تعداد بازدید: 8850

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 27 خرداد 1398-23:51

ساز جدایی؛ از تاسیس استان غربی در مازندران تا الحاق رامسر به گیلان

ضرورت و فواید انسجام و یکپارچگی استان مازندران با اشتراکات فرهنگی و تاریخی مردم این خطه بر کسی پوشیده نیست اما پاک کردن صورت مساله ها و نبود اراده ای قوی برای رفع مشکلات، کارد را به استخوان و کار را به جایی کشانده که مطالبه مردم رامسر از تاسیس استان و ماندن در این گردونه فراتر رفته و جدا شدن از پاره تن، ریشه و شاخه خود و پیوند خوردن به شاخه استانی دیگر را طلب می کنند!


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ولی اله پاشا، روزنامه نگار: جدایی طلبان در غرب مازندران، حالا که موفق به تشکیل استان مازندران غربی نشده اند، درصددند رامسر را به گیلان پیوند بزنند! در همین راستا مسئول و سخنگو هم تعیین کرده اند.

آن گونه که شواهد و قراین نشان می دهد، مطالبه ای تحت عنوان "تاسیس استان در غرب مازندران" به پیش از انقلاب بر می گردد.

بر اساس همین شواهد، تنکابن را می توان پیشگام این مطالبه قلمداد کرد.

بعد از انقلاب و شرایط ناشی از آن موجب شد تا این مطالبه حدود دو دهه در محاق قرار گیرد اما مجددا از نیمه دوم دهه هفتاد و با ایجاد فضا و شرایط تازه و نیز افزایش سطح آگاهی جامعه، توسعه سیاسی، حقوق شهروندی، مطالبه گری و احیای شوراهای اسلامی، درخواست تاسیس استان در غرب مازندران رنگ و بوی تازه ای گرفت و از حالت پراکنده و تک گویی، به مطالبه عمومی تبدیل و با تشکیل شوراها به عنوان نهادی مردمی، از سوی این نهاد پیگیری شد.

🔹در دروه های دوم و سوم شورای شهر، مجموعه ای متشکل از شوراهای اسلامی شهر، بخش و شهرستان در غرب مازندران، با حضور جمعی از فعالان علمی، فرهنگی و سیاسی منطقه با حمایت نمایندگان غرب استان، با عنوان "مجمع شوراهای اسلامی غرب مازندران" جهت پیگیری تاسیس استان تشکیل شد.
این ستاد به صورت دوره ای و هر بار به میزبانی یکی از شوراهای شهر در غرب مازندران تشکیل جلسه داده و دبیرخانه ای نیز برای این منظور با مرکزیت شورای شهر نوشهر دایر شد.

از آنجایی که برخی از خبرنگاران منطقه نیز در این مجموعه حضور داشتند و با دبیرخانه ی آن همکاری می کردند، در چند مورد ماحصل نشست ها، تصمیمات و مکاتبات با مقامهای مسئول استانی و کشوری در قالب ویژه نامه ای گردآوری و چاپ و منتشر شد.

از عمده برنامه های این مجمع، برگزاری همایش در شهرهای غرب استان بود.

نمایندگان وقت غرب استان -به غیر از احمدناطق نوری که نظر و نگاه روشنی نسبت به این موضوع نداشت و به قولی نظرش ممتنع بود- دیگر نمایندگان منطقه پای کار بوده و با حضور در جلسات و همایش ها، مجمع را حمایت و همراهی می کردند.

نقش شوراهای شهر نوشهر،نور، چالوس، تنکابن و کلاردشت در این موضوع پر رنگ تر از سایر مناطق بود و از آن سو شهرهای محمودآباد و رامسر کمتر رغبت نشان می دادند چرا که محمودآباد به جهت موضع نماینده وقت و نیز نزدیکی به مرکز استان و رامسر نیز به دلیل وجود اشتراکات فرهنگی و زبانی با گیلان و نزدیکی با این استان و اینکه اصولا الحاق به گیلان را مفیدتر می دانستند، تمایل چندانی برای همراهی با مجمع نشان نمی دادند.

