انتشار:دوشنبه 4 تير 1397-10:27
دبیر جشنواره کتابخوانی کتابان:
جشنواره کتابان خلاقیت شرکتکنندگان را نشانه گرفته است
محمد رستمی: در جشنواره کتابان بر خلاقیت شرکتکنندگان تاکید داریم و حفظ کردن مطلب، جایی در این جشنواره ندارد. سال نخست برگزاری جشنواره، آن را فقط در سطح شهرستان ساری برگزار کردیم اما سال دوک جشنواره، از شهرهای قائمشهر، بابل، کیاکلا، جویبار، نکا و بهشهر هم اثر داشتیم با وجود اینکه هدف ما برگزاری جشنواره به شکل استانی نبود چون برگزاری جشنواره در سطح استانی، نیازمند امکانات وتوان مالی بیشتری است. امسال هم بنا به همین دلیل، توان برگزاری جشنواره به شکل استانی را نداریم.
انتشار:شنبه 19 خرداد 1397-9:46
یک معلم بازنشسته و نیکوکار ساروی:
فضا برای فعالیت بانوان، فراهم است
یک معلم پیشکسوت و چهره پرداز ساروی: در موسسه چهره پردازیام، این امکان وجود دارد برخی کارآموزان، شهریه کمتری بپردازند و یا اینکه رایگاه آموزش ببینند. اصرارم بر آموزش به خانوادههای زیرپوشش بهزیستی است تا با یادگیری مهارت، بتوانند کسب و کاری برای خود راهاندازی کنند. از 30 سالگی تاکنون صندوقی دارم به نام «صندوق راه خدا» که کمکهایی را برای نیازمندان جمعآوری میکنم. علاقهمند هستم با عنوان «مادربزرگ قصهگو» به مراکز نگهداری از کودکان بیسرپرست و بدسرپرست بروم و برای آنها قصه بگویم، کتابهایی هم تهیه کردهام که برای کودکان ببرم.
انتشار:شنبه 5 خرداد 1397-8:25
مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو بیان کرد:
مرگ تنها بنای قاجاری بهشهر
تنها اثر قاجاری بهشهر بخاطر بی توجهی میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری بهشهر در 22 اردیبهشت توسط وراث تخریب شد. خانه ای که می توانست با آثار ارزشمندی که داشت، نماد معماری و سکونت بهشهر در عصر قاجاری باشد.
انتشار:پنجشنبه 3 خرداد 1397-9:19
اول تا پنجم مردادماه امسال در ساری؛
سومین جشنواره «لیلِم» برگزار می شود
مدیر شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا گفت: سومین دوره جشنواره البرزنشینان لیلم یکم تا پنجم مردادماه امسال، در بخش های رقابتی و جنبی در ساری برگزار می شود.
انتشار:چهارشنبه 2 خرداد 1397-8:13
یادداشت دیگری از لطف الله آجدانی
آرش کمانگیر و بدخوانی های تاریخی
درست است که منظومه ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی کهن ترین متنی است که در آن از ساری به عنوان محل پرتاب تیر آرش یاد شده است، اما این متن کهن ترین متن در باره آرش کمانگیر نیست. جدای از دو متن باستانی «اوستا» و متن پهلوی «ماه فروردین روز خرداد» که قرن ها پیش از منظومه ویس و رامین پدید آمده اند، منابع متعدد و فراوان دیگری نیز در دوره اسلامی پدید آمده اند که در آنها داستان آرش کمانگیر روایت و جملگی این منابع در قدمت زمانی و تاریخی بر منظومه ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی تقدم و سبقت دارند.
انتشار:سه شنبه 1 خرداد 1397-10:20
گفتگو با استاد احمد داداشی
سعدی گلستان مازندران
بی شک استاد احمد داداشی -ادیب، پژوهشگر و پیشکسوت ورزش باستانی- را می توان «پدر جامعه شناسی شفاهی مازندران معاصر» دانست. آثار او موید این قضاوت ما در مورد اوست.
انتشار:سه شنبه 1 خرداد 1397-8:13
شرح یک دوبیتی امیرپازواری
دوبیتی «انه دارواش هدامه شه گلاره ...» یکی از اجتماعی ترین و سیاسی ترین دوبیتی های ماندگار تاریخ ادبیات مازندران است که سراینده اش جز امیر و یا شاعری در حد و اندازه ی او کس دیگری نمی تواند باشد.
