانی افتادیم. چون حفظ محیط زیست و قرار گرفتن در مسیر توسعه بدون فرهنگسازی و اندیشه‌ورزی اتفاق نمی‌افتد. این کلاس شاهنامه‌خوانی در یکی از کلاس‌های مدرسه قدیمی میانرود که توسط برادرم از آموزش و پرورش خریداری شد برگزار می‌شود.

این فعال اجتماعی درباره دلیل انتخاب شاهنامه برای برگزاری کلاس‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: آنچه که در کنار فعالیت‌های اجتماعی و محیط زیستی مد نظرم قرار داشت، اندیشه‌سازی با تکیه بر فرهنگ ملی کشور بود. به این شکل حتما بیشتر و بهتر نتیجه خواهیم گرفت. دوست داشتم افراد بیشتری با فرهنگ اصیل ملی ایران آشنا شوند و برای این هدف اثری بهتر از شاهنامه و شخصی بهتر از فردوسی وجود ندارد.

مؤسس سمن دوستداران محیط زیست میانرود تصریح کرد: اکنون سومین سال است که در روستا بزرگداشت فردوسی را برگزار می‌کنیم. در نخستین سال برگزاری این مراسم، تندیس فردوسی را در روستا نصب کردیم که مورد توجه و استقبال قرار گرفت. در هر مراسمی که برگزاری کردیم جمعیت قابل توجهی به روستا آمدند. نخستین سال حدود 2 هزار نفر به مراسم بزرگداشت فردوسی آمده بودند.

رستم و اسفندیار در میانرود

ذوالفقار در مورد استقبال اهالی منطقه از این کلاس‌های هفتگی اظهار کرد: به طور ثابت بین 15 تا 20 نفر در این کلاس‌ها حضور می‌یابند. در کلاس از جوان 20 ساله تا افراد حدود 50 سال حضور دارند. طی این 3 سال به طور ثابت هر هفته کلاس‌ برگزار شد. فعالیت‌های فراتر از کلاس هم داشتیم. مثل همین بزرگداشت‌ها که مورد توجه اهالی منطقه قرار گرفت. یا اجرای تئاتر «رستم و اسفندیار» با بازی تعدادی از اعضای کلاس و افرادی از دو روستای میانرود و ساروکلا که هیچ پیشینه تئاتری نداشتند. این نمایش را در سالن ابن‌شهرآشوب قائمشهر روی صحنه بردیم که مورد توجه و استقبال هنردوستان قرار گرفت.

وی به مورد استقبال قرار گرفتن این فعالیت‌ فرهنگی روستای میانرود در نگاه چهره‌های برجسته ادبیات کشور اشاره کرد و گفت: پارسال دکتر «میر جلال‌الدین کزازی» که برای سخنرانی در دانشگاه مازندران به بابلسر سفر کرده بود، وقتی شنید چنین روستایی وجود دارد، همراه با دکتر «رضا ستاری» به میانرود آمد و در کلاس شاهنامه‌خوانی روستا حضور یافت و حدود یک ساعت نیز مباحثی را مطرح کرد. ایشان از دیدن این فعالیت و نصب شدن تندیس فردوسی در روستا اظهار خوشحالی و شگفتی کرده بوده و می‌گفت تا کنون در کشور روستایی ندیدم که چنین کاری کرده باشد. دکتر بقایی ماکان نیز پیش از این یک بار که به انجمن حافظ بابل آمده بود با شاهنامه‌خوانی‌های میانرود آشنا شد و به روستا آمد. از دعوت برای حضور در برنامه فردا هم استقبال کرد.

گام‌های محیط زیستی

ذوالفقار با اشاره به فعالیت‌های محیط زیستی سمن دوستداران محیط زیست میانرود، اظهار کرد: فعالیت‌های محیط زیستی به صورت جاری در برنامه‌های سمن وجود دارد. مسئولان و بزرگان روستاهای منطقه را گرد هم آوردیم و تصمیم گرفتیم برای نجات و پاکسازی سیاهرود تلاش کنیم. برنامه پاکسازی برگزار کردیم و برای نجات سیاهرود طرح پیشگیری از ورود پساب‌ها به سیاهرود را آغاز کردیم. هر هفته یک بار از یک روستای منطقه بازدید می‌نیم تا جلوی ورود پساب‌ها به سیاهرود گرفته شود. در ساروکلا این کار به طور کامل انجام شد. از دو تالار عروسی هم به خاطر استمرار تخلف شکایت کردیم.

این فعال اجتماعی-فرهنگی خاطرنشان کرد: برای احیای سیاهرود 3 طرح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را مد نظر قرار دادیم. طرح کوتاه مدت جلوگیری از ورود پساب‌های خانگی و صنعتی به رودخانه است. در نگاه میان‌مدت لایروبی را مد نظر داریم و طرح بلندمدت هم آزادسازی حریم رودخانه در طول مسیر و استفاده از این فضا برای فعالیت‌های ساماندهی شده گردشگری و همچنین ایجاد سد لاستیکی در چند نقطه است که باید مطالعات آن انجام شود.

*مطالب مرتبط:

سیاهرود ساماندهی می شود

حضور شاهنامه پژوه برجسته در روستای میانرود قائمشهر

روستایی که بوی زندگی می دهد

مردم برای مردم

 



    ©2013 APG.ir