➕کلیدی ترین انگیزه ای که موجب شد این مجمع از سوی شوراهای اسلامی غرب مازندران که نمایندگان مردم محسوب می شوند تشکیل شود،عبارت است از:

⬅️توزیع ناعادلانه امکانات مادی و معنوی بین شهرستانهای شرق و مرکز استان با منطقه غرب استان

⬅️بهره نگرفتن از نخبگان و نیروهای توانمند اجرایی منطقه در پست های کلان شامل مدیران کل و معاونین استاندار

⬅️سرازیر کردن نیروهای تازه کار و توصیه ای از شرق و مرکز استان به عنوان مدیر در ادارات غرب استان

⬅️تمرکزگرایی در خصوص امکانات و پروژه های بزرگ و زیربنایی در شرق و مرکز استان و رهاسازی و عدم تخصیص بودجه به پروژه های غرب استان

⬅️دوری مسافت شهرهای غربی استان با مرکز(ساری) برای مراجعه شهروندان غرب استان به منظور پیگیری امور اداری و تحمیل هزینه و نیز بروز خسارات مالی و جانی متعدد در این مسیر

⬅️احساس تبعیض مابین شهروندان غرب استان با سایر نقاط به عنوان ارباب رجوع از سوی پرسنل ادارات کل و سایر نهادهای مستقر در مرکز استان

⬅️توجیه ناپذیری مرکزیت استان در ساری به دلیل جدایی گلستان و قرار گرفتن آن در نقطه شرقی مازندران

⬅️تبدیل شدن درخواست تاسیس استان در غرب مازندران به عنوان مطالبه ای عمومی...

🔹یکی از راهکارهایی که برای رفع مشکلات و انگیزه هایی که گفته شد، اتخاذ شد، تشکیل "فرمانداری ویژه" در برخی نقاط استان بود که در غرب مازندران فرمانداری شهرستان تنکابن مشمول این قاعده شد.

هدف از ایجاد فرمانداری ویژه که جایگاه فرماندار را تا سطح معاون استاندار و مدیران ادارات را نیز معاون مدیرکل ارتقا می دهد، تمرکز زدایی و تفویض اختیار بوده است، اما واقعیت آن است که این مساله از حرف و کاغذ فراتر نرفته و در عمل هیچ اتفاقی که کارگشا باشد و مشکلی از مشکلات مردم حل کند، صورت نپذیرفت. چرا که اگر غیر از این بود، مطالبه مردم این منطقه مبنی بر "تاسیس استان در غرب مازندران" در حد زمزمه و تک نوازی باقی می ماند و تبدیل به ارکستر منسجم و جمع خوانی نمی شد.

🔹ضرورت و فواید انسجام و یکپارچگی استان مازندران با اشتراکات فرهنگی و تاریخی مردم این خطه بر کسی پوشیده نیست اما پاک کردن صورت مساله ها و نبود اراده ای قوی برای رفع مشکلات، کارد را به استخوان و کار را به جایی کشانده که مطالبه مردم رامسر از تاسیس استان و ماندن در این گردونه فراتر رفته و جدا شدن از پاره تن، ریشه و شاخه خود و پیوند خوردن به شاخه استانی دیگر را طلب می کنند!


  • یاشار لیماکیپاسخ به این دیدگاه 3 18
    جمعه 12 خرداد 1402-22:30

    غرب مازندران بهتر که یه استان جدید بشه. والا ما غرب مازندرانیا دیگه خسته شدیم از این همه تبعیض، همه امکانات برای شرق مازندران ساری، بابل، آمل هستش. راه ما تا ساری خیلی دور هستش، فرهنگ و زبان ما هم که زمین تا آسمون فرق داره، تبعیض بین شرق و غرب داره بیداد میکنه، همون بهتر یه استان توی غرب تشکیل بشه، گیلماز یا استان ساحلی

    • شمس ناتریپاسخ به این دیدگاه 16 4
      سه شنبه 31 مرداد 1402-7:39

      حرف بی خود نزن ...
      فرهنگ و زبان غرب مازندران فرقی با شرق نداره من خودم بچه چالوسم اینو از تو رشتی بهتر میدونم.
      من چالوسه وچیله هسمه دقیقا امه فرهنگ و زوون اوشونه واری هسه افتخار هاکمه مازرونی هسمه.