انتشار:يکشنبه 30 ارديبهشت 1397-7:59
دبیر کنگره نیما خبر داد:
پایهریزی ۸۰ درصد از برنامههای کنگره نیما در فضای مجازی
محمدرضا عبدالملکیان گفت: ۸۰ درصد از برنامههای کنگره نیما در فضای مجازی پایهریزی شده است/ نیما با اقبال عمومی مواجه شده و در دل مردم است اما مجامع رسمی ما هنوز آغوشی برای پذیرش نیما باز نکرده و جای نیما در دانشگاهها خالی است/ گفتم دبیری این کنگره را به شرطی میپذیرم که نام هیچ دستگاهی بر سر آن نباشد.
انتشار:چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397-23:34
اسطورۀ آرش، پهلوانی بی سرزمین یا حماسه ای فراملی؟
دکتر سید رحیم موسوی در مقاله خود به بازخوانی نوشتۀ «آرش کمانگیر؛ ساروی یا آملی؟!» نوشته استاد لطف الله آجدانی پرداخته که پیش تر در مازندنومه منتشر شده بود. این پژوهشگر ساروی نوشته: «با وجود نظرگاه استاد آجدانی، انتساب محل پرتاب آرش پهلوان اسطوره ای، دلایل جغرافیای آمل به هیچ وجه محکم تر و قوی تر از ساری نیست و اگر منصفانه بنگریم شاید حتی منابع متأخر و کم اهمیت تری نیز باشد؛ اما نگارنده به این نکته اذعان دارد که آرش متعلق به ایران و صد البته تبرستان بزرگ است و بی شک هر شهری می تواند از آن سهمی برگیرد و آن را برای خود بداند.»
انتشار:چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397-23:15
در گفتگو با استاد نصرالله هومند مطرح شد:
آرش متعلق به همه ایرانیان است، نه یک شهر خاص
پژوهشگر و شاعر آملی: فردوسی باید از ساری، رویان و یا آمل یکی را نام می برد و یک آدم نمی تواند همزمان از سه جا تیر رها کند و حال که مطمئن شدیم مخاطب فردوسی شهر آمل است و تیر جناب آرش یک تیر حماسی و فرازمینی است و از قدیم بنابراین بود که اگر کسی می خواهد تیری رها کند به جای بلندی می رفت نه به جای پست و ما باید ببینیم شهر آمل، ساری و یا بابل کدام شان در بلندی و کدام شان در پستی قرار دارد و این اولین ملاک دریافت مطلب است. می دانیم که بلندترین کوههایی که به دشت مشرف می باشد کوه خشواش است و ابتدای رویان و متعلق به آمل قدیم است/ آرش یک شخصیت حماسی و تاریخی برای همه ایرانیان است و اینکه صرفا یک فردی را مختص به شهری کنیم از لحاظ علمی قابل پذیرش نیست.
انتشار:چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397-23:11
مستندساز مازندرانی از جشنواره کن میگوید
از گلشیفته تا صندلی خالی پناهی
مهدی قربان پور: در کن دولت نقش حمایتی دارد، نه برگزار کننده. یعنی سعی میکند به واسطه اعتبار و دانش هنرمندان، امکان برگزاری را فراهم کند تا سطح فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رشد کند. موضوع دیگر ثبات مدیریت است. جشنوارههای خوب معمولا قائم به فرد هستند. در همین جشنواره کن «ژیل ژاکوب» بیش از 30 سال رئیس جشنواره بود. این ثبات مدیریت باعث رشد جشنواره میشود. جالب است که بسیاری از عوامل برگزاری جشنواره شاید بیش از 40 سال است که در این رویداد حضور دارند و یک مسئولیت را انجام میدهند. جوانترها هم در کنارشان حضور مییابند تا به مرور از آنها بیاموزند.
انتشار:سه شنبه 25 ارديبهشت 1397-9:14
میانرود؛ روستای شاهنامهخوانان
فردا در روستای میانرود سومین مراسم سالانه بزرگداشت فردوسی با حضور دکتر «محمد بقایی ماکان» برگزار میشود. به طور ثابت بین 15 تا 20 نفر در کلاسهای شاهنامه خوانی این روستا حضور مییابند. در این کلاس از جوان 20 ساله تا افراد حدود 50 سال حضور دارند.
انتشار:سه شنبه 25 ارديبهشت 1397-7:47
در گفت و گو با لطف الله آجدانی مطرح شد:
آرش کمانگیر؛ ساروی یا آملی؟!
