همه چي گران شد،کرايه هم!
بالا رفتن كرايهها موجب شد تا هزينه اياب و ذهاب دو چندان شده و خانوادهها با مشكل مواجه شوند.
شماري از دانشجويان دانشگاهها و ديگر شهروندان شهرهاي مختلف مازندران از افزايشهاي اخير و بالابودن نرخ كرايه سواريهاي مسافربري برون شهري به خصوص درمحورهايي كه به ساري مركز استان ختم ميشود گلايه دارند.
برخي از دانشجويان و شهروندان مازندراني ميگويند: بالا رفتن كرايهها موجب شد تا هزينه اياب و ذهاب دو چندان شده و خانوادهها با مشكل مواجه شوند.
بهگفته آنان از آنجايي كه فاصله بين شهرهاي مازندران كم است و خودروهاي عمومي نظير مينيبوس و اتوبوس كم بوده و يا اصلا وجود ندارد، به ناچار بايد از سواريها استفاده كنيم.
اينافراد افزودند: از اول ارديبهشت امسال كرايه بين ۵۰۰تا دوهزار ريال براي هر نفر افزايش يافته است.
يك دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل كه خود را ساكن ساري دانست ، گفت: رانندگان خودروهاي سواري بين شهري از ابتداي سال بصورت خودسرانه كرايههارا افزايش دادند اما از اول اين ماه شاهد برچسب افزايش كرايه از اتحاديه آنان هستيم.
" داود حسينزاده " افزود: باتوجه بهعدم افزايش قيمت بنزين وفرآوردههاي نفتي در سال جديد دليل افزايش قيمت كرايهاين خودروها چيست و چرا نبايد مسوولين از اين اقدامات خود سرانه جلوگيري كنند؟
وي بااشاره به بالا بودن نرخ كرايه ساري -بابل اظهار داشت: كرايه هر نفر در اين محور با افزايش يك هزار ريال به ۷هزار و ۵۰۰ريال رسيده است.
وي با بيان اينكه چرا مراكز دولتي بر اين امر نظارت نميكنند ،خاطر نشان كرد: به نظر ميرسد اتحاديه خودسرانه قيمت كرايه را افزايش داده است.
اين دانشجوي ساروي گفت: اگر اتحاديه تصميم گيرنده است پس چرا در دو طرف اين محور كه پايانهاي ندارد و مسافران از خدمات پايانه بهرهاي نميبرند ، فكري نميكند.
اين دانشجو گفت: درروزهاي سرد و گرم سال بايد دور ميدان براي رسيدن به مقصد بابل و يا ساري منتظر خودرو باشيم و حتي از آب سردكن وسرويس بهداشتي نيز محروم هستيم.
يكي از كارمندان ساري باانتقاد شديد ازعدم نظارت برفعاليت اين خودروها گفت: اغلب اين رانندگان با تباني با يكديگر به افزايش قيمت خودسرانه اقدام ميكنند و هيچ توجهي به توان مالي مسافران ندارند.
وي كه خواست نامش فاش نشود ،گفت : اگر خدمات اتحاديه سواري راني براي مسافران مهيا باشد قابل توجيه است ، اما متاسفانه پس از گذشت چندين سال هنوز سواريهاي بين ساري با بابل، آمل ، بابلسر، نور ، چالوس و نوشهر دور ميدان امام مسافر سوار ميكنند.
نرخ كرايه خودروهاي سواري خطي بين شهري استان مازندران براي هرنفر ۵۰۰تا دو هزار ريال افزايش يافت.
اكنون نرح كرايه سواريهاي خطي بين شهرستان ساري به آمل، بابل به ساري و آمل به بابل به ترتيب به ۱۳هزار و ۵۰۰ريال ، هفت هزارو ۵۰۰ريال و پنج هزار ۵۰۰ريال رسيده است.
بنابراين گزارش، نرخ جديد براساس تعيين نرخ شركت سواري راني و مسافربري مازندران اعلام شده است.
همچنين نرخ كرايه مينيبوسهاي بين شهري در مازندران نيز تا ۵۰۰ريال براي هر نفر افزايش يافته است.
معاون حمل ونقل پايانههاي استان مازندران دراين خصوص گفت : افزايش نرخ كرايهها هيج ربطي به پايانهندارد ونظارت اصليبر افزايش نرخ بر عهده سازمانهاي تعزيرات و بازرگاني است.
"مجيد نصراللهنژاد" در عين حال گفت: اعضاي اتحاديه شركت سواري راني و مسافربري طي نشستي كه انجام دادند، اقدام به افزايش نرخ كرايهها كردند.
وي اضافه كرد: هر چند مسوولان پايانه در اين نشست حضور داشتند اما دخالتي دراين مورد انجام نشد .
وي در عين حال گفت: معمولا افزايش نرخ كرايه بر اساس عرضه و تقاضا است.
وي گفت: در اين نشست مقرر شد تا كرايه محورهايي كه تا پنج هزار ريال بوده است ۵۰۰ريال ، و مسيرهايي كه كرايه آن پنج تا ۱۰هزار ريال بوده، يك هزار ريال و محورهايي كه كرايه آن بين ۱۰تا ۱۵هزارريال بوده است يك هزارو ۵۰۰ريال و محوري كه كرايه آن از ۱۵هزار ريال بيشتر بوده است تادو هزار ريال اضافه شود.
"نصرالله نژاد" با بيان اينكه كرايهها از ۱۵تا ۲۵درصد نسبت به نرخ سال گذشته افزايش پيدا كرده است، گفت: پايانهها فقط در نحوه خدمات دهي و تنظيم عرضه و تقاضا نظارت و دخالت ميكند.
شماري از رانندگان مسافربري بين شهري بابل به آمل و ساري به بابل نيز به افزايش قيمت فرآوردهاي نفتي نظير روغن و دستمزد تعميركاران اشاره كرده و اظهار داشتند: رانندگان در طرح نوسازي ناوگان مسافربري همكاري مطلوبي را داشته به طوريكه اكنون حدود ۱۰۰درصد ماشينها جديد هستند.
آنان گفتند: كمبود بنزين ، پرداخت اجاره بها به پايانهها و عدم دريافت هر گونه خدمات از اتحاديهها از مشكلات است اما مهمتر از آن پرداخت قسط ماهانه خوروهاي جديد است.
وي گفت: همه خودروهاي سواري مسافركش بين شهري كه نوسازي شدهاند ماهانه بين دو تا سه ميليون ريال قسط پرداخت ميكنند.
آنانافزايش نرخ كرايه را مطابق با گراني و تورم جامعه دانستند و گفتند:
اين مقدارافزايش بسيار كمتر از گرانيهاي مواد غذايي و كالاهاي اساسي ديگر است.
مازندران داراي ۱۶شهرستان و حدود سه ميليون نفر جمعيت است و افزون بر ۱۲۰هزار دانشجو در دانشگاههاي مختلف استان مشغول تحصيل هستند.(irna)