    • کوهی ریکاپاسخ به این دیدگاه 22 5
      جمعه 11 آذر 1401-4:31

      یک چیزی جالبی که من فهمیدم اینه که راجب زبان و فرهنگ میشه رشتی ها دنیا را میذارند سرشون که اره ما گیلانیا با مازندرانی ها هم زبان و هم نژاد و هم فرهنگ هستیم و نمیدونم ما همه تبری هستیم و قبلا همه جز طبرستان بودیم و .... ولی وقتی بحث سر الحاق تنکابن و رامسر میشه سریعا میگن نه مردم تنکابن و رامسر مازندرانی نیستند و گیلانی و رشتی هستند و نمیدونم اصلا جز مازندران نبودند و .... حالا بماند که خود گیلان تا قرن هفتم قمری جز طبرستان و مازندران بود و بعدها سرزمین های گیلان و دیلم از مازندران جدا شدند.
      خوب با خودتون چند چندید هرجا به نفعتون باشه ما یکی هستید و هرجا به ضررتون باشه ما یکی نیستیم!!!
      همین سیستمو با تالش ها و گالش ها و دیلمی ها و تات های استان گیلان هم دارند.
      امیدوارم ادمین این کامنت منو چاپ کنه.

      • مازندران مازندرانپاسخ به این دیدگاه 43 3
        پنجشنبه 5 فروردين 1400-0:39

        مازندران از گلوگاه تا رامسر
        مازندران فرهنگی و زبانی از علی آباد کتول تا تنکابن
        مازندرانی فرهنگی و زبانی شامل شهمیرزاد دیباج مجن آرادان گرمسار در استان سمنان می شود
        مازندرانی فرهنگی و زبانی شامل علی آبادکتول و غرب گرگان و جنوب گرگان و کردکوی و بندرگز در استان گلستان می شود
        مازندرانی فرهنگی و زبانی شامل دماوند و فیروزکوه و لواسان و قصران شمیرانات در استان تهران می شود
        مازندرانی فرهنگی و زبانی شامل شمال کرج و بالاطالقان در استان البرز می شود

        • طبری ریکاپاسخ به این دیدگاه 45 3
          دوشنبه 3 آذر 1399-12:7

          مازندنومه چرا یه صفحه با زبان مازندرانی و خط لاتین نمیذاری؟ لازم نیست مقاله بنئیسی یه صفخه فقط معرفی سایت مازندنومه به زبان مازندرانی باشه خوبه شه ماری زوون ره یاد نکن مازندنومه

          • رضا کیا دلیریپاسخ به این دیدگاه 56 2
            يکشنبه 6 مهر 1399-1:36

            دیگاه داستان ایجاد استان جدید به پایان رسیده نه اهالی نور و نوشهر و چالوس و کلاردشت و عباس آباد میخواهند از مازندران جدا شوند و نه اهالی رودسر و املش دوست دارند از گیلان جدا شوند فقط بخش کوچکی از تنکابن و بخشی از رامسر خواهان ایجاد استان هستند که با شرایط فعلی هیچ وقت این اتفاق نمیفته. گویش اهالی املش و رودسر با تنکابن فرق داره و به لاهیجان نزدیکه و حاضر نیستند جز استان مازندران غربی باشند گویش نوشهر و نور و چالوس و کلاردشت و عباس اباد هم با تنکابن فرق داره تنها جایی که گویش تنکابن رو کامل متوجه میشند خود تنکابنی ها هستند بخاطر همین تنکابن هیچ وقت نمیتونه مرکز استان بشه .