واقعیت تاریخی چیست؟ آرش کمانگیر ساروی بوده یا آملی؟ آیا آرش کمانگیر یک واقعیت تاریخی است یا یک نماد افسانه ای و اسطوره ای؟ اسناد و منابع در این باره چه می گویند؟!
انتشار:شنبه 22 ارديبهشت 1397-21:48
از ارتاه تا اَرَطِه
در سالهای اخیر، برخی پژوهشگران صرفاً بر اساس شباهت نام، مدّعی شدهاند که «ارطه» امروزی همان «آراتا» یا «اَرَتَ»ی باستان است
انتشار:شنبه 22 ارديبهشت 1397-8:8
... ژن او احمدی نژادی بود
هشتمین ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﺷﻌﺮ ﺑﻬﺎﺭ ﻧﺎﺭﻧﺞ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﮐﺎﻧﻮﻥ ﺷﻌﺮ ﻭ ﺍﺩﺏ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺳﺎﺭﯼ، ﺩﺭ ﺳﺎﻟﻦ ﺁﻣﻔﯽ ﺗﺌﺎﺗﺮ ﺷﻬﺪﺍﯼ ﮔﻤﻨﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﺪ. در این جشنواره شاعران برجسته ای چون عبدالجبار کاکایی، سعید بیابانکی، بنیامین دیلم کتولی، محمد سلمانی، و... شعر خواندند.
انتشار:چهارشنبه 19 ارديبهشت 1397-8:1
سومین جشنواره گلابگیری دودانگه امروز آغاز میشود
جشنواره گلابگیری (گل محمدی) دودانگه ساری امسال در 3 روز و با برگزاری برنامههای متنوع و متفاوتی برگزار میشود.
انتشار:سه شنبه 18 ارديبهشت 1397-8:7
کارگاه پژوهشی «هنر ساز سازی ایرانی» در بهشهر برگزار شد
با حضور و سخنرانی استاد محسن رسولی از شاگردان استاد قنبری مهر، کارگاه تخصصی و پژوهشی «هنر ساز سازی ایرانی» در بهشهر برگزار شد.
انتشار:يکشنبه 16 ارديبهشت 1397-8:25
معلم نمونه کشوری:
آموزش و پرورش از معلمان مولف حمایت نمیکند
گلبرار رئیسی آتنی: من به عنوان یک نیروی فرهنگی، حمایتی از مسئولان ندیدم، با عشق و علاقهای که در من بود و روحیه فرهنگی که داشتم وارد این عرصه شدم و به تالیف کتاب پرداختم. مگر چند معلم مولف داریم که آموزش و پرورش حمایت نمیکند. اگر آموزش و پرورش بخشی از کتابهای امثال من را میخرید و به مدرسهها هدیه میداد مگر چه اتفاقی میافتاد.
انتشار:دوشنبه 10 ارديبهشت 1397-21:30
مدیر هنری برنامه خندوانه در ساری:
ایدههای نو داشتیم
ساری را به عنوان خانه خودم قبول دارم و در اولویت من قرار دارد/ پیش از خندوانه کارهای مختلفی انجام دادم اما هیچکدام مانند خندوانه جامع نبود. این دغدغه از دهه ۸۰ در ذهن رامبد جوان بود. شبکه نسیم آن سالها تازه تاسیس شد و با پیشنهاد رامبد جوان موافقت کردند. جلسههای نخست از دفتر من شروع شد و بعد فواد صفاریانپور به ما اضافه شد. همه ایدههای نو داشتیم.
انتشار:يکشنبه 9 ارديبهشت 1397-23:3
خنده خنده شه حرف ره زمبی!
نشست تخصصی طنز در رادیو مازندران با محوریت برنامه نماشون در سالن حوزه هنری مازندران برگزار شد. تهیه کننده و نویسنده برنامه رادیویی نماشون در این نشست گفت: الان درک رسانهای مردم بالاست. نمی توان و نباید به مردم دروغ تحویل داد. محدودیتها را به مردممیگوییم و چیزی برای پنهان کردن نداریم. خیلی حرف ها را می شود رک و راست و صاف بیان کرد. اما بعضی حرف ها را نمی شود راحت بیان کرد. مثلا نمی توان راحت درباره ضعف فلان مسئول و کوتاهی فلان ارگان گفت. واکنش نشان می دهند. ما تلاش کردیم هم حرف مان را بزنیم و هم کسی از ما نرنجد. در واقع نقد در لباس خنده. سعی می کنیم حین خنداندن، حرف مان را هم بزنیم. (خنده خنده شه حرف ره زمبی)