            • يکشنبه 18 خرداد 1399-20:16

              چرا یک بار نمی گید که گیلان باید تقسیم بشه یا جاهایی از اون به استان های همجوار واگذار بشه اما چند آدم غیر مازندرانی که در دیدگاه خودشون می نویسن آملی، رامسری یا چالوسی هستند هی در مورد تقسیم و الحاق مناطق مختلف مازندران حرف میزنند
              طبرستان قدیم یا مازندران امروزی در گذشته شامل گرگان، شاهرود ،سمنان، تهران، فیروزکوه و حتی قزوین بوده .اون وقت آلان چند آدم مثلاً رامسری هویت خودشون رو زیر سوال می بردند و میگویند ما گیلانی هستیم
              اگر این دسته از افراد واقعاً اطلاعات ندارن برن داخل ویکی پدیا و ببینن چه کسی راست میگه

              • يکشنبه 21 ارديبهشت 1399-1:31

                رامسر نزدیک به رشته و گیلکی زبان باید به رشت الحاق بشه . مناطق تالش هم از گیلان جدا بشه به مرکز هشتپر یه استان بشه . روستاهای مرتفع استارا از جمله حیران هم به اردبیل ملحق بشه.

                • پنجشنبه 7 فروردين 1399-16:29

                  جدایی غرب مازندران از مازندران درست مثل جدایی گلستان ،شاهرود،فیروزکوه و لواساناتو شمیرانات از مازندران اخه چرا مگه قائم شهر یا شهر های سواد کوه که درست بغل دست ساری قرار دارن از چه امکاناتی برخوردارن وضع شهرستان های غرب خیلی بهتر از این شهرستان هاست همین ما بابلی ها وقتی به ساری میریم...به هیچ کار ما رسیدگی نمی کنن یا حتی مردمشون از دادن یه ادرس خورداری میکنن اگه بفهمن بابلی هستیم ایا ما هم خواستار جدایی باشیم تازه فاصله زیادی هم از رامسر که شرقی ترینه تا ساری نیست مگه مازندران وسعتش چقدره با اینکار فقط باعث از بین رفتن مازندران میشین از امام جمعه های غرب استانم خواهش میکنم انقدر اتیش بیار معرکه نباشن مگه نور و محمود ابادو نوشهر چقدر فاصله دارن تا ساری اگه چالوسی ها و رامسری ها به فکر الحاق به گیلان هستن پیشنهاد میکنم یه سر به شهر های گیلان برن گیلا فقط به شهر رشت و لاهیجانو اندکی انزلی رسیدگی میکنه وضعیتتون رو از اینی که هستین بدتر نکنین بگذارین مازندران، مازندران بمونه

                  • يکشنبه 18 خرداد 1399-20:5

                    دقیقاً درسته،اگه بخواد بحث در مورد امکانات هر منطقه باشه که هر شهرستان باید برای خودش یه استان بشه که! بابل توی مرکز استان امکاناتش کمتر از چالوس و رامسر هست

                  • بابک خداپرستپاسخ به این دیدگاه 6 66
                    سه شنبه 27 اسفند 1398-22:27

                    استان ساحلی به مرکزیت تنکابن تشکیل خواهد شد به هزارو یک دلیل که اصلی ترینش بیگانگی فرهنگی با مازندرانیها میباشد

                    • اشکوری رودسرپاسخ به این دیدگاه 25 4
                      چهارشنبه 20 اسفند 1399-4:22

                      استان ساحلی اگر تشکیل بشه یک شهرستان خواهد داشت اونم همون تنکابن هست
                      هیچ احدی حاضر نیست تحت اداره تنکابن باشه حالا اگر میگفتی مرکزیت به چالوس و نوشهر یا به رودسر برسه یک چیزی بود
                      مردم نور و نوشهر و چالوس و کلاردشت و عباس آباد مازندرانی زبانند و زبان شما تنکابنی ها را متوجه نمیشن رودسر و املش و رامسر هم گیلک زبانند زبان شما تنکابنی ها متوجه نمیشن
                      ...
                      هیچوقت املش و رودسر به مازندران الحاق نمیشه

                    • رامین میار کیانی از چالوسپاسخ به این دیدگاه 54 1
                      پنجشنبه 16 آبان 1398-17:25

                      چرا موقع انتخابات اقایون برای رای گرفتن به تحریک نمودن عواطف روی میاورند
                      خودم چالوسی هستم افتخار هم می کنم که یک مازندرانی و کلارستاقی هستم اخه فازتون چیه که نمک ابرود که خودش بخشی از چالوس هست را میخواهید مرکز کنید چالوس و نوشهر مگه مرده اند که قرار باشه نمک ابرود به این کوچکی مرکز استان بشه تنها شهری که قابلیت مرکز شدن رو داره شهر نوشهر هست که هم فرودگاه داره و هم بندر هست و هم وسط قرار داره ولی نوشهر پنجاه هزار نفر جمعیت داره چالوس شصت هزار نفر جمعیت داره تنکابن هم پنجاه هزار نفر جمعیت داره از محمود اباد تا رامسر کلا هفتصد و پنجاه هزار نفر سکونت دارند در حالی که استان جدید باید یک میلیون جمعیت داشته باشه بنابراین این استان حالا حالا ها شکل نمیگیره مگر اینکه امل هم بهش اضافه بشه ضمنا به جای اینکه اقایون نماینده برای رای گرفتن فاز جدایی بزنند به اوضاع غرب استان برسند چرا راه اهن قایمشهر به چالوس را درست نکردید چرا اوضاع بیمارستان طالقانی چالوس اینقدر بد و افتضاح هست چرا دانشگاه پزشکی نوشهر درست نکردید چرا به مردم وعده پوچ می دهید من یک مازندرانی هستم چون زبانم و هویتم مازندرانی هست و به تاریخ رویان و طبرستان و کلارستاق افتخار می کنم ولیکن اجازه نمیدهم کسی با احساسات من و مردم غرب استان بازی کند

                      • علی اکبرپاسخ به این دیدگاه 10 62
                        سه شنبه 15 مرداد 1398-0:52

                        سلام
                        لطفا" آمل را مرکز استان قرار دهید و نام استان را هراز قرار دهید.
                        با تشکر

                        • دوشنبه 4 شهريور 1398-20:51

                          من خودم املی هستم اسم استان مازندران هست و مازندران هم باقی می ماند هراز اسم رودخانه هست تو هم صد در صد املی نیستی و هدفت تفرقه هست

                        • دیوسالارپاسخ به این دیدگاه 52 2
                          چهارشنبه 12 تير 1398-19:26

                          همشهری عزیز بنده خود یک نوشهری اصیل هستم و چندین سال هست که ساکن بابلسر هستم چرا بی خود و بی جهت تفرقه میندازید اولا لهجه نور و نوشهر و شرق چالوس که کجوری هست توسط دویست هزار نفر تکلم می شود لهجه چالوس و هچیرود و مرزن آباد و کلاردشت که کلارستاقی هست هم توسط صد و پنجاه هزار نفر تکلم می شود لهجه لنگایی هم که در عباس آباد و نشتارود تکلم می شود توسط پنجاه هزار نفر تکلم می شود که روی هم چهارصد نفر به این لهجه ها تکلم می کنند ولی لهجه های شرقی حدود دو میلیون و پانصد هزار متکلم دارد. شما به شبکه باران گیلان نگاه کنید فقط و فقط با لهجه رشتی تکلم می کنند. درسته که لهجه کجوری و کلارستاقی و لنگایی لهجه ای از زبان مازندرانی اند ولی تفاوت های جزئی آوایی دارند که برای اهالی شرق استان آشنا نیست.
                          مثلا ما نوشهری ها به ندارم نارمه میگیم و آملی ها ندایمه و نایمه میگن ولی چالوسیا و ساروی ها ندارمه خوب یک ساروی یا چالوسی واژه نارمه را میشنوند متوجه نمیشوند چون در لهجه ما حذف و قلب زیاد استفاده می شود یا مثلا ما نوشهری ها به بیا بِرِ میگیم ولی سارویا بِرو میگن و چالوسیا بِرِ و بُرُ میگن خوب تفاوت های آوایی باعث فهم اندک میشود هر چند زبان ما تا نود درصد یکی هست مثلا همه ما به پسر ریکا یا به دختر کیجا یا به بزرگ گت میگیم یا به می روم شومه و آمدم امه می گوییم ولی تفاوت هایی آوایی برای اهالی شرق که با گویش ما آشنا نیستند سخت تر است. به نظرم باید در شبکه طبرستان از لهجه های کجوری و کلارستاقی و لنگایی استفاده شود ولیکن نمی تواند لهجه اصلی قرار بگیرد

                          • دوشنبه 7 مرداد 1398-23:53

                            هنوزم شبکه طبرستان برنامه به گویش های مختلف مازندران میذاره.
                            همین دیشب به گویش تنکابنی ترانه میخوندن یا گروه طاها که به گویش رامسری ترانه میخونن.
                            گویش کجوری و کلارستاقی که از بقیه گویش ها بیشتر استفاده میشه

                            • جمعه 6 مرداد 1402-15:6

                              داداش ما ک قائمشهر سوادکوه هستیم.هر جا لحجه متفاوت داریم.همین نایمه رو ماهم میگیم.چ ربطی داره

                          • شنبه 1 تير 1398-23:11

                            صدا و سیمای استانی رو بعنوان ویترین نگاه کنید. بیداد تبعیض رو ببینید. لهجه نوری و نوشهری در برابر لهجه مثلا بابل و ساری، اصلا میشنوید؟ اصلا این لهجه ها واستون آشنا ست؟ باز دم خواننده های محلی نور و نوشهر گرم که ما رو تا حدی با لهجه غرب آشنا کردن

                            • شنبه 1 تير 1398-22:20

                              رامسر جدا نمیشه. موقع انتخابات زیاد از این حرفا می زنند. البته شهرهای شرق گیلان مثل چابکسر و کلای چای و رودسر و املش به شدت نا به سامان هستند و تمام بودجه خرج رشت و لاهیجان و لنگرود می شود به همین خاطر خیلی از رامسری ها علاقه ای به الحاق ندارند البته لنگرودی های مقیم رامسر اکثرا خواهان الحاقند

                              • جمعه 24 آبان 1398-19:12

                                تمام بودجه خرج رشت و لاهیجان میشه.
                                اصلا به لنگرود رسیدگی نمیشود

                              • پنجشنبه 30 خرداد 1398-7:22

                                اقاي باندي نادان به كساني ميگن كه شعور تحليل فضاي بوجود امده راندارند..اين ورشكستگان سياسي بايستي تاوان اين فتنه انگيزي رو بدن..هر چند در اين زمينه ها يد طولايي دارن

                                • پنجشنبه 30 خرداد 1398-13:34

                                  دوست عزیز! وقتی نجفی رو با اون خانمه گرفتند امثال شما تحلیلگران!!! رفتید نوشتید اصلاح طلبان فاسدند. یک هفته نشد که گند عبدالرضا داوری با اون خانمه خبرنگار دراومد. خب الان بگیم اصولگرایان یا احمدی نژادی ها فاسدند؟ فساد همه جا هست. اگه شیخ صفر در رامسر پی جدایه دلیل نمی شه اصلاح طلبا خواهان جدایی هستند. اصلاح طلبان در چنین مواقعی بیانیه می دن و موضع مشترک سیاسی می گیرند. مثل حزب کارگزاران مازندران که بیانیه داد در قبال انتقال اب به سمنان. این شیخ دنبال منافع شخصی یا اجتماعی خودشه. ربطی به اصلاح طلبان نداره. همان طور که کار نجفی ربطی به اصلاح طلبان نداشت و اقدام شخصی اش بود. فساد و تخلف دامنگیر شده. در همه طیف ها وجود داره. لطفا در مواقع دادن تحلیل!!! کمی فکر کنید بعد بنویسید

                                • سعید انزلیچیپاسخ به این دیدگاه 54 8
                                  چهارشنبه 29 خرداد 1398-20:53

                                  میخوان با استفاده از رامسر چند شهرستان مثل استارا و تالش و رودبار را از گیلان جدا کنند.  متاسفانه پس از مهاجرت اردبیلی ها به گیلان بخشی از جمعیت گیلان ترک زبان شدند مثلا استارا اکثریت ترکند و هشتپر نصف ترکند حتی شهر ما انزلی هم نصف ترکند برای همین اردبیلی ها خواهان این شهر ها هستند رودبار و منجیل هم که تات و کرد و لر و ترک هستند به قزوین نزدیکند و قزوینی ها طلب رودبار و منجیل را می کند. به نظرم الحاق رامسر اصلا به به صلاح گیلان نیست.

                                  • پنجشنبه 26 تير 1399-22:48

                                    امان امی شهر هویت گیلک ایسه،اوشان پئر بیرون آوریمی،خالخالیان امان رو بدئیم

                                  • چهارشنبه 29 خرداد 1398-12:43

                                    اقاي صادقي نظرت رو در خصوص اين حركت تفرقه انگيز همفكرتان در غرب كه بي شك از عاملان ناارامي ٨٨و تجزيه طلبان فرصت طلب ٩٨ميباشد بيان بفرماييد...منتظر قلم پاك و صادق و منطقي هستم نه احساسي و باندي و جرياني كه شما خيلي در امتداد آني....

                                    • حسین جلالیپاسخ به این دیدگاه 12 8
                                      شنبه 30 فروردين 1399-12:5

                                      با سلام و احترام

                                      ترک بودنشون دلیل بر این نمیشه که بخوان شهر ها رو بگیرن چون در اصل مهاجر هستند و حق این رو ندارن که بخوان شهر ها رو جدا کنن از استان.
                                      لازم به ذکر هست که مردم آستارا اصلا با اردبیلی ها رابطه خوبی ندارند که یه طرف بلکه دعوا هم دارن و حتی دیده شده که آمبولانس اردبیل مجروحینی که توی تونل حیران تصادف می کنن به بیمارستان نمیبره و این افراد به رشت منتقل میشن.
                                      و خودم دیدم و شنیدم که ترک های آستارا، ترک های جاهای دیگه ی ایران رو اصلا به رسمیت نمی شناسن و خودشون رو شمالی می دونن.

                                      من نمی تونم برم یه شهر و مثلا بعد چند سال زندگی ادعای جدایی اون شهر رو کنم اصلا این حق رو ندارم. می تونم برگردم پیش هم زبانان خودم و اونجا زندگی کنم.

                                      • چهارشنبه 29 خرداد 1398-22:57

                                        دوست عزیز حرکت چند نفر در غرب استان که خواهان جدایی هستند چه ربطی به باند و سال 88 و این چیزها داره؟ آدم باید خیلی نادان باشد که هرچیز را وصل به موضوعات سیاسی کند. جدایی طلبان هم اصلاح طلب هستند هم اصولگرا هم مردم عادی هم روزنامه نگارها هم همه. از اون طرف هم مخالف جدایی کم نداریم که ساکتند و شلوغ نمیکنند. لطفا موضوعات اجتماعی را قاطی باندبازی نکنید.

                                      • سه شنبه 28 خرداد 1398-7:36

                                        اين بي عرضگي بعضي مسئولين استان رو در كنار بي تدبيري رييس نماد دروغ رو كجاي دلمون بزاريم،،انتقال اب يطرف ،غرب طرف ديگه ......كجايي اقاي گرانمايه كه رامسر تا جنگل گلستان يكپارچه و متحدي داشتيم...يادت بخير مرد بزرگ

                                        • پنجشنبه 30 خرداد 1398-13:45

                                          جدایی غرب مازندران از دوره اکبر هاشمی کلید خورده. البته در دوره شاه هم چنین طرحی وجود داشت. ربطی به دولت روحانی و حتی محمود نداره. تاریخچه رو بدونید و بخونید بعد اظهارنظر کنید. طرح انتقال اب به سمنان هم از دولت های قبل بوده. احمدی نژاد موتور رو روشن کرد و روحانی هم چون سمنانی بوده مثل محمود پی اش رو گرفته. الکی دق دلی سیاسی خودتون رو خالی نکنید و بد و بیراه نگید

                                        • سه شنبه 28 خرداد 1398-7:0

                                          ... غلط زيادي كرده...


                                          ©2013 APG.ir